2026-05-31, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tillyttermeravisso
Jag tror inte man psykologisera så mycket i sådana här brott. Vad som kan ha försiggått i den härs huvud är egentligen rätt ointressant. Sedan så heter det "sin EGEN sjuka drift" och inte "EGNA". Du skrev ju rätt i den föregående meningen : "EGEN lust".

Vad som är ointressant för dig kan vara intressant för någon annan. Själv är jag föga intresserad av vad Pernilla Wahlgren gör en söndag t.ex. Du har dock en poäng i att psykologiseringen i denna tråd till stor del består av spekulationer och hypoteser. Önskvärt hade givetvis varit fakta, som redan nu finns i utredningsmaterialet.

Denna information kommer användas av domstol, kriminalvård (för att bedöma återfallrisk) och forskning för att förebygga att liknande händer. Själva motivet är visserligen sekundärt för domstolen jämfört med bevisningen, men desto mer intressant för allmänheten, forskningen och psykiatrin.
Citera
2026-05-31, 15:41
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StartGenealogy
Det är tydliga orsakssamband jag belyser, som att en person har kidnappat en 10-åring, troligtvis har blivit mycket påverkad och upprörd över att ha blivit varnad och uthängd för det med namn, ID-nr och bild av de människor som även förväntas av allmänheten att deltaga i Salemdemonstrationen och därför blir eventuellt så provocerad över att de ska få uppmärksamhet och tåga stolt nära honom, att han driver sig att ta revansch och få leva ut sin nekrofili. Han tänker utföra det oavsett motståndet.

Och Salem kommun skriver på ett uppblåst varnande sätt att Salemdemonstrationen ska återkomma och även sänder ett utskick till de som bor i närheten att Salemdemonstrationen ska återkomma och annan media tar upp att Salemdemonstrationen ska återupptagas, han kan inte missat det och genom sina upplevda känslor kring att de som hängt ut honom och läst om honom och hans pedofila och nekrofila intresse, blir det ett känslomässigt samband genom att han bör känt sig starkt berörd, hotad, kränkt och provocerad över att Salemdemonstrationen fått tillstånd och kommer gå under fokus och beskydd och uppmärksamhet av polis och media.

Och ett annat samband är även hans troliga känslomässiga reaktion av Salemdemonstrationens lyckade närvaro, i form av det eventuella jaktförsöket på den dottern den 18 dec och på My en vecka senare ägde rum så nära i plats och tid efter Salemdemonstrationen ägt rum.

https://salem.se/nyhetsarkiv/nyhetsarkiv/salemskommunoverklagarbeslutomdemonstrationenden6d ecember.5.844366c19a7ba486502cc73.html

”Salems kommun har beslutat att överklaga Polismyndighetens beslut att bevilja tillstånd för en demonstration den 6 december, tidigare känd som Salemmarschen. Kommunen anser att evenemanget innebär betydande risker för ordning, säkerhet och påverkan på samhällsviktiga funktioner.

Bedömer att ordning och säkerhet inte kan upprätthållas

Kommunen gör bedömningen att den planerade sammankomsten riskerar att leda till ordningsstörningar och svåra situationer för boende och besökare. Tidigare år har liknande evenemang inneburit omfattande oordning, bland annat i form av konfrontationer mellan demonstrationsdeltagare och motdemonstranter, skadegörelse, våld mot tjänsteman och större polisinsatser.”

”Samverkan och trygghet

Vi har tät samverkan med Polisen och är väl förberedda. Tillsammans planerar vi åtgärder för att säkerställa tryggheten för våra invånare.

Ett sms-utskick har den 3 december gått ut till invånare som bor i området kring den planerade färdvägen.

Kommunens ståndpunkt

Salems kommun tar tydligt avstånd från demonstrationen. Vi står för öppenhet, respekt och inkludering. De budskap som den här gruppen förmedlar går helt emot våra värderingar.

