Citat:
Ursprungligen postat av
Torulv
Ett scenario är att han växlar upp sin brottslighet och släpper alla förtöjningar, sätter sig tex som målvakt i 50 bolag och för tre gånger så många bilar. Plus bedrägerier förstås. Ett annat alternativ är någon form av kvalificerad vård. Jag är ju inte läkare, men så mycket har jag snappat upp att jag förstår att personlighetsstörningar inte klassas som psykiatrisk sjukdom och är mycket svåra att dämpa.
En tredje möjlighet är att han lyckas få till det med en äldre kvinna som har pengar.
Med äldre kvinna tänker man ju på Carola. Det var ganska roligt (och lite gripande) att se hur han efter två år i fängelse kommer ut och det första han gör är att skriva ett offentligt kärleksbrev till Carola. Det var rätt uppenbart att han suttit och runka(r)t i cellen och tänkt att en återförening med Carola skulle bli förstasidor i hela världen, de skulle bli det nya kristna radarparet. Carola sjunger psalmer i kyrkan medan Runar predikar. Ja, de skulle till och med starta en egen församling där han skulle få predika i vit smoking och hatt och hon skulle sjunga som en oskuldsfull vit prinsessa. Det mest perfekta paret i hela världen....
I Runars fantasi.
I verkligheten hade Runar tänkt att om han bara erkänner det värsta han skulle kunna erkänna för sig själv att han har gjort mot henne. Och det var att avliva henens katt. Nu, så, då var det över och Runar bad Gud om förlåtelse och nu var det bara att vänta. Alla tidningar sket väl i hans känslor för Carola, de skrev om att han brutalt mördat hennes katt. Carola själv skrev att han var en galning som hon aldrig mer ville se. Lät sig Runar nedslås? Inte då, en psykopat saknar ju både känslor inåt som utåt. Så han började stalka henne.
Han tänkte som han brukar säga; "alla som träffar mig älskar mig". Vad Runar inte har förstått är att alla som träffar mig, som iinte vet vem jag är och som träffar mig under kortare tid än tio minuter älskar mig. Well, älskar kanske är att ta i, men de flesta människor anser väl ändå att man får ge människor flera chanser. De flesta som träffar Runar under tio minuter kan säkert acceptera honom som en trevlig medmänniska. Ungefär som den där personen som delar ut smakprov från Findus på ICA en fredag eftermiddag. Du tycker säkert att hens pepsodentsmajl och trevliga sätt var just... trevligt. Men du har glömt allt tre minuter senare.
De flesta som träffar Runar mer än femton minuter springer därifrån. Runar tänkte att han bara kan söka upp henne på en restaurang och få till en dialog kommer han att förföra henne och allt blir bra igen. Men verkligheten visade sig vara att Carola sprang därifrån. Man ska vara rätt hatad när man väljer att avryta en måltid på en restaurang för att springa därifrån, hellre än växla ett par meningar med... Nåväl, har man ingen flickvän får man väl hitta på att man har en.
Jag vet inte riktigt vad Runar ska göra när hans föräldrar är döda. Det är väl nästa inkomstkälla som står på tur. Kanske att han hjälper till och påskyndar det?
Jag har vänner som har fått barnbarn. Det finns de som flyttat genom halva Sverige för få bo närmre sina barnbarn. Annars är det heller inte helt ovanligt att nyblivna föräldrar flyttar till en plats där får närmre sina far och morföräldrar. Runars egen son väljer att flytta till USA med sin fru och deras nyfödda barn. Ett land dit Runar inte kan åka ens på besök. Medan Carola redan varit där en gång och gullat med sitt barnbarn. Runar har officiellt varit i Stockholm en gång och visat upp babyn. Sedan har han inte nämnt barnet en enda gång.