2026-05-30, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ascer
Om vi tar mobbning på jobbet eller skolan. Hur vet man skillnaden mellan "vanlig" mobbning och mobbning som utgör gangstalking?
De förföljer dig överallt. De kartlägger dig, hackar mobilen, spårar den, sätter gps på din bil, lägget applepluppar där de kommer åt, och de tar aldrig ledigt.
I mitt fall ställer de sig utanför min dörr och pratar sitt hotprat och planerar för mig ”inga judar”, (sa nazistsara)
De står utanför huset och skriker ”terrorista terrorista” ja, de är en gren som kallas Amigos och leds av Carlos enligt de andra stalkarna. Finns en i området, jag hat kort på de andra vraken.
Påtända spansktalande kriminella.
Hora fitta ska skjuta dig och mycket mer som jag inte orkar skriva, federico galain som bor i en social lägenhet i min brf men skriven på annat håll.
Vi är inte högerextrema men vi vill inte ha judar. Vi kan inte ha ensamma kvinnor här. Hon våldtar mina barn. Säger partnern till chilenaren och kokainlangaren fsg som är den enda av klienterna som är skriven i lgh.
Skötarna på boendet påstår de är Expo, de känner en polis, de är polisen skrattar de.
De, Expo/våldsvänstern, har skaffat tillstånd för HVB för vuxna män, kvinnor, barnfamiljer köpt några Br till underpris där de tvingat iväg människor på olika sätt fått dem att paniksälja, och valt ut de mest judehatande, dömda för lämpliga brott som de kände till för att få bort mig också.
Få mig att paniksälja.
De vill försätta människor i panik.
Hatvänsten, EXPO.
Det är på den nivån f”i gangstalking.
De sabbar din bil, tar sig in i din lgh och använder ditt nätverk, enheter, sätter upp kameror och kommenterar vad du gör i realtid så du kan höra det. De förgiftar dina djur, fångar dem och kastar dem i en källare (tommikokki) eller kastar ut från sin balkong (serafinasimonsson) drogar dem (federicosuarezgalain)
Jävla dårar de här, en del förtroendevalda, en nämdeman S såklart, en är chef på regeringskansliet! Minst 2 är poliser.
Kräks
Citera
2026-05-30, 21:45
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiktigTI

Frågan “varför just jag?” behöver inte heller ha ett grandiost svar. En människa kan bli måltavla för mobbning, ryktesspridning, social utfrysning eller stalking av väldigt banala skäl. Någon ogillar dig. Någon vill hämnas. Någon sprider ett rykte. Någon ser dig som avvikande. Någon vill kontrollera narrativet. Någon använder dig som syndabock. Någon annan hakar på utan att förstå helheten. Det krävs ingen kosmisk förklaring för att människor ska bete sig fegt och destruktivt i grupp.
Fast om man påstår att en massa människor lägger tid och resurser på att jävlas med dig behöver du nog ett ”grandiost svar” annars är den enkla förklaringen troligast, folk i din omgivning ser att du har psykiska problem och vill att du skall få hjälp alternativt att du skall hålla dig undan dem.

Folk i den här tråden verkar ju tro att en massa organisationer och myndigheter lägger tid på att stalka just dem. Då behöver man ett starkare varför, annars är det inte troligt att de skulle lägga resurser på att jävlas med någon som har nära noll inflytande på samhället.
Citera
2026-05-31, 03:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Fast om man påstår att en massa människor lägger tid och resurser på att jävlas med dig behöver du nog ett ”grandiost svar” annars är den enkla förklaringen troligast, folk i din omgivning ser att du har psykiska problem och vill att du skall få hjälp alternativt att du skall hålla dig undan dem.

Folk i den här tråden verkar ju tro att en massa organisationer och myndigheter lägger tid på att stalka just dem. Då behöver man ett starkare varför, annars är det inte troligt att de skulle lägga resurser på att jävlas med någon som har nära noll inflytande på samhället.

För att man retat upp dem och för att de kan.
Precis det behövs. Det räcker som vapen. Förstår du.
Citera
2026-05-31, 19:25
Medlem
RiktigTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok

Det här bygger fortfarande på samma missförstånd: att organiserad social förföljelse måste vara dyr, centraliserad och riktad uppifrån mot någon som är “viktig”.... Även om en stor organisation är bakom det behöver det inte vara "dyrt".

