Citat:
Ursprungligen postat av
WbZV
Låter möjligen som en semantiskt missförstånd. Hur används ordet "kraft" i din vardagsterminologi? Hur används ordet "kraft" i en fysikbok? Menar vi samma sak?
Tja, om det nu ska trätas om "missförstånd" av det som TS skrivit, då måste vi väl åtminstone ta de fundamentala fysikaliska storheterna för vad de är, tycker du inte?
Som jag redan skrivit, det finns energi i batteriet som räcker, men även det är under vissa förutsättningar, det förstår alla om känner till förhållandet mellan energi, effekt och kraft, och vips blir det bara än mer som jag skrev från början. Så jag borde egentligen skrivit, som kan räcka. Så, Nej, det funkar inte så som frågan är ställd, som jag skrev redan från början och än mindre så som du föreslog.
Man kan dra det till ytterligheten och säga at det krävs noll energi för en mekanisk konstruktion att vinna över en människa. Det är bara att konstruera en mekanisk arm som kräver ett stort moment för att tryckas baklänges och sedan vänta tills människan kroknar varpå den mekaniska armen faller fritt framåt ner i bordet. Ska man bygga en sådan arm med batteri och motorn är det nämligen precis den lösningen man måste ta till, men där man lagt till en motorn som driver armen framåt, vilket egentligen är överflödigt eftersom det inte är motorn som håller emot, utan den mekaniska konstruktionen, och den behöver ingen motor/batteri.