2026-06-02, 19:21
  #337
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pusher.
Högern: INGEN MER IN! (Släpper ändå in 100k/år)
Höger är för rörelsefrihet. Jfr Schweiz och Singapore med stor invandring.

Det är vänster som inte tolererar rörelsefrihet, för där skall överheten styra och ställa med folk. Jft Sovjet och Östtyskland. Där fick inte folket flytta som dom ville.

De som gnäller över invandring är vänstertomtar.


Citat:
Ursprungligen postat av Pusher.
Också högern: VI BEHÖVER FLER INVANDRARE!
Lönsam arbetskraftsinvandring är naturligtvis något som höger är positiv till.


Citat:
Ursprungligen postat av Pusher.
Inte undra på att ni är ett jävla skämt
Nej det är du som är det, som fantiserar ihop halmgubbar så att du tror dig själv.
Citera
2026-06-02, 19:33
  #338
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Höger är för rörelsefrihet. Jfr Schweiz och Singapore med stor invandring.

Det är vänster som inte tolererar rörelsefrihet, för där skall överheten styra och ställa med folk. Jft Sovjet och Östtyskland. Där fick inte folket flytta som dom ville.

De som gnäller över invandring är vänstertomtar.



Lönsam arbetskraftsinvandring är naturligtvis något som höger är positiv till.



Nej det är du som är det, som fantiserar ihop halmgubbar så att du tror dig själv.

Verkar som jag trampade på många ömma högertår

Nej, din imbecill.

Högern struntar totalt i "lönsam arbetskraftsinvandring". Anledning att högern släpper in är solklar; att man vill krossa välfärdssamhället som sossarna har byggt upp. Det finns en anledning till att invandringen alltid går upp under högerstyre. Tror du att Fredde Reinfeldt inte visste vad han sa när han uppmanade oss att öppna våra hjärtan? Då är du bra lovligt korkad. Det står klart och tydligt i hans bok att han hatar välfärdssamhället.

Även denna mandatperiod så släpper man inte 100k/år och detta MED ett SD i bestämmande position. Hur tror du det hade sett ut om SD inte var stödparti till Tidelaget?

Så innan du kallar folk för tomtar så råder jag dig att öppna en bok eller två. I detta fall till och med tre.
Citera
2026-06-02, 19:35
  #339
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Vi har nästan 7% arbetslöshet vilket betyder många hundratusentals arbetslösa. Börja med att jobba in dessa på arbetsmarknaden och när arbetslösheten ligger på ca 3% så kan man specialrekrytera från utlandet.
Hur skulle det gå till?

Med arbetsmarknadslagarna och kollektivavtalen så kan man inte säga upp folk som inte fungerar. Hur skall man då våga anställa sådan som framstår som potentiellt defekta?
Och lönekraven i Kollektivavtalen gör att de som är arbetslösa inte kan bli anställda av det skälet. För dom levererar inte tillräckligt värde. Företaget går back på att anställa sådana.


Hela delforumet för arbetsmarknad här på Flashback är smockfullt med folk som gnäller på HR-personal och rekryterare, istället för att göra något åt sina egna defekter, som gör att ingen vill anställa dom.
__________________
Senast redigerad av ekbo251 2026-06-02 kl. 19:39.
Citera
2026-06-02, 19:48
  #340
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pusher.
Verkar som jag trampade på många ömma högertår

Nej, din imbecill.
Nej, jag uppmärksammar grova fel i dina påståenden.


Citat:
Ursprungligen postat av Pusher.
Högern struntar totalt i "lönsam arbetskraftsinvandring". Anledning att högern släpper in är solklar; att man vill krossa välfärdssamhället som sossarna har byggt upp.
Och vilket välfärdssamhälle i Singapore med en skattekvot på 13% är det högern vill krossa med den massinvandring dom har.

Du klarar inte av de enklaste logiska tankar. 0 konsekvenstänk.

I verkligheten måste arbetskraftsinvandrarna klara sig på sina inkomster. Hur kan det krossa något välfärdssamhälle? Inte ens sådana enkla tankar klarar ni vänstertomtar att tänka.


Citat:
Ursprungligen postat av Pusher.
Det finns en anledning till att invandringen alltid går upp under högerstyre.
I verkligheten var den lägre under Reinfeldts första år än under Göran Perssons sista. Men det är verkligheten det.


Citat:
Ursprungligen postat av Pusher.
Så innan du kallar folk för tomtar så råder jag dig att öppna en bok eller två. I detta fall till och med tre.
Jag kan ju tänka ut logiska konsekvenser. Det är du som inte kan det. Gå om grundskolan är min rekommendation.
Citera
2026-06-02, 19:54
  #341
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Det finns ett problem där. Närmare 800 000 av muslimerna och niggersen i Sverige är analfabeter.
Och de är inte arbetskraftsinvandrare så de kan vi då ignorera i den här diskussionen.

