Citat:
Ursprungligen postat av
Wallincus
Testar du någonsin dina uttalanden mot en banks lånekalkylator? Självklart inte, hade du gjort det hade du sett följande:
1. Ett par med 70 000 kr total inkomst får inte låna till att köpa ett hus som kostar 7.3 miljoner med 10% kontantinsats. Det krävs en kontantinsats på ~1 000 000 kr för att de skall få till affären
Tänk om du någonsin kunde komma ihåg vad du själv skriver.
Du skrev " kontantinsats på 1,1 mkr". Och jag har då använt det datat.
På senare tid har största problemet i tråden varit att du inte vet vad du själv skriver och inte läser det du citerar. Utan istället producerar sk halmgubbar och personangrepp.
Citat:
Ursprungligen postat av
Wallincus
2. Med en förväntad driftkostnad på 5 000 kr per månad (vilket är rätt normalt) hamnar den totala boendekostnaden på ~31 900 kr. Jag vet att matematik inte är din starka sida men prova att dela 31 900 / 70 000 kr så kommer du rätt snabbt se att det inte blir 35% utan snarare 45%. Rätt stor skillnad
Nu talade jag som andel av disponibel inkomst.
Och så skall du försöka belägga mig med fel och dividerar med bruttoinkomst. Det är helt uteslutet att du har gått någon postgymnasial utbildning. Då gör man inte så extrema fel som du gör.
Citat:
Ursprungligen postat av
Wallincus
Därför är det så oerhört dumt att mäta boendekostnad på hela populationen
Inte alls. Det ger information om var folket väljer att betala för boendet.
Om du har problem med det får du klaga hos SCB.
Citat:
Ursprungligen postat av
Wallincus
för en väldigt stor del av populationen åkte på räkmacka
Hela populationen profiterar på kapitalisternas investeringar i produktivitetsökning.
Senare generationer som t ex du tillhör är extremt gynnade med att ni får starta med mycket högre levnadsstandard. (Det är dock inget man hör från det extremt girige Wallincus).
Som jag har visat så var inte boendet billigare förr som andel av disponibel inkomst. Istället fick vi betala mer av disponibel inkomst för ett sämre boende.
Något som Wallincus visat total oförmåga att ta in.
Citat:
Ursprungligen postat av
Wallincus
Och du har fått svar tusentals gånger.
Nej, det enda jag får som respons är gråtlipande över att folk själva skall behöva göra något. Retoriken är att dom skall bara FÅ.
Citat:
Ursprungligen postat av
Wallincus
Det är redan existerande, färdigbyggda hus som är brutalt övervärderade.
Det anser inte köparna. För vore det enligt dina fantasier så skulle köparna inte betala så mycket för sådana fastighetstillbehör.
För att kunna bära på de fantasierna måste man koppla bort verkligheten helt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Wallincus
Ett hus byggt 1960 kostade knappt något alls att varken bygga eller därefter köpa för folk 1960
Verklighetsfrånvänt svammel. Ett litet skrutthus byggt 1960 krävde att de som byggde/köpte belånade sig långt hårdare än vad folk gör idag.
Det vanliga var dessutom att man byggde själv. Inte köpte. Det kostade på tok för mycket att köpa.
Mannen fick först jobba 44 timmars arbetsvecka och så jobba på huset på fritiden. Vidare så involverades släktingar och bekanta som fick ställa upp och arbeta närmast gratis.
Och så flyttade man in långt innan det var färdigt. Inte ens innergolv var färdig. Man fick balansera på några plank. Allt för att ha råd med ett litet hus med låg standard.
Jag har länkat några 60-tals hus som inte är så mycket investerade i på senare tid. Och de säljs för ungefär 0 kr. Dvs det är bara marken och kommunala anslutnignar man betalar för. Huset får man med gratis.
Och då blir det en massa gråtlipande för att jag länkar de objekten.
För de visar att skall man lyfta det till dagens nivå så kostar det några miljoner man måste lägga på hantverkare. Och då är man på dagens prisnivå.
Men de extrem giriga vill inte ta in sådan fakta. Det kolliderar med deras fantasier om att bostäder är "dyra".
Citat:
Ursprungligen postat av
Wallincus
Hur exakt föreslår du att jag skall kunna idag bygga ett hus år 1960 för småpengar och sälja det idag med massiv vinst 2026? En tidsmaskin?
Och så är Wallincus igång med halmgubbar. Detta kolliderar kraftig med vad jag skrev. Som sagt ingen med postgymnasial utbildning kan göra så extrema fel.
Det jag säger är att eftersom Wallincus menar att bostäder idag är övervärderade så tar Wallincus och anställer folk och bygger bostäder som han säljer långt under dagens inbillade övervärdering. Då kommer kunderna köpa av Wallincus och inte de andra bostäderna. Varvid de senare faller i pris.
Och då har Wallincus åstadkommit en prissänkning.
Men detta förutsätter ju att Wallincus vill sälja billigare. Och då ta massiva förluster. För i verkligheten är inte bostäderna övervärderade. Utan det är tvärtom så att producenterna har svårt att gå runt.
Men det är verkligheten det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Wallincus
Du förstår bara inte ekonomi, varken företags, privat eller national så det är svar på din fråga. Detta vet du redan för varje gång du ställer denna oerhört okunniga fråga så får du samma svar och som vanligt så går fakta inte in i ditt huvud.
Givet dina ganska extrema feltänk och oförmåga att läsa innantill mm är du den sämst lämpliga i tråden att avgöra sådant. Tom skribenten slemhog är mindre vilse. Och det vill inte säga lite.