2026-06-02, 09:13
Medlem
Jag har försökt sälja min lägenhet ett tag, utan mäklare. I helgen kom en familj och kollade på den. Pappan förklarade att de ville betala i amerikanska dollar och att han och hans fru bara kunde växla 3000$ var och att jag då skulle växla resten, vilket jag var lite skeptisk till men sa att jag skulle kolla upp hur det funkar. Senare på lördagskvällen skrev han att banken var stängd (såklart, då det är helg) men att de erbjuder hela summan i dollar. Det här låter krångligt för mig men vill bara bli av med lägenheten. Jag behöver ju såklart inte pengarna redan samma dag så tyckte det var märkligt att direkt skriva att det inte går att växla samma kväll? Om jag skulle gå med på det här, hur funkar det och är det något shady de försöker med?
Citera
2026-06-02, 09:19
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luppilajnen
Jag har försökt sälja min lägenhet ett tag, utan mäklare. I helgen kom en familj och kollade på den. Pappan förklarade att de ville betala i amerikanska dollar och att han och hans fru bara kunde växla 3000$ var och att jag då skulle växla resten, vilket jag var lite skeptisk till men sa att jag skulle kolla upp hur det funkar. Senare på lördagskvällen skrev han att banken var stängd (såklart, då det är helg) men att de erbjuder hela summan i dollar. Det här låter krångligt för mig men vill bara bli av med lägenheten. Jag behöver ju såklart inte pengarna redan samma dag så tyckte det var märkligt att direkt skriva att det inte går att växla samma kväll? Om jag skulle gå med på det här, hur funkar det och är det något shady de försöker med?

Be han växla på Forex. Annars får du 3 usd sedlar med Trump nuna påtryckt i en laserskrivare.
Citera
2026-06-02, 09:22
Medlem
USD är väl inte problemet. Snarare att det verkar vara cash.
Citera
2026-06-02, 09:46
Medlem
Det är just såhär det går till när man blir blåst..
Citera
2026-06-02, 09:51
Medlem
Finns väl två problem som jag ser det.
1, Får du massa kontanter kan du få rätt rejält mes strul även om du har kvitto. Eller ska du få pengarna in på kontot?
2. Skriver du papper först känns det som att du inte får några pengar sen.

Varför har du valt att sälja utan en mäklare?
Även om de är oförskämt dyra är det ju skönt med någon som sköter alla pappersarbeten och transaktioner.
Citera
2026-06-02, 10:19
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Hur mycket pengar handlar det om och varför kan de inte vänta tills en bank öppnar och då göra en vanlig överföring, idag kan man faktiskt göra så utan större problem och du slipper gå runt med en massa dollar på fickan.

Allt känns jävligt knepigt och jag skulle inte ta affären om de inte kan lösa allt med en normal insättning på ditt konto.
Citera
2026-06-02, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luppilajnen
Du kan väl säga att det går bra. Men att du först måste öppna ett dollarkonto på banken som han kan överföra till.

Sedan skall det väl skrivas något kontrakt och köpebrev. Anlitar du en mäklare för det, eller hur löser du den saken.
Citera
2026-06-02, 11:23
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Haha vilken trolltråd- Man kan ju inte sälja BR-lägenheter vips utan t.ex måste den som köper först godkännas som medlem av föreningen. Man kan inte alls sälja HR, det är omöjligt att ta över ett kontrakt.

Naturligtvis åker man dit för penningtvättsbrott så fort man behöver växla in pengarna på bank. Polisen tar pengarna och du får aldrig tillbaka dem om du inte kan bevisa varifrån de kom.

Jag skulle sälja min villa i Danderyd kring på 1998 för 2.5Mkr. Mäklaren sa att en köpare, pizzagubbe, ville betale med 10-lappar, en hel plastpåse full. Jag tackade nej, men det hade annars gått att lösa på den tinden innan penningstvätts-lagen. man kunde gå med en plastpåse tior till banken och sätta in.

Kring 2015 sålde jag min bil kontant, 65000 kr. Redan då var det ett helsike att sätta in de pengarna och jag tvingades gå till forex och betala en avgift.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-06-02 kl. 11:26.
Citera
2026-06-02, 11:29
Medlem
RiMaXs avatar
Du ska alltså sälja en lägenhet här i Sverige och kan ta betalt i USD. Säg åt hon om att pengarna ska in på ditt konto så är det klart. Låt köparen sköta det där med transaktionen, vill han inte det så avblås alltihop. Det finns en stor risk att bli lurad, antingen bli av med lägenheten eller hjälpa till att tvätta pengar!
Citera
2026-06-02, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Hur mycket pengar handlar det om och varför kan de inte vänta tills en bank öppnar och då göra en vanlig överföring, idag kan man faktiskt göra så utan större problem och du slipper gå runt med en massa dollar på fickan.

Allt känns jävligt knepigt och jag skulle inte ta affären om de inte kan lösa allt med en normal insättning på ditt konto.

Det är ingen stor summa, lite drygt 100 000 i sek, varför de inte vill/kan växla in själva vet jag inte, det är det som gör mig misstänksam. Det känns som de vill lassa över pengarna på mig så fort som möjligt.
Citera
2026-06-02, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.image
Finns väl två problem som jag ser det.
1, Får du massa kontanter kan du få rätt rejält mes strul även om du har kvitto. Eller ska du få pengarna in på kontot?
2. Skriver du papper först känns det som att du inte får några pengar sen.

Varför har du valt att sälja utan en mäklare?
Även om de är oförskämt dyra är det ju skönt med någon som sköter alla pappersarbeten och transaktioner.

Det var lite oklart om de fanns på konto eller om det är kontanter, men när jag tänker efter och läser här lutar det mer åt att jag tror att det handlar om kontanter, vilket jag inte vill ha.

Anledningen till att jag inte har använt mäklare är att jag knappt får den såld för 100k och redan då har jag förlorat 150k på lägenheten, minimera förlusten helt enkelt. Det ligger likadana lägenheter i samma trapphus ute via mäklare som inte blir sålda.
Citera
2026-06-02, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Haha vilken trolltråd- Man kan ju inte sälja BR-lägenheter vips utan t.ex måste den som köper först godkännas som medlem av föreningen. Man kan inte alls sälja HR, det är omöjligt att ta över ett kontrakt.

Naturligtvis åker man dit för penningtvättsbrott så fort man behöver växla in pengarna på bank. Polisen tar pengarna och du får aldrig tillbaka dem om du inte kan bevisa varifrån de kom.

Jag skulle sälja min villa i Danderyd kring på 1998 för 2.5Mkr. Mäklaren sa att en köpare, pizzagubbe, ville betale med 10-lappar, en hel plastpåse full. Jag tackade nej, men det hade annars gått att lösa på den tinden innan penningstvätts-lagen. man kunde gå med en plastpåse tior till banken och sätta in.

Kring 2015 sålde jag min bil kontant, 65000 kr. Redan då var det ett helsike att sätta in de pengarna och jag tvingades gå till forex och betala en avgift.

Att köparen ska godkännas av föreningen hade inte med min fråga att göra, därav kände jag inget behov av att nämna det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in