2026-06-02, 13:37
Medlem
engammalfisks avatar
"Vad var de gamla egyptierna för folk?"

Inte vad som lärs ut i skolorna.
Strukturerna där är äldre än faraonerna med bland annat spår med vatten erosion & tecken på kontrollerade explosioner,
samt hieroglyfer med elektricitet med mer, ytlagret på pyramiderna när de var nya var optimala för att syssla med el & frekvenser.
De var inflyttade.
Citera
2026-06-02, 13:41
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Det var en dokumentar för något år sedan. Mitt minne för namn och tid har alltid varit dåligt, men bra för händelser och ofta ganska bra för bilder.
Tror det var en av pyramiderna där Nilen gör en tvär krök där bl a Tebe ligger, så nog en av pyramiderna där.
I den dokumentären tog de även upp att de hittat stenbrottet på andra sidan och "hamn" där transporten kan ha skett genom.

Kan du ha missuppfattat, så att andra sidan betyder andra sidan Nilen? Tura ligger på högersidan men pyramiderna på vänstersidan.

Men det fanns åtminstone en egyptisk hamn längs Röda Havet, Wadi al-Jarf, som är berömt för Merers dagbok om byggandet av Khufus pyramid.

https://en.wikipedia.org/wiki/Wadi_al-Jarf
https://en.wikipedia.org/wiki/Diary_of_Merer

Runt Thebe fanns det inga pyramider, men däremot andra monument och gravanläggningar.

Kan det ha handlat om pyramider i Meroë och andra ställen i Sudan?

Hur som helst hittar jag inget om byggsten från arabiska halvön, däremot finns det gravgods i mastabor som kan komma från ställen långt bort från Egypten, exempelvis obsidianobjekt.
Citera
2026-06-02, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Kan du ha missuppfattat, så att andra sidan betyder andra sidan Nilen? Tura ligger på högersidan men pyramiderna på vänstersidan.

Men det fanns åtminstone en egyptisk hamn längs Röda Havet, Wadi al-Jarf, som är berömt för Merers dagbok om byggandet av Khufus pyramid.

https://en.wikipedia.org/wiki/Wadi_al-Jarf
https://en.wikipedia.org/wiki/Diary_of_Merer

Runt Thebe fanns det inga pyramider, men däremot andra monument och gravanläggningar.

Kan det ha handlat om pyramider i Meroë och andra ställen i Sudan?

Hur som helst hittar jag inget om byggsten från arabiska halvön, däremot finns det gravgods i mastabor som kan komma från ställen långt bort från Egypten, exempelvis obsidianobjekt.
Nej dokumentären visade kartor. Det var på andra sidan sundet.

Du kanske menar "nära" mycket närmre än vad jag menar. Nära den stora krök på Nilen där Thebe ligger, var markerat ytterligare två jättebyggnationer, men möjligt att de inte pratade bara om pyramidform utan även om andra former.

Det är möjligt att det är någon krök längre söderut, jag kommer ihåg att det var vid en krök.
Citera
2026-06-02, 14:33
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Nej dokumentären visade kartor. Det var på andra sidan sundet.

Du kanske menar "nära" mycket närmre än vad jag menar. Nära den stora krök på Nilen där Thebe ligger, var markerat ytterligare två jättebyggnationer, men möjligt att de inte pratade bara om pyramidform utan även om andra former.

Det är möjligt att det är någon krök längre söderut, jag kommer ihåg att det var vid en krök.

Knepigt - men det finns stora tempel där.

Här är några.

https://en.wikipedia.org/wiki/Mortuary_temple_of_Hatshepsut
https://en.wikipedia.org/wiki/Karnak

Det finns fler förstås, och Konungarnas dal ligger alldeles ovanför i väster.

Vi kommer nog inte längre, men tack för utbytet.
Citera
2026-06-02, 15:22
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Destbar
Egyptierna är mer ett särfall än regel i sånt fall. Att invasionsvågor inte skulle ge mer än krusningar på den genetiska ytan. Är inte sant. Du tänker efter den förlegade "elite transfer" modellen som blev modern efter andra världskriget som en del av USA-liberalismens segertåg. Den har nu motbevisats av DNA.

Visst går det mode i teorier precis som allt annat, men vi har nu fler och fler facit via DNA och studierna hittills stöder teorin om små förändringar i Egyptens fall.

Citat:
Historien är full av exempel på drastiska genetiska förändringar på grund av invasion. Det är liksom det som är poängen med invasioner.

Nja, historiskt är poängen med invasioner att lägga under sig resurser och då räcker det oftast med att installera ett ganska litet härskande skikt. Det finns massor av exempel på stora och/eller resursrika områden som administrerats av små främmande eliter, som de europeiska kolonialimperierna.

Vi tenderar att se saken i den moderna världens ljus där ideologi spelar en mycket större roll än historiskt. Det är sant att det finns fall där man fördrivit urinvånarna, oftast när man invaderat angränsande områden för att komma åt marken (resursbrist på grund av ökande befolkning var en annan konstant i den lågteknologiska och lågproduktiva eran).

