2026-04-20, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Vilken kommun gör så? Detta är inte lagligt.
Rätt många skulle jag säga. Det är en temporär lösning under tiden det tar för personen att öppna eget bankkonto. Har ingen aning om laglighet men det är ett av få sätt att få pengar utan eget bankkonto så folk brukar inte klaga.
Citera
2026-04-20, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Rätt många skulle jag säga. Det är en temporär lösning under tiden det tar för personen att öppna eget bankkonto. Har ingen aning om laglighet men det är ett av få sätt att få pengar utan eget bankkonto så folk brukar inte klaga.

Kan du lista tre?
Citera
2026-04-20, 08:00
Medlem
Citat:
Kan du lista tre?
Du får en artikel där det framgår att ett 70-tal kommuner inkl Eskilstuna använder sig av ica-kort. Plus Migrationsverket.

https://polistidningen.se/2010/11/far-socialbidraget-i-mataffaren/

För tydlighetens skull är det ett vanligt betalkort, man kan inte bara handla på Ica med det.
Citera
2026-04-20, 09:16
Medlem
Citat:
Du får en artikel där det framgår att ett 70-tal kommuner inkl Eskilstuna använder sig av ica-kort. Plus Migrationsverket.

https://polistidningen.se/2010/11/far-socialbidraget-i-mataffaren/

För tydlighetens skull är det ett vanligt betalkort, man kan inte bara handla på Ica med det.

Ganska gammal artikel, Jag tror inte man gör så längre. Tror inte det är tillåtet enligt KYC-reglerna som har blivit extremt mycket hårdare senaste 5 åren.
Citera
2026-04-20, 09:35
Medlem
Citat:
Ganska gammal artikel, Jag tror inte man gör så längre. Tror inte det är tillåtet enligt KYC-reglerna som har blivit extremt mycket hårdare senaste 5 åren.
Ok ok. Ingen kulle jag tänker dö på. Icke desto mindre måste man kunna betala ut pengar folk har rätt till även om de inte har bankkonto.
Citera
2026-04-20, 09:41
Medlem
Citat:
Ok ok. Ingen kulle jag tänker dö på. Icke desto mindre måste man kunna betala ut pengar folk har rätt till även om de inte har bankkonto.

Nej dom hårda penningstvättslagarna sätter stopp för det nu.
Citera
2026-04-20, 12:50
Medlem
Citat:

Kan eventuellt finnas andra lösningar. Vet inte hur det ser ut nu, men tidigare kunde man åtminstone få presentkort eller papperskuponger typ, så att man kunde handla i en matbutik. Det kunde vara villkorat, tex att det inte gäller för tobak, alkohol samt spel/lotter. Det där med papperskupong kunde även handla om matrekvistation. Man lämnade in det i kassan, men kvitto och faktura skickades till socialtjänsten. Det går också att få matpengar utbetalt till ens bankkonto, men det hjälper ju inte om man saknar just bankkonto. Detta ovan gäller dock akut bistånd för mat, inte för det vanliga försörjningsstödet.

Om man har godkända räkningar (tex hyra och el), så fanns det tillfällen som socialtjänsten kunde betala. Även om den sökande normalt skulle betala det själv.

Din länk är från november 2010. Medan det är möjligt att flertal kommuner fortfarande gör så, så är det också möjligt att de har hittat andra rutiner och lösningar.
Citera
2026-05-10, 20:24
Medlem
De som går på försörjningsstöd och får ett jobb måste de gå utan pengar i en månad?
Citera
2026-05-11, 13:50
Medlem
NiceNameTwices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
De som går på försörjningsstöd och får ett jobb måste de gå utan pengar i en månad?

Nej, man har rätt till stöd tills lönen trillar in. Men gäller ju att se till att framföra det till handläggaren med.
Citera
2026-05-11, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke

Man kan ha rätt till stöd ändå under den månaden. Eventuellt blir det mot återbetalning (det förekommer om man får försörjningsstöd i väntan på annan utbetalning).
Citera
2026-05-11, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starberries
Man kan ha rätt till stöd ändå under den månaden. Eventuellt blir det mot återbetalning (det förekommer om man får försörjningsstöd i väntan på annan utbetalning).

Var inte så för mig för 14 år sedan. Tror jag bara slutade söka och fick lön.
Citera
2026-05-12, 22:44
Medlem
Har en fråga gällande ekonomiskt bistånd, jobb och student. Har hamnat i en situation där jag förlorat CSN då jag inte har klarat tillräckligt många hp. Är arbetssökande, och det är nu aktuellt med ekonomiskt bistånd. De säger dock att ett krav är att man är inskriven på Arbetsförmedlingen (vilket jag är), och att man avslutar sina studier.

Måste man verkligen avbryta studierna? Jag söker jobb, och vill jobba (och planerar att fortsätta med det), men samtidigt är det några omtentor som behöver göras för att få tillbaka CSN.

Kan jag inte söka jobb och studera (vara registrerad på ett program och kurser) samtidigt? Måste jag avbryta utbildningen helt? Jag har alltså inte sökt nya utbildningar, utan är redan antagen och registrerad sedan tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in