2026-06-02, 11:20
  #13
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Så är det fortfarande om man inte beter sig korkat.

En av grannpojkarna tog studenten i fredags. Igår började han på sitt nya jobb (fast tillsvidareanställning) som han skrivit på för tidigare under våren. Läser man meningslöst flum som samhällsvetenskap eller naturvetenskap är det klart att man inte får något jobb, men läser man något praktiskt och faktiskt har kunskaper som gör att man kan arbeta produktivt har man inga som helst problem med att få ett jobb. Man behöver inte ens gå till arbetsförmedlingen för att få jobberbjudanden slängda på sig.

Det stavas kontakter .. Faktiskt aldrig gått på stan ens på 90-talet och folk kom fram och bara erbjöd en jobb .


Vart händer detta någonstans ?
Citera
2026-06-02, 11:22
  #14
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Det stavas kontakter .. Faktiskt aldrig gått på stan ens på 90-talet och folk kom fram och bara erbjöd en jobb .


Vart händer detta någonstans ?

Det underlättar nog att gå på en skola där de utbildar sådana som arbetsgivarna behöver och man ser ut att vara en av dem som håller på att utbildas.
Citera
2026-06-02, 11:24
  #15
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Det underlättar nog att gå på en skola där de utbildar sådana som arbetsgivarna behöver och man ser ut att vara en av dem som håller på att utbildas.

Ja du menar så .. Jo men det har jag faktiskt själv vart med om när jag gick en påbyggnadsutbildning inom svets .
Citera
2026-06-02, 11:38
  #16
Avstängd
Förr i tiden fick de som inte klarade slutprovet gå ut bakvägen, och inte vara med i firandet. Men detta får väl inte hända i dessa tider då de blir "kränkta?"

Men nu firar de trots urusla betyg och mycket hög frånvaro?
Citera
2026-06-02, 11:46
  #17
Avstängd
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Nu vet jag inte hur gammal du är men 20 ish tippar jag på ..

Jag gick ut gymnasiet 1994 . Hör och häpna så gjorde Arbetsförmedlingen det de var tänkta att göra . De skaffade jobb åt en baserat på erfarenhet/kunskap . Man fick ett antal alternativ och sen var det bara välja och sen jobba.

Sverige var faktiskt riktigt bra innan gränserna öppnades på vid gavel

Betydligt äldre än så min vän, men har personer i min omgivning som kommit ut i arbetslivet efter plugg. Alla har hittat jobb. De blev inte VD som första jobb, inte heller andra chefspositioner. Men jobb fick de, för att de var pålitliga och redo att hugga i. Telefonen lämnas i lunchrummet.
Citera
2026-06-02, 12:05
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Förr i tiden fick de som inte klarade slutprovet gå ut bakvägen, och inte vara med i firandet. Men detta får väl inte hända i dessa tider då de blir "kränkta?"

Men nu firar de trots urusla betyg och mycket hög frånvaro?
Jaa, det är bedrövligt. Men det får man väl inte säga i det här jävla landet.
Citera
2026-06-02, 12:15
  #19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Så är det fortfarande om man inte beter sig korkat.

En av grannpojkarna tog studenten i fredags. Igår började han på sitt nya jobb (fast tillsvidareanställning) som han skrivit på för tidigare under våren. Läser man meningslöst flum som samhällsvetenskap eller naturvetenskap är det klart att man inte får något jobb, men läser man något praktiskt och faktiskt har kunskaper som gör att man kan arbeta produktivt har man inga som helst problem med att få ett jobb. Man behöver inte ens gå till arbetsförmedlingen för att få jobberbjudanden slängda på sig.
Tillsvidareanställning är ett fast jobb.
Citera
2026-06-02, 12:19
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Förr i tiden fick de som inte klarade slutprovet gå ut bakvägen, och inte vara med i firandet. Men detta får väl inte hända i dessa tider då de blir "kränkta?"

Men nu firar de trots urusla betyg och mycket hög frånvaro?

Det var på den tiden då studentexamen existerade. Den avskaffades 1968. Helt obegripligt varför man fortfarande pratar om "ta studenten". Nutidens "studenten" är inget annat än en helt vanlig skolavslutning kombinerad med ett kommersiellt jippo som kostar en massa pengar i onödan. Förr skulle man åtminstone besitta en viss nivå av studiebegåvning för att klara studenten.
Citera
2026-06-02, 12:40
  #21
Medlem
Ilimitados avatar
Studenten är absolut inget att fira. Tvärtom samhället spolar ut en med badvattnet efter att ha stulit ens tid i tio år.
Citera
2026-06-02, 12:41
  #22
Medlem
Smekarn87s avatar
Lite beroende på vilken gymnasieutbildning man valt så kan man behöva vänja sig vid ett liv där man kommer behöva suga mycket kuk.
Citera
2026-06-02, 12:43
  #23
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Jäkla tramsfirande.
Nu kostar det dessutom en slant att ta studenten sett till alla jippon kring den som ska ordnas.

Minns under pandemin då studenttågen skulle ställas in. Elever grät över det då de menade att de gick på gymnasiet just för att få åka traktosläp.


Samma tramsande sprider sig till bröllopen, ja inte själva fylleskrålande traktoråkandet men långa fester (och möhippor/svensexor), kostsamma och gärna på annan ort/land.

Nu kan det då även vara tre olika aktörer inblandade i bröllopsfotograferandet: fotograf, filmare samt contentskapare.
Citera
2026-06-02, 12:55
  #24
Medlem
RudolfHutlers avatar
Om samhället kommer att ha nytta av de? Du menar om de kommer att kunna betala skatt så att Wallenberg och C:O kan importera hit en halvmiljard indier?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in