Men så fungerar inte alltid social kontroll. Mobbning på en arbetsplats kräver inte miljardbudget. Ryktesspridning kräver inte en underrättelsetjänst. Utfrysning kräver inte en statlig order. Att varna andra för en person bakom ryggen, sprida misstankar, tolka allt personen gör negativt, kontakta folk i personens omgivning eller skapa en social berättelse om att personen är “instabil” kostar i princip ingenting.

Det behövs inte heller att alla inblandade känner till hela bilden. En person sprider ett rykte. En annan tror på det. En tredje “håller bara lite koll”. En fjärde vill markera socialt av lojalitet. En femte tror att han hjälper. En sjätte tycker det är underhållande. Efter ett tag har man ett mönster där många små handlingar riktas mot samma person, utan att någon enskild deltagare behöver se sig själv som förövare.

Det är exakt så mobbning, drev, sekteristisk utfrysning, familjesystem, arbetsplatsmobbning och sociala rykteskampanjer ofta fungerar. De flesta som blir utsatta för sådant är inte mäktiga personer. De är helt vanliga människor. Det gör dem inte mindre utsatta, utan ofta mer sårbara, eftersom de saknar plattform, pengar, juridiskt stöd och socialt kapital.

Argumentet “varför skulle någon bry sig om dig?” är därför ganska svagt. Människor trakasserar, kontrollerar, smutskastar och fryser ut andra av väldigt banala skäl hela tiden. Avund, hämnd, moralpanik, grupptryck, ideologi, missförstånd, konflikter, rykten, rädsla, social status eller bara för att någon har blivit utsedd till syndabock. Det krävs inget grandiost motiv för att människor i grupp ska bete sig illa.

Och även om någon faktiskt har psykiska problem så ger det inte andra människor rätt att trakassera, följa, förtala, sabotera, håna eller isolera personen. Det är en viktig poäng. Psykisk ohälsa är inte ett frikort för omgivningen att bedriva informell bestraffning. Om någon behöver vård så ska det hanteras via vård och anhörigstöd, inte genom sociala drev, misstänkliggörande och hemlig kartläggning.

Det som kallas gang stalking behöver alltså inte förstås som att “hela staten jagar en viktig person”. Det kan lika gärna handla om distribuerad social förföljelse där rykten, nätverk, arbetsplatser, familjer, grannar, aktivistmiljöer eller andra grupper förstärker varandra. Då är det inte offrets samhällsinflytande som är avgörande, utan hur lätt personen är att isolera och misstänkliggöra....

Så nej, man behöver inte ett grandiost motiv för att förklara organiserad social nedbrytning. I många fall räcker det med ett rykte, en konflikt, ett socialt stigma och tillräckligt många människor som är beredda att delta lite grann utan att ta ansvar för helheten....
Citera
2026-05-31, 19:34
Medlem
RiktigTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleUnit
Fast jag tolkar mina upplevelser ur ett religiöst perspektiv och psykologiskt perspektiv och många andra perspektiv men framförallt de förstnämnda. Jag vet att Gud finns samtidigt kan man säga att många perspektiv beskriver samma sak. Andliga attacker skulle kunna ses som en traumarespons och demoner som traumaoffer som helt tappat hoppet och tron på kärlek. Det var inte meningen att förminska någons lidande utan bara ett alltför uppriktigt inlägg under påverkan av några öl.

Då är vi egentligen närmare varandra än det först verkade.

Det jag invände mot var inte att människor använder religiöst språk för att förstå sitt lidande. Det har människor gjort i alla tider. Trauma, förföljelse, social isolering och psykisk press tolkas ofta genom de ramar man redan har: religiösa, politiska, psykologiska, tekniska eller sociala. Det betyder inte automatiskt att upplevelsen är falsk, men det betyder heller inte att varje tolkningsram ska tas bokstavligt som bevis.

Det är just därför jag försöker skilja mellan upplevelse, tolkning och konkret handling. En person kan uppleva sig attackerad andligt. En annan beskriver samma sak som traumarespons. En tredje talar om social kontroll. En fjärde om organiserad mobbning. Men den viktiga frågan i den här tråden är fortfarande vilka konkreta handlingar som sker: ryktesspridning, utfrysning, förföljelse, kartläggning, trakasserier, arbetsplatssabotage, manipulation av relationer och försök att få personen att framstå som instabil.

