2026-06-02, 10:06
  #1
Medlem
Denna och nästa vecka tar väldigt många studenten. Vi kommer se dessa hoppa runt och dumma sig på studentflak över hela landet. Scenen kommer gå att likna vid den när Pinnochio åkte iväg till det där nöjesfältet, där de söp sig fulla och förvandlades till dumma åsnor. Ni som sett filmen vet vad jag menar.

Träffat en hel del 18-19 åringar och många är skadat gods redan nu. Fullt med psykisk ohälsa, mobilberoende tindergeneration, kan ingenting... Klarar inte av att pumpa ett däck på en cykel.
Dessutom massvis med muslimer och hucklen bland dessa numera...
Råder hög bostadsbrist i landets större städer, dåligt med arbeten, ai gör inträde på arbetsmarknaden.

Finns det något att se fram emot för dessa?
Kommer samhället har nytta av de???
__________________
Senast redigerad av Pundedu 2026-06-02 kl. 10:09.
Citera
2026-06-02, 10:10
  #2
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pundedu
Denna och nästa vecka tar väldigt många studenten. Vi kommer se dessa hoppa runt och dumma sig på studentflak över hela landet. Scenen kommer gå att likna vid den när Pinnochio åkte iväg till det där nöjesfältet, där de söp sig fulla och förvandlades till dumma åsnor. Ni som sett filmen vet vad jag menar.

Träffat en hel del 18-19 åringar och många är skadat gods redan nu. Fullt med psykisk ohälsa, mobilberoende tindergeneration, kan ingenting...
Dessutom massvis med muslimer och hucklen bland dessa numera...
Råder hög bostadsbrist i landets större städer, dåligt med arbeten, ai gör inträde på arbetsmarknaden.

Finns det något att se fram emot för dessa?

Svar : Nej

Arbetslöshet och besvikelse kommer som en roundkick i backhuvudet .

Snart när den romantiserade studenten lagt sig så kommer insikt om usel ekonomi och fortsatta studier . När jag gick ur skolan så gick man till Arbetsförmedlingen och de GAV en ett jobb mer eller mindre och sen stämplade man in på utsagt datum .
Citera
2026-06-02, 10:14
  #3
Medlem
Det blir nog en kalldusch när studentfirandet är över....
Citera
2026-06-02, 10:21
  #4
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Snart när den romantiserade studenten lagt sig så kommer insikt om usel ekonomi och fortsatta studier . När jag gick ur skolan så gick man till Arbetsförmedlingen och de GAV en ett jobb mer eller mindre och sen stämplade man in på utsagt datum .

Så är det fortfarande om man inte beter sig korkat.

En av grannpojkarna tog studenten i fredags. Igår började han på sitt nya jobb (fast tillsvidareanställning) som han skrivit på för tidigare under våren. Läser man meningslöst flum som samhällsvetenskap eller naturvetenskap är det klart att man inte får något jobb, men läser man något praktiskt och faktiskt har kunskaper som gör att man kan arbeta produktivt har man inga som helst problem med att få ett jobb. Man behöver inte ens gå till arbetsförmedlingen för att få jobberbjudanden slängda på sig.
Citera
2026-06-02, 10:22
  #5
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Svar : Nej

Arbetslöshet och besvikelse kommer som en roundkick i backhuvudet .

Snart när den romantiserade studenten lagt sig så kommer insikt om usel ekonomi och fortsatta studier . När jag gick ur skolan så gick man till Arbetsförmedlingen och de GAV en ett jobb mer eller mindre och sen stämplade man in på utsagt datum .

Alls inte, när plugget är över ligger välden uppen och en är full av möjligheter. Helt obegripligt varför så många fokar på depp och hur synd det är om ungdomen. Ta tag i era liv och kör så det ryker! För den som är villig att arbeta så finns arbete!

Men arbete som kommunikatör eller programledare växer inte på träd, är det bara detta som duger kommer det bli körigt.

Arbetsförmedlingen? Vem tusan har någonsin gått det, jobb hittar man genom att fråga runt!
Citera
2026-06-02, 10:22
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Så är det fortfarande om man inte beter sig korkat.

En av grannpojkarna tog studenten i fredags. Igår började han på sitt nya jobb (fast tillsvidareanställning) som han skrivit på för tidigare under våren. Läser man meningslöst flum som samhällsvetenskap eller naturvetenskap är det klart att man inte får något jobb, men läser man något praktiskt och faktiskt har kunskaper som gör att man kan arbeta produktivt har man inga som helst problem med att få ett jobb. Man behöver inte ens gå till arbetsförmedlingen för att få jobberbjudanden slängda på sig.