Men oftare ville man ha kvar ursprungsbefolkningen som arbetare och skattebetalare samtidigt som man inte ville ha horder av andra från hemlandet där för att konkurrera om bytet. En ytlig konvertering hos ursprungsfolkningen räckte, och ofta krävdes inte ens det.

Citat:
Det ska sägas också att osäkerheten kring vilka som styrde var, och när, är mycket stor. Olika forskare kommer därför fram till olika slutsatser.

Det är lätt att glömma hur extremt gammalt Egypten är. Vi argumenterar om tillförlitligheten hos romerska och grekiska källor men många av de egyptiska är flera tusen år äldre.

Citat:
Egypten är inte ett litet land...

Verkligen inte. Det är med förmodligen världens största land med hyfsad geografisk kontinuitet.

Citat:
...och när man talar om genetik är det ett vanskligt instrument, eftersom det måste vara olika mellan olika platser, och efter diverse invandring. Det säger sig självt att det blir olika resultat om man undersöker vad som kan ha varit en militärbas i deltat, ett gruvområde i Sinai eller något kanske över 100 mil söderut.

Precis, och årtiondena framöver kommer att bli spännande när man fyller i med fler och fler studier. I Egyptens fall har det faktiskt gjorts ett hyfsat antal redan, och alla pekar på stor kontinuitet. Men vi skulle såklart behöva många fler.
Citera
2026-06-02, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Visst går det mode i teorier precis som allt annat, men vi har nu fler och fler facit via DNA och studierna hittills stöder teorin om små förändringar i Egyptens fall.
Exakt. Genetiska förändringar i Egypten är små.

Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Nja, historiskt är poängen med invasioner att lägga under sig resurser och då räcker det oftast med att installera ett ganska litet härskande skikt. Det finns massor av exempel på stora och/eller resursrika områden som administrerats av små främmande eliter, som de europeiska kolonialimperierna.

Vi tenderar att se saken i den moderna världens ljus där ideologi spelar en mycket större roll än historiskt. Det är sant att det finns fall där man fördrivit urinvånarna, oftast när man invaderat angränsande områden för att komma åt marken (resursbrist på grund av ökande befolkning var en annan konstant i den lågteknologiska och lågproduktiva eran).

Men oftare ville man ha kvar ursprungsbefolkningen som arbetare och skattebetalare samtidigt som man inte ville ha horder av andra från hemlandet där för att konkurrera om bytet. En ytlig konvertering hos ursprungsfolkningen räckte, och ofta krävdes inte ens det.
...
I modern tid jag. Med byråkratier och skriftspråk. Men i historisk tid har invasioner gått som bäst ut på att döda männen och barnen, behålla några kvinnor och marken.
Arbetskraft är bara viktig för elitinvasioner. Som ju förekommit. Men ju längre tillbaka i historien desto mer sällsynt. Alla populationer växte till svältgränsen. Så bara högt hierarkiska och skiktade samhällen stod ut med att mata slavar istället för medlemmar i den egna gruppen.
Citera
2026-06-02, 21:03
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Destbar
Exakt. Genetiska förändringar i Egypten är små.

I modern tid jag. Med byråkratier och skriftspråk. Men i historisk tid har invasioner gått som bäst ut på att döda männen och barnen, behålla några kvinnor och marken.
Arbetskraft är bara viktig för elitinvasioner. Som ju förekommit. Men ju längre tillbaka i historien desto mer sällsynt. Alla populationer växte till svältgränsen. Så bara högt hierarkiska och skiktade samhällen stod ut med att mata slavar istället för medlemmar i den egna gruppen.

Vilket Egypten hade varit sedan lång tid. Vad jag vet fanns det inte direkt något massmördande där, och främmande dynastier verkar inte ha sysslat med sådant heller.
Citera
2026-06-02, 22:15
Medlem
Citat:
Vilket Egypten hade varit sedan lång tid. Vad jag vet fanns det inte direkt något massmördande där, och främmande dynastier verkar inte ha sysslat med sådant heller.
Vad är ditt argument här? Läs helst mitt första inlägg i diskussionen på första sidan. Min poäng är att Egyptien ej fått förändrad genetik i någon större utsträckning på grund av dess unika geografiska läge. Att egyptierna i princip var de första jordbrukarna från södra levanten ända fram till den arabiska invasionen. Eller möjligen luckrades det upp under romarriket.
Citera
2026-06-27, 16:42
Medlem
de var nice. Man kunde heta hatshepsut tex. De diggade bl.a katter och guld, diggade att odla. Rökte en doobie emellanåt och snickrade på pyramiderna när slammet torkade på åkrarna. Det fanns små stränginstrument och flöjter med vilka de brukade kick out the jams när andan föll på.

De var även superreligiösa och efter att de hittat sitt stuk (som jag beskriver ovan) så bestämde dem sig för att inte ändra så mycket och rockade på i samma anda i tusentals år. Lite som hur det kan vara i nordliga bruksorter, fast utan myggen.
Citera
2026-06-27, 16:54
Medlem
Verkar ha varit en civilisation i ständigt nedgående - eftersom gammal konst är bättre än ny konst.

Inklusive tempel och pyramider delvist?

Såg just duko/entertainment om detta (Antony West) och det är spännande grejor!
Senast redigerad av Grobil 2026-06-27 kl. 16:57.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in