2026-06-04, 00:12
Medlem
Kennethkvartings avatar
Bilar utan servostyrning hade ofta också mindre castervinkel. Liten caster=lättstyrd och vice versa.

https://en.wikipedia.org/wiki/Caster_angle

Iofs har jag inget exempel på bilar som har mycket eller lite eller mycket lite caster, det är bara en sådan sak någon sagt i min ungdom och som jag hållit för sant sedan dess.

Eller jo, Mercedes W124 har jättemycket caster och det ska leda till såväl kursstabilitet som komfort, men kräver en stark styrservo.
Citera
2026-06-04, 00:14
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Kan bero på utväxling, typ av styrning (snäcka eller kuggstång), däck, underlag samt vikt, diameter på ratten, osv.

Att säga att det beror på att det är framhjulsdrift är lite för enkelt.
Rattstorlek kan du ha rätt i då Amazon hade en jävla bussratt. Däremot tror jag nog den var tyngre än Saab 99, kändes större i alla fall så borde varit tyngre. Tjockare plåt också, Amazon var en jävla panzarvagn på sin tid.
Citera
2026-06-04, 00:15
Medlem
Orm Ondes avatar
Fattar inte heller varför alla anser det nödvändigt med servostyrning på personbilar. Gamla Saab V 4 var tungstyrd när man fickparkerade, men ändå klarade man sig utmärkt utan servo. Många avstod förr från att beställa servostyrning om man kunde, eftersom dåtidens system gjorde att styrningen kändes sladdrig och vägkänslan blev sämre. Servostyrning var bara en grej till som kunde gå sönder och som inte behövdes.

Det är dock en tröst att moderna servostyrningar är så mycket bättre än vad de var för fyrtio-femtio år sedan.
Citera
2026-06-04, 00:24
Medlem
HipToBeSquares avatar
Tiden då bilar inte hade servo, påminde bilen en hela tiden om tyngden. En mindre lättare bil var inte så farlig att styra i små hastigeter, även fickparkera utan servo var inte så farligt. Större bilar som vad idag vi skulle uppfatta som större SUVar var ganska tröga att vrida på ratten när de var nästan stillastående.
Citera
2026-06-04, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Jo, det var vanligt utan servo även efter 1975.
Om du sagt år 1985 hade jag kunnat hålla med, men även då fanns det gott om bilar som var servolösa i standardutförande.
År 1990 däremot, då var det mycket ovanligt med nya bilar utan servo.
Min första bil med servo var av årsmodell 1993.
Volvo hade servo som standard 1977 eller 78 vad jag minns.
Citera
2026-06-04, 00:36
Medlem
bithaxs avatar
Man hade större rattar på den tiden, med mer hävstång.
Citera
2026-06-04, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Volvo hade servo som standard 1977 eller 78 vad jag minns.
Nä, då minns du helt fel.
Som tillval fanns det säkert servo, men det var absolut inte standard då 1978.
Jag hade Volvo 244 av flera årgångar senare och den hade inte servo.
Citera
2026-06-04, 01:31
Medlem
Jämför inte en bil byggd för styrservo med en gammal som inte var byggd för det, dels en annan utväxling och annan mindre aggressiv framvagnsgeometri.

Men visst. Mina första bilar hade inte styrservo (Volvo Amazon, folka bubblor osv), men man hade lärt sig att inte kämpa runt ratten stillastående.

Jag har även kört ett par riktigt gamla tunga lastbilar utan servo, det går det också. I landsvägsfart och i synnerhet i halka kan det tom vara en fördel utan servo, man känner i ratten hur halkigt det är, en helt annan taktil känsla.
Senast redigerad av Goobleyzook 2026-06-04 kl. 01:33. Anledning: Förtydligande
Citera
2026-06-04, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Nä, då minns du helt fel.
Som tillval fanns det säkert servo, men det var absolut inte standard då 1978.
Jag hade Volvo 244 av flera årgångar senare och den hade inte servo.
Föräldrarnas 244 från 1979 hade i alla fall servo.
Citera
2026-06-04, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr H
På bilar utan servo så gällde det att vrida hjulen rätt vid
backning. I slutet av manövern så vred man hjulen i den
riktning man skulle köra iväg.
Nu står ungarna och vrider på hjulen stillastående.
Det blir fula fäckar på min gräsmatta
Japp, konsten att backa är att göra rätt medan man fortfarande kör fram, gäller i synnerhet med släpvagn.
Citera
2026-06-04, 03:35
Medlem
Citat:
Föräldrarnas 244 från 1979 hade i alla fall servo.
Jaha och därför så måste alla 240 ha varit utrustade med styrservo?
GLE hade det som standard samt 260 serien, satt det servo i DL och GL samt L så var det fabriksmonterad extrautrustning dvs något som första ägaren bestämt att den ska ha och betalat extra för. Tidigare 1975-1978 hade GL servostyrning som standard de var även utrustade med skinnklädsel,taklucka,varvräknare,bränsleinsprutni ng och överväxel, de flesta ville inte lägga upp extrapengar för detta lite skräck för bränsleinsprutning påverkade väl också så de var ganska ovanliga redan då.
Senast redigerad av gur 2026-06-04 kl. 03:47.
Citera
2026-06-04, 03:45
Medlem
IceEyess avatar
Citat:
Det var långt tidigare som bilar utan servo försvann!
Det fanns knappt några efter 1975-76 vad jag minns från barndomen.

Det fanns bilar från 80-talet som inte var utrustade med servo, som exempelvis Opel Omega GL (lanserades 1987). Volvo hade också bilar från 80-talet utan servo.

Under färd så var det för övrigt inga större bekymmer, men bilarna från den hade också en annan styrutväxling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in