2026-05-24, 12:48
  #949
Medlem
GeneralRuskendruls avatar
Alltid lika kul att läsa alla påhittade argument om varför just den här typen av socialism inte är socialism.
Ledsen att behöva säga det här till alla er socialister, men det har ingen större betydelse om just den här typen av socialsim är socialism eller inte, ondskan er ideologi släppt lös genom historien räcker utan nazisternas andel för att alla socialister borde skämmas.
Det är 2026 nu, alla murar har fallit och ondskan som skedde bakom dem är allmänt känt nu.
Citera
2026-05-24, 13:04
  #950
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralRuskendrul
Alltid lika kul att läsa alla påhittade argument om varför just den här typen av socialism inte är socialism.
Ledsen att behöva säga det här till alla er socialister, men det har ingen större betydelse om just den här typen av socialsim är socialism eller inte, ondskan er ideologi släppt lös genom historien räcker utan nazisternas andel för att alla socialister borde skämmas.
Det är 2026 nu, alla murar har fallit och ondskan som skedde bakom dem är allmänt känt nu.


Jag tror att den här tråden klarar sig bättre utan fler liberala ondsketeologer som poserar med sin falska självrättfärdighet.
Citera
2026-05-24, 19:24
  #951
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CWG
Hitler öppnade alltså upp flera banker för privata intressen, Deutsche Bank, Dresdner Bank och Commerzbank för att nämna några av de största. Detta skedde efter att staten delvis nationaliserade bankerna i samband med bankkrisen 1931.

Visst fanns det några få banker, liksom vanliga företag, som ägdes av judar och vars verksamheter förstatligades men det grundade sig aldrig i någon ekonomisk analys. Det handlade helt enkelt om att man inte ville att judar skulle äga företag överhuvudtaget. I övriga samhället var Hitler inte mycket annorlunda än Friedman. Förstår du skillnaden eller ska jag bryta ned det ytterligare?


Du nämner banker som då inte hade samma typ av verksamhet som de har idag. Du måste läsa på om skillnaderna mellan verksamheterna då och idag. På den tiden kunde bankerna inte trycka pengar ifrån liften och låna ut till ränta. Detta är ett fenomen som judarna uppfann för att kunna ta åt sig kontrollen över samhällen likt idag. Detta var något Hitler var emot eftersom ett lands resurser tillhör folket och inte judarna
Citera
2026-05-24, 19:38
  #952
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dinosaurier5
Du nämner banker som då inte hade samma typ av verksamhet som de har idag. Du måste läsa på om skillnaderna mellan verksamheterna då och idag. På den tiden kunde bankerna inte trycka pengar ifrån liften och låna ut till ränta. Detta är ett fenomen som judarna uppfann för att kunna ta åt sig kontrollen över samhällen likt idag. Detta var något Hitler var emot eftersom ett lands resurser tillhör folket och inte judarna


”Fractional Reserve Banking” med en statlig CB som ”lender of last resort” har funnits väldigt länge även om reservkraven varierat. NS-Tyskland utgjorde inget undantag i just det avseendet utan även där var banksystemet FRB-baserat. Skillnaden låg i att NS-staten skapade egna pengar genom bl.a MEFO-bills och kunde därmed styra penningmängden direkt vilket då också begränsade bankernas makt.
Citera
2026-05-24, 19:54
  #953
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
”Fractional Reserve Banking” med en statlig CB som ”lender of last resort” har funnits väldigt länge även om reservkraven varierat. NS-Tyskland utgjorde inget undantag i just det avseendet utan även där var banksystemet FRB-baserat. Skillnaden låg i att NS-staten skapade egna pengar genom bl.a MEFO-bills och kunde därmed styra penningmängden direkt vilket då också begränsade bankernas makt.


Det där är ju en enorm skillnad vilket gör att dagens problem inte inträffar i Tyskland på den tiden och var en anledning till att Tyskland gick väldigt starkt
Citera
2026-05-25, 07:19
  #954
Medlem
GeneralRuskendruls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Jag tror att den här tråden klarar sig bättre utan fler liberala ondsketeologer som poserar med sin falska självrättfärdighet.
Jag VET att världen klarar sig bättre utan socialistiska folkmord.
Citera
2026-05-27, 00:35
  #955
Medlem
Nazism går absolut att jämföra med socialism.

De som inte vill erkänna detta försöker bittert inskränka begreppet "socialism" till att endast handla om statskontroll som strävar efter att uppnå jämlikhet...

Men grejen är ju att inte ens moderna socialister eftersträvar att göra sig av med all privat verksamhet på ett sådant sätt som skulle göra en jämförelse med Nazitysklands s k "state capitalism" orimlig... Samtidigt som du gång på gång ser att s k "socialister" tillskansar sig själva osv.

Det som är absolut gemensamt är synen på "statskontoll" och "statens möjligheter att intervenera" och det SKALL diskuteras OAVSETT.

Sen kan vi ta upp synen på yttrandefrihet, censur och att förfölja folk som helt otvivelaktigt överensstämde med nazisterna...

Dagens rödgröna socialistiska partier har alltså absolut mycket gemensamt med nazismen.

Samma jämförelse kan göras med dagens Ryssland som man försöker separera helt och hållet från socialism eftersom att Ryssland betraktas på samma sätt som just "state capitalism".
Citera
2026-06-03, 19:50
  #956
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dinosaurier5
Det där är ju en enorm skillnad vilket gör att dagens problem inte inträffar i Tyskland på den tiden och var en anledning till att Tyskland gick väldigt starkt


Det var ett mindre problem i NS-Tyskland men tyvärr fick man inte tillräckligt lång tid på sig för att i grunden förändra hela penningsystemet bort från ett skuldbaserat till ett realt med en skuld-och räntefri ”legal tender”.
Citera
2026-06-03, 19:52
  #957
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralRuskendrul
Jag VET att världen klarar sig bättre utan socialistiska folkmord.


Men liberala går bra tycker du? USA har haft ihjäl >30 miljoner människor efter WWII. Som sagt. Det behövs inga fler uppblåsta liberaler i tråden som skumpar omkring på sina höga fantasihästar.
Citera
2026-06-03, 20:48
  #958
Medlem
GeneralRuskendruls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Men liberala går bra tycker du? USA har haft ihjäl >30 miljoner människor efter WWII. Som sagt. Det behövs inga fler uppblåsta liberaler i tråden som skumpar omkring på sina höga fantasihästar.
Haha din clown.
Hur kan du jämföra USAs försvar av frihet från socialistiska uppror och invasioner med socialisternas massmord av den egna befolkningen?
Citera
2026-06-03, 21:06
  #959
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralRuskendrul
Haha din clown.
Hur kan du jämföra USAs försvar av frihet från socialistiska uppror och invasioner med socialisternas massmord av den egna befolkningen?


Pundhuvud. Vems frihet har USA försvarat? En degenererad elits frihet att förgripa sig sexuellt på barn? Friheten för samvetslösa oligarker att exploatera och parasitera på massan av vanliga människor?
Citera
2026-06-04, 07:17
  #960
Medlem
GeneralRuskendruls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Pundhuvud. Vems frihet har USA försvarat? En degenererad elits frihet att förgripa sig sexuellt på barn? Friheten för samvetslösa oligarker att exploatera och parasitera på massan av vanliga människor?
Både Sydkoreanernas och vietnamesernas som exempel. Det ena landet misslyckades de tyvärr i och folket plågades av kommunstsvinen i många år och många människor torterades till döds som alltid sker i socialistiska länder. I det andra räddade de iaf halva landet, men den norra halvan har lidit oerhört under kommunismens ok.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in