2026-05-31, 19:10
  #25
Medlem
Mellan 65-75 kommer jag nog resa lite grand i alla fall. Sen lommer barnen ärva efter bostaden från oss som vi betalt av.. Tids nog
Citera
2026-05-31, 19:24
  #26
Medlem
zombie-nations avatar
Hamna på ålderdomshem, varför? Vet inte en kotte som bor på ett sådant hem. De flesta bor i någon form av lägenhet, med eller utan hemtjänst.

Varför de behöver pengar? För att ha råd med bil och betala hyran och äta nyttig mat. Ofta när de flyttar till mindre som äldre är det dubbelt så dyrt. En stor etta liten tvåa i seniorboende kostar 8000-1000 i månaden. Inte alla bor kvar i sina hus eller större lägenheter. Men de som gör det, kan förstå dem eftersom det oftast blir mycket billigare.

Att leva snålt för att ge till sina vuxna barn, varför? Barnen har ju ofta bättre ställt ekonomiskt. Har man riktigt mycket pengar kan jag förstå att man vill ge "förskott" på arvet. Men alla äldre har inte den ekonomin. Sedan beror det väl på vad man har för relation till föräldrarna. Vissa medelålders lever fortfarande på pappa och mamma, ringer dem och får pengar om det krisar. Vissa skulle skämmas för att ta emot pengar.

Att alla äldre skulle sakna nyfikenhet är ju dessutom skitsnack. Vissa äldre blir slackers, de har slitit ont i sitt vuxna liv och njuter bara av att få finnas till. Vissa måste få nya intryck och få göra saker. En del reser, en del grottar ned sig i böcker. Pensionen är ju till för att varje person ska få göra sitt eget val.

Kan inte alla bara få göra det som de tycker blir bäst?
Citera
2026-05-31, 19:44
  #27
Medlem
Skänk med varm hand, inte med kall.

Dock, 65 är ingen ålder, du kan åka vasalopp även om du är 75, lite upp till dig.
Citera
2026-05-31, 20:51
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Fast vårdavgifter, hyresavtal etc. är i regel kraftigt subventionerade för äldre som av medicinska skäl flyttar in på äldreboende/vård- och omsorgsboende. Det där med ''vansinniga belopp'' låter mer som den amerikanska modellen.
Jag kollade. Den verkar bara vara subventionerad för vårddelen, max för den är 2660 per månad, men det verkar inte vara någon subventionering av bostad eller mat. Mat verkar uppskattningsvis kosta 2 x minst 60 + frukost + fika så ca 5000 per månad för äcklig "skolmats"kvalitet antar jag.
https://seniorval.se/bra-att-veta/boende/aldreboende/vad-kostar-aldreboende
Citera
2026-05-31, 20:56
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Jag kollade. Den verkar bara vara subventionerad för vårddelen, max för den är 2660 per månad, men det verkar inte vara någon subventionering av bostad eller mat. Mat verkar uppskattningsvis kosta 2 x minst 60 + frukost + fika så ca 5000 per månad för äcklig "skolmats"kvalitet antar jag.
https://seniorval.se/bra-att-veta/boende/aldreboende/vad-kostar-aldreboende
Jag håller helt med om att både mat och omsorg borde fungera bättre på vårdinrättningarna, men utifrån personlig erfarenhet av att hantera sådant åt en äldre familjemedlem så är min bild att det åtminstone inte rör sig om ''hutlösa priser'' jämfört vad mat, vård, hyreslägenhet, fika etc. kostar i andra sammanhang.
Citera
2026-05-31, 21:21
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Jag håller helt med om att både mat och omsorg borde fungera bättre på vårdinrättningarna, men utifrån personlig erfarenhet av att hantera sådant åt en äldre familjemedlem så är min bild att det åtminstone inte rör sig om ''hutlösa priser'' jämfört vad mat, vård, hyreslägenhet, fika etc. kostar i andra sammanhang.
Ja. Men de tog livet av min morfar. Kroppsligt var han fortfarande mycket bra vid 95, behövde ingen käpp e d, klar i huvudet gällande långtidsminne, men inget korttidsminne så det blev farlig att bo kvar hemma för han glömde saker så det blev brandrisk. Alla andra jobbade och bodde på andra orter, så han hamnade på ålderdomshem där det först blev lårbensbrott och då tyckte de att de skulle mata honom, fastän han kunde äta själv, och då kvävde de honom genom att mata honom för fort, och det verkar som att ingen av personalen kunde Heimlich!
Citera
2026-05-31, 21:32
  #31
Medlem
Ja jag behöver mina pengar. Är dock under 50, men
Alla pensionärer behöver pengar!
Det bästa du kan lägga dina pengar på som pensionär är till ett stress fritt liv. Det inkluderar bla privat vård. Fy fan för att förlita sig på den svenska “välfärden”!!!!!!
Citera
2026-05-31, 22:14
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Ja. Men de tog livet av min morfar. Kroppsligt var han fortfarande mycket bra vid 95, behövde ingen käpp e d, klar i huvudet gällande långtidsminne, men inget korttidsminne så det blev farlig att bo kvar hemma för han glömde saker så det blev brandrisk. Alla andra jobbade och bodde på andra orter, så han hamnade på ålderdomshem där det först blev lårbensbrott och då tyckte de att de skulle mata honom, fastän han kunde äta själv, och då kvävde de honom genom att mata honom för fort, och det verkar som att ingen av personalen kunde Heimlich!
Fan vad bull. Jag beklagar!
Citera
2026-06-01, 10:52
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Fan vad bull. Jag beklagar!
Inte åldringsvården, men sjukvården tog livet av min farfar också i förtid.
Han jobbade som vanligt dagen innan trots att han hade fastat flera dagar som förberedelse till magcanceroperation.
De öppnade och såg att det var för sent, så de sydde bara igen.
MEN det var INTE det som var felet utan att de inte hävde fastan på ett vettigt sätt utan de gav honom vanlig mat full portion - så han fick tarmvred och hamnade i koma...
Iofs vaknade han från koman efter en knapp veckan men kom aldrig upp igen. Sedan dog han, men det var iofs bättre för honom att döden påskyndades så fick han inte lika mycket värk.
(Vi har en gen, som gör att inga värktabletter tar på oss, vilket gör värkproblem extra viktiga.)
Citera
2026-06-01, 10:57
  #34
Avstängd
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Okej, ditt val och din åsikt, men hur menar du att detta blogginlägg har ett diskussionsunderlag?