Vi förstår att många känner oro och vi tar situationen på största allvar. Vi gör allt vi kan för att Salem ska vara en trygg och välkomnande plats för alla.”

https://www.mitti.se/nyheter/nazistmarsch-beviljas-i-salem--kommunen-vill-overklaga-6.3.333739.c990a91bec

” Salems kommun har beslutat att överklaga Polismyndighetens beslut att bevilja tillstånd för en demonstration den 6 december, tidigare känd som Salemmarschen. Kommunen anser att evenemanget innebär betydande risker för ordning, säkerhet och påverkan på samhällsviktiga funktioner.

”Marschen har överklagats tidigare
Enligt ansökan börjar sammankomsten vid 14.00. Vid 16.00 väntas demonstrationen avgå. Det planeras även att hållas tal vid korsningen Säbytorgsvägen och Storskogsvägen. Polisen har tidigare gått ut och sagt att de kommer ta höjd för att det blir en motdemonstration.”

Ytterligare ett övrigt samband kan finnas att de svenskfientliga hetsade fram mordet på Daniel Wretström och de blåste upp och hetsade nu igen, vilket Mys mördare kan påverkats av, genom att framställa Salemdemonstrationen som de onda, medan de är motsatsen och vill skapa trygghet, med Salemdemonstrationens deltagares politik hade inte han varit lös och kunnat mörda My.

Jag förstår hur du kopplar samman händelserna men jag tror inte det har något samband alls.

Att han blev påverkad när personer hängde ut honom efter han släpptes ur fängelset det tror jag däremot absolut. Han ordnade ju även med skyddad id. Men han gjorde inget brott då, vad vi vet.

Jag tror mer att en stressor som kan ha påverkat MGM att begå aktuellt brott är att han blev avvisad av släkting vid jul.

Givetvis är det inte en enskild händelse som är katalysator utan jag tänker att det är en sammanvävd problematik, personlighet, historia och olika skeenden sedan barnsben.

Vi har ju ingen aning vad MGM kan ha snappat upp eller läst eller hur han mått dagarna eller veckorna innan mordet. Det kan vara något helt annat än vad vi kan gissa oss till som han påverkats av så till den grad att det som skedde, ägde rum just där och då. Vi baserar ju just nu våra spekulationer på de fakta vi har eller utifrån små eller stora ledtrådar som skrivits om honom. Och ibland helt utifrån egna gissningar. Vet gör ingen av oss.

Självklart kan din hypotes ha bäring men utifrån hur jag ser det är jag ytterst tveksam.

Det du skriver om att han agerade med risk att bli upptäckt när han kidnappade 10-åringen håller jag dock helt och hållet med dig om. Det var (tycker jag) en extrem chansning han gjorde mitt i ett kvarter och med vittne dessutom. Men vem vet, han kanske gillade den kicken och att känna sig "oövervinnlig" i stunden... Kanske var han desperat. Jag har tio andra förslag men det är som sagt spekulativt.
Senast redigerad av Fleavmoe 2026-05-31 kl. 15:48.
Citera
2026-06-01, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleavmoe
(……)
Jag tror mer att en stressor som kan ha påverkat MGM att begå aktuellt brott är att han blev avvisad av släkting vid jul.

(…..)

Jag har tio andra förslag men det är som sagt spekulativt.

Skriv gärna dina förslag så kan vi se om de är mer sannolika.

Avvisad av vilken släkting? Stod han någon nära nog för att bry sig om det?

Han bör vara härdad av att inte varit omtyckt tidigare och han bör varit mentalt förberedd på att de skulle avvisa honom ännu mer om de visste vad han hade för intresse och planer för mord och eventuellt nekrofila handlingar.

Jag tänker att han sätter sin trygghet och säkerhet främst och Salemdemonstrationen föregicks av mängder av artiklar där Salemdemonstrationen framställdes felaktigt som ett hot mot Salems invånare, och hans trygghet och säkerhet som pedofil blev utmanad.

Och sedan gick Salemdemonstrationen bra och det provocerande honom såpass att han valde platsen för att ta revansch.

Det är en ju en del artiklar om Salemdemonstrationen så han bör inte ha missat det:

Expressen skriver:
”Den högerextrema Salemmarschen, som arrangerades av Nordiska motståndsrörelsen (NMR), avgick från parkeringen vid pendeltågsstationen i Rönninge vid 16.30-tiden. ”
Citera
2026-06-01, 13:25
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Jag förstår hur du kopplar samman händelserna men jag tror inte det har något samband alls.

