2026-06-01, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonar242
Ett exempel ut högen: det är väl belagt att den tyske författaren Johann Wolfgang von Goethe var medlem av Illuminatorden med ordensnamnet "Abaris". Utifrån det du skrivit, så var Johann Wolfgang von Goethe antingen inte en författare, eller så har du fel.

Belagt, ja. Men inte via myndigheterna. Det förekom ingen polisiär eller juridisk förföljelse mot Goethe på grund av hans medlemskap.
Citera
2026-06-01, 11:27
Medlem
Citat:
1. Illuminatorden existerade 1776-1785.

I Tyskland, ja. Hur var det t.ex. med Bohemans försök att etablera orden i Sverige 1803?

Varför förbjuds orden i Tyskland inte bara en gång, utan tre gånger, senast 1790? Nytryckta pamfletter återfanns vid razzior åren efter 1785. När Engel tar upp Zwacks historik så använder han just orden "en tynande tillvaro".
Citera
2026-06-01, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Jesuiterna var ju öppna för Alumbrados, och sen att Weishaupt hade studerat på Jesuit styrda läroverk

Weishaupt var katolik fram till sin död, trots att han föraktade all religion, han hedrades även av Kungliga Vetenskapliga Akademin i München genom ett hedersmedlemskap 1808. Ironiskt nog var det dock just jesuiterna som krossade Illuminatorden.
Citera
2026-06-01, 11:40
Medlem
En annat knäpp tanke. Weishaupt vurmade ju för den romerska slaven Spartacus och hans gladiatorvänner som försökte skapa en utopi i det gamla Rom. Spartacus dyker ju upp som föredöme på flera håll i historien. Jag tänkte bl.a. på Rosa Luxemburgs Spartakistförbund. Hur ideologiskt närsläktat med Illuminatus kan detta vara? Inte alls kanske? Var Weishaupt en smygkommunist? Hans skrifter är oerhört svåra att läsa, så det är inte alldeles lätt att bilda sig en klar uppfattning om hans ideal.
Citera
2026-06-01, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polox
En annat knäpp tanke. Weishaupt vurmade ju för den romerska slaven Spartacus och hans gladiatorvänner som försökte skapa en utopi i det gamla Rom. Spartacus dyker ju upp som föredöme på flera håll i historien. Jag tänkte bl.a. på Rosa Luxemburgs Spartakistförbund. Hur ideologiskt närsläktat med Illuminatus kan detta vara? Inte alls kanske? Var Weishaupt en smygkommunist? Hans skrifter är oerhört svåra att läsa, så det är inte alldeles lätt att bilda sig en klar uppfattning om hans ideal.
Hur stämmer detta med vad du tidigare skrev

Citat:
politiskt rationella rörelse som Weishaupt ledde
Citera
2026-06-01, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Hur stämmer detta med vad du tidigare skrev

Alla är tämligen överens om att hans skrifter är snåriga, Engel säger detta, och menar att endast en bra redaktör skulle kunna möjliggöra en utgivning idag.

Vad han ville åstadkomma är man däremot överens om; Otto Henne beskriver Ordens medel som "a gradual and peaceful revolution", vars mål var att "without violence, sweep Princes and National boundaries from the face of the earth, and constitute the human race one family, every housefather a priest and lord of his own, and Reason the one lawcode of mankind". Att förnuft och frihet var målet innebar också att man undvek "all forms which might suggest obedience to any religion or church".

Dessa frihetsideal står dock i bjärt kontrast mot de metoder Weishaupt använde för att organisera och leda sin orden; detta var inspirerat och hämtat ur jesuiternas metoder, och inbegrep ett despotiskt ledarskap samt uppmuntran till spioneri mellan ordensmedlemmar och angiveri. Som Henne sammanfattar det: "Jesuit policy and the imprudent admission of objectionable or indifferent characters proved the ruin of the order. Despotic rule and espionage could never promote the cause of liberty and enlightenment—and the founder of the order proposed to make enlightenment the means of attaining liberty."

Weishaups mål och medel framstår därför idag som en aning motstridiga, och man undrar vilka ideal som egentligen drev honom.
Senast redigerad av polox 2026-06-01 kl. 14:51.
Citera
2026-06-01, 22:53
Medlem
Citat:
Belagt, ja. Men inte via myndigheterna. Det förekom ingen polisiär eller juridisk förföljelse mot Goethe på grund av hans medlemskap.
Nu flyttar du positionerna i stället för att hålla en konsekvent linje. Frågan handlande inte om förföljelse - du skrev att konstnärer inte var med i Illuminatorden, jag menade att det inte stämmer. Och i stället för att enkelt skriva "mitt misstag" börjar du skriva om annat.
Citera
2026-06-01, 23:08
Medlem
Citat:
I Tyskland, ja. Hur var det t.ex. med Bohemans försök att etablera orden i Sverige 1803?
Det handlade inte om Illuminatorden. Enligt professor Andreas Önnerfors: Carl Adolph Boheman hade från och med slutet av 1790-talet "rekryterat delar av den gustavianska eliten (däribland hertig Carl och hans gemål Hedvig Elisabeth Charlotta, vars oinskränkta förtroende han vunnit) till ett esoteriskt, könsblandat ordenssällskap: D.E.L.U. (Det eviga ljusets utvalda). Bohemans verksamhet betraktades dock som politiskt subversiv, dels på grund av ordenssällskapets koppling till det danska hovet, och dels på grund av en allmän rädsla för den så kallade illuminismens eventuella revolutionära inriktning. I jakten på syndabockar präglades efter den franska revolutionen begreppet "illuminism" för att beskriva sällskap och ordnar som tagit till sig mer av upplysningstidens svärmiska strömningar, såsom animal magnetism, alkemi och teosofi. Dessutom blandades illuminismen ideligen ihop med de bayerska illuminaterna som båda anklagades för att underminera kyrkans och kronans makt. (min fetning) Bohemanaffären kulminerade i februari och mars 1803. Den svenska allmänheten informerades genom en artikel i Inrikes Tidningar den 29/3."

