Citat:
Det handlar om GUR man uttrycker sig.
Och jag trodde inte att man behövde förklara för folk att det är en jävla skillnad på att uttrycka ÅSIKTEN att ta ifrån nån en plattform och att faktiskt göra det.
Det är inte Garplind som bestämmer vilka som ska komma till tals i SR. Det är hans chefer och producenter som bestämmer det och så länge de låter båda sidor komma till tals är det inget problem ur ett yttrandefrihetsperspektiv. Snacka om att göra en höna av en fjäder.
Det är inte Garplind som bestämmer vilka som ska komma till tals i SR. Det är hans chefer och producenter som bestämmer det och så länge de låter båda sidor komma till tals är det inget problem ur ett yttrandefrihetsperspektiv. Snacka om att göra en höna av en fjäder.
Hade Garplind sagt "jag tycker man borde mygga av Agnes p.g.a. hennes uttalanden" så hade varit en åsikt.
Nu sa han istället "mygga av kärringjäveln" vilket är att likställa med ett krav från hans sida, snarare än en åsikt. Därtill sa han också "det är oetiskt av SR att ge henne tillgång till en mikrofon" vilket absolut är hans egen åsikt, men den riktas mot en arbetsgivare vars uppdrag är att främja yttrandefrihet och vara till för alla. Att påstå att en arbetsgivare med ett sådant uppdrag är oetiska som följer det uppdraget är förvisso en åsikt , men en djupt problematisk sådan ur ett demokratiskt perspektiv.
Om man tar ett steg utanför sin box och sina värderingar så kan man beskåda en situation med ofärgad blick ur fler perspektiv samtidigt. Det är inte att "göra en höna av en fjäder" det är ett sätt att förebygga sådant som på sikt kan leda till långtgående värre konsekvenser.
Det Garplind inte verkar förstå är att OM hans önskan slår igenom så är det fritt fram för alla andra att kräva samma sak mot honom, vilket jag inte tror att han skulle tycka var lika okej eftersom hans uttalande till stor sannolikhet bygger på en moralisk värdering.