2026-05-31, 07:43
Medlem
Riksreptilens avatar
Vi får se om alla tre möjliga samarbetspartner håller med om opposition-Magdas plan.

https://www.sverigesradio.se/play/artikel/9227643

" Socialdemokraterna vill minska antalet vildsvin kraftigt från dagens cirka 300 000 till några tusen.

Partiet anser att det krävs ett nationellt mål för hur många vildsvin det ska få finnas.
S anser att Sverige ska ligga på samma nivå som övriga nordiska länder. "

Halvering för att minska trafikolyckor är jag positiv till men redan där kommer svinen vara mycket mer skygga och svårskjutna.
Bra sossarna i några frågor kan titta på hur våra grannländer gjort och inte uppfinna egna lösningar hela tiden.
Citera
2026-05-31, 07:50
Medlem
Är väll bra. Vem ska skjuta dom? Det är redan fri jakt på vildsvin typ. Det skulle gå åt 1000 tals jägare till deta
Citera
2026-05-31, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
Vi får se om alla tre möjliga samarbetspartner håller med om opposition-Magdas plan.

" Socialdemokraterna vill minska antalet vildsvin kraftigt från dagens cirka 300 000 till några tusen.

Partiet anser att det krävs ett nationellt mål för hur många vildsvin det ska få finnas.

Halvering för att minska trafikolyckor är jag positiv till men redan där kommer svinen vara mycket mer skygga och svårskjutna.
Bra sossarna i några frågor kan titta på hur våra grannländer gjort och inte uppfinna egna lösningar hela tiden.
Haha, hur tänkte de att det skulle gå till rent praktiskt? Flyga runt och skjuta dem med en minigun från en helikopter?

Vildsvin är ju inte det lättaste djuret att minska populationen på. De skulle ha låtit bli att plantera in dem igen när vi äntligen blivit av med svinen.
Citera
2026-05-31, 07:58
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Jättebra förslag men som vanligt när S talar så finns inga svar på hur det ska göras.
Om vi nu ska skjuta av vildsvin så förstår jag inte tanken med att man ska spara några stycken utan då är det bättre att utrota då vildavin är en invasiv art och dessutom avlar av sig rätt snabbt.

Vi såg hur lång tid det tog att rensa vildsvinen i Fagersta efter svinpesten där och då var det bara ett litet område men med inkallade jägare.

Ska man skjuta av svinen i hela sverige så kommer det krävas skottpengar så intresset helt enkelt går upp. Säg att man kan få 3000kr per gris som skjuts så blir det intressant plus att man också ska ha en enkel möjlighet att sälja köttet.

Tror inte ett jävla dugg på vad S säger ska tilläggas.
Citera
2026-05-31, 08:04
Medlem
Ichwills avatar
Låt vildsvinen vara, jag ser hellre att vi kastar ut alla muslimer och Mena-folk istället. Svinen gör inte ens en tusendels skada jämfört med Invandringen.
Citera
2026-05-31, 08:05
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen

S politik liknar tidö så mycket att nu famlar man i mörket över politik som få S att sticka ut bland mängden. Ingen bryr sig om detta.
Citera
2026-05-31, 08:11
Medlem
Kan ju börja med att ändra lagen så köttet kan säljas i hela Sverige idag (från november 2024) endast tillåtet till privatpersoner och lokala butiker och restauranger.
Citera
2026-05-31, 08:24
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
S politik liknar tidö så mycket att nu famlar man i mörket över politik som få S att sticka ut bland mängden. Ingen bryr sig om detta.
Mer exakt är det Liberalerna som satt denna trend då de ett tag kom med ett nytt förslag varje dag för att få uppmärksamhet.

Enda sättet detta förslag skulle ge tydlig påverkan vore om ett massivt utbrott av svinpesten skulle dyka upp.
Tänk motsvarande som drygt 5000 döda 1988 sälar gynnade MPs återtåg till riksdagen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wEO265/miljokrisen-som-sande-mp-rakt-in-i-riksdagen
Citera
2026-05-31, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jättebra förslag men som vanligt när S talar så finns inga svar på hur det ska göras.
Om vi nu ska skjuta av vildsvin så förstår jag inte tanken med att man ska spara några stycken utan då är det bättre att utrota då vildavin är en invasiv art och dessutom avlar av sig rätt snabbt.

Vi såg hur lång tid det tog att rensa vildsvinen i Fagersta efter svinpesten där och då var det bara ett litet område men med inkallade jägare.

Ska man skjuta av svinen i hela sverige så kommer det krävas skottpengar så intresset helt enkelt går upp. Säg att man kan få 3000kr per gris som skjuts så blir det intressant plus att man också ska ha en enkel möjlighet att sälja köttet.

Tror inte ett jävla dugg på vad S säger ska tilläggas.

Exakt, för att få ut fler jägare och jaga detta svårjagade djur måste det till något extra som skottpengar.
Citera
2026-05-31, 09:33
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knaseligas
Exakt, för att få ut fler jägare och jaga detta svårjagade djur måste det till något extra som skottpengar.

Jag jagar inte men vet att just vildsvinsjakt sker på natten så även det gör att det inte blir fullt lika enkelt.
Vad tror du, om du nu är jägare, skulle 2000-3000kr per gris göra det intressant att åka iväg en natt och säkert sen hela dagen efter och ta hand om det man skjutit?
Jag vet inte hur lätt vildsvinskött är att sälja då jag endast provat steken som jag tycker är god. Kotletterna har jag inte testat men ska vara fina sägs det. Köttfärs? Filé? Jag har aldrig testat så nyfiken.
Krävs då också att intresset från befolkningen och butikerna ökar att köpa in köttet så vi inte bara skjuter och sen bränner eller gör hundmat av allt.

Om man räknar snabbt på att vi har 300 00 djur i landet och man får 2000kr per skjutet djur så skulle bara skjutpengen bli ca 600 miljoner. Lägg där till alla tester som ska göras, styckning, förpackning och att skjuta av 300 000 grisar gör man säkerligen inte på några månader utan här handlar det om flera år.
I det långa loppet en vinst för samhälle och försäkringsbolag.
Citera
2026-05-31, 09:34
Medlem
bo-jerrys avatar
Det är faktisk genomförbart .dom har varit utrotade i Sverige tidigare
Citera
2026-05-31, 09:39
Medlem
Svinen ställer till mycket skada på mark samt även viss trafikfara och en minskning av stammen vore positivt, sen får man ju se hur man ska åstadkomma detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in