2026-05-16, 23:34
  #1
Medlem
Svensson94s avatar
Alltså "kraften" ska komma från ett AA-batteri. Min hypotes är att detta är möjligt om man använder sig av vridmomentet och eventuellt hydraulik under kort tid. Vad tror ni? Är det möjligt?
Citera
2026-05-17, 00:33
  #2
Medlem
"Energi" av själva batteriet/direktverkande, nja har svårt att tro det, oavsett hur många kugghjul/växlar.


Däremot utan problem enl min teori nedan. om man bygger ihop något och låter batteriet "ladda" upp en stark fjäder med hjälp av växlar under lång tid, eller skapa tryck genom en pump hydraulik under en lång tid för att sedan släppa energin på någon sekund.
Citera
2026-05-17, 00:36
  #3
Medlem
Resonemanget blandar ihop energimängd, effektuttag och moment. Ett AA-batteri kan leverera energi långsamt under längre tid, lagra den mekaniskt eller elektriskt och sedan frigöra den som en kort impuls.

Att avfärda det med ‘oavsett hur många kugghjul’ visar mest att du missar själva poängen med utväxling och energilagring.
Citera
2026-05-17, 00:39
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Resonemanget blandar ihop energimängd, effektuttag och moment. Ett AA-batteri kan leverera energi långsamt under längre tid, lagra den mekaniskt eller elektriskt och sedan frigöra den som en kort impuls.

Att avfärda det med ‘oavsett hur många kugghjul’ visar mest att du missar själva poängen med utväxling och energilagring.

Somsagt jag är inte insatt.
Förklara mer,
Citera
2026-05-17, 00:42
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okejkonstigfraga
Somsagt jag är inte insatt.
Förklara mer,
Ett batteri behöver inte vara starkare än människan i realtid, bara lagra tillräckligt med energi över tid. Om AA-batteriet långsamt spänner en fjäder, bygger hydrauliskt tryck eller laddar en kondensator kan den lagrade energin sedan frigöras väldigt snabbt och skapa högt moment under kort tid.

Det är samma princip som att en människa kan lyfta en bil med domkraft trots att personen själv inte har den råa styrkan direkt i kroppen.
Citera
2026-05-17, 00:45
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Ett batteri behöver inte vara starkare än människan i realtid, bara lagra tillräckligt med energi över tid. Om AA-batteriet långsamt spänner en fjäder, bygger hydrauliskt tryck eller laddar en kondensator kan den lagrade energin sedan frigöras väldigt snabbt och skapa högt moment under kort tid.

Det är samma princip som att en människa kan lyfta en bil med domkraft trots att personen själv inte har den råa styrkan direkt i kroppen.

Jag håller med.

Det var precis det jag skrev i inlägget. Jag kanske använde fel ord som direktverkande. Utan jag borde skrivit i realtid?
Citera
2026-05-17, 00:47
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okejkonstigfraga
Jag håller med.

Det var precis det jag skrev i inlägget. Jag kanske använde fel ord som direktverkande. Utan jag borde skrivit i realtid?
Ingen aning, har inte läst ditt inlägg
Citera
2026-05-17, 00:52
  #8
Medlem
Fantens avatar
Rent principiellt så visst, absolut. Men det hade blivit världens mest långsamma armbrytningsmatch. Plus att maskinen hade förmodligen varit rejält komplicerad.
Citera
2026-05-17, 01:01
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Rent principiellt så visst, absolut. Men det hade blivit världens mest långsamma armbrytningsmatch. Plus att maskinen hade förmodligen varit rejält komplicerad.

Det finns bara någon enstaka watt energi i ett AA-batteri. Desto mer komplicerad maskinen är.. desto mer energiförlust i form av friktion och värme.
Citera
2026-05-17, 01:14
  #10
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snabbluder
Det finns bara någon enstaka watt energi i ett AA-batteri. Desto mer komplicerad maskinen är.. desto mer energiförlust i form av friktion och värme.
Om du tar och läser igen, så ser du att jag pratar principiellt, inte praktiskt.
Citera
2026-05-17, 01:34
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snabbluder
Det finns bara någon enstaka watt energi i ett AA-batteri. Desto mer komplicerad maskinen är.. desto mer energiförlust i form av friktion och värme.
Nej, det finns inte bara några enstaka watt energi i ett AA-batteri, eftersom energi inte mäts i watt. Watt är ett mått på effekt, energiutveckling per tidsenhet, och det är inte hårklyverier att skilja på detta och energi. Detta eftersom hoppet för den batteridrivna armbrytningsmaskinen ligger just i att ladda upp något under en längre tid som sedan omsätts i "armbrytningseffekt" under en kortare tid. Om batteriet t.ex. klarar att leverera två watt under en timme (inte orimligt), men maskinen kan lagra upp energin mekaniskt och frigöra den under 5 sekunder, motsvarar det 1440 W under dessa 5 sekunder. Sen beror det väl på spelreglerna om maskinen tillåts förbereda sig på det sättet.
Citera
2026-05-17, 01:59
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Nej, det finns inte bara några enstaka watt energi i ett AA-batteri, eftersom energi inte mäts i watt. Watt är ett mått på effekt, energiutveckling per tidsenhet, och det är inte hårklyverier att skilja på detta och energi. Detta eftersom hoppet för den batteridrivna armbrytningsmaskinen ligger just i att ladda upp något under en längre tid som sedan omsätts i "armbrytningseffekt" under en kortare tid. Om batteriet t.ex. klarar att leverera två watt under en timme (inte orimligt), men maskinen kan lagra upp energin mekaniskt och frigöra den under 5 sekunder, motsvarar det 1440 W under dessa 5 sekunder. Sen beror det väl på spelreglerna om maskinen tillåts förbereda sig på det sättet.

Okej det var fel uttryckt av mig. Men för att lagra energin mekaniskt så förlorar du också energi i form av friktion och värme, eller hur? Så är det verkligen realistiskt att få ut 1440 W i fem sekunder?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in