2026-06-03, 11:51
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magictrix
"Det som har lagts fram i hovrätten ger i övrigt inte anledning till några andra bedömningar än de som tingsrätten har gjort i fråga om de tilltalade har begått de åtalade gärningarna”, skriver hovrätten."

Kaka söker maka. Jag undrar lite hur hans advokat fungerar? Hur kan man överklaga en dom för att sedan inte ha någonting nytt att komma med? Hade han tagit sitt straff direkt hade han varit ute för länge sedan och kunnat planera sitt liv... eller ja. Sorry. Nu får han ytterligare skulder dessutom eftersom han måste betala rättegångskostnaden också. Aja, hoppas han åker in omgående så han missar sin älskade sommar.

Runars egna kommentarer på Instagram:

"Ensamhet, isolering och frivilliga avskildhet, är Guds klassrum och vårt egna andliga gym."

"När Gud ville ha Josef i palatset, så gav han fängelse istället för en genväg."

Runar försöker till varje pris hitta ett sätt att vända en tragedi till en seger. Han tror på allvar att Gud har satt honom i fängelse för att belöna honom rikligt när han kommer ut. Han ger verkligen aldrig upp. I den riktiga världen vi kallar verklighet har både samhället och Gud gett honom fängelse för att han festat upp rånade pensionärers pengar. Han skäms verkligen inte för något. I den bästa av världar hade de låst in honom med Breivik och kastat bort nyckeln.
Advokaten för sin klients talan och vill klienten överklaga så får han hjälpa till med det. Den dömde och åklagaren kan ha olika syn på bevisvärdering.
Nu har HovR gjort i princip samma värdering som underrätten ( Vilket var väntat för alla utom för Runar).
Citera
2026-06-03, 11:54
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
"Det som har lagts fram i hovrätten ger i övrigt inte anledning till några andra bedömningar än de som tingsrätten har gjort i fråga om de tilltalade har begått de åtalade gärningarna”, skriver hovrätten."

Kaka söker maka. Jag undrar lite hur hans advokat fungerar? Hur kan man överklaga en dom för att sedan inte ha någonting nytt att komma med? Hade han tagit sitt straff direkt hade han varit ute för länge sedan och kunnat planera sitt liv... eller ja. Sorry. Nu får han ytterligare skulder dessutom eftersom han måste betala rättegångskostnaden också. Aja, hoppas han åker in omgående så han missar sin älskade sommar.

Runars egna kommentarer på Instagram:

"Ensamhet, isolering och frivilliga avskildhet, är Guds klassrum och vårt egna andliga gym."

"När Gud ville ha Josef i palatset, så gav han fängelse istället för en genväg."

Runar försöker till varje pris hitta ett sätt att vända en tragedi till en seger. Han tror på allvar att Gud har satt honom i fängelse för att belöna honom rikligt när han kommer ut. Han ger verkligen aldrig upp. I den riktiga världen vi kallar verklighet har både samhället och Gud gett honom fängelse för att han festat upp rånade pensionärers pengar. Han skäms verkligen inte för något. I den bästa av världar hade de låst in honom med Breivik och kastat bort nyckeln.
Han är och förblir en psykopat, en gång i tiden var han ung och ostraffad, nu är han gammal och på väg att bli yrkeskriminell sent i livet.
Jag tycker synd om hans barn.
Citera
2026-06-03, 12:10
Avstängd
Magictrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oelback
Hela domen här:

https://files.catbox.moe/tx1d64.zip

Värt att notera i sammanhanget är att det är inte första penningtvätten Runar varit inblandad i. Han och - den också dömda - 89-åriga medbrottslingen har ju tidigare haft penningtransaktioner med varandra. De har inte åtalats för detta, men åklagaren påpekade under hovrättsförhandlingarna att det var ett bevis för att de haft kontakt tidigare. Något som Runar förnekat (och kanske just därför teg i hovrätten).
Tack! Det bevisar även att Runar är en idiot och dum i huvudet på riktigt.
Jag citerar även rättens text:
"Tingsrätten finner att uppgifterna som
Runar Sögaard lämnat saknar all trovärdighet och framstår som en ren
efterhandskonstruktion."
Citera
2026-06-03, 12:11
Medlem
finkelvoltens avatar
Jag blir heligt förbannad över den uppenbara rasism och kristofobi som förföljer Runar. Att en upplyst norrman inte ska kunna göra guldaffärer med pensionärers besparingar utan att staten lägger näsan i blöt är en skam, inte bara för Sverige, utan för mänskligheten. För egen del flyttar jag till Norge i ren protest.