Om du vill sätta stopp för utbetalning av bidrag så som: bostadsbidrag, garantipension, försörjningsstöd, statligt stöd till akassa, bidrag till asylanter så är jag med på det. Men det är en annan tråd.
Citera
2026-06-02, 21:02
  #342
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Nej, jag uppmärksammar grova fel i dina påståenden.

Har inga fel. Detta är inga direkta nyheter. Invandringen har alltid ökat under högerstyre eller åtminstone ej minskat.



Citat:
Och vilket välfärdssamhälle i Singapore med en skattekvot på 13% är det högern vill krossa med den massinvandring dom har.

Noll relevans. Fråga dig istället varför man vill öppna hjärtan eller varför man rev upp Luciabeslutet så fort det gick. Vidare kan du ju fråga dig varför högern motsatte sig 8 timmars arbetsdag samt var emot fem v semester.


Citat:
Du klarar inte av de enklaste logiska tankar. 0 konsekvenstänk.

Jo, tjena. Folk med koll vet att detta är inga chockerande nyheter.



Citat:
I verkligheten måste arbetskraftsinvandrarna klara sig på sina inkomster. Hur kan det krossa något välfärdssamhälle? Inte ens sådana enkla tankar klarar ni vänstertomtar att tänka.

Att importera en massa foodora-indier som knappt kan klara sig är inte det mest briljanta idéen. Om du sen inte fattar att dessa människor är belastning på sjukvård, polis mm säger väl en hel del hur borta du är.


Citat:
I verkligheten var den lägre under Reinfeldts första år än under Göran Perssons sista. Men det är verkligheten det.

Och vad var det totala summan då? Den lilla detaljen "glömde" du att ta med?

För övrigt så ville GP egentligen ha ännu hårdare regler till skillnad mot FR som än idag försvarar sin politik.


Citat:
Göran Persson har i efterhand varit självkritisk till delar av den politik som fördes. I memoarer och debatter har han bland annat beskrivit integrationspolitiken under sin tid som naiv och uttryckt att man borde ha ställt hårdare krav på egenförsörjning samt minskat migrationen tidigare under 2000-talet.



Citat:
Reinfeldt ångrar inte asylpolitik

En lång rad toppmoderater har tagit avstånd från den invandringspolitik som Alliansregeringen förde. Men förre statsministern Fredrik Reinfeldt, som blivit symbol för den öppnare politiken, står fortfarande för de beslut som fattades då.



Citat:
Lyckligtvis förlorade Göran Persson valet 2002. Eller, det gjorde han naturligtvis inte riktigt – Socialdemokraterna fick skyhöga siffror, Moderaterna kollapsade, och Persson regerade vidare. Men just i frågan om arbetskraftsinvandring förlorade socialisterna med en hårsmån: M, FP, KD, C och MP samlade tillsammans precis 175 mandat, och kunde därför ge regeringen i uppdrag att utreda en friare invandring till jobb.

Som sagt...

https://timbro.se/smedjan/arbetskraftsinvandringens-uppgang-och-fall/

Citat:
Jag kan ju tänka ut logiska konsekvenser.

Tydligen inte.

Under tiden så kan du ju skumma igenom bland annat denna tråd:

(FB) S visar igen att de är bättre än borgarna invandringspolitiskt.
Citera
2026-06-02, 21:27
  #343
Medlem
YP4XQs avatar
Folk på flykt är alltså ett måste är det så de menar? Vi ska alltså bygga våra samhällen på människor på flykt? Vår ekonomiska kalkyl har alltså blivit byggd på människor på åflykt.

Går jävligt bra nu med Evig tillväxt... Pensionsreformen(den stora blåsningen) och ständigt flyttad pensionsålder... Vad mer kan de komma på?
Citera
2026-06-02, 21:49
  #344
Medlem
JacquesDuquesnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Folk på flykt är alltså ett måste är det så de menar? Vi ska alltså bygga våra samhällen på människor på flykt? Vår ekonomiska kalkyl har alltså blivit byggd på människor på åflykt.

Går jävligt bra nu med Evig tillväxt... Pensionsreformen(den stora blåsningen) och ständigt flyttad pensionsålder... Vad mer kan de komma på?

Kompetensinvandring har inget med människor på flykt att göra.

