2026-06-02, 17:01
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Du tycker att det är ett bevis för gud att det finns något som heter NDE?
Ja.
Citera
2026-06-02, 17:36
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Ja.
Om du drömmer om Jesus är det också ett bevis för Gud?
Du måste ju förstå att NDE är ett drömliknande tillstånd.
En dröm eller en NDE bevisar ingenting om verkligheten.
Citera
2026-06-02, 17:38
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Om du drömmer om Jesus är det också ett bevis för Gud?
Du måste ju förstå att NDE är ett drömliknande tillstånd.
En dröm eller en NDE bevisar ingenting om verkligheten.
(FB) Vem är Gud? Och vem var Jesus egentligen?
Du får ta och läsa inlägget igen, för denna halmgubben var katastrofal.
Citera
2026-06-02, 18:02
Avstängd
TwoThousands avatar
Citat:
(FB) Vem är Gud? Och vem var Jesus egentligen?
Du får ta och läsa inlägget igen, för denna halmgubben var katastrofal.

Tänk på alla människor som blir uppväckt i sin sömn och förd vidare till andra platser tillfälligt innan vaknar upp i sängen på morgonen.

Har du läst om astral vandring, där själen kan lämna kroppen och vandra runt på olika platser?

Allsmäktig.
Citera
2026-06-02, 18:06
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand
Tänk på alla människor som blir uppväckt i sin sömn och förd vidare till andra platser tillfälligt innan vaknar upp i sängen på morgonen.

Har du läst om astral vandring, där själen kan lämna kroppen och vandra runt på olika platser?

Allsmäktig.
Ja jag har läst om astral vandring men jag intresserar mig inte mycket för det då det är svårt att veta vad som är lögn och riktigt på grund av svårheten med bekräftelse.
Citera
2026-06-02, 18:07
Avstängd
TwoThousands avatar
Citat:
Ja jag har läst om astral vandring men jag intresserar mig inte mycket för det då det är svårt att veta vad som är lögn och riktigt på grund av svårheten med bekräftelse.

Nyp er själv i armen, känner du smärtan är du i vaket tillstånd.
Citera
2026-06-02, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exbit
"Upplevelser", men hur menar då?
Du "upplever" alltså bara en Gud och en Jesus?

Jag använde ordet i trådstarten för att beskriva att jag upplever att diskussionen mellan kristna, ateister och agnostiker ofta fastnar innan den ens op allvar börjat, och att jag tror en del i det är att folk utanför kyrkan generellt inte förstår vad vi menar med Gud, och då tänkte jag specifikt på skillnaden mellan Varandet själv som Gud vs Gud som någon slags övernaturlig kosmisk diktator.

Men eftersom du frågar så; ja, jag personligen upplever också en Gud, i tre distinkta personer (men ska vi vara helt korrekta så har jag ingen personlig upplevelse av Fadern, annat än hur jag känner honom genom Sonen och den Helige Ande).
Citera
2026-06-02, 19:06
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Exakt samma sak kan vi säga om dina "bevis" som bara är staplade påståenden och åsikter om ett ovanligt fenomen. Det är inte ett bevis att någon tycker att NDE är övernaturliga. Det hjälper inte om det är självaste påven som tycker det.
Citera
2026-06-02, 19:18
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Exakt samma sak kan vi säga om dina "bevis" som bara är staplade påståenden och åsikter om ett ovanligt fenomen. Det är inte ett bevis att någon tycker att NDE är övernaturliga. Det hjälper inte om det är självaste påven som tycker det.
Halmgubbe igen. Vilken boxare du är, som kan besegra en halmdocka!
Varför skulle jag påpeka att astral projection är svåra att bekräfta om de hade samma bevisningsgrad som NDE?
Citera
2026-06-02, 19:20
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Här är bevislinjerna i studien

Hur kan detta vara producerat av hjärnan?
Hur kan det vara producerat på något annat sätt än av hjärnan? Du tycker att man måste ha en egen livsåskådning för att få kritisera någon annan livsåskådning. (Via tillstånd som söks hos påven eller?) Samma sak gäller här. Du behöver presentera en alternativ förklaring. Det har du inte gjort.

Den gällande hypotesen är att det är subjektiva drömliknande tillstånd. Vi vet att hjärnan kan drömma och att drömmar kan innehålla väldigt absurda upplevelser. Förnekar du det också? Om du inte förnekar det kan det väl inte vara så svårt att förstå att liknande händelser kan inträffa i andra situationer där medvetandet är utslaget eller förändrat.
Citera
2026-06-02, 19:21
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Varför skulle jag påpeka att astral projection är svåra att bekräfta om de hade samma bevisningsgrad som NDE?
Det är inte ett bevis att någon tycker att NDE är övernaturliga.
Citera
2026-06-02, 19:25
Avstängd
TwoThousands avatar
Citat:

I astral projection kunde höra tanke hos folk och se vad sysslar med fastän är liknande osynliga för tillfället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in