Enda ljuspunkten i detta rättshaveri är att Runar med all säkerhet kommer bli benådad av Trump.
Citera
2026-06-03, 12:19
Avstängd
Magictrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Han är och förblir en psykopat, en gång i tiden var han ung och ostraffad, nu är han gammal och på väg att bli yrkeskriminell sent i livet.
Jag tycker synd om hans barn.
Jag är glad över att hans barn får veta vad de har för biologisk far. Kanske kan de få hjälp redan nu då de bär på hans gener? Det roligaste av allt vore ju om det visade sig att Runar är steril. Amadeus har ju redan emigrerat till USA och bytt efternamn. Han verkar tillräckligt mogen för att inse vad hans far är för en typ. De andra sönerna har möjligen varit mer lojala mot Runar och valt att tro på honom och hans oskuld. Men i takt med att de blivit äldre och själva kan googla på farsan så inser väl även de att pappa är en feg liten skit som aldrig gör rätt för sig.
Runar har ju heller inte så mycket kontakt med sönerna längre, i alla fall inte i den omfattning som han delade med sig på Insta förra året, då han fortfarande bodde i Stockholm. Sönerna kanske inte hatar honom, men besvikna lär de vara. Och nu kan de också läsa att han snott pengar av pensionärer. De kanske tom är tacksamma att de bara fick en hundring var av de 72.000 kronorna. Nej, det lär dröja innan de vill se sin far igen.
Citera
2026-06-03, 12:24
Medlem
J-a skit också. Åklagaren ville ju hålla förhör med Fredik i hovrätten, men därav blev nu tyvärr intet.
Citera
2026-06-03, 12:36
Medlem
Snapcounts avatar
Jaha..så den förra rehabiliteringen fungerade alltså icke ?

Jag är "chokerad".
Citera
2026-06-03, 12:47
Avstängd
Magictrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksitpeks
J-a skit också. Åklagaren ville ju hålla förhör med Fredik i hovrätten, men därav blev nu tyvärr intet.
Märkligt att inte försvaret kallade honom som vittne...

Han är ju trots allt fortfarande skyldig Rune några hundra tusen kronor. Pengar han skulle behöva nu. Alltså Fredrik som Runar glömt vad han hette efter att gett honom en plastpåse (inte en väska) med 300,000 kronor. Men som Runar tror bor i Malmö kanske? Nåväl, det spelar mindre roll eftersom en nära vän till Runar gått i god för honom. Det är kompisen Jemme Safka (såsom tingsrätten
uppfattat namnet). Nu finns det ingen som heter så i Sverige, så antingen har tingsrätten hört fel eller så? Men det gör ingenting heller, eftersom geniet Sörgaard inför tingsrätten meddelar att denne Jemme även tidigare försett Runar med finansiella proffs. Denna gång en både väldigt kristen man och en fd elitbrottare vid namn Zetterström. Runar säger i tingsrätten att den här Zetterström hade han gett flera hundra tusen kronor att förvalta, närmare en miljon. Eftersom de bägge var med i Livets ord så var det tryggt och då räcker det med ett handslag.

Runar glömde dock en liten detalj och det var att den här Zetterström lurade av andra församlingsmedlemmar närmre 50 miljoner kronor. Investeringar han själv tog hand om. Så antingen blev Runar själv lurad på närmre en miljon kronor (eller Carola om vi ska vara petnoga). Men i så fall skulle han väl inte vilja ha något att göra med den påhittade skrothandlaren Jemme? Det var ju i sådana fall en mycket dålig kontakt han fick. Runar säger att det var en bra kontakt och då får man anta att han själv var med om bedrägeriet.

