2026-06-02, 13:13
  #25
Medlem
Vi alla var ungdomar en gång i tiden...Så sluta klaga
Citera
2026-06-02, 13:22
  #26
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant775
Det blir nog en kalldusch när studentfirandet är över....

Ja, since 1979

text ur låten " Efter plugget"

Värmen har kommit hit igen
Skolan slutar och jag med den
Hösten närmar sig med skrämmande steg
Och jag som inte stakat nån väg
Jag vet inte vad jag ska göra
Nu när plugget äntligen är slut
En klump i halsen av allvar
Det går inte att spotta ut

Du... det fixar sig alltid
Du... det löser sig nog
Du... ta en dag i taget
Du... jag brukar ha tur

Nu är det bara en sommar kvar
Ungefärg 59 dar
Så ska man göra som alla andra
Man ska in i cirkeln och vandra
Jag vet inte vad jag ska göra
Nu när plugget äntligen är slut
Kom så sticker vi nånstans
Tar ett par bira och sen drar vi ut

Citera
2026-06-02, 13:55
  #27
Medlem
En hel del boomers. "i MiN tId sÅ...".
Arbetsmarknaden över hela västvärlden är fuckad av AI, automatiseringar och annat. Ni hade inga själv scanning kassor, datorer som gör allt, inga otroligt smarta robotar/automatiseringar. Ni levde i en annan tid då det fanns jobb möjligheter, det var inte pga att ni var smarta - idioter fanns förr och idioter kommer det alltid finnas.

Nästan alla mina klasskamrater var osäkra när vi gick ut men vi alla försökte hålla hoppet uppe och göra det bästa av saken.
Citera
2026-06-02, 14:29
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Alls inte, när plugget är över ligger välden uppen och en är full av möjligheter. Helt obegripligt varför så många fokar på depp och hur synd det är om ungdomen. Ta tag i era liv och kör så det ryker! För den som är villig att arbeta så finns arbete!

Men arbete som kommunikatör eller programledare växer inte på träd, är det bara detta som duger kommer det bli körigt.

Arbetsförmedlingen? Vem tusan har någonsin gått det, jobb hittar man genom att fråga runt!

Är du måhända född på 40-talet?
Citera
2026-06-02, 14:31
  #29
Medlem
John.Walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Så är det fortfarande om man inte beter sig korkat.

En av grannpojkarna tog studenten i fredags. Igår började han på sitt nya jobb (fast tillsvidareanställning) som han skrivit på för tidigare under våren. Läser man meningslöst flum som samhällsvetenskap eller naturvetenskap är det klart att man inte får något jobb, men läser man något praktiskt och faktiskt har kunskaper som gör att man kan arbeta produktivt har man inga som helst problem med att få ett jobb. Man behöver inte ens gå till arbetsförmedlingen för att få jobberbjudanden slängda på sig.

För samhällsvetenskap och naturkunskap som leder till utbildningar som jurist, ingenjörer, läkare och medicinska utvecklare är flum....

Alla ska vara snickare eller mekaniker enligt dig. Sen när snickaren behöver läkare eller advokat då duger "flummarna"
Citera
2026-06-02, 14:50
  #30
Medlem
Fullständigt bisarrt!

Studenten och mössan var kvittot på avklarad, genomförd och godkänd slutexamen, först då var det på med mössan.

Noll- och minuspresterande elever som inte varit närvarande eller haft mobilen istället för läroböckerna, får springa omkring o fira

Vad firas egentligen?

Knapp eller ingen utbildning alls så varsågod här är din framtid.

Invandrare som inte ens pratar svenska har alltså kunnat ta studenten?
Citera
2026-06-02, 14:50
  #31
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John.Walker
För samhällsvetenskap och naturkunskap som leder till utbildningar som jurist, ingenjörer, läkare och medicinska utvecklare är flum....

Alla ska vara snickare eller mekaniker enligt dig. Sen när snickaren behöver läkare eller advokat då duger "flummarna"

Fast när lönar det sig eg? När läkaren kommer ut och verkligen tjänar pengar är hen gammal och ungen som körde snickarlinjen har dragit in pengar som f-n sen skolan...
Citera
2026-06-02, 15:20
  #32
Medlem
Många är väl omogna i den åldern, inget nytt. De får väl jobba på ICA ett tag som ”alla andra” tills de mognat och vet vad de vill. Har de festat sig genom gymnasiet och inte fått så bra betyg går det ju att komplettera senare och skriva högskoleprovet. De som har vad som krävs innanför pannbenet klarar sig alltid.
Citera
2026-06-02, 15:52
  #33
Medlem
IceEyess avatar
Majoriteten klarar sig utmärkt. Vissa program (exempelvis fordon) leder i regel direkt in på arbetsmarknaden. Vissa har sitt första riktiga jobb på ICA, MAX och dylikt, där man sedan blir kvar eller kanske väljer universitetsstudier.

Studentveckorna var för övrigt roliga med 150-dagars, mösspåtagning, champagnefrukost, åka lastbilsflak osv.
Citera
2026-06-02, 15:54
  #34
Avstängd
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oatmealdementor
Är du måhända född på 40-talet?

Oavsett när jag är född så ser jag många människor som är färdiga med sina studier som får jobb. Men man måste vilja ta de jobbs som finns, inklusive bandet på Volvo eller Scania. Den som kan tänka slita lite, hölstra telefonen och tycka att det är viktigt att komma i tid får jobb. Men alla vill inte det utan är det inte chef direkt, flexibla tider och kanske programledare så...
Citera
2026-06-02, 16:07
  #35
Medlem
Vi har tagit studenten .... om det inte är en tidsmaskin på flaket så är allt de gjort är att ha gått ut gymnasiet. De har inte tagit studenten. Den avskaffades 1968.
Citera
2026-06-02, 16:32
  #36
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pundedu
Denna och nästa vecka tar väldigt många studenten. Vi kommer se dessa hoppa runt och dumma sig på studentflak över hela landet. Scenen kommer gå att likna vid den när Pinnochio åkte iväg till det där nöjesfältet, där de söp sig fulla och förvandlades till dumma åsnor. Ni som sett filmen vet vad jag menar.

Träffat en hel del 18-19 åringar och många är skadat gods redan nu. Fullt med psykisk ohälsa, mobilberoende tindergeneration, kan ingenting... Klarar inte av att pumpa ett däck på en cykel.
Dessutom massvis med muslimer och hucklen bland dessa numera...
Råder hög bostadsbrist i landets större städer, dåligt med arbeten, ai gör inträde på arbetsmarknaden.

Finns det något att se fram emot för dessa?
Kommer samhället har nytta av de???
Om de nu är duktiga på att suga kuk, kanske det blir en framtidsbransch? Precis som deras slogan nu säger.

Någon som är ung och kan suga kuk, har alltid ett jobb. Alltid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in