2026-06-02, 18:27
Medlem
JoeDoughs avatar
Senast jag tältade var vid flottfärd utmed Klarälven i början på 90-talet. Det var andra tider då och även om det fanns svartskallar här på den tiden så hade de inte hittat ut dit än.

Som tips till TS kan ju vara att sätta upp en Sosse-skylt utanför tältet, det borde skrämma bort de flesta.
Citera
2026-06-02, 18:28
Medlem
GiveMeHeads avatar
Största risken är väl att rådjur eller vildsvin dyker upp. Eller en brunstig brunbjörn som våldtar dig.
Citera
2026-06-02, 18:39
Medlem
Tänkte skriva att man förmodligen är säkrare i ett tält i skogen än i ett hus i staden men så kom jag på att jag ta mig fan bara har tältat i vildmarken en gång i mitt liv och då kom ett jävla wt-fyllo och viftade med kniven. Vi sopade på fanskapet och kastade kniven i ett vattendrag.

Igår var jag för övrigt ute och vandrade i en nationalpark ute i ingenmansland och då var det någon som övningssköt i närheten. Lät som en krigszon. Dessutom var där gott om björnspillning.

Så det är nog bäst att du håller dig till sandlådan även i fortsättningen så kan vi vuxna njuta av naturen.
Citera
2026-06-02, 18:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Man kan inte vara rädd för allt, då slutar du leva!

Sverige är ett av Europas farligaste länder. Folkhemmet är borta för alltid. Jag skulle inte våga tälta i dagens Sverige.
Citera
2026-06-02, 18:54
Medlem
smoker27s avatar
Jag själv tältar 3-4 ggr/år när jag fiskar lr när jag har lust. Svaret på din fråga kör till naturen å tälta.

Mvh
Smoker No
Citera
2026-06-02, 18:58
Medlem
Beror väl helt på var nånstans du tältar?

I en oark i Stockholm är ingen säker men tältar du mitt i skogen i Värmland ska det mycket till innan du får problem.
Citera
2026-06-02, 19:02
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Vågar man tälta fortfarande eller blir man kniv-rån-bög-mördad numera?

Jag brukade tälta en del förut, slog upp det i princip var som helst men idag undrar man ju ens om man överlever i sommar om man med familjen ger sig ut i tält på den lokala campingen för att inte tala om vildmarken?! För att inte tala om man går rakt ut i en nationalpark och andra kommer gåendes och mördar en? Stick-säkert tält kanske?

Erfarenheter?
Löjl
Citera
2026-06-02, 19:07
Medlem
negrofobens avatar
Kör på, risken att bli rånbögmördad vid tältning är nog noll. Vad jag vet har det aldrig hänt i Sverige
Citera
2026-06-02, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Blev du våldtagen av åtta män i en skog?

Vill inte prata om det
Citera
2026-06-02, 19:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Stiert-Munning
Ja. Säkert femton stycken.

Nej men allvarligt, är du beredd att ta risken?

Ja verkligen. Jag tältar ibland men tycker mest det är lite obekvämt
Citera
2026-06-02, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amelberga
Om du är rädd av dig kan du alltid ta in på camping.
Och där är du säker.
Vågar du inte bo i tält så finns det stugor.

Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Nej inte i skogen, men på en camping kan det fortfarande vara ok.

Hur fan tänker ni här? Det är klart att det är mycket farligare på en camping och andra platser med en massa fol än i skogenk. Det är folk som är farliga, inte skogen.

Det är nog inte helt säkert att campa i ett stadsnära vindskydd men i riktig skog är risken helt försumbar att någon annan skulle korsa din väg och att någon illasinnad skulle dyka upp? Det händer inte.

Är ni ens i skogen eller gissar ni bara?

En park i Stockholm räknas inte som skog.
Citera
2026-06-02, 19:38
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Nog helsäkert att tälta.

För du smäller väl inte upp tältet mitt på Rinkeby Torg med en skylt att du hatar blattar. Det kan vara förenat med fara.

Största risken är nog björnar, mygg och vildsvin.

WT-campingplatser bör du undvika efter mörkrets inbrott, risken att få en Norrlands Guld långburk inkörd där bak är allt för stor.
Senast redigerad av VitruvianskeMannen 2026-06-02 kl. 19:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in