2026-06-01, 14:58
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Om definitionen "barn " är under 18 år så är det väl inte konstigt att många barn dödats i Gaza
då dom har stora grupper med " barnsoldater"

Dödligheten mätt i populationsstorkek, dvs 2 miljoner innevånare och 30.000 döda om året
motsvarar 1.4 % ( Dom flesta är äldre )

Sverige 10 miljoner innevånare, 90.000 döda om året 0.95 %

Fast andelen naturligt döda + stridande palestinier är redan sen innan etablerat att vara långt mycket färre än det totala antalet döda.

Petronius hävdar att det är civila som dött i samband med att man utdelat straff mot terrorist, jag hävdar att det med det tankesättet också är rimligt att man får resolutioner mot sig i FN. Varken mer eller mindre.

Att spränga en hel släkt för att komma åt några Hamaskopplade är inte ett gångbart beteende.
Citera
2026-06-01, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert

Israel kvalar in under flawed democracy.

Som vanligt uttalar du dig i frågor du saknar kunskap om.

Både full democracy (fullvärdig demokrati) och flawed democracy (demokrati med anmärkningar) räknas som fungerande demokratier i The Economist Intelligence Units (EIU) Democracy Index.

När rapporten sammanställer hur stor del av världens befolkning som lever i en demokrati slår de ihop de här två kategorierna.

Skillnaden mellan dem handlar om kvaliteten och stabiliteten på de demokratiska institutionerna, inte huruvida staten är en demokrati eller inte.

Låt mig gissa. Du visste inte vad flawed betyder i detta sammanhang...erkänn!?

Och återigen. USA placerar sig under Israel i indexet. Belgien, Polen, Italien likaså.

Med detta inlägg lägger jag ner vidare diskussion med dig. Jag klassificerar dig som troll och judehatare.
Citera
2026-06-01, 15:21
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Som vanligt uttalar du dig i frågor du saknar kunskap om.

Både full democracy (fullvärdig demokrati) och flawed democracy (demokrati med anmärkningar) räknas som fungerande demokratier i The Economist Intelligence Units (EIU) Democracy Index.

När rapporten sammanställer hur stor del av världens befolkning som lever i en demokrati slår de ihop de här två kategorierna.

Skillnaden mellan dem handlar om kvaliteten och stabiliteten på de demokratiska institutionerna, inte huruvida staten är en demokrati eller inte.

Låt mig gissa. Du visste inte vad flawed betyder i detta sammanhang...erkänn!?

Och återigen. USA placerar sig under Israel i indexet. Belgien, Polen, Italien likaså.

Med detta inlägg lägger jag ner vidare diskussion med dig. Jag klassificerar dig som troll och judehatare.

Skämtar du? Jag sa ingenting annat än att Israel kvalar in under kategoriseringen flawed, ett konstaterande. Hur du kan extrapolera ut det där tramset från det konstaterandet är för mig obegripligt.

Jag klassificerar dig som intellektuellt oärlig och extremt hatisk. Kommer fortsätta ifrågasätta dina människofientliga resonemang, grundlösa anklagelser och grava lögner så fort jag får chansen. Det tycker jag är samtliga rimliga människor på forumets ansvar.
Citera
2026-06-01, 15:37
Medlem
Citat:
Om definitionen "barn " är under 18 år så är det väl inte konstigt att många barn dödats i Gaza
då dom har stora grupper med " barnsoldater"

Dödligheten mätt i populationsstorkek, dvs 2 miljoner innevånare och 30.000 döda om året
motsvarar 1.4 %
( Dom flesta är äldre )

Sverige 10 miljoner innevånare, 90.000 döda om året 0.95 %

För sakens skull är det viktigt att påpeka att en dödssiffra på 30000 om året alltså inkluderar döda Hamas. Hamas själva särredovisar inte sina fallna terrorister. Netanyahus linje har konsekvent varit att hälften av de döda är Hamas.
Citera
2026-06-01, 15:41
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
För sakens skull är det viktigt att påpeka att en dödssiffra på 30000 om året alltså inkluderar döda Hamas. Hamas själva särredovisar inte sina fallna terrorister. Netanyahus linje har konsekvent varit att hälften av de döda är Hamas.

