2026-05-31, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemarjagingenvet
Akilo78, Du lägger väldigt mycket energi på att ifrågasätta bevisning, rättssäkerhet och varför misstankarna inte håller juridiskt. Det är tydligt. Men du svarar nästan aldrig på vad du själv tycker om det som faktiskt kommit fram i utredningen.

Ser du verkligen ingenting alls i materialet som är oroande, även om det inte räcker för en fällande dom? Eller är din position att allt i princip kan förklaras bort tills motsatsen är bevisad? För utifrån hur du skriver blir det svårt att se om du faktiskt diskuterar rättssäkerhet, eller bara försvarar en viss sida.

Bättre att ignorera översittare som bara är här för att kväsa alla andras åsikter och funderingar?

Paret, fosterhemsföräldrarna, båda fortsatt misstänkta och nu åtalade, det lär nog bli några år på kåken för dom?
Citera
2026-05-31, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cissiro
Jag fick reda på situationen när mamman häktades, så jag hade ingen som helst aning om detta tidigare, isåfall hade jag såklart agerat. Och jag kan tycka att det är helt sjukt att ingen agerat tidigare.

Men hur var din uppfattning om fosterhemsmamman/pappan innan det här kom fram?
Bra eller goda upplevelser?
Citera
2026-05-31, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Familjen har ju uppenbarligen gjort det här till en av deras främsta inkomstkällor, lite industriell känsla. Iallafall problemen kanske inte fanns där från början men har gradvis under åren eskalerat.

Sedan beror också mycket på vilka personer som är inblandade, jag kan tänka mig att denna familj fick ett par lätta fall i början, för att sedan få svårare fall. Men det är också tänkbart att familjen i sig blev skadad och betedde sig alltmer irrationellt. Det är lätt det eskalerar iväg när saker och ting inte fungerar.

Det som förvånar mig mest är väl att problemen tillåts öka till en nivå där det blir helt sjukt. Det är uppenbart inte fråga om enstaka händelse eller en person, utan upprepade händelser på flera personer över en tidsperiod av minst 5 år.

Vilket betyder att myndigheterna antingen har en väldigt dålig insyn eller inte bryr sig om varningssignalerna.

Ditt sista ” väldigt dålig insyn eller inte bryr sig om varningssignalerna” ?
Det verkar kommit klagomål tidigare som de inte tagit på allvar?
De verkar bo i liten kommun, där de flesta känner vatandra, ändå har detta kunnat pågå, har de levt isolerat?
Citera
2026-05-31, 19:28
Medlem
Citat:
Jag har fått höra detta av nära anhöriga till föräldrarna som sitter häktade, så detta är inte rykten.

Människor lägger sig inte i om de tex är rädda för repressalier på något sätt? Är det här möjligtvis ett par som kan kännas lite ”farliga” eller att vara ett par ”man inte bråkar med”?
Citera
2026-05-31, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braxen2025
Fordonen har ju minskat , en husbil är försvunnen sen de suttit häktade och en Volvo T8 av nån modell

De kanske säljer allt de äger? Vad ska de med fordon till i finkan? Äger de bostaden de bor i?
Citera
2026-05-31, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladnuerotiker
Jaha? Vad har det med skuldfrågan att göra?

Är paret perversa? De hade ju kameror både på toaletten och inne på flickornas rum.
Man behöver knappast säga mer än så…

Men nu är det ombytta roller… tänk vilka vändningar livet kan ta

Men va? Har de haft kameror och filmat flickorna på deras rum och även på toaletten, det kan väl knappast vara lagligt?
Citera
2026-05-31, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akilo78
Jag har redan svarat på inspelningen flera gånger.

Nej, jag har aldrig sagt att den är “AI-fejk” eller påhittad. Det är en halmgubbe du själv byggt upp.

Det jag sagt är att en inspelning fortfarande måste sättas i sitt sammanhang och värderas tillsammans med övrig bevisning. Det är exakt så ett trovärdighetsmål fungerar.

Och ja, det som hörs på inspelningen låter obehagligt. Det tror jag få människor invänder mot. Men obehagligt och juridiskt fastställd skuld är fortfarande inte samma sak.

Inspelningen är i juridisk mening känslig, absolut. Men den säger i sig inte automatiskt att någon blivit fysiskt misshandlad. Hög ljudnivå, hårda ord och ett aggressivt tonläge är en sak. Straffrättsligt ansvar är en annan.

Dessutom måste hela situationen vägas in. Vad föranledde bråket? Vad hände innan inspelningen började? Vad hände efter? Kontext spelar roll.

En sak jag själv reagerade på är att barn hörs fnissa i ljudfilen vid vissa tillfällen. Det behöver inte betyda något avgörande, men det är en sådan detalj som också kan bli relevant i en samlad bedömning.

Det finns många parametrar här. Bara för att något låter illa betyder det inte automatiskt att det är brottsligt i juridisk mening. Det finns gott om fall där ljudinspelningar först uppfattats som mycket belastande men senare fått en annan betydelse när hela kontexten kommit fram.