Var fick du detta nonsens från?
Citera
2026-06-02, 23:46
  #345
Medlem
folkgemenskaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pusher.
Har inga fel. Detta är inga direkta nyheter. Invandringen har alltid ökat under högerstyre eller åtminstone ej minskat.





Noll relevans. Fråga dig istället varför man vill öppna hjärtan eller varför man rev upp Luciabeslutet så fort det gick. Vidare kan du ju fråga dig varför högern motsatte sig 8 timmars arbetsdag samt var emot fem v semester.




Jo, tjena. Folk med koll vet att detta är inga chockerande nyheter.





Att importera en massa foodora-indier som knappt kan klara sig är inte det mest briljanta idéen. Om du sen inte fattar att dessa människor är belastning på sjukvård, polis mm säger väl en hel del hur borta du är.




Och vad var det totala summan då? Den lilla detaljen "glömde" du att ta med?

För övrigt så ville GP egentligen ha ännu hårdare regler till skillnad mot FR som än idag försvarar sin politik.












Som sagt...

https://timbro.se/smedjan/arbetskraftsinvandringens-uppgang-och-fall/



Tydligen inte.

Under tiden så kan du ju skumma igenom bland annat denna tråd:

(FB) S visar igen att de är bättre än borgarna invandringspolitiskt.

Regeringen Reinfeldt avskaffade den myndighetsbaserade arbetsmarknadsprövningen. Det innebar att enskilda arbetsgivare själva fick avgöra om det fanns behov av utländsk arbetskraft, helt utan facklig insyn eller kontroll av om det fanns arbetslösa i Sverige som kunde ta jobben.
Resultatet blev en enorm import av lågpriskonkurrens till lågkvalificerade yrken. Detta skapade den "Foodora-ekonomi" du nämner.

Kapitalägare och arbetsgivare blev vinnarna. Genom att öka utbudet av desperat arbetskraft i botten av arbetsmarknaden kunde man hålla nere lönerna, försvaga fackens förhandlingsposition och öka vinstmarginalerna inom tjänstesektorn.
Arbetarklassen blev förlorarna. Inhemsk arbetarklass och tidigare invandrare som redan etablerat sig fick konkurrera om enkla jobb med löner och villkor som dumpats genom skenavtal och systematiskt utnyttjande (så kallad lönedumpning).

Skatteintäkterna från extremt lågavlönade jobb täcker inte kostnaderna för skola, sjukvård, infrastruktur och polis.
Kostnaden för att upprätthålla tryggheten och välfärdsstrukturen vältras över på det offentliga (skattebetalarna/arbetarklassen), medan vinsterna av den billiga arbetskraften privatiseras av företagen.

Att högern historiskt sett motsatte sig åtta timmars arbetsdag (1919) och fem veckors semester (1977) hänger direkt ihop med dagens migrationspolitik. Logiken är densamma: Marknadens intressen och arbetsgivarnas tillgång till billig, flexibel arbetskraft sätts alltid före social trygghet och arbetares rättigheter.

Regeringen Carlsson (Ingvar Carlsson och Göran Persson) insåg att välfärdsstaten hade en begränsad mottagningskapacitet Man stoppade asylinvandringen för alla utom de som uppfyllde FN:s striktaste flyktingkonvention med Luciabeslutet 1989.
När den borgerliga regeringen Bildt tillträdde 1991 rev man upp Luciabeslutet nästan omedelbart, vilket ledde till det enorma och oreglerade mottagandet under 90-talskrisen.

Högerns invandringspolitik har historiskt fungerat som ett verktyg för ekonomisk avreglering. Att använda migration för att öka arbetskraftsutbudet i botten är ett effektivt sätt att underminera den nordiska välfärdsmodellen och fackföreningarnas makt, vilket går helt i linje med nyliberal ekonomisk teori.
Citera
2026-06-03, 00:18
  #346
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av folkgemenskap
Regeringen Reinfeldt avskaffade den myndighetsbaserade arbetsmarknadsprövningen. Det innebar att enskilda arbetsgivare själva fick avgöra om det fanns behov av utländsk arbetskraft, helt utan facklig insyn eller kontroll av om det fanns arbetslösa i Sverige som kunde ta jobben.
Resultatet blev en enorm import av lågpriskonkurrens till lågkvalificerade yrken. Detta skapade den "Foodora-ekonomi" du nämner.

Kapitalägare och arbetsgivare blev vinnarna. Genom att öka utbudet av desperat arbetskraft i botten av arbetsmarknaden kunde man hålla nere lönerna, försvaga fackens förhandlingsposition och öka vinstmarginalerna inom tjänstesektorn.
Arbetarklassen blev förlorarna. Inhemsk arbetarklass och tidigare invandrare som redan etablerat sig fick konkurrera om enkla jobb med löner och villkor som dumpats genom skenavtal och systematiskt utnyttjande (så kallad lönedumpning).