Att han blev påverkad när personer hängde ut honom efter han släpptes ur fängelset det tror jag däremot absolut. Han ordnade ju även med skyddad id. Men han gjorde inget brott då, vad vi vet.

Givetvis är det inte en enskild händelse som är katalysator utan jag tänker att det är en sammanvävd problematik, personlighet, historia och olika skeenden sedan barnsben.

Vi har ju ingen aning vad MGM kan ha snappat upp eller läst eller hur han mått dagarna eller veckorna innan mordet. Det kan vara något helt annat än vad vi kan gissa oss till som han påverkats av så till den grad att det som skedde, ägde rum just där och då. Vi baserar ju just nu våra spekulationer på de fakta vi har eller utifrån små eller stora ledtrådar som skrivits om honom. Och ibland helt utifrån egna gissningar. Vet gör ingen av oss.

Självklart kan din hypotes ha bäring men utifrån hur jag ser det är jag ytterst tveksam.

Det du skriver om att han agerade med risk att bli upptäckt när han kidnappade 10-åringen håller jag dock helt och hållet med dig om. Det var (tycker jag) en extrem chansning han gjorde mitt i ett kvarter och med vittne dessutom. Men vem vet, han kanske gillade den kicken och att känna sig "oövervinnlig" i stunden... Kanske var han desperat. Jag har tio andra förslag men det är som sagt spekulativt.
Jag tror att "sitta ensam på jul" kan ha varit en utlösande faktor för den här typen av människa.
Citera
2026-06-01, 13:40
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThrowTransVilma
Här är FUP till de två fallen där Vilma varit målsagande rörande olaga hot samt förtal. Ingen direkt nytillkommen information. Itresant att läsa att grannarna verkligen hade stenkoll på hur han rörede sig i området efter kidnappningen.

https://files.catbox.moe/px889b.pdf

https://files.catbox.moe/fpfqaw.pdf
Tusen tack för detta!

Läste igenom FUPen gällande S0nny.
Pappa hjälper Robin med anmälan…

Har svårt att tro att S skulle saboterat däcken på bilarna Robin använde & där den ena av dem stod parkerad 1 km från huset. En tändare - samma typ S skall ha tappat när han rökte under prat med Robins pappa - skall ha hittats vid bilen som stod längst bort från huset.

S får aldrig ens frågan om ngn skadegörelse.

Robin behövde väl nya däck till bilen & hoppades kunna inkassera skadestånd efter att ha saboterat dem själv (min spekulation).
Senast redigerad av rubbergirl 2026-06-01 kl. 14:23.
Citera
2026-06-01, 13:51
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Skriv gärna dina förslag så kan vi se om de är mer sannolika.

Avvisad av vilken släkting? Stod han någon nära nog för att bry sig om det?

Han bör vara härdad av att inte varit omtyckt tidigare och han bör varit mentalt förberedd på att de skulle avvisa honom ännu mer om de visste vad han hade för intresse och planer för mord och eventuellt nekrofila handlingar.

Jag tänker att han sätter sin trygghet och säkerhet främst och Salemdemonstrationen föregicks av mängder av artiklar där Salemdemonstrationen framställdes felaktigt som ett hot mot Salems invånare, och hans trygghet och säkerhet som pedofil blev utmanad.

Och sedan gick Salemdemonstrationen bra och det provocerande honom såpass att han valde platsen för att ta revansch.

Det är en ju en del artiklar om Salemdemonstrationen så han bör inte ha missat det:

Expressen skriver:
”Den högerextrema Salemmarschen, som arrangerades av Nordiska motståndsrörelsen (NMR), avgick från parkeringen vid pendeltågsstationen i Rönninge vid 16.30-tiden. ”
Avvisandet syftas nog på detta:
Citat:
I december 2025 hörde han av sig igen, men hon skrev i ett sms att hon inte ville ha kontakt.

