2026-06-01, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
DNA visar att de gamla egyptierna är i stort sett samma som de nutida egyptierna, det vill säga levantinska plus nubier i söder. Stora befolkningar är hyfsat stabila över tid och invasionsvågor brukar inte ge mer än krusningar på den genetiska ytan.

Vad gäller araberna var deras kulturella avtryck massivt, med både ny religion och nytt språk. Genetiskt var det däremot blygsammare.

Om en erövrarbefolkning på allvar ska ändra DNA-bilden krävs en massdöd som var mer än vad förinduistriella erövrare kunde åstadkomma även om de velat, vilket de inte ville eftersom de var intresserade av arbetare och skattebetalare och inte ideologiska tokprojekt. Enda sättet att ha ihjäl så många var sjukdomar som i Amerika, och då tvingades man importera nya arbetare istället.

Exempel på DNA-ersättning finns såklart i äldre historia, men då handlar det oftast om stenålder när befolkningarna var mycket mindre och förlopp som skedde under lång tid.
Egyptierna är mer ett särfall än regel i sånt fall. Att invasionsvågor inte skulle ge mer än krusningar på den genetiska ytan. Är inte sant. Du tänker efter den förlegade "elite transfer" modellen som blev modern efter andra världskriget som en del av USA-liberalismens segertåg. Den har nu motbevisats av DNA.

Exempel på stora genetiska förändringar:
EEF
Indoeuropeerna
Tidiga Jordbrukares kolonisation av Egyptien, de lokala jägarsamlarna lämnade ett högst blygsamt bidrag till genetiken
Anglosaxernas invasion av Brittiska Öarna
Samernas utplåning av SHG
Polackers och Tjeckers fördrivning av tyskar efter andra världskriget, med Angloimperiets och USSRs hjälp förändrade Europas genetik permanent

Etcetera. Historien är full av exempel på drastiska genetiska förändringar på grund av invasion. Det är liksom det som är poängen med invasioner.
Senast redigerad av Destbar 2026-06-01 kl. 12:22.
Citera
2026-06-01, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Riket kan naturligtvis ha sträckt sig över sundet precis som tex danmark sverige. KAnske den mest logiska slutsatsen.
Det var med båt man färdades förr.
Vet inte om någon brydde sig om att hävda att det var deras landområde, men arkeologi ha bevisat ganska nyligen att en del pyramider i södra delarna byggdes med sten som kom från andra sidan sundet.
Citera
2026-06-01, 13:09
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Vet inte om någon brydde sig om att hävda att det var deras landområde, men arkeologi ha bevisat ganska nyligen att en del pyramider i södra delarna byggdes med sten som kom från andra sidan sundet.
Jag tror faktiskt att du och jag kom på en teori jag aldrig hört förut. Den har säkert uttryckts men jag har aldrig sett den.

KAnske sträckte sig riket över sundet. Då blir både den traditionella historieskrivningen riktig och stämmer med etiopiens muntliga tradition.
Förr var det enklast att färdas med båt så sverige-finland, eller danmark-skåne var mer naturligt än landvägen.

Och förklarar semitisk DNA hos etioper.

Det var enklare än så: Kungariket Aksum https://sv.wikipedia.org/wiki/Kungariket_Aksum

År 94 skriver en judisk historiker josefus att hon var drottning över jemen och etiopien.
Senast redigerad av kyrkstocken 2026-06-01 kl. 13:28.
Citera
2026-06-01, 13:32
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Destbar
Egyptierna är mer ett särfall än regel i sånt fall. Att invasionsvågor inte skulle ge mer än krusningar på den genetiska ytan. Är inte sant. Du tänker efter den förlegade "elite transfer" modellen som blev modern efter andra världskriget som en del av USA-liberalismens segertåg. Den har nu motbevisats av DNA.

Exempel på stora genetiska förändringar:
EEF
Indoeuropeerna
Tidiga Jordbrukares kolonisation av Egyptien, de lokala jägarsamlarna lämnade ett högst blygsamt bidrag till genetiken
Anglosaxernas invasion av Brittiska Öarna
Samernas utplåning av SHG
Polackers och Tjeckers fördrivning av tyskar efter andra världskriget, med Angloimperiets och USSRs hjälp förändrade Europas genetik permanent

Etcetera. Historien är full av exempel på drastiska genetiska förändringar på grund av invasion. Det är liksom det som är poängen med invasioner.
Därför var jag nyfiken på egypternas DNA ett tag.

Men trotts att nubien bevisligen styrde över egyptien i 150 - 200 år saknas deras DNA hos faraonerna. Jag tyckte det var märkligt då det du skriver är sant.

Jag har inte dubbelkollat nu
Citera
2026-06-01, 14:27
Medlem
Citat:
Därför var jag nyfiken på egypternas DNA ett tag.

