2026-05-31, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ichwill
Jag ser hellre att vi kastar ut alla blattar ur landet.
Det är kanske dom vildsvinen det talas om🤔
Citera
2026-05-31, 20:11
Medlem
vanartads avatar
Lycka till att skjuta av 300.000 vildsvin. Vildsvin är inte lätta att skjuta av då de besitter en relativ hög intelligens och de föder väldig många grisar varje år.
Det är helt obegripligt att politiker får hävda ur sig precis vilka idiotiska planer utan att ens försöka kontakta individer som faktiskt har erfarenhet inom området.

Det borde finnas ett prov, typ högskoleprovet, som precis samtliga presumtiva riksdagsmän skulle tvingas göra. Om kandidatens resultat låg under ett visst värde, så skulle denne inte få sitta i Riksdagen avsett hur många som än röstade på kandidaten.
På så sätt skulle man kunna få bort de värsta idioterna, typ Linda Snecker och Annika Strandhäll.
Citera
2026-05-31, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Är väll bra. Vem ska skjuta dom? Det är redan fri jakt på vildsvin typ. Det skulle gå åt 1000 tals jägare till deta

Självfallet ska dom nya svenskarna som har en medhavd religiöst agg mot grisarnas skjuta dom.

Långa utbildningar och finansiering av jaktvapen via offentliga medel är det ända lämpliga.

Beväpnade främmande män militärför ålder ska patrullera varje skogsdunge om S får bestämma och är du emot är du racist pirat elak m.m
Citera
2026-05-31, 20:19
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
SD jägare älskar väl att skjuta och ha vapenvård? Dom lär inte protestera.

Det är gruppen i landsbyggd S är ute efter främst.

Citat:
Ursprungligen postat av MosterAugusta
Jag förmodar att man vill locka väljare från Nyans. Musslorna gillar inte grisar. 🤔
En viss andel har nog även vapen och friluftsintresse.

Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Sossarna vill ha fler röster från landsbygden. För där är SD stora.
Listig metod med en rätt otydlig policy angående genomförande men något folk får tolka själv i några år framåt.
Mycket bättre än att utlova sänkta dieselpriser som inte går genomföra.

Från dagens omkring 300 000 vildsvin vill Socialdemokraterna minska antalet till ett par tusen.

Efter lite letande hittade SR någon i toppen av jägarförbundet som inre var imponerad av det rätt vaga förslaget angående genomförande och kostnad.

https://www.sverigesradio.se/artikel/jagareforbundet-kritiserar-s-forslag-om-vildsvin
”Vi har ju inte under modern tid hört talas om ett så här dramatiskt förslag, det är ju unikt” säger Carl-Johan Djurstedt Holm som är Generalsekreterare på Svenska Jägarförbundet. "
Citera
2026-05-31, 20:44
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Bara bygga någon AI-drönare med vapen, tränad på vildsvinsjakt i en simulator.
Citera
2026-05-31, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ichwill
Jag ser hellre att vi kastar ut alla blattar ur landet.

Citat:
Ursprungligen postat av Smurfiga

Ja, hur har Såsseriet tänkt sig att vildsvinen ska integreras och tvångsblandas i det
nya Sverige ?

Den stora grejen hos Såsseriet var ju tvångsblandningen som de lanserades med buller och bång.

Jag ser bara en Sosse-blåsning till här ?

Att ifall Magda vinner, så kommer det att kastas många hundra miljoner på vildsvinsutredningar,
som administreras av just det:
- Sossarna förstås ? Vilka annars ?

Efter Lotteri-blåsningen så kommer det att bli de lotteri-anställda som kommer att sitta och utreda vildsvinens tillvaro i Sverige.

Det utmynnar förstås inte i någon avskjutning av vildsvinen, utan bara
en massa gnäll från Sååssseriet om att nu måste de höja skatterna igen ?

Och det är de experter på att hitta på motiv att konstruera nya skatter ?

Citat:
Ursprungligen postat av Smurfiga

Hmm, ja det kan man tolka si och så ?
Såssarna har ju kontakter inom den gängkriminella världen, så
att Såssarna kan pynta ut skottpengar till sina gullegrisar,
kaosblattarna alltså
Gullegrisar = vildsvinen förstås ?