Det är där diskussionen bör ligga om man vill komma någonstans. Inte i att håna människors religiösa språk, men inte heller i att låta religiösa förklaringar ersätta bevisbara händelser. Om någon säger “demoner attackerar mig genom människor” kan det förstås låta extremt. Men om man översätter det till ett mer jordnära språk kan det ibland handla om att personen upplever sig utsatt för illvilja, manipulation, mobbning, svek och social nedbrytning. Då bör man undersöka det konkreta beteendet, inte bara skratta åt formuleringen.

Problemet med TI-miljöer är att olika förklaringsmodeller ofta blandas ihop. Då kan verkliga sociala övergrepp drunkna i religiösa, tekniska eller kosmiska tolkningar. Det gör det lättare för skeptiker att avfärda allt. Samtidigt blir det också fel när skeptiker tar den mest extrema formuleringen och använder den för att förneka hela fenomenet.

Så ja, människor kan tolka samma lidande på olika sätt. Men om vi ska prata sakligt om gang stalking, Zersetzung, mobbning och social förföljelse måste fokus ligga på mönster, handlingar, ansvar och skada. Den religiösa tolkningen kan vara personlig, men det är de konkreta handlingarna som måste granskas...

Vi lever i ett modernt samhälle där lag och rätt ska förhindra psykologiska, ekonomiska och sociala skador.. Lagen och polisen finns till att skydda medborgare i civiliserade samhällen som Sverige... Annars finns andra länder där religion är mer lag... Ingen ska utsättas för aktiviteter som förorsakar lidande och skador oavsett premiss. Vi är inte längre barbarer. Vem vill återupprepa historiska amoraliska handlingar??
Citera
2026-05-31, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notwanted
De förföljer dig överallt. De kartlägger dig, hackar mobilen, spårar den, sätter gps på din bil, lägget applepluppar där de kommer åt, och de tar aldrig ledigt.
I mitt fall ställer de sig utanför min dörr och pratar sitt hotprat och planerar för mig ”inga judar”, (sa nazistsara)
De står utanför huset och skriker ”terrorista terrorista” ja, de är en gren som kallas Amigos och leds av Carlos enligt de andra stalkarna. Finns en i området, jag hat kort på de andra vraken.
Påtända spansktalande kriminella.
Hora fitta ska skjuta dig och mycket mer som jag inte orkar skriva, federico galain som bor i en social lägenhet i min brf men skriven på annat håll.
Vi är inte högerextrema men vi vill inte ha judar. Vi kan inte ha ensamma kvinnor här. Hon våldtar mina barn. Säger partnern till chilenaren och kokainlangaren fsg som är den enda av klienterna som är skriven i lgh.
Skötarna på boendet påstår de är Expo, de känner en polis, de är polisen skrattar de.
De, Expo/våldsvänstern, har skaffat tillstånd för HVB för vuxna män, kvinnor, barnfamiljer köpt några Br till underpris där de tvingat iväg människor på olika sätt fått dem att paniksälja, och valt ut de mest judehatande, dömda för lämpliga brott som de kände till för att få bort mig också.
Få mig att paniksälja.
De vill försätta människor i panik.
Hatvänsten, EXPO.
Det är på den nivån f”i gangstalking.
De sabbar din bil, tar sig in i din lgh och använder ditt nätverk, enheter, sätter upp kameror och kommenterar vad du gör i realtid så du kan höra det. De förgiftar dina djur, fångar dem och kastar dem i en källare (tommikokki) eller kastar ut från sin balkong (serafinasimonsson) drogar dem (federicosuarezgalain)
Jävla dårar de här, en del förtroendevalda, en nämdeman S såklart, en är chef på regeringskansliet! Minst 2 är poliser.
Kräks

Jo det är exakt så dom beter sig dom ställer sig utanför eller går utanför min bostad exakt samma tider som jag går ut genom dörren och bilar som står utanför på gatan och kör iväg exakt i samma stund som man kommer ut osv.

Och folk som börjar attackera eller beter sig aggressivt helt utan anledning jag menar de känner inte ens mig personligen eller har pratat med mig en enda gång men endå verkar dom helt tända på att trakassera och göra min existens väldigt otrevlig.

Det är någon som har rekryterat dem helt klart för varför skulle någon lägga ner tid på en människa som dom int ens känner.