Men trotts att nubien bevisligen styrde över egyptien i 150 - 200 år saknas deras DNA hos faraonerna. Jag tyckte det var märkligt då det du skriver är sant.

Jag har inte dubbelkollat nu
Kom bara ihåg att det finns en tendens att kungligheter inte alls avspeglar folkflertalet. Dels behöver de ingå giftermål för att alla ska slippa slåss lika mycket. Och dels är litet poängen med kungligheter att de INTE är folket. Så ofta har det passat bra för alla att de är genetiskt olika från folket.

Som sagt, min tro är att fram till 300 BC eller något sånt så var Egypten en insulär befolkning som behöll befolkningens karaktär från de första jordbrukarna. Kanske var det först den arabiska invasionen på 600-talet som på allvar förändrade dem.
Citera
2026-06-01, 14:29
Medlem
Citat:
Jag tror faktiskt att du och jag kom på en teori jag aldrig hört förut. Den har säkert uttryckts men jag har aldrig sett den.
Gällande det närliggande Palestina och starten av kristendomen: Jag kom på en del teorier/påståenden redan som barn på 60-talet, varav en del ha bekräftats/fått stöd av forskare
Efter att ha kommit på som 6-7 åring att det inte kan vara som kyrkan sa (gick i söndagsskolan i kyrkan om kristendomen) slutade jag tro på gud, men eftersom jag är intresserad av historia fortsatte jag tänka på kristna berättelser och på hur det VERKLIGEN kunde ha hängt ihop
/"Jungfru" Maria HITTADE PÅ att far till Jesus var gud, vilket var närliggande eftersom judarna väntade på Messias, eftersom hon var gravid innan hon hade haft sex med Josef, för att försöka undvika att bli stenad...
/Alltså måste det finnas en annan pappa till Jesus. Jag hade såklart ingen aning om vem
Senare hittade arkeologer/forskare feniciern Pantera, som var soldat i romerska armen och stationerad nära Maria då Jesus blev till. De har även hittat en staty på Pantera med inskriptionen att han var släkt med gudom. Samtida judar räknade Jesus INTE som jude eftersom bara ena föräldern var jude. Om det hade varit gud hade de nog räknat honom som jude...
/"Uppståndelsen". Jag tänkte redan då att det kunde bero på pulssänkning som yogis kan. lurade vakterna, så Jesus dog INTE på korset.
Forskare tror att under perioden då det inte står något om Jesus i bibeln mellan ca 14-30 tillbringade den tiden med en grupp, som höll på med sådant och även illusioner/magi vilket skulle kunna förklara "övernaturliga" saker som bibeln påstår Jesus gjorde som t ex matade en stor folkgrupp fastän han hade bara lite. (F ö fanns det inte ens så många i regionen som bibeln påstår var med
Forskare har även kommit med den närliggande teorin att vakterna ville inte stå kvar i hettan, det var därför de stack Jesus i sidan för att påskynda döden.
Jag igen: Vakterna kan ha tänkt att nu kommer Jesus i alla fall att dö, så de tog ner honom för att ta hans mantel och gå därifrån innan Jesus var död. Om sticket hade varit på VÄNSTER sida i levern fanns det ingen chans att överleva, men enligt avbildningar var det på HÖGER sida...
Efter möjlig läktid finns vittne, som sägs ha sett Jesus gående mot Damaskus.

Tankar senare, som bibeln ljuger om:
/Jesus var gift, nästan säkert med Maria Magdala. Det blir troligt, eftersom varför skulle det annars vara just hon och "Jungfru" Maria, som tog hand om Jesus efter korsfästelsen...?
(Att den tunga gravdörren kunde flyttas är inte ett dugg konstigt för Jesus hade säkert flera vänner.)
Maria Magdala blev enligt forskare f ö prästinna i ett kristet samfund, som senare blev förföljda av bibelsammansättarna, för de gillade varken dem eller skrifter för att de talade sanning om den här delen. T ex lärljungen Petrus lär ha varit mycket mot att kvinnor skulle ha något värde speciellt inte som predikare. Om bibelsammansättarna inte ljög, varför skulle de annars behövt jaga motståndare och bränna skrifter som sa sanningen...?
Citera
2026-06-01, 16:10
Avstängd
GoggeGogeliuss avatar
Jämfört med Destbar, kyrkstocken, Lunkan 531, Ankis, m fl, m fl har jag föga att tillföra tråden emedan mina faktiska kunskaper är bristfälliga, men väljer att i god Fb-tradition inte hålla käften likväl... .

