2026-06-01, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galenkattkvinna
Jag kan förstå att det kan vara tufft att vara ensam med barn men sonen börjar ju bli lite äldre och verkar ju sitta tålmodigt på bar efter bar när mamma dricker vin och fotar. Han har ju rimligen passerat trotsåldern och slutat med blöja etc. Han är stor nog att det går att hitta på olika aktiviteter relativt smärtfritt och allt behöver inte anpassas till dagvilor, måltider på exakta tider etc. Det borde ju inte vara allt för ansträngande för Sandra liksom. Hon har dessutom mormor som banrvakt större stor del av sommaren och massor med egentid. Dessutom endast 1 barn.

Det verkar bara så deppigt att det är alltid är viktigare att vara utan barnet än att vara med killen (med eller utan barn).
Citera
2026-06-01, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dagensjudas
Dagens inlägg är alla kulturarbetares stora lidande! Man vill skriva, tjäna pengar och köpa fina saker till sig själv och sin vackra lägenhet, ha barnvakt för att dricka vin ute på bar varje kväll och flyttar till Paris! Allt är en dimmig dröm till svenska förskolan visar sig ha stängt två och en halv månad över sommaren! I lyxhuset med pool på franska kusten och i Stockholms skärgård finns inte längre tid att träna, vara ledig för rekreation och vin med vänner varje kväll, en bok skall skrivas klart, ens pjäs ska spelas i Argentina, två veckor helt ensam utan familjen räcker knappast till! Kulturarbetet börjar mer likna ett vanligt arbete med övertid, deadlines och inskränkningar i ens fritid! Läsarna som betalar lönen kan inte lämnas med en tom blogg och alla fördelar som resten av årets frilansarfrihet har givit är bortglömd – nu är det ju alla andras tid för semester! Och som alla mödrar måste man umgås med sitt barn och göra barnsaker fast man bara vill vara ifred!

Skämt åsido så förstår man varför hon är stressad, men att hon vågar skriva inlägget på det sättet med tanke på vilka reaktioner hon kunde förväntat sig är ändå förvånande haha.

Som kommunikatör är jag chockad att hon inte kunde förutse de reaktionerna hon fick. Är så så djupt inne i sin filterbubbla?
Citera
2026-06-02, 07:35
Medlem
cleolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RayOfLight
Absolut! Men är inte huvudgrejen att hon faktiskt måste jobba samtidigt? Ibland verkar folk glömma att blogga är ett jobb som tar en hel del tid och energi i anspråk. 365-bloggarna har ju inte 4 veckors semster. Dessutom verkar hon ha tidspress för boken nu när kontrakt är skrivet.

Jag fattar att majoriteten som kommenterar inte har erfarenhet av frilansliv och egenföretagande och att det därför kan verka absurt att klaga på att man inte har barnomsorg. Men jag är faktiskt inte avundsjuk på Sandra i detta fall.

Hon HAR ju barnomsorg? Ja, i form av mormor och Björn som tar halvdagar.
Blogginläggen - handen på hjärtat, hur lång tid kan de ta? Jag älskar verkligen Sandras blogg men måste vara fullt möjligt att skriva en veckas inlägg på under en arbetsdag? Kanske två veckors inlägg på en dag? Att skriva lite bildtexter till vad man gjort eller testa chokladmousse och anteckningsböcker kräver knappast timmars insats.
Hon skriver ju själv att sommaren består av:
En vecka på rivieran med Björn, mamma och mammans man.
Fyra veckor där de jobbar halvtid och delar upp dagarna mellan sig i halvdagar. Det vill säga som de brukar göra, så Sandra får ju verkligen alltid egentid varje dag? Kom ihåg att hennes jobb bland annat består av att testa chokladmousse och att shoppa, inte direkt jobba skift på akuten som Sofia Wood…
En vecka där Björn och Didrik är bortresta.
Tre veckor där Björn jobbar heltid. Dvs inga halvdagar för Sandra. Hon löser det genom att tillbringa dessa tre veckor i skärgården med mormor. Plötsligt en massa fri tid igen!
En vecka där Björn och Didrik är bortresta.
En vecka där de jobbar halvtid och tar halva dagarna var.
Förskolan öppnar igen! ✌️

Tycker att flera kommentarer sammanfattar det bra:

ELITEN
Alltså det här låter ju som en helt otrolig sommar? Jag förstår inte, en eon av tid då du ska vara mamma och arbeta? Du kommer ju få massor av tid till att skriva och njuta av sommaren, tillsammans med din familj! Vad mer önskar du?

R
Vet inte om det finns mer att tycka än att det låter som en otrolig lyxsommar med massor av resor, vackra miljöer, barnpassning och egentid. Där emellan tillbringar du tid med din son. Låter ljuvligt!

