Citat:
Ursprungligen postat av
gärningsman
Jag har märkt att när man börjar bli äldre, +75 år så försvinner det mesta nyfikenheten på livet. Man behöver inte längre materiella saker, knappt upplevelser. Istället ugglar många pensionärer i sina stora lägenheter/villor/lantbruk tills dom läggs in på ålderdomshemmet där dom snällt får betala vansinniga belopp för skitvården dom får.
Jag går i tankarna att om jag mot all förmodan blir 65 år och har hälsan i någorlunda behåll så tänker jag skänka alla mina tillgångar till mina barn, som förmodligen kommer ha mer nytta av pengarna än vad jag kommer ha.
Istället kan jag ägna den sista tiden i väntan på döden, göra saker som inte kostar något. Och skulle det kosta något så får staten snällt stå för det, med tanke på hur många miljoner jag betalat i skatt.
Rätt skönt att kunna leva bekvämt, äta och dricka gott när man är äldre. Hålla sig aktiv, åka på road trips och semester några gånger om år. (Personligen är jag helt ointresserad av varmare länder och solresor) Även åka till Danmark, Norge, Polen och Tyskland kostar en del, kan bli dyrare än nån jävla sandstrand tom.
Mina föräldrars sista år blev relativt dyra med sjukhusbesök, medicin, färdtjänst, hemsjukvård, korttidsboende osv. Allt är ju subventionerat men drar snabbt iväg ändå om man räknar ihop det.
Nu tror jag inte dottern skulle slösa bort arvet på knark, spel och horor men hon kan trots mina instruktioner gifta sig med någon lycksökare som blåser henne på minst halva "arvet" Har försökt lära henne det grundläggande som samboavtal, enskild egendom och äktenskapsförord. Men det finns många fallgropar på vägen.
Tror jag behåller mina pengar själv ett tag till.