2026-06-03, 08:50
  #349
Medlem
" Projektledare beskriver att de tvingats gå runt på arbetsplatsen och försöka kommunicera med hjälp av Google Translate"

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/darfor-ger-utlandsk-arbetskraft-dolda-kostnader-i-industrins-megaprojekt

kanske man skulle testa google translate nästa gång man besöker vården?
Citera
2026-06-03, 09:48
  #350
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crustymolfis
Problemet är väl att vänstern (ouppsåtligen) i praktiken också nedmonterar välfärdssamhället genom att överbelasta och skönmåla all invandring. Fördelarna med olika kulturer innefattar i denna härdsmälta falafel, utökad tolk-kompetens för redan invandrat klientel och typ tahinasås. Bara synergier alltså.

Du gör en tankevurpa när du kategoriserar in S som vänster. S är inte vänster. S bedriver mittenpolitik men har hjärtat lite till vänster. Det är därför det är av yttersta vikt att S blir så stora som möjligt så man slipper samarbeta med andra partier. Ett S i majoritet är det inte många som har något emot.
Citera
2026-06-03, 10:16
  #351
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Höger är för rörelsefrihet. Jfr Schweiz och Singapore med stor invandring.

Det är vänster som inte tolererar rörelsefrihet, för där skall överheten styra och ställa med folk. Jft Sovjet och Östtyskland. Där fick inte folket flytta som dom ville.

De som gnäller över invandring är vänstertomtar.



Lönsam arbetskraftsinvandring är naturligtvis något som höger är positiv till.



Nej det är du som är det, som fantiserar ihop halmgubbar så att du tror dig själv.
Det är lite väl generaliserat att säga, att högern är för invandring. I Schweiz är vi mitt uppe i kampanjen för eller emot att begränsa befolkningen till 10 miljoner. Att begränsa befolkningen till 10 miljoner är ett initiativ lanserat av högerpartiet SVP. Om det går igenom lär den fria rörligheten av arbetskraft mellan Schweiz och EU/EFTA vara ett minne blott om ett par år.
De som kämpar hårdast mot detta initiativ är socialdemokraterna. Speciellt den socialdemokratiska justitieministern Beat Jans håller riktiga brandtal.
Citera
2026-06-03, 10:23
  #352
Medlem
Säg något läge när inte mer invandring behövs?
-Färre barn föds av svenskar, mer invandrare!
-Vi behöver mer folk att jobba i vården, mer invandrare!
-Vi blir äldre och det kommer fattas pengar till vår pension, mer invandrare!
Lösningen på alla problem eller?
Citera
2026-06-03, 10:57
  #353
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Säg något läge när inte mer invandring behövs?
-Färre barn föds av svenskar, mer invandrare!
-Vi behöver mer folk att jobba i vården, mer invandrare!
-Vi blir äldre och det kommer fattas pengar till vår pension, mer invandrare!
Lösningen på alla problem eller?

ja det är som med spelberoende

bara att fortsätta att satsa på högoddsare, vinsten kommer längre fram..
Citera
2026-06-03, 11:01
  #354
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pusher.
Du gör en tankevurpa när du kategoriserar in S som vänster. S är inte vänster. S bedriver mittenpolitik men har hjärtat lite till vänster. Det är därför det är av yttersta vikt att S blir så stora som möjligt så man slipper samarbeta med andra partier. Ett S i majoritet är det inte många som har något emot.

Ja, lite slarvigt att använda det populärkulturellt präglade och urvattnade begreppet "vänster". Men att titta på S realpolitik senaste årtiondena och känna att det är "mittenpolitik men har hjärtat lite till vänster"... Den slutsatsen måste kräva ett tyngre, långt gånget, mellanmjölksmissbruk

Du verkar ha svalt deras marknadsföring helt.
Citera
2026-06-03, 11:03
  #355
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crustymolfis
Ja, lite slarvigt att använda det populärkulturellt präglade och urvattnade begreppet "vänster". Men att titta på S realpolitik senaste årtiondena och känna att det är "mittenpolitik men har hjärtat lite till vänster"... Den slutsatsen måste kräva ett tyngre, långt gånget, mellanmjölksmissbruk

Du verkar ha svalt deras marknadsföring helt.

