2026-06-02, 01:30
  #49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MyBestEnema
Jag har inte gjort någon empirisk undersökning, men jag tycker att många nuförtiden skriver kommentarer av typen "klipp dig och skaffa ett jobb så att du kan betala skatt" eller "sluta sup och bli en nyttig samhällsmedborgare".

Så var det inte riktigt förr.

För mig tycks det som en sorts förnumstig småborgerlighet har hittat hit i stora klasar på senare år. Obildade får som inte bidrar med något.
Men det är på den nivån att det helt kväver det fria ordet. Det går inte ha en vettig diskussion om varje inlägg blir attackerat av 20 stycken från nazistiska trollarmen. Det är inte vad yttrandefrihet är.

Flashback var ju som titeln säger, punkigt underground med yttrandefrihet på riktigt . Underförstått att åsikter som man vanligtvis inte brukar kommunicera , ska man kunna få utforska fritt och anonymt, utan risk för att bli allmänt förlöjligad eller utfryst.

Att säga "betala skatt, lev ett helt vanligt liv, var en svennebanan" rimmar inte bra med flashbacks tidigare stämpel. Självklart får man tycka så, men om alla skriver så här, vafan gör man på flashback? Funkar inte Facebook eller andra plattformar för det? Finns liksom ett anonymt svenskt forum för diskussioner som fritänkare kan vilja diskutera, det är synd om dessa alltid blir attackerade av intoleranta fascistiska svennebananer.
__________________
Senast redigerad av Direktenspelotobak 2026-06-02 kl. 01:41.
Citera
2026-06-02, 02:41
  #50
Medlem
Det ena leder till det andra. För mycket och frihet och "punk" leder efterhand till kaos så att folk vill ha mer ordning, och blir det för ordnat så är det tvärtom.

Jag är inte oroad över de som skriver på forumet utan snarare forumet i sig självt som fått allt fler regler och allt hårdare tillämpning av redan existerande regler. Det skapas sällan några roliga trådstarter längre utan de låses, hamnar i papperskorgen eller raderas rakt av. Så var det inte i början. Man verkar sträva efter en mer "familjevänlig" miljö.
Citera
2026-06-02, 03:04
  #51
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Alltid lika roligt när nyreggade troll ska försöka diskutera yttrandefriheten, Flashback och nazism.

Det är inte NMR som försöker tysta yttrandefriheten på Flashback. Det är rödingar. Varför tror du att det sedan 2010 tillkommit nya lagar som just begränsar yttrandefriheten?
Citera
2026-06-02, 03:25
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Direktenspelotobak
Ni som var med när Flashback faktiskt stod för riktig frihet och anarki, hur ser ni på saken? Borde Flashback försvara de som vill krossa forumets egna grundvärderingar?

Det är trist att det här stället blivit en bajstunna. När Flashback skapades var internet inte för alla, utan någonting tämligen obskyrt. Sedan dess har allmänheten flyttat in och de politiska vindarna domineras av tokhögern.

Det finns ingen cypherpunk-rörelse idag, så sluta sörj det Flashback som en gång var och engagera dig i någonting positivt istället.
Citera
2026-06-02, 04:02
  #53
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyBestEnema
Jag har inte gjort någon empirisk undersökning, men jag tycker att många nuförtiden skriver kommentarer av typen "klipp dig och skaffa ett jobb så att du kan betala skatt" eller "sluta sup och bli en nyttig samhällsmedborgare".

Så var det inte riktigt förr.

För mig tycks det som en sorts förnumstig småborgerlighet har hittat hit i stora klasar på senare år. Obildade får som inte bidrar med något.
Det är c:a 4 användare som skriver detta vid varje möjligt tillfälle.
Citera
2026-06-02, 04:11
  #54
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Direktenspelotobak
I den takt Flashback utvecklas nu, hur lång tid tar det innan pöbeln här inne börjar kräva att vi ska logga in med BankID för att få skriva?

Det har faktiskt redan föreslagits, t.ex. här: (FB) Flashback borde ha inloggning med BankID
Citera
2026-06-02, 04:33
  #55
Moderator
Ancistruss avatar
Kan vi strunta i Karl Popper nu och återgå till trådens topic tack!

(Karl Popper går naturligtvis utmärkt att diskutera i forumet för Filosofi för er som är intresserade av det.)

/Mod
Citera
2026-06-02, 05:16
  #56
Medlem
Germanofils avatar
Just kring 2010 var väl forumet som mest präglat av högerpolitik/SD. Nuförtiden är det klart fler som röstar vänster som skriver här. Se t.ex. den relativt färska tråden om Tidö och det stundande valet.