Enligt vad hon har hört träffade han andra släktingar en vecka före jul. Han ska då inte ha sett dem på fyra år.

– Han uppträdde då fullständigt normalt. En vecka före detta dåd, säger släktingen.
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/vilma-anderssons-dagar-fore-mordet-i-ronninge-slaktingens-oro

Varför han skulle ha brytt sig om ngt avvisande förstår jag inte.
Citera
2026-06-01, 19:24
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Tusen tack för detta!

Läste igenom FUPen gällande S0nny.
Pappa hjälper Robin med anmälan…

Har svårt att tro att S skulle saboterat däcken på bilarna Robin använde & där den ena av dem stod parkerad 1 km från huset. En tändare - samma typ S skall ha tappat när han rökte under prat med Robins pappa - skall ha hittats vid bilen som stod längst bort från huset.

S får aldrig ens frågan om ngn skadegörelse.

Robin behövde väl nya däck till bilen & hoppades kunna inkassera skadestånd efter att ha saboterat dem själv (min spekulation).

Pappan berättar bara om den att den ena bilen fått däcken knivskurna. Möjligt att pappan upplever dödshoten allvarligare och att däcken på den andra bilen (om de nu också blivit knivskurna) kan vra svårt att koppla med den hotfulle mannen vid dörren? Framgår det ens när den knivskärningen ska ha skett?

Även tändaren är det endast Robin som nämner, pappan tar inte upp det. Det utesluter naturligtvis inte att båda bilarna har blivit knivskurna eller att tändaren legat på den platsen där bil två stod, en km från farmoderns bostad.

Pappans förhör:

"På morgonen så märkte vi att två däck var sönderskurna på våran bil, höger sida av bilen.
Både fram och backdäck.
Det är min mammas bil som stod på gården, WCT874. Det här måste hänt under natten då vi
använde bilen under gårdagen.
"

Jag kan bli upprörd över hur Robin berättar hur rädd han är, med tanke på han eget offer vid det tillfället, och nu hans senaste offer, som faktiskt mötte döden. Robin är alltså själv rädd när na blir dödshotad...ja herregud.

MEN.

Det rättfärdigar inte att man på flygbladet skriver att Robin "fantiserar om mord och att kidnappa barn", vilket vid anmälan 2022 inte framkommit i FUP från 2019.

Det som sedan hände, med hot och skadegörelse är helt fel. Vi ska inte ha en pöbel, som tar lagen i egna händer. Det hr ju påverkat Robins familj mycket negativt.

Farmodern blev rädd, fick sin bils däck sönderskurna. Mannen som kom till huset känns ju inte så trygg att ha vid sin dörr den tiden på natten. Jag utesluter på inget vis att han var påverkad. Att någon dödshotar visar också på ett gränsöverskridande beteende.

Livsfarligt att gå ut med felaktiga uppgifter, även om vi nu har facit i hand.

Jag kan dock själv känna tt bodde Robin i mitt grannskap när mina barn var små, så kan jag inte säga att jag direkt hade varit emot att man postade flygblad i brevlådorna. Men man bör hålla sig till sanningen och fakta!
Citera
2026-06-01, 21:29
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Jag tror att "sitta ensam på jul" kan ha varit en utlösande faktor för den här typen av människa.

Ja, mycket möjligt. Beroende på vem han blev avvisad från också tänker jag och varför.
Citera
2026-06-02, 06:06
Medlem
Citat:
Ja, mycket möjligt. Beroende på vem han blev avvisad från också tänker jag och varför.

Vem skulle avvisat?

För exempelvis vad?

Avisad hur? Och vart?

Men oavsett om han skulle blivit avvisad av någon och det gjort honom upprörd, så hur länkar du det till just december och till den eventuella förföljelsen av den dottern bara några hundra meter från där Salemdemonstrationen har sitt mål där Daniel Wretström mördades och valet av plats och ort för jakten på offer den 26 december?