Och gällande inspelningen där ett av barnen säger att hon ljugit så framgår det enligt FUP inte att det samtalet sker med familjehemsmamman. Som jag förstått materialet sker det med ett av de biologiska barnen. I FUP framgår även att det biologiska barnet bott på samma adress under perioden och att även dennes sambo bott där.

Men man måste också kunna ställa den motsatta frågan: tänk om försvaret faktiskt har rätt? Om familjehemmet i slutändan frias så är de också oskyldiga i juridisk mening. Det är viktigt att komma ihåg att det här fortfarande handlar om två olika berättelser där ord står mot ord i stora delar. Och läser man FUP ordentligt finns det dessutom flera utomstående vittnen och uppgifter som inte är fullt så ensidiga som du får det att framstå.

Jag uppfattar också att du är väldigt personligt engagerad i frågan, vilket riskerar att påverka hur objektivt du ser på materialet. Det är mänskligt, men samtidigt måste man kunna hålla isär egna känslor och juridisk bevisvärdering. Man kan personligen känna starkt för en sida och ändå behöva acceptera att juridiken kan landa i något annat.

Det som dessutom kommit fram nu är att det saknas både teknisk och medicinsk bevisning som styrker de påståenden barnen lagt fram. Även det är en relevant del i den samlade bevisvärderingen.

Det du framför här framstår dessutom som din personliga uppfattning av materialet och hur du tolkar det. Du verkar i stor utsträckning utgå från vad du själv anser att inspelningarna och uppgifterna betyder, men du har fortfarande inte lagt fram någon faktisk bevisning som styrker barnens berättelser i juridisk mening. Det är viktigt att skilja på egna tolkningar och vad som faktiskt är styrkt genom bevisning.

Du verkar däremot utgå från att alla motsägelser, ändrade berättelser, uppgifter om påverkan mellan barnen, kontakt under utredningen och påstådd spridning av sekretessmaterial saknar betydelse. Jag håller inte med.

[”I FUP framgår även att det biologiska barnet bott på samma adress under perioden och att även dennes sambo bott där.”]

Det här som beskrivs, att det under delar av den aktuella perioden också bott två till vuxna i hushållet, biologiskt barn + sambo, får mig fundera. Jag säger inte att det betyder något särskilt åt något håll, men är det en omständighet som borde vägas in när man försöker förstå helhetsbilden, eller är den i praktiken irrelevant?

[”En sak jag själv reagerade på är att barn hörs fnissa i ljudfilen vid vissa tillfällen. Det behöver inte betyda något avgörande, men det är en sådan detalj som också kan bli relevant i en samlad bedömning.”]

Utgår hela ljudfilen från FUP? Hos SVT finns väl bara en kortare sekvens publicerad?
Jag försöker bara förstå vilken informationsnivå vi faktiskt diskuterar utifrån.
Citera
2026-05-31, 23:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Oaklake-15
Källa smt.se

-En kvinna i 60-årsåldern som under många år var familjehem åt socialtjänsten har begärts häktad för flera allvarliga brott. I handlingar som SmT tagit del av framkommer att kvinnan misstänks för olaga frihetsberövande och flera fall av barnfridsbrott.

Som om det vore ngt ovanligt där socialen är inblandade….hahaha
Citera
2026-06-01, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onemisstake
Men hur var din uppfattning om fosterhemsmamman/pappan innan det här kom fram?
Bra eller goda upplevelser?

Jag har alltid tyckt att de har varit väldigt speciella. Om jag ska vara ärlig så har hela den familjen varit ”märklig”. Utan att säga för mycket så har de utnyttjat delar av sin familj och kastat bort andra familjemedlemmar för att få det de vill ha.
Citera
2026-06-01, 16:02
Medlem
Citat:
Jag har alltid tyckt att de har varit väldigt speciella. Om jag ska vara ärlig så har hela den familjen varit ”märklig”. Utan att säga för mycket så har de utnyttjat delar av sin familj och kastat bort andra familjemedlemmar för att få det de vill ha.

Jag har inte följt det här så noga. Vad syftar du på när du säger att de har utnyttjat vissa familjemedlemmar och tagit avstånd från andra?
Citera
2026-06-01, 16:08
Medlem
Citat:
Jag förstår inte vad du menar, vad är det de fått genom att kasta bort vissa familjemedlemmar och utnyttjat andra delar? Kan du utveckla det lite?
Citera
2026-06-01, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katten-55
Jag har inte följt det här så noga. Vad syftar du på när du säger att de har utnyttjat vissa familjemedlemmar och tagit avstånd från andra?

En släkting till pappan i familjen var sjuk och hade en hel del pengar. De gjorde allt i sin makt för att släktingen inte skulle ge en enda krona till pappans syster, fast hon från början skulle få ärva hon också. De är helt enkelt giriga och ger sig inte förrän de får vad de vill ha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in