Citat:
Ursprungligen postat av
Knaseligas
Exakt, för att få ut fler jägare och jaga detta svårjagade djur måste det till något extra som skottpengar.
Jag jagar inte men vet att just vildsvinsjakt sker på natten så även det gör att det inte blir fullt lika enkelt.
Vad tror du, om du nu är jägare, skulle 2000-3000kr per gris göra det intressant att åka iväg en natt och säkert sen hela dagen efter och ta hand om det man skjutit?
Jag vet inte hur lätt vildsvinskött är att sälja då jag endast provat steken som jag tycker är god. Kotletterna har jag inte testat men ska vara fina sägs det. Köttfärs? Filé? Jag har aldrig testat så nyfiken.
Krävs då också att intresset från befolkningen och butikerna ökar att köpa in köttet så vi inte bara skjuter och sen bränner eller gör hundmat av allt.
Om man räknar snabbt på att vi har 300 00 djur i landet och man får 2000kr per skjutet djur så skulle bara skjutpengen bli ca 600 miljoner. Lägg där till alla tester som ska göras, styckning, förpackning och att skjuta av 300 000 grisar gör man säkerligen inte på några månader utan här handlar det om flera år.
I det långa loppet en vinst för samhälle och försäkringsbolag.