Nej, ett mycket intressant ämne! Jag ska läsa alla inlägg, fundera och se vad jag kommer fram till.
Citera
2026-06-01, 11:51
  #35
Avstängd
Comitiums avatar
Som pensionär har man små behov och behöver inte så mycket pengar så man kan lika gärna ge bort pengarna till sina barn så de inte behöver vänta till arvet.

En första fråga är naturligtvis att även om man har små behov, varför ge bort pengarna? Man kan ju behålla dem i alla fall… Man är väl sig själv närmast?

Men allvarligt talat: Vad vet man om vilka behov som kan dyka upp? Ofta handlar det om tjänster av olika slag som kan kosta. Tandvård, Hörselhjälpmedel av hög kvalitet, Bostadsanpassningar, Privat hjälp i hemmet, Transporter, Egenavgifter inom äldreomsorg. En permobil kan kosta upp till 30-40 000 kronor eller mer.

För en person som vill ha god komfort och självständighet kan sådana kostnader sammantaget uppgå till hundratusentals kronor under pensionstiden, även i Sverige där mycket vård och omsorg är offentligt finansierad.

Nästa fråga är förstås om pensionärer ha så små behov att de lika gärna kan ge bort sina pengar. Det varierar naturligtvis kraftigt inte minst eftersom många går i pension i sextioårsåldern. Att 60-70-åringar har mindre behov av sådant som kostar är ju bara nys. De kan ju ha oförändrade behov av resor, nöjen, restaurangbesök, fritidsaktiviteter, nya kläder m.m. Men visst när man börjar närma sig 80 är man väl mindre aktiv. Fast jag har en granne som kör tung motorcykel och är 94.

Mitt råd är att ge inte bort pengarna i förtid. Du kommer att ångra dig. Och varför skulle du förresten göra det över huvud taget?
__________________
Senast redigerad av Comitium 2026-06-01 kl. 11:53.
Citera
2026-06-01, 13:50
  #36
Medlem
Går ju för fan back varenda jävla månad med skitpensionen som man får ut.
Förra månaden back med fucking 35 000 (massa räkningar som kom bilförsäkring etc) Tur att man hade vett att gå in i aktiemarknaden 25 år innan pension.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in