Citat:
Varför förbjuds orden i Tyskland inte bara en gång, utan tre gånger, senast 1790? Nytryckta pamfletter återfanns vid razzior åren efter 1785.
Påståendet stämmer inte.
1784 (June 22): The first edict was issued. Karl Theodor banned all secret, unauthorized societies and communities across Bavaria.
1785 (March 2): A second edict specifically outlawed the Illuminati by name, labeling the group treasonous and heretical. It forbade recruitment and meetings under penalty of severe punishment.
1785 (August 16): The final, sweeping edict reiterated the ban with stricter terms, resulting in raids, confiscation of the group's documents, and the suppression of the order.

Citat:
När Engel tar upp Zwacks historik så använder han just orden "en tynande tillvaro".
Vad säger originaltexterna? Konspirationsteorier och populärkultur har ofta blandat ihop Zwacks historiska roll och Engels återupplivningsförsök med den moderna myten om en hemlig världselit. Det ursprungliga sällskapet handlade dock om upplysningstidens filosofi och religionskritik, snarare än nutida konspirationsteorier om en världsregering.
Senast redigerad av jonar242 2026-06-01 kl. 23:16.
Citera
2026-06-02, 10:05
Medlem
Citat:
Illuminati fanns före Weishaupt, och förmodligen även efter. Knigge talade själv om okända höjdare (precis som von Hund och Blavatsky gjorde för sina hemliga sällskap). Även om Weishaupt lade av med ordensverksamheten själv, så förde han en livlig korrespondens med många framstående personer fram till sin död i politiska frågor. Hans grav (och även hans närmastes) vårdades och hölls prydliga ända långt in på 1800-talet (kanske än idag) av de som då i efterhand fortfarande kallade sig Illuminatiorden.

Zwack och andra framstående initierade blev ministerråd och verkade för att andra kom in. Att orden dog ut 1785 är nog inte riktigt sant, de förde dock en tynande tillvaro, då ju det var belagt med dödsstraff att värva nya medlemmar. Så farlig ansågs rörelsen vara. I myndigheternas listor över medlemmar togs dock aldrig kulturarbetare upp, författare med flera. Därför är det ju intressant att man idag anser att vissa musiker osv är med.

Man bör heller inte förglömma försöken att sprida Illuminati utanför Tyskland till Europeiska städer, bl.a. i Italien, samt i New England i USA och förstås den svenska historien med Boheman 1803 vilket slutade i landsförvisning beordrad av kungen.
Ja är man foliehatt så är man.
Citera
2026-06-02, 10:06
Medlem
Citat:
Min fetning. Det är lustigt att ni frimurare än i dag ser er som en elit. Baron Knigge uttryckte sig någon gång förbittrat över att "samhället trodde sig stå över frimurarna", när det enligt hans mening borde vara tvärtom. Ludvig XIV sade "staten, det är jag", men både monarkin och aristokratin, hela den franska eliten, försvann kvickt ett par årtionden senare, utan att samhället gick under.
Var kan jag läsa om att frimurare ser sig som en elit?
Citera
2026-06-02, 11:16
Medlem
Citat:
Nu flyttar du positionerna i stället för att hålla en konsekvent linje. Frågan handlande inte om förföljelse - du skrev att konstnärer inte var med i Illuminatorden, jag menade att det inte stämmer. Och i stället för att enkelt skriva "mitt misstag" börjar du skriva om annat.

Nej, det skrev jag inte alls. Jag har inte flyttat några positioner eller misstagit mig. Jag skrev:
Citat:
I myndigheternas listor över medlemmar togs dock aldrig kulturarbetare upp

Det fanns många författare som var medlemmar i Illuminati, även skådespelare osv samt några fransmän på besök i Tyskland som initierades, men som jag aldrig riktigt fått klart för mig vilka de var.

Tror du att mina påståenden saknar grund? Jag är faktiskt inte idiot, även om ni tycks tro det.
Ur en källa:
"Outside the nobility, the Order included many scholars and writers, as well as artists and theologians. No names from the artisan class are recorded. This may be explained by the fact that representatives of the trades were considered less dangerous at that, and the government deemed it unnessary to include them in lists; at least their names are not found in the official lists."

Att Goethe var medlem under namnet Arbatis är känt på annat vis, men det finns inget som tyder på att han aktivt deltog i Ordens verksamhet, utan han hade troligen enbart ett flyktigt intresse (han var mer intresserad av vanligt frimureri).
Citera
2026-06-02, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Ja är man foliehatt så är man.

Nu skriver jag ju inte på FB för att servera färdiga sanningar som alla känner till, utan för för att få ev. värdefull feedback kring oklara eller spekulativa saker. Istället möts man från sådana som du av komplett förakt. Det är mycket tragiskt att man kan vara så inbilsk och hånfull. Typen av den personlighetsdaning ni ägnar er åt verkar tyvärr vara av ett ganska korrupt slag.

Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Var kan jag läsa om att frimurare ser sig som en elit?

Du skrev själv för ett tag sedan: "Många ur eliten som skulle spärras in då, hur skulle ni i pöbeln klara er då?"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in