Citat:
Ursprungligen postat av
Jikad
Det görs alltid en individuell bedömning där nyttan (enligt handläggarens godtycke) tas i beaktning.
Man kan få stöd för saker man inte är uttryckligen berättigad till.
Det här är just en sån situation där man tittar på potentiella samhällskostnader.
Huvudregeln är dock att man förväntas försörja sig på studiemedel. Finns få undantag. Tex om en familj söker bistånd, och det finns en person mellan 18-21 år som studerar på gymnasienivå (eller lägre). Bland annat för att föräldrarna fortfarande har försörjningsplikt då.
Men studenter på eftergymnasial nivå har i regel inte rätt till försörjningsstöd. Med undantag för sommaren, om de inte har hittat sommarjobb eller är inskrivna på sommarkurser och får studiemedel för det.
Citat:
Ursprungligen postat av
bigpac
Har en fråga gällande ekonomiskt bistånd, jobb och student. Har hamnat i en situation där jag förlorat CSN då jag inte har klarat tillräckligt många hp. Är arbetssökande, och det är nu aktuellt med ekonomiskt bistånd. De säger dock att ett krav är att man är inskriven på Arbetsförmedlingen (vilket jag är), och att man avslutar sina studier.
Måste man verkligen avbryta studierna? Jag söker jobb, och vill jobba (och planerar att fortsätta med det), men samtidigt är det några omtentor som behöver göras för att få tillbaka CSN.
Kan jag inte söka jobb och studera (vara registrerad på ett program och kurser) samtidigt? Måste jag avbryta utbildningen helt? Jag har alltså inte sökt nya utbildningar, utan är redan antagen och registrerad sedan tidigare.
Ja. De anser att studenter ska ta studiemedel. Samt att försörjningsstöd är sista utvägen, när alla andra möjligheter är uttömda. Rent teoretiskt så hade du kunnat ta alla högskolepoäng som krävdes för fortsatt studiemedel. Du hade möjligen kunnat få försörjningsstöd under sommaren som student.
Som student kan det vara svårt att stå till arbetsmarknadens förfogande, och delta i olika insatser etc. Att det inte alltid räcker med att vara inskriven på Arbetsförmedlingen och söka jobb. Som student blir man dessutom lite begränsad i jobbsökandet. Det kan vara svårt att vara heltidsstudent och samtidigt jobba heltid tex. Medan extrajobb skulle kunna funka.
Det är en anledning till varför man oftast behöver välja mellan studier och att vara arbetssökande när man söker försörjningsstöd. Den andra främsta orsaken är att studenter förväntas ta studiemedel.