Före 2009 snackades det mer knark på forumet och var betydligt färre "välanpassade vuxna" som hängde här. Men eftersom att många av oss växt upp och blivit småborgerliga farsor och morsor så blir det var det blir. 😎
Citera
2026-06-02, 06:16
  #57
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Direktenspelotobak
Det är väl snarare det nazister vill göra?

Testa att läsa inlägget igen:

"Som Karl Popper formulerade det i toleransparadoxen: För att ett samhälle ska kunna förbli tolerant måste det vara intolerant mot intolerans."

Så de som inte vill vill få sina barn våldtagna och sina föräldrar rånade är intoleranta?
Ni på vänsterkanten har alltid haft så jävla svårt att ta ett kliv bakåt och lyssna på hur ni själva låter!
Citera
2026-06-02, 06:17
  #58
Medlem
Många kom hit från Exilen (skränigt ytter-höger/rasse-forum under tidigt 2000-tal), jag antar att det har präglat FB. Men jag hade ingen bekantskap med Flashback alls innan jag gick med 2015, så min bild av hur det såg ut här tidigare är rätt oklar.
Citera
2026-06-02, 06:32
  #59
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Direktenspelotobak
Jag undrar hur admin och ni som bevisligen har suttit på era konton sedan innan 2010, tycker angående detta.

Hur ser ni egentligen på den rent ut sagt bisarra utvecklingen av det här forumet?


Flashback föddes ur en punk- och frihetsrörelse. Hela fundamentet byggde på rätten till yttrandefrihet, personlig integritet och rätten att få leva sitt liv och göra vad fan man vill utan att staten lägger sig i, övervakar eller kontrollerar en. Det var ett digitalt underground.

Spolar vi fram till idag så verkar hela plattformen ha blivit totalt kidnappad av ängsliga svennebananer. Det skriks dagligen efter mer övervakning, hårdare tag, moralism och åsikter som närmast kan beskrivas som ren fascism.

Folk vill att allt ska vara kontrollerat, exakt allt och alla.

Detta leder mig till Flashbacks slogan:
"Yttrandefrihet på riktigt".

Självklart ska ordet vara fritt, men är det rimligt att denna frihet agerar sköld åt de krafter som allra helst vill ta bort den?

Som Karl Popper formulerade det i toleransparadoxen: För att ett samhälle ska kunna förbli tolerant måste det vara intolerant mot intolerans.

Låter vi de som hatar frihet dominera plattformen kommer friheten till slut att raderas.

I den takt Flashback utvecklas nu, hur lång tid tar det innan pöbeln här inne börjar kräva att vi ska logga in med BankID för att få skriva?

Ni som var med när Flashback faktiskt stod för riktig frihet och anarki, hur ser ni på saken? Borde Flashback försvara de som vill krossa forumets egna grundvärderingar?


Jag har varit läsare ett bra tag innan jag reggade ett konto, sen ca den tiden du skriver om. Och jag tror det fortfarande finns en hel del som inte vill ha BankID här, inklusive mig själv.

Jag tror inte problemet är för stort om jag ska vara ärlig, tror det finns mera medlemmar som hellre delar in folk baserat på hudfärg, vilket är ett större problem. Men som du skriver, hela idéen bygger ju på att du ska få ge din åsikt till tals utan att skylta med ditt namn, vilket du fortfarande kan.

Och som du är inne på, yttrandefrihet är ett dubbeleggat svärd. I ditt inlägg ovan drar du exempel, och använder dem för att motivera din vilja att tysta andras rätt till att yttra sig.

Och som alltid, yttrandefrihet innebär inte att man ska få säga vad man vill oemotsagd. Det innebär inte heller att man inte ska få konsekvenser för vad man säger, utan mer att staten inte får censura. Och den är inte absolut heller, utan har vissa begränsningar för att skydda samhället.

Skulle identifikationskrav uppstå skulle forumet räemot kollapsa snabbt. Och förpassas till den digitala kyrkogården.
Citera
2026-06-02, 06:39
  #60
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av usr
Det är trist att det här stället blivit en bajstunna. När Flashback skapades var internet inte för alla, utan någonting tämligen obskyrt. Sedan dess har allmänheten flyttat in och de politiska vindarna domineras av tokhögern.

Det finns ingen cypherpunk-rörelse idag, så sluta sörj det Flashback som en gång var och engagera dig i någonting positivt istället.

Engagera sig i något positivt. Ja det var något nytt. Positivt här på FB? Här är ju bara negativt. Gnäll och åter gnäll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in