2026-06-02, 19:25
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SCOJCOLAS

Ateister, agnostiker, muslimer, buddhister, kristna från olika traditioner eller andra:
Hur ser ni på verklighetens grund?
Vad är medvetande?
Vad är människan?
Och vem tror ni egentligen att Jesus var?

Verklighetens grund är helt onåbar. Våra sinnen döljer mer än de avslöjar och vi har ingen aning om vad som faktiskt finns "därute". Den enda verklighet som går att säga något om är den mikroskopiska del som våra sinnen uppfattar.

Medvetande är grundläggande. Allt är medvetande, även materien. Jag menar att medvetande inte är en biprodukt av materia, utan en fundamental byggsten i universum, precis som elektrisk laddning eller massa.
Jag anammar idealismen.

Människan är en biologisk produkt av planeten jorden, precis som allt annat som lever på den.

Jesus var en wannabe sektledare i Jerusalem för 2000 år sedan.
Citera
2026-06-02, 19:27
Avstängd
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul

Du känner inte ens honom, lite olämpligt att yttra sig om honom då?
Citera
2026-06-02, 19:38
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Hur kan det vara producerat på något annat sätt än av hjärnan? Du tycker att man måste ha en egen livsåskådning för att få kritisera någon annan livsåskådning. (Via tillstånd som söks hos påven eller?) Samma sak gäller här. Du behöver presentera en alternativ förklaring. Det har du inte gjort.

Den gällande hypotesen är att det är subjektiva drömliknande tillstånd. Vi vet att hjärnan kan drömma och att drömmar kan innehålla väldigt absurda upplevelser. Förnekar du det också? Om du inte förnekar det kan det väl inte vara så svårt att förstå att liknande händelser kan inträffa i andra situationer där medvetandet är utslaget eller förändrat.
Seeing ongoing events from a location apart from the physical body while unconscious (out-of-body experience)
Further corroboration comes from the many NDEs that have been reported with accurate OBE observations of events occurring far from their physical body, and beyond any possible physical sensory awareness.
De har sett saker långt borta från sina kroppar bortom synräckvidd som har konfirmerats att de stämde.

Den alternativa förklaringen är att själen lämnar kroppen och upplever allt det här.
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-06-02 kl. 19:41.
Citera
2026-06-02, 19:42
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Wannabe sektledare återuppstår inte.
Citera
2026-06-02, 19:43
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Seeing ongoing events from a location apart from the physical body while unconscious (out-of-body experience)
Further corroboration comes from the many NDEs that have been reported with accurate OBE observations of events occurring far from their physical body, and beyond any possible physical sensory awareness.
De har sett saker långt borta från sina kroppar bortom synräckvidd som har konfirmerats att de stämde.

Den alternativa förklaringen är att själen lämnar kroppen och upplever allt det här.
Vem påstod detta och vad exakt påstod de? Hur kan jag kontrollera vad som faktiskt har hänt?
Citera
2026-06-02, 19:44
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Wannabe sektledare återuppstår inte.
Jesus har inte återuppstått. Det är en myt.
Citera
2026-06-02, 19:48
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Vem påstod detta och vad exakt påstod de? Hur kan jag kontrollera vad som faktiskt har hänt?
https://www.researchgate.net/publication/312983795_Do_Any_Near-Death_Experiences_Provide_Evidence_for_the_Surviva l_of_Human_Personality_after _Death_Relevant_Features_and_Illustrative_Case_Rep orts

https://journals.sagepub.com/doi/10.2190/KNTM-6R07-LTVT-MC6K

Du måste göra konton, med legitimation, betala och sånt tror jag. Men där finns i alla fall de enskilda fallen tydligen.

Nej vänta tydligen går en att läsa utan allt det där, den första.
Citera
2026-06-02, 19:58
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
https://www.researchgate.net/publication/312983795_Do_Any_Near-Death_Experiences_Provide_Evidence_for_the_Surviva l_of_Human_Personality_after _Death_Relevant_Features_and_Illustrative_Case_Rep orts

https://journals.sagepub.com/doi/10.2190/KNTM-6R07-LTVT-MC6K

Du måste göra konton, med legitimation, betala och sånt tror jag. Men där finns i alla fall de enskilda fallen tydligen.

Nej vänta tydligen går en att läsa utan allt det där, den första.
Jag såg inga bevis tyvärr.
Citera
2026-06-02, 20:00
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Jag såg inga bevis tyvärr.
Den första länken är 27 sidor, läste du igenom dom så snabbt? på 10 minuter?
Citera
2026-06-02, 20:27
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Den första länken är 27 sidor, läste du igenom dom så snabbt? på 10 minuter?
Är detta ditt bästa argument? "Bevis" finns någonstans bland 27 sidor?
Då verkar du inte riktigt övertygad själv. Om du inte kan presentera det som övertygade dig. Det ser i stället ut som att du lägger ut dimridåer.
Citera
2026-06-02, 21:24
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Är detta ditt bästa argument? "Bevis" finns någonstans bland 27 sidor?
Då verkar du inte riktigt övertygad själv. Om du inte kan presentera det som övertygade dig. Det ser i stället ut som att du lägger ut dimridåer.
Den peer-reviewade studien citerar just den källan för detta påstående. Om du anser att citeringen är felaktig ligger bevisbördan på dig att visa det, inte på mig att manuellt återverifiera författarnas arbete i realtid.
Citera
2026-06-02, 21:30
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Den peer-reviewade studien citerar just den källan för detta påstående. Om du anser att citeringen är felaktig ligger bevisbördan på dig att visa det, inte på mig att manuellt återverifiera författarnas arbete i realtid.
Om du inte kan redovisa uppgifterna här då räknas det inte
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in