2026-06-02, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorstBastVackrast
Det var du som kom dragandes med ordpoliseri och missförstånd, då måste du väl själv också se till att läsa och förstå ordentligt, eller?

TS, har skrivit "kort tid", då utgår jag från det. Du tycker det är fel pga hur TS uttryckt sig. Ja, då får vi väl se hur TS uttryckt sig. Det gjorde jag. Men då helt plötsligt passade det inte dig. Antingen försöker du förstå vad TS menar, eller så tolkar du bokstavstroget. Blandar du efter egen preferens blir du bara ett tramsigt troll.
Du har fel hur man än vänder och vrider på det, men tycks vara för korkad att förstå detta. Jag har redan förklarat varför du har fel på två olika sätt. Om du inte förstod dessa förklaringar rekommenderar jag att läsa dem igen. Annars kommer vi nog inte längre här.
Citera
2026-06-03, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Du har fel hur man än vänder och vrider på det, men tycks vara för korkad att förstå detta. Jag har redan förklarat varför du har fel på två olika sätt. Om du inte förstod dessa förklaringar rekommenderar jag att läsa dem igen. Annars kommer vi nog inte längre här.

Jag säger som Hans Rosling när han ifrågasattes av en som vägrade acceptera fakta - Jag har rätt och du har fel.

Läs och lär:

Citat:
Tja, om det nu ska trätas om "missförstånd" av det som TS skrivit, då måste vi väl åtminstone ta de fundamentala fysikaliska storheterna för vad de är, tycker du inte?

Som jag redan skrivit, det finns energi i batteriet som räcker, men även det är under vissa förutsättningar, det förstår alla om känner till förhållandet mellan energi, effekt och kraft, och vips blir det bara än mer som jag skrev från början. Så jag borde egentligen skrivit, som kan räcka. Så, Nej, det funkar inte så som frågan är ställd, som jag skrev redan från början och än mindre så som du föreslog.

Man kan dra det till ytterligheten och säga at det krävs noll energi för en mekanisk konstruktion att vinna över en människa. Det är bara att konstruera en mekanisk arm som kräver ett stort moment för att tryckas baklänges och sedan vänta tills människan kroknar varpå den mekaniska armen faller fritt framåt ner i bordet. Ska man bygga en sådan arm med batteri och motorn är det nämligen precis den lösningen man måste ta till, men där man lagt till en motorn som driver armen framåt, vilket egentligen är överflödigt eftersom det inte är motorn som håller emot, utan den mekaniska konstruktionen, och den behöver ingen motor/batteri.
Citera
2026-06-03, 17:36
Medlem
Citat:
Jag säger som Hans Rosling när han ifrågasattes av en som vägrade acceptera fakta - Jag har rätt och du har fel.

Läs och lär:
Nu kommer du med ett bättre argument, men det var ju inte dessa jag kommenterade, utan det struntprat du kom med i det andra inlägget. I armbrytning är det ju dock fråga både om att "hålla emot" och att "bryta ner". Med en lämplig mekanisk konstruktion och tillräcklig hållfasthet behövs ingen energi för det första (statisk motkraft), men däremot för det andra (dynamisk kraft). Med en annan konstruktion skulle det kunna behövas energi för båda. Hur mycket energi och effekt som behövs från AA-batteriet är därför en funktion av konstruktionen, och många här har ju tagit upp just hur roboten kan konstrueras för att använda energin i AA-batteriet på ett så effektivt sätt som möjligt.

Reglerna för armbrytningen framgick inte av trådstarten, men sådana behövs förstås, anpassade för att hantera mötet mellan människa och robot. Roboten bör inte kunna vinna bara för att motståndaren i brist på tidsgräns förr eller senare kommer att avlida eller somna. En tidsgräns är en rimlig lösning på det problemet, vilket gör att även roboten behöver utveckla dynamisk kraft, och vips blir frågeställningen om AA-batteriet relevant istället för irrelevant. Att fokusera på det relevanta och göra rimliga antaganden är något de flesta klarar om de bara vill.
Citera
2026-06-04, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Nu kommer du med ett bättre argument, men det var ju inte dessa jag kommenterade, utan det struntprat du kom med i det andra inlägget. I armbrytning är det ju dock fråga både om att "hålla emot" och att "bryta ner". Med en lämplig mekanisk konstruktion och tillräcklig hållfasthet behövs ingen energi för det första (statisk motkraft), men däremot för det andra (dynamisk kraft). Med en annan konstruktion skulle det kunna behövas energi för båda. Hur mycket energi och effekt som behövs från AA-batteriet är därför en funktion av konstruktionen, och många här har ju tagit upp just hur roboten kan konstrueras för att använda energin i AA-batteriet på ett så effektivt sätt som möjligt.

