2026-06-03, 22:44
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Farsan hade en 245 utan servo. Som jag minns det var det tungt men inte jättetungt att svänga.
I bland roar jag mig med att stänga av bilen och rulla och svänga. Och Dan vad tungt det är. Nu säger ni att jag har blatte-sulor på bilen men så är inte fallet. Standard 205or på 16tummare.

Däcken var sjukt smala på 70-talet.
Citera
2026-06-03, 22:46
  #26
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
I regel alla bilar på den tiden var bakhjulsdrivna, bakhjulsdrivet är lättare att ratta utan servo än en framhjulsdriven, plus mycket bättre svängradie. Fickparkera var lite besvärligare, men man var starkare då också. Mina två första bilar var bakhjulsdrivna utan servo.

Nä. Varför skulle det vara det?

Bilar utan servo har en annan utväxling, dvs det blir mycket längre mellan fulla rattutslag.

Sen går det inte att jämföra död servo på modern bil och död servo på en nittiotalsbil. Det är förmodligen 2-300 kilo mer över framaxeln och betydligt bättre däck idag jämfört med då.
Citera
2026-06-03, 22:49
  #27
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Nä. Varför skulle det vara det?

Bilar utan servo har en annan utväxling, dvs det blir mycket längre mellan fulla rattutslag.

Sen går det inte att jämföra död servo på modern bil och död servo på en nittiotalsbil. Det är förmodligen 2-300 kilo mer över framaxeln och betydligt bättre däck idag jämfört med då.
Testa får du se, fickparkera en Volvo Amazon och gör samma i en Saab 99 utan servo. Saaben är förbannat mycket mer tungstyrd. i väldigt låg fart. Vet för jag har prövat båda.
Citera
2026-06-03, 22:52
  #28
Medlem
Hegamons avatar
240 bilen -83 jag hade utan servo den tyckte jag bara var lite tung vid fickparkering, men det blev ju träning av armar, så en vande sig. Inga direkt problem, utan det ansåg jag vara normalt.

I efterhand känns det som något saknas på en bil utan servo. En annan körde min Golf 4 och han sa det är ju ingen servo på bilen. Jo, men dom var inte så starka förr, som nyare bilar. Han envisades med att servon måste varit sönder, men jag stod på mig, det är normalt för äldre bilar att servon inte är så kraftig.

På Peggan 205 1985 så var det sak samma att den inte hade servo, kändes som den hade servo ändå.
__________________
Senast redigerad av Hegamon 2026-06-03 kl. 22:54.
Citera
2026-06-03, 22:53
  #29
Medlem
Om vi tar Volvo 240 som nämnts flera gånger tidigare så har dom 4,3 rattvarv mellan fullt utslag utan servo och 3,5 varv med servo, och det i kombination med större ratt utan servo gör större skillnad än man tror.

Sen att dagens bilar även är mycket tyngre och har mycket bredare däck gör också STOR skillnad.


Någon nämnde tidigare att det blir motstånd i oljan på en bil med servo när inte servopumpen snurrar och jag skulle vilja säga att det är knappt märkbar skillnad om servostyrningen är helt dränerad på olja.
Utväxling i kuggstången och rattstorlek gör den stora skillnaden.
Citera
2026-06-03, 23:00
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Testa får du se, fickparkera en Volvo Amazon och gör samma i en Saab 99 utan servo. Saaben är förbannat mycket mer tungstyrd. i väldigt låg fart. Vet för jag har prövat båda.

Viktfördelningen i en rwd vs. en fwd gör stor skillnad för hur tungstyra dom är.
Citera
2026-06-03, 23:03
  #31
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuore
Viktfördelningen i en rwd vs. en fwd gör stor skillnad för hur tungstyra dom är.
Jupp. Haft en granada 2.80 utan servo. (ovanligt men den hade inte det) Astung att fickparkera men svängradien var på en femöring om du jämför med dagens framhjulsdrivna.

Edit. 2.8 var den
__________________
Senast redigerad av Onanikrem 2026-06-03 kl. 23:06.
Citera
2026-06-03, 23:21
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Det var långt tidigare som bilar utan servo försvann!
Det fanns knappt några efter 1975-76 vad jag minns från barndomen.
Jo, det var vanligt utan servo även efter 1975.
Om du sagt år 1985 hade jag kunnat hålla med, men även då fanns det gott om bilar som var servolösa i standardutförande.
År 1990 däremot, då var det mycket ovanligt med nya bilar utan servo.
Min första bil med servo var av årsmodell 1993.
Citera
2026-06-03, 23:29
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xowodim
Däcken var sjukt smala på 70-talet.
Jag hade en volvo 244 från tidigt 80tal, den hade 185x14 däck.

Men den gick enkelt att styra med en hand, du vet snurra ratten med ena handen.
Även när bilen stod still och vid fickparkering, jovisst trögare än dagens bilar men helt klart gick det att snurra ratten.

På 70talet hade standardbilarna typ 165 i bredd på däcken, det var väl delvis därför samt att det var annan utväxling på ratten, det var alltså fler rattvarv mellan stoppen Hö-Vä.
Citera
2026-06-03, 23:49
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Farsan hade en 245 utan servo. Som jag minns det var det tungt men inte jättetungt att svänga.
I bland roar jag mig med att stänga av bilen och rulla och svänga. Och Dan vad tungt det är. Nu säger ni att jag har blatte-sulor på bilen men så är inte fallet. Standard 205or på 16tummare.
Jag var van vid det eftersom de flesta bilar förr i tiden saknade servostyrning. Det var inte någonting jag direkt tänkte på, således. I och för sig är jag en storvuxen karl. Numera finns det väl knappast någon bil utan servostyrning.
Citera
2026-06-04, 00:05
  #35
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Testa får du se, fickparkera en Volvo Amazon och gör samma i en Saab 99 utan servo. Saaben är förbannat mycket mer tungstyrd. i väldigt låg fart. Vet för jag har prövat båda.

Kan bero på utväxling, typ av styrning (snäcka eller kuggstång), däck, underlag samt vikt, diameter på ratten, osv.

Att säga att det beror på att det är framhjulsdrift är lite för enkelt.
Citera
2026-06-04, 00:10
  #36
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Jag kör utan servo dagligen och ja det är tungt i låga hastigheter. Hade jag haft smala originaldäck hade det absolut varit lättare men nu har jag breddade fälgar så man får ta i lite när man parkerar.

Men vad gör det liksom? Jag köpte inte en veteranbil för de fantastiska köregenskaperna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in