Som sagt jag är fullkomligt övertygad om att det här är vänstern och radikalfeministerna som ligger bakom eftersom radikalfeministerna är de värsta antisemiter som finns.

Dom säga att orsakerna att dom förföljer mig är att jag är någon slags jude men så kan det mitt i allt vända så börjar dom gå runt mig och kalla mig nazist istället .

Dom är helt sjuka i huvudet helt enkelt men skrämmande att dom verkar ha så mycket pengar och resurser att göra detta mot folk.
Senast redigerad av Anders43J 2026-05-31 kl. 19:38.
Citera
2026-05-31, 19:41
Medlem
RiktigTIs avatar
Citat:
Det här.
Man måste dokumentera händelser och börja kartlägga stalkarna. Det kommer en ny lag 1/6 som kommer att få stopp på svineriet med gang stalking:”Psykisk misshandel”.
Då får man med allt och alla stalkare, för de är många och de gör det i samförstånd med hjälp av appar/chattar för att förstöra en människas liv.
De behöver inte känna till varandra, de samarbetar mot offret. De har en person de ska hämnas på eller få bort för de vill ha dennes br, kunna punda och festa, ta makten över området

Det finns också en studie som DN skrev om som visar hur allvarligt sjuk man kan bli av stalking. Hur påverkat hjärtat blir så man kan dö eller bli allvarligt skadad av en stroke tex.
Det där ska de betala för, stalkarna.
Jag vet vilka de flesta mina är, eller kan identifiera dem, de som ligger bakom smutskastningen som drog till sig alla andra hatgrupper, orsakade att Säpo satte upp mig på sin lista (ja, jag jobbade nämligen själv på myndigheten som var deras arkivmyndighet, sammanträffande?, och den illojala registratorn läckte till alla att jag var med på listan) orsakade att jag fick sparken och gjorde mig oanställningsbar som säkerhetsrisk.
Plus alla hot på allmänna platser, hotfulla situationer i SL, och trakasserier från fula gubbar som hängde över axeln på mig när jag handlade mat. ”Män” (djur) som frustar och tränger sig in i hissen när jag ska till jobbet, eller står och väntar utanför.
På Värmdö fick jag inte vara. Där var de särskilt aggressiva och punktmarkerade mig direkt. Klumpig kille där som rusade fran och inte ens såg att jag bytte sida från hans högra till hans vänstra bakom ryggen på honom.
Typisk efterbliven gangstalker.
Den andra, de jobbar in par, tog jag in på Lindex damunderkläder. Där fick han smyga runt och visa alla i butiken vilket pervo han är 🤣 Hoppas fruns väninnor såg honom. Fast de är väl likadana, ointelligenta facistkommunister.
Jag vet vad en del heter, det är rätt sjukt att de inte försöker dölja sin identitet. Jag fattar inte varför. Visa makt, att de inte är rädda, att jag ”ska bort” som de uttrycker det och att de har rätten på sin sida, antagligen.
Men de har ingen rätt alls. Varken tokkärringar, pundare, privatdetektiver, militärer eller poliser som ingår i hatgrupperingarna.
Det är nära 10 år, med en eskalering med dödshot och nya aktörer 2020 när gamla säpoanställda, poliser, HVB-klienter och dömda för olika brott mot enskilda och kvinnor, utpressning och grov kvinnofridskränkning mm, anslöt.
De ska få känna på Strömmers nya lag. Det är mycket de förstört som de måste ersätta.
Nu grinar de, stalkergrannarna. Vi har missbedömt henne, vi har underskattat henne.
För det här har de gjort förut. De är proffsstalkers, tar över bostadsområden, tar plats i styrelser i Brf, och bestämmer vem som ska få finnas. Alla har ett namn och de har också ett liv som kan bli förstört när de åker fast.
Media kan förstöra det om rättsväsendet inte vill hjälpa oss.
Dokumentera. Ljud är skitbra. Nu sättet vi fast svinen.

Det viktiga här är att inte blanda ihop två olika saker. Att dokumentera systematisk psykisk press, stalking, hot, ryktesspridning, övervakning, social utfrysning och trakasserier är helt rätt väg att gå. Men man måste göra det på ett sätt som håller juridiskt och inte på ett sätt som gör det lätt för motparten att vända allt mot den utsatta.