Huruvida den här Jemme finns, eller inte kan fundera över. Runar minns i alla fall att de åt en bättre lunch ihop och att eftersom skrothandlaren var egen företagare så var han en hedersman att lita på. Nu fanns ju inte Fredrik heller, så vi får utgå ifrån att allt Runar säger är en saga. För annars skulle ju Jemme kunnat vittna också. Ja, det hade varit roligt. Den Fredrik som faktiskt finns har aldrig sysslat med aktier och har aldrig träffat Runar.
Citera
2026-06-03, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jaha..så den förra rehabiliteringen fungerade alltså icke ?

Jag är "chokerad".

YES! Gud är god
Citera
2026-06-03, 13:16
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Jag är glad över att hans barn får veta vad de har för biologisk far. Kanske kan de få hjälp redan nu då de bär på hans gener? Det roligaste av allt vore ju om det visade sig att Runar är steril. Amadeus har ju redan emigrerat till USA och bytt efternamn. Han verkar tillräckligt mogen för att inse vad hans far är för en typ. De andra sönerna har möjligen varit mer lojala mot Runar och valt att tro på honom och hans oskuld. Men i takt med att de blivit äldre och själva kan googla på farsan så inser väl även de att pappa är en feg liten skit som aldrig gör rätt för sig.
Runar har ju heller inte så mycket kontakt med sönerna längre, i alla fall inte i den omfattning som han delade med sig på Insta förra året, då han fortfarande bodde i Stockholm. Sönerna kanske inte hatar honom, men besvikna lär de vara. Och nu kan de också läsa att han snott pengar av pensionärer. De kanske tom är tacksamma att de bara fick en hundring var av de 72.000 kronorna. Nej, det lär dröja innan de vill se sin far igen.
Så tänker de nog inte om sin pappa, de lär nog vara besvikna över hans bristande engagemang.
Vi får hoppas de får en bra uppväxt med sin mamma och övrig släkt.
Citera
2026-06-03, 13:37
Medlem
VivaLaMusicas avatar
Äh han vill bara vara farsa för att ha ett skäl till kontakt med rika Carola.

Hade han varit rik själv hade han sagt att hon kan ta sin j-vla horunge och packa sig åt h-lvete.

Om man tar en råtta och stoppar i en tunna och låter den äta upp de andra råttorna så får man en galen psykopatråtta.

Om man sen återupprepar det experimentet tio generationer får man en superpsykopatråtta.

Om man i stället gör det omvända experimentet med bögråttor, dvs den största undergivna psykopatiska feministbögen avlas fram i 10 generationer, ja då får man en norrman som Runar.

En j-vla hal tjuv lismande bög.
Citera
2026-06-03, 13:57
Avstängd
Magictrixs avatar
Blir lite konfundesrsam här. Efter att Runar har erbjudits tillfälle att lägga fram nya skäl att fra honom, men avstått från att göra det, skriver han så här på sin Substack:

"För nu har trots min advokats protester, Hovrätten godkänt ett tilläggsförhör från chefsåklagaren som min advokat och jagaldrig fått ta del utav, än mindre fått ställa kontrollfrågor ochkorsförhöra vittnets uppgifter. Vi har alltså ingen som helst aning om vad personen kommer att påstå, hävda eller koka ihop. Vittnet uteblev nämligen passande nog från den bedrövliga Tingsrättsförhandlingen. Nu plötsligt dyker han upp som gubben i lådan i Svea Hovrätt. Advokater och juridiska experter gapar!

Jag hoppas naturligtvis att Hovrätten kan se igenom den horribla domen från Tingsrätten i Västmanland, samt den bristfälliga förundersökningen som polisen och den pensionerade åklagaren Maria Ugglas genomförde."

Jag kan inte hitta något sådant tillägg i förhandlingen. En man som tydligen "dyker upp som gubben i lådan". Hade det funnits ett sådant tillägg hade väl det funnits med i rapporten? Har Runar fantiserat ihop detta? Sedan finns inga advokater eller andra experter som gapar, eftersom det är fullt tillåtet att kalla nya vittnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in