För den som insupit Egypten ("insupit" är rätt ord, även om jag drog ner promillen inför Cheops, Sfinxen etc. En resa som rekommenderas! Inte ens gatuförsäljarna, dessa infamösa, störde - sköna lirare att tjöta med!) är det självklart, fullständigt självklart, att detta måste varit som nämnts en tämligen insulär ras, eller kommit från Levanten eller ännu längre norrut/österut. Vid blotta anblicken av det egyptiska kulturarvet inser man att negroida bongotrummor och ansiktsmasker är något helt annat.
Citera
2026-06-01, 16:13
Avstängd
GoggeGogeliuss avatar
Har man inte konstaterat att ögon målats blå på somliga reliefer??? Då bör man ju ställa sig frågan varför?
Citera
2026-06-01, 16:49
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av puterealba
I en artikel från Answers in Genesis påstår författaren att amalekiterna är de samma som Hyksos, och skriver även följande:

https://answersingenesis.org/bible-history/early-post-exodus-history-egypt-hyksos-dynasty/

Ska man tolka det som att det visserligen fanns en etnisk grupp som kan kallas för egyptier, men att olika folkgrupper slogs om makten som ibland innehades av amoriter, ibland amalekiter och ibland av andra (makedoner exempelvis)?

AiG är nog bara att glömma för att få någon vettig information. Exempelvis finns det inga direkta spår efter några amalekiter. För amoriter finns det evidens som att några faraoner bar namn som tycks vara semitiska, men de verkar ha varit oförmögna att själva uttrycka det. Israel skall vara nämnt på Merneptahstelen som en nomadgrupp, men det finns inga spår efter dem så tidigt som under den fjortonde dynastin.

Det ska sägas också att osäkerheten kring vilka som styrde var, och när, är mycket stor. Olika forskare kommer därför fram till olika slutsatser.

Förmodligen är det för enkelt att säga att olika folkgrupper slogs mot varandra. Liksom, några hyksoshärskare lär ha givit blanka fan i just vilka undersåtarna var, bara de fick styra. På samma sätt är det svårt att se att Ahmose, som enade Egypten igen, runt år 1550 f.v.t. hade någon större nytta av att slå ihjäl en massa människor bara för att de hade påbrå från Levanten, men säkert kan man ha slaktat ett antal av de styrande. Det var ju främst de de bråkade med.

Egypten är inte ett litet land, och när man talar om genetik är det ett vanskligt instrument, eftersom det måste vara olika mellan olika platser, och efter diverse invandring. Det säger sig självt att det blir olika resultat om man undersöker vad som kan ha varit en militärbas i deltat, ett gruvområde i Sinai eller något kanske över 100 mil söderut.
Citera
2026-06-01, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
AiG är nog bara att glömma för att få någon vettig information. Exempelvis finns det inga direkta spår efter några amalekiter. För amoriter finns det evidens som att några faraoner bar namn som tycks vara semitiska, men de verkar ha varit oförmögna att själva uttrycka det. Israel skall vara nämnt på Merneptahstelen som en nomadgrupp, men det finns inga spår efter dem så tidigt som under den fjortonde dynastin.

Det ska sägas också att osäkerheten kring vilka som styrde var, och när, är mycket stor. Olika forskare kommer därför fram till olika slutsatser.

Förmodligen är det för enkelt att säga att olika folkgrupper slogs mot varandra. Liksom, några hyksoshärskare lär ha givit blanka fan i just vilka undersåtarna var, bara de fick styra. På samma sätt är det svårt att se att Ahmose, som enade Egypten igen, runt år 1550 f.v.t. hade någon större nytta av att slå ihjäl en massa människor bara för att de hade påbrå från Levanten, men säkert kan man ha slaktat ett antal av de styrande. Det var ju främst de de bråkade med.

Egypten är inte ett litet land, och när man talar om genetik är det ett vanskligt instrument, eftersom det måste vara olika mellan olika platser, och efter diverse invandring. Det säger sig självt att det blir olika resultat om man undersöker vad som kan ha varit en militärbas i deltat, ett gruvområde i Sinai eller något kanske över 100 mil söderut.

Ja, AiG kan man nog bortse från.

Lena Einhorn däremot har skrivit en mycket intressant bok, "Vad hände på vägen till Jerusalem", där hon landar i att berättelsen om Moses och uttåget ur Egypten i den mån de är verklighetsbaserade kan ha utgått från historien om Hyksos.

Dvs. att Hyksos skulle varit israeliter eller för-israeliter.
Citera
2026-06-02, 12:37
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531

Vilka pyramider skulle det här vara?
Citera
2026-06-02, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Vilka pyramider skulle det här vara?
Det var en dokumentar för något år sedan. Mitt minne för namn och tid har alltid varit dåligt, men bra för händelser och ofta ganska bra för bilder.
Tror det var en av pyramiderna där Nilen gör en tvär krök där bl a Tebe ligger, så nog en av pyramiderna där.
I den dokumentären tog de även upp att de hittat stenbrottet på andra sidan och "hamn" där transporten kan ha skett genom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in