Den nya lagstiftningen om psykiskt våld är relevant just därför att den handlar om mönster. En enskild kommentar, blick, händelse eller konflikt kan vara svår att göra något av juridiskt. Men om det finns ett upprepat handlingsmönster som syftar till att kontrollera, bryta ner, skrämma, förödmjuka eller övervaka en person, då börjar det närma sig något helt annat än “vanligt tjafs”.

Det är också därför dokumentation är avgörande. Datum, tid, plats, vad som hände, vilka som var närvarande, eventuella vittnen, ljudinspelningar där det är lagligt, skärmdumpar, mejl, chattar, polisanmälningar, vårdkontakter, arbetsgivarärenden och mönster över tid. Inte långa teorier först, utan konkreta händelser. Det är så man bygger trovärdighet.

Samtidigt bör man vara försiktig med att offentligt peka ut människor som “stalkers”, “pundare”, “fascistkommunister”, “djur” eller liknande om man inte har mycket starkt underlag. Det kan kännas rätt i stunden, men juridiskt kan det försvaga saken. Motparten kan då flytta fokus från deras beteende till ens eget språkbruk och påstå att man är hotfull, instabil eller ägnar sig åt förtal. Det är exakt den fällan man bör undvika.

Det starkaste sättet att angripa sådant här är kyligt och systematiskt. Beskriv handlingarna, inte diagnoserna. Beskriv mönstret, inte bara känslan. Beskriv konsekvenserna: förlorat arbete, försämrad hälsa, rädsla, sömnproblem, isolering, ekonomisk skada, försämrad arbetsförmåga, vårdkontakter och social skada. Det är där tyngden finns.

Det är också viktigt att förstå att psykisk nedbrytning kan ge verkliga kroppsliga konsekvenser. Långvarig stress, hot, stalking och social press kan påverka sömn, hjärta, puls, blodtryck, immunförsvar och psykisk hälsa. Det är inte “bara i huvudet”. Människor kan bli allvarligt sjuka av långvarig utsatthet, särskilt när den är svår att bevisa och omgivningen samtidigt misstror den utsatta.

Men just därför måste man vara strategisk. Den som vill få rätt måste kunna visa ett konkret handlingsmönster. Inte bara säga “alla är emot mig”, utan visa hur vissa personer vid upprepade tillfällen har agerat, vad de har sagt, hur de har spridit uppgifter, hur de har övervakat, hotat, trakasserat eller påverkat andra. Ju mer exakt, desto bättre.

Det här handlar i grunden om rätten till privatliv, trygghet, arbete, hälsa och social existens. Ingen privat grupp, bostadsrättsförening, arbetsplats, granngemenskap, aktivistmiljö, sekt eller informellt nätverk har rätt att bedriva egen bestraffning av en människa. Misstänker man brott går man till polis och rättsväsende. Man organiserar inte socialt tryck, ryktesspridning, hot och utfrysning.

Så ja, dokumentera. Men gör det smart. Skriv sakligt. Spara bevis. Undvik överdrivet språk. Undvik att hota tillbaka. Undvik att offentligt hänga ut personer utan starkt underlag. Bygg i stället en tydlig tidslinje över konkreta händelser och konsekvenser. Det är så man gör frågan juridiskt svårare att vifta bort...
Citera
2026-05-31, 21:18
Medlem
Citat:

Det jag invände mot var inte att människor använder religiöst språk för att förstå sitt lidande. Det har människor gjort i alla tider. Trauma, förföljelse, social isolering och psykisk press tolkas ofta genom de ramar man redan har: religiösa, politiska, psykologiska, tekniska eller sociala. Det betyder inte automatiskt att upplevelsen är falsk, men det betyder heller inte att varje tolkningsram ska tas bokstavligt som bevis.

Det är just därför jag försöker skilja mellan upplevelse, tolkning och konkret handling. En person kan uppleva sig attackerad andligt. En annan beskriver samma sak som traumarespons. En tredje talar om social kontroll. En fjärde om organiserad mobbning. Men den viktiga frågan i den här tråden är fortfarande vilka konkreta handlingar som sker: ryktesspridning, utfrysning, förföljelse, kartläggning, trakasserier, arbetsplatssabotage, manipulation av relationer och försök att få personen att framstå som instabil.