Och hur bortförklarar du Salemdemonstrationen och dess roll att skydda samhället från pedofiler som honom som en katalysator?

https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fnordfront.se%2Fnordfront -exponerar-hanif-balis-pedofil-pa-ekero%23%3A%7E%3 Atext%3Dp%25C3%25A5%2520Eker%25C3%25B6%2Cpedofilen %2520Robin%2520Andersson%252C%2520tidigare%2520S%2 5C3%25A4bb%2520Hjerth
Senast redigerad av StartGenealogy 2026-06-02 kl. 07:03.
Citera
2026-06-02, 09:32
Medlem
Citat:
Vem skulle avvisat?

För exempelvis vad?

Avisad hur? Och vart?

Men oavsett om han skulle blivit avvisad av någon och det gjort honom upprörd, så hur länkar du det till just december och till den eventuella förföljelsen av den dottern bara några hundra meter från där Salemdemonstrationen har sitt mål där Daniel Wretström mördades och valet av plats och ort för jakten på offer den 26 december?

Och hur bortförklarar du Salemdemonstrationen och dess roll att skydda samhället från pedofiler som honom som en katalysator?

https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fnordfront.se%2Fnordfront -exponerar-hanif-balis-pedofil-pa-ekero%23%3A%7E%3 Atext%3Dp%25C3%25A5%2520Eker%25C3%25B6%2Cpedofilen %2520Robin%2520Andersson%252C%2520tidigare%2520S%2 5C3%25A4bb%2520Hjerth

Du tragglar vidare 🤦‍♂️Du har fastnat? Psykos?

Snack om att han blivit Avisad av nån släkting med tanke på att han tagit pengar av mammans pension mm. Kanske släktingen anmält/stoppat det!

Så enkelt Pga det var jul mindre folk! som åkt bort och firat! Därav mindre folk ute /rörelse osv! Samt han kände sig trygg i området och viktigt att det vara nära hem!
Citera
2026-06-02, 11:49
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Vem skulle avvisat?

För exempelvis vad?

Avisad hur? Och vart?

När man läser artikeln där släktingen berättar om Robin, kan man ana att han är den som vid upprepade tillfällen tar kontakt med denne och dennes familj. Det verkar inte vara en ömsesidig önskan om att ses, utan det är på Robins initiativ.

Släktingen berättar om att det finns en underliggande misstanke om att Robin på nytt skulle kunna göra något obehagligt. Vid ett tillfälle kände släktingen till och med rädsla för honom. Hon beskriver Robin som manupulativ och som obenägen att ta ansvar för sitt handlande, vilket är något som släktingen uppfattar som en riskfaktor för att Robin kan göra nya brott. Han skyllde på samhället och att han gjorde brottet för att det triggade något i honom, vilket fick honom att känna att han ville göra något dumt.

Jag tror att släktingen inte går att lura så lätt, och hon har också försökt prata med honom om hans brott.

"– Det var en vän till mig som kom ihåg att jag hade talat med henne om hans tidigare brott. Hon sa: ”Jag är ledsen, men jag tror att det är denna Robin som har gjort det”. Då kände jag: ”Ja, nu har han gjort det”."

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/vilma-anderssons-dagar-fore-mordet-i-ronninge-slaktingens-oro/

I dec -25 ville han på nytt ha kontakt. Han har också träffat andra släktingar en vecka innan mordet på M*y. Nu ville släktingen inte längre ha kontakt med Robin, utan skrev detta till honom.

Detta har ju direkt med Robins person att göra. Vi vet att han tidigare har berättat om att han uppfattat familjesituationen, samhällets brist på att kunna hjälpa familjen som en utlösande faktor. Det var förmodligen kaotiskt hemma med modern, och enligt släktingen har familjen blivit alltmer isolerad efter brottet. Nu har pappan dött, mamman hamnat på hem och Robin försöker hålla kontkat med de släktingar han har kvar. Även farmodern har avlidit.

Det är inte osannolikt att detta kan ha varit en av flera saker som har triggat Robins mående. Har han överhuvudtaget någon fungerande nära relation?

Och så blir han avvisad...av sin egen släkting...

