2026-05-31, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Han är närmast manisk med sina visdomsord just nu på Instagram. Inte minst inlägget där han illa dolt jämför sig själv med David och Ester i bibeln. Det verkar på något sätt som att han ser sig själv som historiens mittpunkt. Det är som att han lider av någon slags Jerusalem-syndrom, trots att han inte befinner sig i Jerusalem.
Han lider av religiös trauma syndrom
Citera
2026-06-01, 08:49
Medlem
Ett scenario är att han växlar upp sin brottslighet och släpper alla förtöjningar, sätter sig tex som målvakt i 50 bolag och för tre gånger så många bilar. Plus bedrägerier förstås. Ett annat alternativ är någon form av kvalificerad vård. Jag är ju inte läkare, men så mycket har jag snappat upp att jag förstår att personlighetsstörningar inte klassas som psykiatrisk sjukdom och är mycket svåra att dämpa.

En tredje möjlighet är att han lyckas få till det med en äldre kvinna som har pengar.
Citera
2026-06-01, 12:11
Avstängd
Magictrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torulv
Ett scenario är att han växlar upp sin brottslighet och släpper alla förtöjningar, sätter sig tex som målvakt i 50 bolag och för tre gånger så många bilar. Plus bedrägerier förstås. Ett annat alternativ är någon form av kvalificerad vård. Jag är ju inte läkare, men så mycket har jag snappat upp att jag förstår att personlighetsstörningar inte klassas som psykiatrisk sjukdom och är mycket svåra att dämpa.

En tredje möjlighet är att han lyckas få till det med en äldre kvinna som har pengar.
Med äldre kvinna tänker man ju på Carola. Det var ganska roligt (och lite gripande) att se hur han efter två år i fängelse kommer ut och det första han gör är att skriva ett offentligt kärleksbrev till Carola. Det var rätt uppenbart att han suttit och runka(r)t i cellen och tänkt att en återförening med Carola skulle bli förstasidor i hela världen, de skulle bli det nya kristna radarparet. Carola sjunger psalmer i kyrkan medan Runar predikar. Ja, de skulle till och med starta en egen församling där han skulle få predika i vit smoking och hatt och hon skulle sjunga som en oskuldsfull vit prinsessa. Det mest perfekta paret i hela världen....

I Runars fantasi.

I verkligheten hade Runar tänkt att om han bara erkänner det värsta han skulle kunna erkänna för sig själv att han har gjort mot henne. Och det var att avliva henens katt. Nu, så, då var det över och Runar bad Gud om förlåtelse och nu var det bara att vänta. Alla tidningar sket väl i hans känslor för Carola, de skrev om att han brutalt mördat hennes katt. Carola själv skrev att han var en galning som hon aldrig mer ville se. Lät sig Runar nedslås? Inte då, en psykopat saknar ju både känslor inåt som utåt. Så han började stalka henne.

Han tänkte som han brukar säga; "alla som träffar mig älskar mig". Vad Runar inte har förstått är att alla som träffar mig, som iinte vet vem jag är och som träffar mig under kortare tid än tio minuter älskar mig. Well, älskar kanske är att ta i, men de flesta människor anser väl ändå att man får ge människor flera chanser. De flesta som träffar Runar under tio minuter kan säkert acceptera honom som en trevlig medmänniska. Ungefär som den där personen som delar ut smakprov från Findus på ICA en fredag eftermiddag. Du tycker säkert att hens pepsodentsmajl och trevliga sätt var just... trevligt. Men du har glömt allt tre minuter senare.

De flesta som träffar Runar mer än femton minuter springer därifrån. Runar tänkte att han bara kan söka upp henne på en restaurang och få till en dialog kommer han att förföra henne och allt blir bra igen. Men verkligheten visade sig vara att Carola sprang därifrån. Man ska vara rätt hatad när man väljer att avryta en måltid på en restaurang för att springa därifrån, hellre än växla ett par meningar med... Nåväl, har man ingen flickvän får man väl hitta på att man har en.

Jag vet inte riktigt vad Runar ska göra när hans föräldrar är döda. Det är väl nästa inkomstkälla som står på tur. Kanske att han hjälper till och påskyndar det?

Jag har vänner som har fått barnbarn. Det finns de som flyttat genom halva Sverige för få bo närmre sina barnbarn. Annars är det heller inte helt ovanligt att nyblivna föräldrar flyttar till en plats där får närmre sina far och morföräldrar. Runars egen son väljer att flytta till USA med sin fru och deras nyfödda barn. Ett land dit Runar inte kan åka ens på besök. Medan Carola redan varit där en gång och gullat med sitt barnbarn. Runar har officiellt varit i Stockholm en gång och visat upp babyn. Sedan har han inte nämnt barnet en enda gång.
Citera
2026-06-02, 17:21
Medlem
Oelbacks avatar
Runars framtid må vara mörk, men ett besök hos frissan piggar alltid upp! Runar har sett till att han åtminstone är fin i håret när han i morgon mottar beskedet om ett nytt fängelsestraff.

https://postimg.cc/vDsm7227
https://postimg.cc/8Fqnf0GH
Citera
2026-06-02, 17:56
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oelback
Runars framtid må vara mörk, men ett besök hos frissan piggar alltid upp! Runar har sett till att han åtminstone är fin i håret när han i morgon mottar beskedet om ett nytt fängelsestraff.