Det är där diskussionen bör ligga om man vill komma någonstans. Inte i att håna människors religiösa språk, men inte heller i att låta religiösa förklaringar ersätta bevisbara händelser. Om någon säger “demoner attackerar mig genom människor” kan det förstås låta extremt. Men om man översätter det till ett mer jordnära språk kan det ibland handla om att personen upplever sig utsatt för illvilja, manipulation, mobbning, svek och social nedbrytning. Då bör man undersöka det konkreta beteendet, inte bara skratta åt formuleringen.

Problemet med TI-miljöer är att olika förklaringsmodeller ofta blandas ihop. Då kan verkliga sociala övergrepp drunkna i religiösa, tekniska eller kosmiska tolkningar. Det gör det lättare för skeptiker att avfärda allt. Samtidigt blir det också fel när skeptiker tar den mest extrema formuleringen och använder den för att förneka hela fenomenet.

Så ja, människor kan tolka samma lidande på olika sätt. Men om vi ska prata sakligt om gang stalking, Zersetzung, mobbning och social förföljelse måste fokus ligga på mönster, handlingar, ansvar och skada. Den religiösa tolkningen kan vara personlig, men det är de konkreta handlingarna som måste granskas...

Vi lever i ett modernt samhälle där lag och rätt ska förhindra psykologiska, ekonomiska och sociala skador.. Lagen och polisen finns till att skydda medborgare i civiliserade samhällen som Sverige... Annars finns andra länder där religion är mer lag... Ingen ska utsättas för aktiviteter som förorsakar lidande och skador oavsett premiss. Vi är inte längre barbarer. Vem vill återupprepa historiska amoraliska handlingar??
De är betingade att tro det är "normalt" att skratta eller håna den som ses som svagare, sjuk, annorlunda osv. Du nämnde att du är diagnoserad med aspberger va? I såna fall söker du antagligen inte "social approval" går din egen väg, har en stark känsla för rätt och fel, är intelligent osv och det gillas INTE av alla. "Your light expose their darkness" fick jag höra av Gud och det ligger nåt i det. Under mitt läkande fick jag guidning i att bygga upp mig själv, lära mig sätta gränser, att inte bry mig eller snarare att inte ge demonerna min energi för då tappar de sin makt så att säga. Det var typ det jag är "utvald" för - att hjälpa dem som går igenom det jag fått gå igenom, att verkligen göra en resa genom helvetet - the human conditioning. Hur mår du idag? Måste säga att du verkar ha funderat en hel del på orsak och verkan. Vad kan man göra åt saken? Allt som man kommer på som gör en motståndskraftigare mot dessa demoner, framförallt att lägga fokus på att själv bli så stabil och läkt som möjligt och be Gud hjälpa till med processen.
Citera
2026-06-01, 18:13
Medlem
RiktigTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleUnit
De är betingade att tro det är "normalt" att skratta eller håna den som ses som svagare, sjuk, annorlunda osv. Du nämnde att du är diagnoserad med aspberger va? I såna fall söker du antagligen inte "social approval" går din egen väg, har en stark känsla för rätt och fel, är intelligent osv och det gillas INTE av alla. "Your light expose their darkness" fick jag höra av Gud och det ligger nåt i det. Under mitt läkande fick jag guidning i att bygga upp mig själv, lära mig sätta gränser, att inte bry mig eller snarare att inte ge demonerna min energi för då tappar de sin makt så att säga. Det var typ det jag är "utvald" för - att hjälpa dem som går igenom det jag fått gå igenom, att verkligen göra en resa genom helvetet - the human conditioning. Hur mår du idag? Måste säga att du verkar ha funderat en hel del på orsak och verkan. Vad kan man göra åt saken? Allt som man kommer på som gör en motståndskraftigare mot dessa demoner, framförallt att lägga fokus på att själv bli så stabil och läkt som möjligt och be Gud hjälpa till med processen.

Det här är faktiskt en viktigare poäng än många vill erkänna....

Människor som avviker socialt, tänker självständigt, inte spelar med i gruppens spel och inte automatiskt söker social bekräftelse blir ofta lättare måltavlor. Det gäller i skolan, på arbetsplatser, i familjesystem, i sekter, i ideologiska miljöer och i sociala grupper där konformitet är viktigare än sanning. Man behöver inte ens göra något “fel”. Det kan räcka att man inte reagerar som andra, inte underkastar sig gruppens normer eller ser igenom sådant som andra låtsas inte se.

