Citat:
Ursprungligen postat av
kyrkstocken
Jag tror faktiskt att du och jag kom på en teori jag aldrig hört förut. Den har säkert uttryckts men jag har aldrig sett den.
Gällande det närliggande Palestina och starten av kristendomen: Jag kom på en del teorier/påståenden redan som barn på 60-talet, varav en del ha bekräftats/fått stöd av forskare

Efter att ha kommit på som 6-7 åring att det inte kan vara som kyrkan sa (gick i söndagsskolan i kyrkan om kristendomen) slutade jag tro på gud, men eftersom jag är intresserad av historia fortsatte jag tänka på kristna berättelser och på hur det VERKLIGEN kunde ha hängt ihop

/"Jungfru" Maria HITTADE PÅ att far till Jesus var gud, vilket var närliggande eftersom judarna väntade på Messias, eftersom hon var gravid innan hon hade haft sex med Josef, för att försöka undvika att bli stenad...
/Alltså måste det finnas en annan pappa till Jesus. Jag hade såklart ingen aning om vem

Senare hittade arkeologer/forskare feniciern Pantera, som var soldat i romerska armen och stationerad nära Maria då Jesus blev till. De har även hittat en staty på Pantera med inskriptionen att han var släkt med gudom. Samtida judar räknade Jesus INTE som jude eftersom bara ena föräldern var jude. Om det hade varit gud hade de nog räknat honom som jude...

/"Uppståndelsen". Jag tänkte redan då att det kunde bero på pulssänkning som yogis kan. lurade vakterna, så Jesus dog INTE på korset.
Forskare tror att under perioden då det inte står något om Jesus i bibeln mellan ca 14-30 tillbringade den tiden med en grupp, som höll på med sådant och även illusioner/magi vilket skulle kunna förklara "övernaturliga" saker som bibeln påstår Jesus gjorde som t ex matade en stor folkgrupp fastän han hade bara lite. (F ö fanns det inte ens så många i regionen som bibeln påstår var med

Forskare har även kommit med den närliggande teorin att vakterna ville inte stå kvar i hettan, det var därför de stack Jesus i sidan för att påskynda döden.
Jag igen: Vakterna kan ha tänkt att nu kommer Jesus i alla fall att dö, så de tog ner honom för att ta hans mantel och gå därifrån innan Jesus var död. Om sticket hade varit på VÄNSTER sida i levern fanns det ingen chans att överleva, men enligt avbildningar var det på HÖGER sida...
Efter möjlig läktid finns vittne, som sägs ha sett Jesus gående mot Damaskus.
Tankar senare, som bibeln ljuger om:
/Jesus var gift, nästan säkert med Maria Magdala. Det blir troligt, eftersom varför skulle det annars vara just hon och "Jungfru" Maria, som tog hand om Jesus efter korsfästelsen...?
(Att den tunga gravdörren kunde flyttas är inte ett dugg konstigt för Jesus hade säkert flera vänner.)
Maria Magdala blev enligt forskare f ö prästinna i ett kristet samfund, som senare blev förföljda av bibelsammansättarna, för de gillade varken dem eller skrifter för att de talade sanning om den här delen. T ex lärljungen Petrus lär ha varit mycket mot att kvinnor skulle ha något värde speciellt inte som predikare. Om bibelsammansättarna inte ljög, varför skulle de annars behövt jaga motståndare och bränna skrifter som sa sanningen...?