Högst sannolikt är det så.

Amo Hamid, 89 år dog en natt av hjärtinfarkt. Var han ett krigsoffer eller dog han en naturlig död ?
Citera
2026-06-01, 15:47
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Högst sannolikt är det så.

Amo Hamid, 89 år dog en natt av hjärtinfarkt. Var han ett krigsoffer eller dog han en naturlig död ?
Israel accepts Gaza death toll of 70 000, but experts say true number is much higher

Det är vad de kan konfirmerad är dödade av kriget. Sen får du lägga till alla som fördrivits, folk som dör i svält och följdeffekterna på människorna hälsa av att bli utsatta för utplåning.
Citera
2026-06-01, 16:07
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Israel accepts Gaza death toll of 70 000, but experts say true number is much higher

Det är vad de kan konfirmerad är dödade av kriget. Sen får du lägga till alla som fördrivits, folk som dör i svält och följdeffekterna på människorna hälsa av att bli utsatta för utplåning.

men, befolkningen i Gaza har ju inte blivit utplånade ? Lika många i dag som 2023-2024
Citera
2026-06-01, 16:17
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
men, befolkningen i Gaza har ju inte blivit utplånade ? Lika många i dag som 2023-2024
Det stämmer inte.
Citera
2026-06-01, 16:22
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Det stämmer inte.

Dom är fortfarande 2.1 miljoner, världens sämsta folkmord
Citera
2026-06-01, 16:44
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Dom är fortfarande 2.1 miljoner, världens sämsta folkmord
Geneva Academy warns Gaza death toll could top 200,000

Hunger increasingly used as weapon of war as ‘food-related violence’ surges, analysis shows

De fortsätter fortfarande. Just nu är svält huvudvapnet. En av de anklagelserna man eftersökt Netanyahu efter.
Citera
2026-06-01, 17:15
Medlem
Citat:
Geneva Academy warns Gaza death toll could top 200,000

Hunger increasingly used as weapon of war as ‘food-related violence’ surges, analysis shows

De fortsätter fortfarande. Just nu är svält huvudvapnet. En av de anklagelserna man eftersökt Netanyahu efter.

Det är närmast komiskt att du bara öser ut länkar som du inte har läst. Den där artikeln om hungerspelen handlar inte ens om Gaza. Fick du garantera IQ lägre än 70 när du skrev på övergångspappren till Palestuntiarörelsen?
Citera
2026-06-01, 17:24
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Det är närmast komiskt att du bara öser ut länkar som du inte har läst. Den där artikeln om hungerspelen handlar inte ens om Gaza. Fick du garantera IQ lägre än 70 när du skrev på övergångspappren till Palestuntiarörelsen?
https://www.theguardian.com/global-development/2026/may/24/hunger-weapon-of-war-food-violence-surges

The analysis looked at the period since UN resolution 2417 unanimously condemned the deliberate starvation of civilians in 2018. It found starvation is being increasingly weaponised with the supply of food routinely targeted in Gaza, Sudan, Lebanon and Haiti among others.

Och du har google själv.

Israel capitalises on global distraction with Iran war to intensify Gaza starvation

The most significant breach of the agreement concerns fuel, with only 14.8 per cent of the agreed quantity allowed to enter, resulting in the severe disruption of vital sectors, including hospitals, water and sanitation networks, relief services, and transportation.

Och de skjuter ihjäl folk som försöker fiska.

Dodging death in Gaza’s seas

According to estimates, at least 67 fishermen were killed by the Israeli military while attempting to enter the sea during the war. In total, more than 230 people from the fishing community were killed, and dozens of fishermen were detained. But numbers cannot capture what was lost. Fishermen describe having their equipment confiscated or burned, their shacks along the coast bombed, and arrests and shootings, which have continued even after the ceasefire.

Israel beväpnar svält mot Gaza, och Netanyahu har efterlyst av ICC över det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in