Det är också därför neurodivergenta personer kan bli särskilt utsatta. Inte för att de är svaga, utan för att de ofta har en annan social radar. De kan vara mer direkta, mer principfasta, mindre intresserade av gruppspel och mer känsliga för inkonsekvens, falskhet och dubbelmoral. Det provocerar vissa människor enormt, särskilt personer som är beroende av social kontroll och hierarki.

Men jag tror samtidigt att man måste vara försiktig med att göra detta till en rent religiös förklaring. Jag förstår att människor kan tolka sitt lidande genom Gud, Satan, demoner, andlig kamp eller liknande språk. Det är en mänsklig reaktion när man försöker skapa mening i något som känns totalt meningslöst och ont. Men i en offentlig diskussion blir det lätt att folk fastnar vid den religiösa formuleringen och använder den för att slippa diskutera de konkreta handlingarna.

För mig är kärnan fortfarande vad människor faktiskt gör mot andra människor. Skrattar de åt någon för att han är annorlunda? Sprider de rykten? Försöker de få andra att undvika personen? Förvränger de hans ord? Försöker de få honom att framstå som instabil? Manipulerar de arbetsplatsen, familjen eller grannskapet mot honom? Då är det de handlingarna som ska granskas.

Man behöver inte kunna bevisa “demoner” för att bevisa social grymhet. Man behöver inte kunna bevisa andlig krigföring för att visa att människor kan delta i mobbning, stalking, utfrysning, förtal och psykisk nedbrytning. Och man behöver inte vara “utvald” i någon religiös mening för att bli måltavla. Det räcker att man blir utsedd till syndabock av en grupp.

Däremot håller jag med om att hånet ofta säger mer om förövarna än om offret. Det är lätt att skratta åt någon som redan är isolerad, misstrodd eller socialt stämplad. Det kräver ingen styrka. Det kräver bara flockmentalitet. Den verkliga prövningen är om människor vågar vara rättvisa även när gruppen har bestämt sig för att någon ska förlöjligas.

Det är där den moraliska kärnan finns. Inte i om någon använder religiöst, psykologiskt eller socialt språk för att beskriva sin upplevelse, utan i om andra människor tycker att det är acceptabelt att bryta ner en människa för att han är annorlunda, obekväm eller inte passar in... Eller om han är en påstådd måltavla för en kults (sällskap) trossystem och att de anser ha rätt att utföra övergrepp som uppenbarligen strider mot lag och rätt.
Citera
2026-06-01, 21:48
Medlem
Citat:
Det viktiga här är att inte blanda ihop två olika saker. Att dokumentera systematisk psykisk press, stalking, hot, ryktesspridning, övervakning, social utfrysning och trakasserier är helt rätt väg att gå. Men man måste göra det på ett sätt som håller juridiskt och inte på ett sätt som gör det lätt för motparten att vända allt mot den utsatta.

Den nya lagstiftningen om psykiskt våld är relevant just därför att den handlar om mönster. En enskild kommentar, blick, händelse eller konflikt kan vara svår att göra något av juridiskt. Men om det finns ett upprepat handlingsmönster som syftar till att kontrollera, bryta ner, skrämma, förödmjuka eller övervaka en person, då börjar det närma sig något helt annat än “vanligt tjafs”.

Det är också därför dokumentation är avgörande. Datum, tid, plats, vad som hände, vilka som var närvarande, eventuella vittnen, ljudinspelningar där det är lagligt, skärmdumpar, mejl, chattar, polisanmälningar, vårdkontakter, arbetsgivarärenden och mönster över tid. Inte långa teorier först, utan konkreta händelser. Det är så man bygger trovärdighet.

Samtidigt bör man vara försiktig med att offentligt peka ut människor som “stalkers”, “pundare”, “fascistkommunister”, “djur” eller liknande om man inte har mycket starkt underlag. Det kan kännas rätt i stunden, men juridiskt kan det försvaga saken. Motparten kan då flytta fokus från deras beteende till ens eget språkbruk och påstå att man är hotfull, instabil eller ägnar sig åt förtal. Det är exakt den fällan man bör undvika.

Det starkaste sättet att angripa sådant här är kyligt och systematiskt. Beskriv handlingarna, inte diagnoserna. Beskriv mönstret, inte bara känslan. Beskriv konsekvenserna: förlorat arbete, försämrad hälsa, rädsla, sömnproblem, isolering, ekonomisk skada, försämrad arbetsförmåga, vårdkontakter och social skada. Det är där tyngden finns.