Hamas är ju två ord Ham och Ass, dvs svin-skinka ju !
Detta accentuerar ju ett tydligt problem att vildsvin och tamgrisar har
funnits i Skandinavien sedan den sista istiden. Därmed är all mark i Europa
besmittad enligt Islam och ingen muslim kan då trivas här.

Lika bra att de självmant åker tillbaka till sina
taliban-grottor och lever sina enkla stenåldersliv.

Kanske enklast så för alla inblandade ???

BTW: Undrar om PK-MSM kommer att ta tag i vildsvinsproblemet på allvar ?
När kommer första ledaren på Aftonbladet att dessa svin måste vara
Israels, USAs och Trumps fel alltihopa förstås ?

Ja, jäklar att geniknölarna måste gnuggas nu på AB och PK-MSM, gärna om man kan koppla
KLimateffekten till vildsvinens framfart här ?

Kommer ABs tankesmedja nu att tänka ut att limma fast vildsvin med klimatlim på strategiska platser
runt om i Sverige och i Stockholm ?

När dyker det första vildsvinshuvudet upp fastlimmat framför DNs och SVTs
entré-dörrar till exempel ?

Och för att vildsvinen ska minska i antal så måste S återinföra dels plastpåseskatten
plus att höja bensin-/diesel-priset till typ 55 kr/litern ?
Eller varför inte hugga till med 104 kr/litern direkt ?

Kör så det ryker bara, rakt in i kaklet ?
Vad kan gå fel den här gången med Sossarna då då ?
Är det ett kodmeddelande inbyggt att Såsse-Magda ser vildsvinen som
några Sossesvin ?

Blir vildsvinsfrågan en viktig valfråga som Sossarna kommer att vinna
valet på ?
Senast redigerad av MuhammedsArsle 2026-05-31 kl. 21:10.
Citera
2026-05-31, 20:52
Medlem
stilichos avatar
Det är väl ingen som gillar vildsvin så det är ju ett självklart vallöfte att ge. Men allting handlar ju om utförandet. Vad vill de egentligen göra för att utrota vildsvinen? Att bara säga rösta på oss om du vill minska vildsvinsstammen är ju ungefär lika intelligent som att säga rösta på oss om du alltid vill ha fint väder.

Citat:
Ursprungligen postat av Pausanias
Det här är valfläsk ämnat att locka kepsmän från centern och SD. Samma sak när de och M lyckades få igenom att pressa ner vargstammen till hotad nivå. Jägarna är en stor grupp på landet och de flesta är absolut inga naturvårdare, vilket alltid deras företrädare hävdar, utan helt simpelt köttjägare med ett litet inslag av lustmördare. Det kommer nog att få några Kenta och Benke att lyfta på kepsen och tänka efter.

Du känner uppenbarligen inte så många jägare. Även om jägargruppen har sin beskärda del av vapenfetischister och allmänna knäppgökar så är det förvånansvärt många jägare som är vad man enklast skulle kunna beskriva som naturvårdare eller åtminstone viltvårdare. Ofta är det helt och hållet jägarna som håller uppe viltnivåerna, trots att alla andra intressegrupper, markägare allra mest, helst skulle se minskade nivåer.

Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Lycka till att skjuta av 300.000 vildsvin. Vildsvin är inte lätta att skjuta av då de besitter en relativ hög intelligens och de föder väldig många grisar varje år.

Det är definitivt inte omöjligt att utrota vildsvinen, men det behövs ju ganska radikala lösningar som jag har mycket svårt att se att några politiker vill genomföra.

Den enkla delen är att lätta på alla teknikrestriktioner. Ett utmärkt exempel är de många restriktionerna vad gäller värmekameror och annan elektronisk utrustning, idag är det till exempel inte tillåtet att använda drönare med värmekamera för att spåra upp vildsvin i deras daglegor, en jaktmetod som rent teoretiskt borde vara väldigt effektiv för att rensa ett område på vildsvin.