Skatteintäkterna från extremt lågavlönade jobb täcker inte kostnaderna för skola, sjukvård, infrastruktur och polis.
Kostnaden för att upprätthålla tryggheten och välfärdsstrukturen vältras över på det offentliga (skattebetalarna/arbetarklassen), medan vinsterna av den billiga arbetskraften privatiseras av företagen.

Att högern historiskt sett motsatte sig åtta timmars arbetsdag (1919) och fem veckors semester (1977) hänger direkt ihop med dagens migrationspolitik. Logiken är densamma: Marknadens intressen och arbetsgivarnas tillgång till billig, flexibel arbetskraft sätts alltid före social trygghet och arbetares rättigheter.

Regeringen Carlsson (Ingvar Carlsson och Göran Persson) insåg att välfärdsstaten hade en begränsad mottagningskapacitet Man stoppade asylinvandringen för alla utom de som uppfyllde FN:s striktaste flyktingkonvention med Luciabeslutet 1989.
När den borgerliga regeringen Bildt tillträdde 1991 rev man upp Luciabeslutet nästan omedelbart, vilket ledde till det enorma och oreglerade mottagandet under 90-talskrisen.

Högerns invandringspolitik har historiskt fungerat som ett verktyg för ekonomisk avreglering. Att använda migration för att öka arbetskraftsutbudet i botten är ett effektivt sätt att underminera den nordiska välfärdsmodellen och fackföreningarnas makt, vilket går helt i linje med nyliberal ekonomisk teori.

Tack och bock för ett utmärkt inlägg.

Detta är det man försöker påvisa gång på gång fast med enklare ord men det verkar inte gå in bara. Det är alltid "såssarnas fel" eller "Måna Muslim" som man får till svar.

Folk förstår inte att när Fredrik R säger "öppna era hjärtan" så är det helt i linje med vad högern förespråkar. Om jag är ärlig så tror jag knappt att man ens brydde sig om det humanitära utan såg detta som ett verktyg att slå sönder den svenska modellen eller åtminstone åstadkomma så pass stor skada så att man skulle få svårt att återhämta sig.

När Annie Lööf sa att Sverige kunde ta emot 30 miljoner invandrare så skrattades det ute i stugorna men inte vi som vet att detta var inget skämt utan en helt vanlig högertanke.

Det läskiga är att folk på fullaste allvar inte ser detta utan hejar fram högern trots att det i de flesta fall är direkt till deras nackdel när högern styr landet.
Citera
2026-06-03, 05:01
  #347
Medlem
JacquesDuquesnes avatar
Toppen att Tidö roterat över från analfabetsinvandring till kompetensinvandring. Självklart ska vi fylla på med kompetens, inte analfabetism som vänstern eftersträvar i vanlig ordning.

"Mitt Europa bygger inte murar" basunerade svetsaren Löfven ut när portarna för analfabetsinvandring till Sverige stod vidöppna och vänstern vägrade stänga dem. Massor av analfabeter öste man in och nu vill Magdalena Andersson öppna portarna ännu en gång tillsammans med C, V och MP.
Citera
2026-06-03, 08:26
  #348
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pusher.
Tack och bock för ett utmärkt inlägg.

Detta är det man försöker påvisa gång på gång fast med enklare ord men det verkar inte gå in bara. Det är alltid "såssarnas fel" eller "Måna Muslim" som man får till svar.

Folk förstår inte att när Fredrik R säger "öppna era hjärtan" så är det helt i linje med vad högern förespråkar. Om jag är ärlig så tror jag knappt att man ens brydde sig om det humanitära utan såg detta som ett verktyg att slå sönder den svenska modellen eller åtminstone åstadkomma så pass stor skada så att man skulle få svårt att återhämta sig.

När Annie Lööf sa att Sverige kunde ta emot 30 miljoner invandrare så skrattades det ute i stugorna men inte vi som vet att detta var inget skämt utan en helt vanlig högertanke.

Det läskiga är att folk på fullaste allvar inte ser detta utan hejar fram högern trots att det i de flesta fall är direkt till deras nackdel när högern styr landet.

Problemet är väl att vänstern (ouppsåtligen) i praktiken också nedmonterar välfärdssamhället genom att överbelasta och skönmåla all invandring. Fördelarna med olika kulturer innefattar i denna härdsmälta falafel, utökad tolk-kompetens för redan invandrat klientel och typ tahinasås. Bara synergier alltså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in