Citat:
Ursprungligen postat av
Snabbluder
Det finns bara någon enstaka watt energi i ett AA-batteri. Desto mer komplicerad maskinen är.. desto mer energiförlust i form av friktion och värme.
Nej, det finns inte bara några enstaka watt energi i ett AA-batteri, eftersom energi inte mäts i watt. Watt är ett mått på effekt, energiutveckling per tidsenhet, och det är inte hårklyverier att skilja på detta och energi. Detta eftersom hoppet för den batteridrivna armbrytningsmaskinen ligger just i att ladda upp något under en längre tid som sedan omsätts i "armbrytningseffekt" under en kortare tid. Om batteriet t.ex. klarar att leverera två watt under en timme (inte orimligt), men maskinen kan lagra upp energin mekaniskt och frigöra den under 5 sekunder, motsvarar det 1440 W under dessa 5 sekunder. Sen beror det väl på spelreglerna om maskinen tillåts förbereda sig på det sättet.