Undrar om han fick betala i förskott?
Citera
2026-06-02, 18:21
Avstängd
Magictrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oelback

Ska bli spännande att se. Om han klippt sig alls? Den sista bilden känns som han lagt upp i flera år. Dessutom är han inte klippt alls på den bilden.
Har inte sett någon tidning som anmält honom och hans överklagande. Får se om någon alls dyker upp. Men han har väl skrivit och berättat att han ska ha en presskonferens efteråt?
Citera
2026-06-02, 21:09
Medlem
Rikskrim08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magictrix
Ska bli spännande att se. Om han klippt sig alls? Den sista bilden känns som han lagt upp i flera år. Dessutom är han inte klippt alls på den bilden.
Har inte sett någon tidning som anmält honom och hans överklagande. Får se om någon alls dyker upp. Men han har väl skrivit och berättat att han ska ha en presskonferens efteråt?

Den bilden har Runar lagt upp i åratal. Runar har inte ens råd att gå till frisören
Citera
2026-06-02, 21:49
Medlem
MyskbullBarrabass avatar
"Nu har jag förberett mig och varit tyst tillräckligt länge..! (To be continued)"
Det citatet säger nästan allt om Runars psyke.
Det är alltid något som komma skall.
Han ska resa sig. Ryta som ett lejon.
Men alltid senare.
Jag tror att han själv tror på det han skriver.
Citera
2026-06-03, 11:16
Medlem
https://www.expressen.se/noje/runar-sogaard-far-fangelse/
Citera
2026-06-03, 11:23
Avstängd
Magictrixs avatar
"Det som har lagts fram i hovrätten ger i övrigt inte anledning till några andra bedömningar än de som tingsrätten har gjort i fråga om de tilltalade har begått de åtalade gärningarna”, skriver hovrätten."

Kaka söker maka. Jag undrar lite hur hans advokat fungerar? Hur kan man överklaga en dom för att sedan inte ha någonting nytt att komma med? Hade han tagit sitt straff direkt hade han varit ute för länge sedan och kunnat planera sitt liv... eller ja. Sorry. Nu får han ytterligare skulder dessutom eftersom han måste betala rättegångskostnaden också. Aja, hoppas han åker in omgående så han missar sin älskade sommar.

Runars egna kommentarer på Instagram:

"Ensamhet, isolering och frivilliga avskildhet, är Guds klassrum och vårt egna andliga gym."

"När Gud ville ha Josef i palatset, så gav han fängelse istället för en genväg."

Runar försöker till varje pris hitta ett sätt att vända en tragedi till en seger. Han tror på allvar att Gud har satt honom i fängelse för att belöna honom rikligt när han kommer ut. Han ger verkligen aldrig upp. I den riktiga världen vi kallar verklighet har både samhället och Gud gett honom fängelse för att han festat upp rånade pensionärers pengar. Han skäms verkligen inte för något. I den bästa av världar hade de låst in honom med Breivik och kastat bort nyckeln.
Senast redigerad av Magictrix 2026-06-03 kl. 11:32.
Citera
2026-06-03, 11:44
Medlem
Oelbacks avatar
Hela domen här:

https://files.catbox.moe/tx1d64.zip

Värt att notera i sammanhanget är att det är inte första penningtvätten Runar varit inblandad i. Han och - den också dömda - 89-åriga medbrottslingen har ju tidigare haft penningtransaktioner med varandra. De har inte åtalats för detta, men åklagaren påpekade under hovrättsförhandlingarna att det var ett bevis för att de haft kontakt tidigare. Något som Runar förnekat (och kanske just därför teg i hovrätten).
Citera
2026-06-03, 11:48
Avstängd
Magictrixs avatar
Jo, innan Runar åkte in i fängelse förra gången - det är några år sedan nu - gick han ut offentligt och meddelade att hans liv skulle bli en långfilm på bio. Där och då var ju Runar mest känd som strulputte och mytoman. Vilket kunde ha blivit något att göra en film av. Men när det visade sig att han var Bode som mörkat och ljugit och stulit på riktigt drog sig produktionsteamet ur. Det blev ingen film.

Så för att ytterligare lysa upp Runars dag idag så presenterar vi istället en annan film:
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/film/a/9pqRxw/ny-dokumentar-om-carola-pa-bio-i-sommar

PS Carola kommer inte vilja ha Runar vid sin sida på premiären.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in