Sant
Citera
2026-06-02, 10:38
  #7
Medlem
Sladdsnuss avatar
Suger kuk som i en förjävlig situation eller suger kuk som i ett aktivt sexliv?
Citera
2026-06-02, 11:05
  #8
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdsnus
Suger kuk som i en förjävlig situation eller suger kuk som i ett aktivt sexliv?

TS pekar ut att en stor del av ungdomarna inte kan någonting, så jag antar att det är tips om en födkrok, det är ju något som alla klarar av.
Citera
2026-06-02, 11:06
  #9
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pundedu
Denna och nästa vecka tar väldigt många studenten. Vi kommer se dessa hoppa runt och dumma sig på studentflak över hela landet. Scenen kommer gå att likna vid den när Pinnochio åkte iväg till det där nöjesfältet, där de söp sig fulla och förvandlades till dumma åsnor. Ni som sett filmen vet vad jag menar.

Träffat en hel del 18-19 åringar och många är skadat gods redan nu. Fullt med psykisk ohälsa, mobilberoende tindergeneration, kan ingenting... Klarar inte av att pumpa ett däck på en cykel.
Dessutom massvis med muslimer och hucklen bland dessa numera...
Råder hög bostadsbrist i landets större städer, dåligt med arbeten, ai gör inträde på arbetsmarknaden.

Finns det något att se fram emot för dessa?
Kommer samhället har nytta av de???
Robotar kommer att göra allt åt dom.
Vi behöver inte lära oss något.
Allt man behöver är en sex robot och en matlagningsrobot och en städrobot.
Och en låda att sova i,, som en bil robot kan transportera dig i.
Citera
2026-06-02, 11:09
  #10
Medlem
Ja - dessa ungdomar har INGENTING jämfört med oss men samtidigt skulle vilken äldre person som helst byta plats för de är unga och har livet framför sig.

Att vara 18-19 år och inte kunna något är inte inte så farligt - det är värre att vara 30-40 år och inte kunna något.

Att vara 18-19 år och inte ha några pengar är inte så farligt - det är värre att vara 30-40 år och inte ha några pengar.

Studier har ju visat att vi är som lyckligast runt 20-årsåldern - sedan sjunker det stadigt till 40-50-årsåldern innan det börjar gå upp igen.

Lyckligast är unga och pensionärer.
Citera
2026-06-02, 11:11
  #11
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pundedu
Denna och nästa vecka tar väldigt många studenten. Vi kommer se dessa hoppa runt och dumma sig på studentflak över hela landet. Scenen kommer gå att likna vid den när Pinnochio åkte iväg till det där nöjesfältet, där de söp sig fulla och förvandlades till dumma åsnor. Ni som sett filmen vet vad jag menar.

Träffat en hel del 18-19 åringar och många är skadat gods redan nu. Fullt med psykisk ohälsa, mobilberoende tindergeneration, kan ingenting... Klarar inte av att pumpa ett däck på en cykel.
Dessutom massvis med muslimer och hucklen bland dessa numera...
Råder hög bostadsbrist i landets större städer, dåligt med arbeten, ai gör inträde på arbetsmarknaden.

Finns det något att se fram emot för dessa?
Kommer samhället har nytta av de???
Låter jobbigt farfar. Det var bättre på din tid när ungdomen var redig och rejäl, supandet var av den svenska sorten, och man knullade för att föröka sig och inte blandade in munnen.
Citera
2026-06-02, 11:18
  #12
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Alls inte, när plugget är över ligger välden uppen och en är full av möjligheter. Helt obegripligt varför så många fokar på depp och hur synd det är om ungdomen. Ta tag i era liv och kör så det ryker! För den som är villig att arbeta så finns arbete!

Men arbete som kommunikatör eller programledare växer inte på träd, är det bara detta som duger kommer det bli körigt.

Arbetsförmedlingen? Vem tusan har någonsin gått det, jobb hittar man genom att fråga runt!

Nu vet jag inte hur gammal du är men 20 ish tippar jag på ..

Jag gick ut gymnasiet 1994 . Hör och häpna så gjorde Arbetsförmedlingen det de var tänkta att göra . De skaffade jobb åt en baserat på erfarenhet/kunskap . Man fick ett antal alternativ och sen var det bara välja och sen jobba.

Sverige var faktiskt riktigt bra innan gränserna öppnades på vid gavel
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in