Nej, det har jag inte men jag är realist och inser även hur läget ser ut idag därav oheliga allianser med MP och V. Tyvärr så fattar ju inte den svenska befolkningen vad man egentligen behöver och det är ett i S i absolut majoritet
Citera
2026-06-03, 11:12
  #356
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pusher.
Har inga fel. Detta är inga direkta nyheter. Invandringen har alltid ökat under högerstyre eller åtminstone ej minskat.
Det blev falsifierat. Ser inte ut som att du kan ta in information från verkligheten.


Citat:
Ursprungligen postat av Pusher.
Noll relevans.
Precis tvärtom. Om någon påstående skall vara giltigt så måste det vara gilitigt alltid och överallt.

Det här handlar mer om att du är helt oförmögen till logiskt tänkande.
Citera
2026-06-03, 11:30
  #357
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av folkgemenskap
Regeringen Reinfeldt avskaffade den myndighetsbaserade arbetsmarknadsprövningen. Det innebar att enskilda arbetsgivare själva fick avgöra om det fanns behov av utländsk arbetskraft.
Ja, det var rationellt. Den enda som kan avgöra är den som anställer.


Citat:
Ursprungligen postat av folkgemenskap
helt utan facklig insyn
Ja, vad skall gängkriminella ha med det att göra.


Citat:
Ursprungligen postat av folkgemenskap
Resultatet blev en enorm import av lågpriskonkurrens till lågkvalificerade yrken. Detta skapade den "Foodora-ekonomi" du nämner.
Nej, det är mycket dyrare att rekrytera från utlandet.
Vidare så är närvaron i Sverige då kopplat till arbete. Blir man arbetslös åker man ut.

Det är den av vänstern omhuldade asylinvandring som är problemet.
Höger har ingen tolerans för bidrag och därmed inte för asylinvandring. Jfr Singapore som inte har någon asylinvandring. Men enorm invandring. (Och enormt kraftig tillväxt. Och numera mycket högre levnadsstandard än Sverige).


Citat:
Ursprungligen postat av folkgemenskap
försvaga fackens förhandlingsposition
Det är isåfall en stor WIN för folket. Facket orsakar bara stora skador på samhället. (Se bara hur dom skaldade England på 70-talet. Och hur dom i nutid skadat Tyskland så tillväxten står still där).


Citat:
Ursprungligen postat av folkgemenskap
Arbetarklassen blev förlorarna. Inhemsk arbetarklass och tidigare invandrare som redan etablerat sig fick konkurrera om enkla jobb med löner och villkor som dumpats genom skenavtal och systematiskt utnyttjande (så kallad lönedumpning).
Och samtidigt steg reallönerna. Hur väl överensstämmer det med dina påståenden.



Citat:
Ursprungligen postat av folkgemenskap
Skatteintäkterna från extremt lågavlönade jobb täcker inte kostnaderna för skola, sjukvård, infrastruktur och polis.
Kostnaden för en infödd fram till 18 års ålder för det offentliga är ca 4 miljoner. Som då skall tas ut i skatter resten av livet.

Men kostnaden för en arbetskraftsinvandrare är 0 kr. Men denne plundras på dessa 4 milj via skatter iaf.

Dvs stat/kommun/landsting profiterar något extremt på arbetskrafstinvandrare.
Det hederliga vore att låta arbetskraftsinvandrare få en stor skatterabbat.