Vad gäller Salemdemonstrationen och hur detta skulle ha med mordet p M*y hänger jag inte med på? Den var väl fler veckor före mordet? Och M*y, varför skulle han angripa en tjej som inget har med detta att göra, för en demonstration som verkar ha som syfte att dels hylla en mördad person i deras grupperingar och att exponera sig. För mig känns kopplingen som du gör väldigt långsökt. Det är ju extremister som tillhör en mindre grupp personer i samhället. I stort stöds inte dessa grupperingar av resten av samhället.
Senast redigerad av notknapparen 2026-06-02 kl. 12:01.
Citera
2026-06-02, 13:18
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Pappan berättar bara om den att den ena bilen fått däcken knivskurna. Möjligt att pappan upplever dödshoten allvarligare och att däcken på den andra bilen (om de nu också blivit knivskurna) kan vra svårt att koppla med den hotfulle mannen vid dörren? Framgår det ens när den knivskärningen ska ha skett?

Även tändaren är det endast Robin som nämner, pappan tar inte upp det. Det utesluter naturligtvis inte att båda bilarna har blivit knivskurna eller att tändaren legat på den platsen där bil två stod, en km från farmoderns bostad.

Pappans förhör:

"På morgonen så märkte vi att två däck var sönderskurna på våran bil, höger sida av bilen.
Både fram och backdäck.
Det är min mammas bil som stod på gården, WCT874. Det här måste hänt under natten då vi
använde bilen under gårdagen.
"

Jag kan bli upprörd över hur Robin berättar hur rädd han är, med tanke på han eget offer vid det tillfället, och nu hans senaste offer, som faktiskt mötte döden. Robin är alltså själv rädd när na blir dödshotad...ja herregud.

MEN.

Det rättfärdigar inte att man på flygbladet skriver att Robin "fantiserar om mord och att kidnappa barn", vilket vid anmälan 2022 inte framkommit i FUP från 2019.

Det som sedan hände, med hot och skadegörelse är helt fel. Vi ska inte ha en pöbel, som tar lagen i egna händer. Det hr ju påverkat Robins familj mycket negativt.

Farmodern blev rädd, fick sin bils däck sönderskurna. Mannen som kom till huset känns ju inte så trygg att ha vid sin dörr den tiden på natten. Jag utesluter på inget vis att han var påverkad. Att någon dödshotar visar också på ett gränsöverskridande beteende.

Livsfarligt att gå ut med felaktiga uppgifter, även om vi nu har facit i hand.

Jag kan dock själv känna tt bodde Robin i mitt grannskap när mina barn var små, så kan jag inte säga att jag direkt hade varit emot att man postade flygblad i brevlådorna. Men man bör hålla sig till sanningen och fakta!
Det är Robin som säger att 2 bilar fått däcken sönderskurna men det är flummigt skrivet ang. detta i FUPen & eg spelar det inte så stor roll. Det skulle ha hänt under natten.

Utan att ha ngn forskning att hänvisa till skulle jag vilja säga att det är ovanligt när man är ”allvarligt rädd” i hemmet att bry sig om vilken färg polisbilen har:

Pappan:
Citat:
Vad för hjälp önskar ni?
Kanske patrullering under natt/kväll med målade bilar.

Spargrisen (farmor) var länsad (sista inteckning i feb 2019 på 610k & dessförinnan feb 2017 på 2.280k) & de bodde hos henne ”ofrivilligt”.
Tidigare hyresvärd hade svårt att bli av med familjen som inte betalade hyra under 1 1/2 års tid.

Jag ser ingenting som tyder på rädsla hos Robin el. pappan. Det är som i hans gamla RPU där de kort går in på diskrepansen mellan hans ord & beteende / symtom.
Överlag verkar Robin vara orädd.

Det går i linje med hans parasitiska livsstil att utnyttja systemet med att försöka inkassera skadestånd från 3 olika individer & få hjälp av soc att lösa & betala boende.

Antagligen hade de önskemål om boendet oxå: hade de blivit erbjudna en lght i Grums hade de bott kvar hos farmor (trots ”rädsla”) men nu blev de erbjudna ngt bättre än de hade så då går flyttbilen snabbt.

Det handlar om egen vinning & utan att vara ”rädd” hade de inte fått nytt boende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in