Det är också viktigt att förstå att psykisk nedbrytning kan ge verkliga kroppsliga konsekvenser. Långvarig stress, hot, stalking och social press kan påverka sömn, hjärta, puls, blodtryck, immunförsvar och psykisk hälsa. Det är inte “bara i huvudet”. Människor kan bli allvarligt sjuka av långvarig utsatthet, särskilt när den är svår att bevisa och omgivningen samtidigt misstror den utsatta.

Men just därför måste man vara strategisk. Den som vill få rätt måste kunna visa ett konkret handlingsmönster. Inte bara säga “alla är emot mig”, utan visa hur vissa personer vid upprepade tillfällen har agerat, vad de har sagt, hur de har spridit uppgifter, hur de har övervakat, hotat, trakasserat eller påverkat andra. Ju mer exakt, desto bättre.

Det här handlar i grunden om rätten till privatliv, trygghet, arbete, hälsa och social existens. Ingen privat grupp, bostadsrättsförening, arbetsplats, granngemenskap, aktivistmiljö, sekt eller informellt nätverk har rätt att bedriva egen bestraffning av en människa. Misstänker man brott går man till polis och rättsväsende. Man organiserar inte socialt tryck, ryktesspridning, hot och utfrysning.

Så ja, dokumentera. Men gör det smart. Skriv sakligt. Spara bevis. Undvik överdrivet språk. Undvik att hota tillbaka. Undvik att offentligt hänga ut personer utan starkt underlag. Bygg i stället en tydlig tidslinje över konkreta händelser och konsekvenser. Det är så man gör frågan juridiskt svårare att vifta bort...

Tack, jag försöker, men de har stalkat mig under så många år och ingen hjälper mig och jag kan inte ens be om hjälp längre för det är en väg in för hatarna att förstöra ännu mer för mig. De ger sig på alla kontakter.
Det är extremister vi pratar om.
Citera
2026-06-02, 18:53
Medlem
Citat:

Jo har ochså märkt att hur dom använder religion i gang stalking ibland för att motivera de åtgärder som dom gör mot en trots att jag märker att gang stalkers vill frångå religion lite efter det som hände på 80 talet under vad som är känt som satanic panic.

Det är kristendomen som har fått bära hundhuvud för satanic panik men egentligen gick det till så att radikalfeminister infiltrerade kristna kyrkor och sällskap eftersom dom inte gillade den sexuella frigörelsen och hippie rörelsen och genom kristna sällskap skapade de satanic panic för att på så sätt komma åt den sexuella frigörelsen som dom motsätter sig för att på så sätt kunna styra samhällsutvecklingen i en mer gynnsam riktning för radikalfeminismen.

Den här alliansen mellan radikalfeministerna och kristendomen fanns ännu kvar i början av 2000 talet när dockumtären könskriget gjordes men de har sedan avvecklat denna allians för att istället ändra på lagar och syssla med gang stalking för att gynna radikalfeministerna.

Som sagt dom har spelat ut det religiösa kortet en gång för mycket och kan därför inte använda det lika mycket nuförtiden.
Senast redigerad av Anders43J 2026-06-02 kl. 19:07.
Citera
2026-06-03, 10:46
Medlem
Citat:
Tack, jag försöker, men de har stalkat mig under så många år och ingen hjälper mig och jag kan inte ens be om hjälp längre för det är en väg in för hatarna att förstöra ännu mer för mig. De ger sig på alla kontakter.
Det är extremister vi pratar om.

Jo det är nog märkligt men jag är helt säker på att staten och vissa privata finansiärer styr det här genom att betala vissa grupper i samhället det var märkligt hur snabbt radikalfeministerna som trodde på satanistika sex ritualer som genomfördes av eliter politiker och sånt försvann? Staten minskade bidrag och avskedade vissa typer så var det hela slut inom några år. Detta görs väldigt snabbt om något eller någon börjar vara besvärlig för eliten och politiker.

Samma sak tror jag att dom skulle kunna göra med gang stalking ochså minska på bidrag avskeda folk så finns det ingen gang stalking längre efter 5-6 år men grejen är att dom inte gör det eftersom gang stalking inte utgör något hot mot dem själva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in