Citat:
Ursprungligen postat av folkgemenskap
Regeringen Carlsson (Ingvar Carlsson och Göran Persson) insåg att välfärdsstaten hade en begränsad mottagningskapacitet Man stoppade asylinvandringen för alla utom de som uppfyllde FN:s striktaste flyktingkonvention med Luciabeslutet 1989.
När den borgerliga regeringen Bildt tillträdde 1991 rev man upp Luciabeslutet nästan omedelbart, vilket ledde till det enorma och oreglerade mottagandet under 90-talskrisen.
(S) argumenterade hårt för att det skulle rivas upp. Enligt (S) var det avsett att vara tidsbegränsat.
Bara läs innantill i protokollet från Riksdagsdebatten.


Citat:
Ursprungligen postat av folkgemenskap
Högerns invandringspolitik har historiskt fungerat som ett verktyg för ekonomisk avreglering. Att använda migration för att öka arbetskraftsutbudet i botten är ett effektivt sätt att underminera den nordiska välfärdsmodellen och fackföreningarnas makt, vilket går helt i linje med nyliberal ekonomisk teori.
Högerns politik i Singapore har lett till att folket som hade mycket lägre levnadsstandard än i Sverige 1960 senare passerade så väl EU som Sverige och nu har passerat USA.


Alla som vill ha det sämre får väl rösta till vänster då.
Citera
2026-06-03, 11:38
  #358
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zunezpratt
Det är lite väl generaliserat att säga, att högern är för invandring. I Schweiz är vi mitt uppe i kampanjen för eller emot att begränsa befolkningen till 10 miljoner. Att begränsa befolkningen till 10 miljoner är ett initiativ lanserat av högerpartiet SVP. Om det går igenom lär den fria rörligheten av arbetskraft mellan Schweiz och EU/EFTA vara ett minne blott om ett par år.
De som kämpar hårdast mot detta initiativ är socialdemokraterna. Speciellt den socialdemokratiska justitieministern Beat Jans håller riktiga brandtal.
Rörelsefrihet är det höger står för.

Vänstern har ingen tolerans för rörelsefrihet. I Sovjet och östtyskland fick man inte flytta. Utan överheten bestämde var man skulle bo och arbeta.

Att begränsa folkmängden till ett visst antal är ingen man kommer klara av att leva upp till. Vad händer är man når 10 milj. Skall det bli tvångsaborter då. Eller avrättar man de äldsta. En helt vansinnig ide.

Sedan förstår jag ifall det handlar om stopp för asylinvandring. Det kan ett högerparti driva. Men då har man inga hinder för arbetskraftsinvandring.

Men ett nationellt parti (som därmed är till vänster) kan driva stopp för rörelsefrihet.
Citera
2026-06-03, 11:39
  #359
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Det blev falsifierat. Ser inte ut som att du kan ta in information från verkligheten.



Precis tvärtom. Om någon påstående skall vara giltigt så måste det vara gilitigt alltid och överallt.

Det här handlar mer om att du är helt oförmögen till logiskt tänkande.

Rätt kul att du anklagar folk för oförmögna till logiskt tänkande när du fallerar gång på gång till det sistnämnda.

Du är urtypen för högerväljare som vägrar se verkligheten. Newsflash, vi har haft högermajoritet i riksdagen så gott som hela 2000-talet hittills. Högern har kunnat styra och ställa precis som de vill men ändå misslyckas man kapitalt med detta. S har tom styrt på en högerbudget eftersom SD tror att riksdagen är deras privata sandlåda.

Så frågan är: tycker du det har blivit bättre eller sämre med högern i majoritet?

Majoriteten härinne tycker garanterat inte det.
Citera
2026-06-03, 12:54
  #360
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JacquesDuquesne
Kompetensinvandring har inget med människor på flykt att göra.

Var fick du detta nonsens från?

Vad exakt har vi kompetensbrist i, yrke eller spetskunskap, som vi behöver och måste ha? Och varför kan vi inte utbilda våra egna? Och är det kompetensinvandring han menar verkligen?

Tillväxtbarriärer? Sverige i smått förfall på många punkter.. Och vi ska inte lösa det själva utan igen ta en genväg även här. Det är vad de talar om för mig.. Lathet och oförmåga som skapat problemet vill de ska också vara en lösning på problemet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in