Reglerna för armbrytningen framgick inte av trådstarten, men sådana behövs förstås, anpassade för att hantera mötet mellan människa och robot. Roboten bör inte kunna vinna bara för att motståndaren i brist på tidsgräns förr eller senare kommer att avlida eller somna. En tidsgräns är en rimlig lösning på det problemet, vilket gör att även roboten behöver utveckla dynamisk kraft, och vips blir frågeställningen om AA-batteriet relevant istället för irrelevant. Att fokusera på det relevanta och göra rimliga antaganden är något de flesta klarar om de bara vill.

Återigen: Läs trådstarten, fundera på vad som faktiskt frågas om, gör "relevanta och rimliga antaganden" och läs mitt svar till TS. Tänk.

Som jag skrev redan från alla första början, rent teoretiskt finns energin i batteriet, men som frågan är ställd blir svaret nej. Sen kan du lägga till vilka antaganen du vill utöver det som framkommer av frågan, men då är det helt plötsligt något annat än det jag, uttryckligen, svarade på.
Citera
2026-06-05, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Så hur stor effekt KAN ett AA-batteri ge till en motor? Vet inte så jag räknade lite och försökte hitta uppgifter på nätet. Givet en inre resistans Ri kan man visa att en yttre bekastning får maximal effekt om den har samma resistans, R=Ri, vilket då ger samma effektutveckling i batteriet (som värme) som i motorn. Enligt https://batterytools.net/battery-internal-resistance-chart/ skulle Ri kunna vara så låg som 0.02Ω, vilket med R=Ri och EMK 1.5V ger 28W i både motor och i batteri! Men det känns ju rätt orealistiskt. Med den effekten i batteriet blir det nog rätt hett och då händer det nog grejer med kemin.

Mina räkningar:

Citat:
Ursprungligen postat av Nummer-1
Copilot gav högre värde för AA-batteriets inre resistans, 0,1 till 0,3 ohm för de alkaliska och 0,2 till 0,6 för zink-kol sorten. De laddbara NiMH AA =0,05-0,2 ohm.

https://copilot.microsoft.com/shares/Y9u5bCmjTKHN5cseG5vqQ
https://www.systemcamp.com/what-are-ok-internal-resistance-values-for-18650-batteries/?utm_source=copilot.com
https://data.energizer.com/pdfs/batteryir.pdf?utm_source=copilot.com

Kod:
AA batteri inre resistans
Batterityp	Typisk inre resistans	Kommentar
Alkaliskt AA	100–300 mΩ		Vanligast, ökar tydligt med ålder.
NiMH AA		50–200 mΩ		Låg resistans, bra för hög ström.
Zink‑kol AA	200–600 mΩ		Billigare, sämre prestanda.

I så fall ger det vid en inre resistans på 0,2 ohm och spänningen 1,5V.
U^2 / (Ri*4) = 2,81 Watt max.

eller mellan 1,9W - 5,6W max ut för alkaliska AA-typen!
och mellan 1,8W - 7,2W max ut för de laddbara 1,2V NiMH AA-typen
De svar jag får från AI-sökningar är att ett bättre AA-batteri av litium-typ kan ge upp mot 3W kontinuerligt. (Andra svar gav högre värden, men 3W var det lägsta svar jag fick.)

Räcker det då för att vinna i armbrytning på "kort" tid?

Jag gör följande antaganden:
- Mekanisk arm som drivs av en hydraulkolv.
- Kolven drivs av en bättre hydraulpump (ca 90% verkningsgrad).
- Hydraulpumpen drivs av en bättre elmotor (ca 90% verkningsgrad).
- Elmotorn drivs av ett AA-batteri av litiumtyp som avger 3W kontinuerligt under "kort" tid.
- Den mekaniska armen utför en 90° rörelse med en radie på 0.4 meter.
- Den mekaniska armen är utrustad antingen med en förspänd fjäder som jämnar ut trycket eller en backspärr som gör att den inte kan förlora mark.
- En mänsklig arm klarar inte att utöva en kraft överstigande 1000N (100kg) mer än stötvis (där stötarna fångas upp av att den mekaniska armen antingen har en förspänd fjäder som jämnar ut trycket alternativt en backspärr).

