Citat:
Ursprungligen postat av
xowodim
Däcken var sjukt smala på 70-talet.
Jag hade en volvo 244 från tidigt 80tal, den hade 185x14 däck.
Men den gick enkelt att styra med en hand, du vet snurra ratten med ena handen.
Även när bilen stod still och vid fickparkering, jovisst trögare än dagens bilar men helt klart gick det att snurra ratten.
På 70talet hade standardbilarna typ 165 i bredd på däcken, det var väl delvis därför samt att det var annan utväxling på ratten, det var alltså fler rattvarv mellan stoppen Hö-Vä.