L
Jisses, du har ju tillgång till två fantastiska sommarhus med passning från mormor inkluderat , vilken extrem drömsituation!!! Blir så avundsjuk bara vid tanken på att ha mina barns mormor vid liv och så energifylld att hon kan avlasta, och att dessutom gratis (!) få semestra på några av de mest vackra platserna på jorden. Och ovanpå allt det där är ditt jobb att skriva, vilket verkar så milslångt mycket roligare än hur de flesta människors arbetssituation ser ut. Låter verkligen som en riktig kanonsommar i mina öron!
Citera
2026-06-02, 08:58
Medlem
Det som också är intressant, i mitt tycke, är att fler personer har skrivit i kommentarsfältet att fransmännen löser det med kollo/sommarskola/vad det nu var. Och att det är vedertaget, men för Sandra verkar detta komma från tomma intet och att de nu bara får lösa sommaren med barnet + arbete.

Det känns kanske som något man kollar upp och frågar folk runt omkring INNAN det är någon vecka kvar. Eller det kanske bara är jag som fungerar så? Att man förbereder sig, speciellt i ett nytt land med en ny förskola. De har ju dessutom nanny i Paris.

Hon får väl göra som alla vi andra med arbeten: förbereda så arbetsuppgifter sköter sig själva/pausas under semestern. Måste hon t.ex lägga upp 7 blogginlägg varje vecka varav 5 är så tråkiga så klockorna stannar? Annars är ett tips att dra ned på det under semestern (Eller förlåt, SOMMARLOVET som Sandra kallar det) och på så sätt minska på stressen, och vara 100% närvarande mamma de 3 veckorna istället.
Senast redigerad av Intig 2026-06-02 kl. 08:59. Anledning: skrev "dag" ist för "vecka". blev förvirrande.
Citera
2026-06-02, 10:31
Medlem
Men jobba och jobba. 😂 Hon sitter på SoHo house och bloggar. Går på 2 timmar vinlunch. Går på café = ”jobbar” för det är innehåll till bloggen. Hon hinner läsa i snitt en bok i veckan. Träffa vänner. Strosa runt i Paris.

Hennes vardag är som den av en väldigt rik arbetslös Östermalmstjej.
Citera
2026-06-02, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beekeepers
Men jobba och jobba. 😂 Hon sitter på SoHo house och bloggar. Går på 2 timmar vinlunch. Går på café = ”jobbar” för det är innehåll till bloggen. Hon hinner läsa i snitt en bok i veckan. Träffa vänner. Strosa runt i Paris.

Skratt. Jag hör dig. Hon kan ju ta en paus i att redogöra timme för timme av sitt liv på bloggen under någon vecka i sommar så är problemet löst.
Citera
2026-06-02, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intig
Skratt. Jag hör dig. Hon kan ju ta en paus i att redogöra timme för timme av sitt liv på bloggen under någon vecka i sommar så är problemet löst.

Hon känner sig väl piskad att jobba eftersom hon har otroligt dyra vanor. Dyrare än någonsin. Och lån på det.
Citera
2026-06-02, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beekeepers

Exakt detta! Hennes jobb är vad vi andra skulle beskriva som ledighet/semester.

Hatar egentligen att skriva det, men tycker faktiskt synd om hennes son som mest verkar vara ett hinder för hennes dolce vita-liv.

Men har också funderat på om hennes sommarstress hänger ihop med alkoholkonsumtionen. Ju fler veckor hon har ansvar för sonen, desto svårare blir det kanske att ha utrymme för drickandet?
Citera
2026-06-02, 14:37
Medlem
Läser inne hos Bloggbevakning att Sandras mormor tydligen gått bort men hon verkar inte planera att åka hem till begravningen (enligt sommarschemat är hon i Paris 23 juli när den äger rum). Visst nämnde hon knappt sin mormor i bloggen? Och hon ska också på bröllop hos Björns syster, visste inte han hade en syster åtminstone har hon aldrig synts till hos Sandra vad jag minns. Tankar?
Citera
2026-06-02, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PremiumBalls
Läser inne hos Bloggbevakning att Sandras mormor tydligen gått bort men hon verkar inte planera att åka hem till begravningen (enligt sommarschemat är hon i Paris 23 juli när den äger rum). Visst nämnde hon knappt sin mormor i bloggen? Och hon ska också på bröllop hos Björns syster, visste inte han hade en syster åtminstone har hon aldrig synts till hos Sandra vad jag minns. Tankar?
Mina enda tankar är att de kanske inte stod varandra så nära. Mormodern har väl nämnts en handfull gånger om jag inte missminner mig, men jag kände inte heller till B's syster.
Senast redigerad av qnostalgi 2026-06-02 kl. 14:59.
Citera
2026-06-02, 14:55
Medlem
Citat:
Om du googlar Sandra Beijer mormor så ser du att hon nämnt henne då och då. De kanske inte hade en nära relation, jag har ingen aning, men hon verkar inte medvetet osynliggjord åtminstone. Men märkligt om hon inte skulle gå på begravningen.
Citera
2026-06-02, 15:00
Medlem
Citat:

Det handlar nog 100% om integritet och respekt för människorna i hennes liv. Sandra är väldigt rimlig kring sitt och andras privatliv och är en av få influencers (om man stoppar in henne i den kategorin med tanke på bloggen) som lyckas dela med sig av mycket utan att vara gränslös.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in