Jag får då att armen för en 90° cirkelrörelse med en radie av 0.4m behöver avlägga en sträcka av 0.628 meter med en genomsnittlig motkraft på 1000N i tangentens riktning. Energin som krävs för detta alltså 628J, vilket vi med ca 80% verkningsgrad i drivningen behöver mata med 785J från batteriet.

Med 3W från batteriet tar det således 261 sekunder eller drygt 4 minuter för armen att gå från startläge till slutläge där den mekaniska armen vinner tävlingen.

Knäckfrågan blir då om drygt 4 minuter är tillräckligt kort tid eller inte? Jämförelsevis så uppges tävlingar kunna pågå upp till 30 minuter i extremfallen, så 4-5 minuter torde i alla fall inte bryta mot några regler.
Citera
2026-06-12, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
De svar jag får från AI-sökningar är att ett bättre AA-batteri av litium-typ kan ge upp mot 3W kontinuerligt. (Andra svar gav högre värden, men 3W var det lägsta svar jag fick.)

Räcker det då för att vinna i armbrytning på "kort" tid?

Jag gör följande antaganden:
- Mekanisk arm som drivs av en hydraulkolv.
- Kolven drivs av en bättre hydraulpump (ca 90% verkningsgrad).
- Hydraulpumpen drivs av en bättre elmotor (ca 90% verkningsgrad).
- Elmotorn drivs av ett AA-batteri av litiumtyp som avger 3W kontinuerligt under "kort" tid.
- Den mekaniska armen utför en 90° rörelse med en radie på 0.4 meter.
- Den mekaniska armen är utrustad antingen med en förspänd fjäder som jämnar ut trycket eller en backspärr som gör att den inte kan förlora mark.
- En mänsklig arm klarar inte att utöva en kraft överstigande 1000N (100kg) mer än stötvis (där stötarna fångas upp av att den mekaniska armen antingen har en förspänd fjäder som jämnar ut trycket alternativt en backspärr).

Jag får då att armen för en 90° cirkelrörelse med en radie av 0.4m behöver avlägga en sträcka av 0.628 meter med en genomsnittlig motkraft på 1000N i tangentens riktning. Energin som krävs för detta alltså 628J, vilket vi med ca 80% verkningsgrad i drivningen behöver mata med 785J från batteriet.

Med 3W från batteriet tar det således 261 sekunder eller drygt 4 minuter för armen att gå från startläge till slutläge där den mekaniska armen vinner tävlingen.

Knäckfrågan blir då om drygt 4 minuter är tillräckligt kort tid eller inte? Jämförelsevis så uppges tävlingar kunna pågå upp till 30 minuter i extremfallen, så 4-5 minuter torde i alla fall inte bryta mot några regler.
Ja nu har vi nog kommit så nära sanningen som går om vad ett AA-batteris kapacitet kan tänkas klara av!

PS.
Jag såg på youtube en snubbe som lyckades pressa 50 Kg på en våg(500 N) genom att använda en liten elmotor( en på 6V) kopplat till en massa kugghjul i plast och andra anordningar runt ikring.
Elmotorn ser ut som en jag hittade på nätet som var på 6V,0.4A typ, vilket blir just kring 3 watt effekt. Vad den drar vid belastning är förstås oklart, samt vad verkningsgraden för den snabbt ihopsnickrade "växellådan" låg på?
Han drev däremot inte elmotorn med AA-batterier...
https://fyndiq.se/produkt/dc1-6v-130-liten-motor-for-leksaks-fyrhjulsdriven-bil-batar-motormodell-c7de55b3e2be42a9/?msclkid=0d8f17615e7e12ffbc757d438d2bf7ba&utm_sour ce=bing&utm_medium=cpc&utm_campaign=smart%20shoppi ng&utm_term=2330140017840381&utm_content=Ad%20grou p%20%231

https://youtu.be/V1eBwy-xnlI?si=eMEGNzPU3iOvm0Ux&t=749
Citera
2026-06-21, 00:37
Medlem
Smekarn87s avatar
Något batteri kommer uppleva tillräckligt stora förluster i nedväxlingen man behöver för att få styrka. Nedväxlingsförlusten överträffar C-värdet på batteriet. Men just ett AA gissar jag vinner. Tänker på hur en RC servo är så ofantligt stark med sin worm gear.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in