Citat:
Nja, vi har över en halv miljon vildsvin i landet och vi skjuter av >100'000 varje år, vilket inte gör något för att minska stammen. Om vi skulle skjuta ner stammen till några få tusen individer, så skulle det rimligen innebära (eftersom det skulle ta åtskilliga år att genomföra) att vi skulle behöva skjuta av miljontals vildsvin. Och sedan tusentals eller tiotusentals grisar varje år för att hålla populationen i schack.
Och ska man locka tiotusentals jägare, att lägga enorma mängder tid och att investera många tiotusentals eller t.o.m. hundratusentals SEK (vapen, värmesikten, drönare med värmekamera, fällor o.s.v.) för att jaga gris kommersiellt, så tarvas det en mycket väl tilltagen skottpeng.
Och ska man locka tiotusentals jägare, att lägga enorma mängder tid och att investera många tiotusentals eller t.o.m. hundratusentals SEK (vapen, värmesikten, drönare med värmekamera, fällor o.s.v.) för att jaga gris kommersiellt, så tarvas det en mycket väl tilltagen skottpeng.
Som jag förstår så skjuter många vildsvin redan idag utan att få en krona för det mer än köttet, samma sak gäller väl för älg och alla andra djur som jagas.
Som jag förstår år jakt en dyr hobby och köttpriset på det man skjuter blir jävligt högt om man ska räkna som du gör. Många ska även lägga till summor för arrenden, medlemsskap i jaktlag osv osv.
Om man nu kan få ex. 3000kr/gris (jag har noll koll på om det är en vettig nivå men känns som att det borde göra att det blir mer intressant att skjuta djuren även om det är lite omak att göra det med tanke på nattjakt osv.
Om man nu är ute för att få ner stammen så kan man även skjuta kultingarna som då blir bra peng men lite jobb då jag gissar att det inte ens är värt att stycka en sån.
Ska man sen få ner antalet så krävs det att man skjuter fler grisar än vad som föds så att börja få bort hanarna borde de vuxna djuren är också bra. Kanske ska det vara en högre peng på dessa.