För att verkligen få ned vildsvinsstammarna behöver man öka jaktintresset. Vildsvin är helt enkelt svårjagade och därför inte särskilt attraktiva för jägarna. Det kan man göra med skottpengar. Men det kostar pengar, till och med rätt mycket pengar om det ska vara effektivt. En annan variant är att göra jakten helt fri, det vill säga ta bort den privata jakträtten och låta vemsomhelst jaga vildsvin varsomhelst. Men även om det kanske kan vara effektivt (du måste skjuta vildsvinen innan någon annan gör det) så kommer det väcka ett ramaskri av sällan skådat slag inom jägarlobbyn. Vilket, inbillar jag mig, inte är politikernas syfte.
Citera
2026-05-31, 20:58
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Det är väl ingen som gillar vildsvin så det är ju ett självklart vallöfte att ge. Men allting handlar ju om utförandet. Vad vill de egentligen göra för att utrota vildsvinen? Att bara säga rösta på oss om du vill minska vildsvinsstammen är ju ungefär lika intelligent som att säga rösta på oss om du alltid vill ha fint väder.

Du känner uppenbarligen inte så många jägare. Även om jägargruppen har sin beskärda del av vapenfetischister och allmänna knäppgökar så är det förvånansvärt många jägare som är vad man enklast skulle kunna beskriva som naturvårdare eller åtminstone viltvårdare. Ofta är det helt och hållet jägarna som håller uppe viltnivåerna, trots att alla andra intressegrupper, markägare allra mest, helst skulle se minskade nivåer.

Det är definitivt inte omöjligt att utrota vildsvinen, men det behövs ju ganska radikala lösningar som jag har mycket svårt att se att några politiker vill genomföra.

Den enkla delen är att lätta på alla teknikrestriktioner. Ett utmärkt exempel är de många restriktionerna vad gäller värmekameror och annan elektronisk utrustning, idag är det till exempel inte tillåtet att använda drönare med värmekamera för att spåra upp vildsvin i deras daglegor, en jaktmetod som rent teoretiskt borde vara väldigt effektiv för att rensa ett område på vildsvin.

För att verkligen få ned vildsvinsstammarna behöver man öka jaktintresset. Vildsvin är helt enkelt svårjagade och därför inte särskilt attraktiva för jägarna. Det kan man göra med skottpengar. Men det kostar pengar, till och med rätt mycket pengar om det ska vara effektivt. En annan variant är att göra jakten helt fri, det vill säga ta bort den privata jakträtten och låta vemsomhelst jaga vildsvin varsomhelst. Men även om det kanske kan vara effektivt (du måste skjuta vildsvinen innan någon annan gör det) så kommer det väcka ett ramaskri av sällan skådat slag inom jägarlobbyn. Vilket, inbillar jag mig, inte är politikernas syfte.
Varför är det då så viktigt för dessa naturvårdare att utrota vargen? Jag har aldrig hört en enda jägare opponera sig mot varghatet i jägarkretsar. I Dalarna har de flesta vargrevir utplånats helt i det tysta, genom tjuvjakt. Alla jägare vet hur det går till och vilka som ligger bakom men ingen protesterar.
De flesta jägare är enbart köttjägare som tycker det är kul att döda försvarslösa djur.
Citera
2026-05-31, 21:27
Medlem
varför kunde dom inte skjuta gängen? eller skulle dom förlora sin väljarbas då
Citera
2026-05-31, 21:32
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
Vi får se om alla tre möjliga samarbetspartner håller med om opposition-Magdas plan.

https://www.sverigesradio.se/play/artikel/9227643

" Socialdemokraterna vill minska antalet vildsvin kraftigt från dagens cirka 300 000 till några tusen.

Partiet anser att det krävs ett nationellt mål för hur många vildsvin det ska få finnas.
S anser att Sverige ska ligga på samma nivå som övriga nordiska länder. "

Halvering för att minska trafikolyckor är jag positiv till men redan där kommer svinen vara mycket mer skygga och svårskjutna.
Bra sossarna i några frågor kan titta på hur våra grannländer gjort och inte uppfinna egna lösningar hela tiden.
Väldigt märkligt som vallöfte. Exakt vilka är det hon vill smöra för? Har hon råkat träffa nån som fått sin gräsmatta uppbökad och tänkt att hon ska locka alla villaägare?

Men skjuts det inte redan idag så många vildsvin som det bara går? Vad ska sossarna hitta på som gör att det skjuts tusen gånger fler?
Citera
2026-05-31, 21:41
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag jagar inte men vet att just vildsvinsjakt sker på natten så även det gör att det inte blir fullt lika enkelt.
Vad tror du, om du nu är jägare, skulle 2000-3000kr per gris göra det intressant att åka iväg en natt och säkert sen hela dagen efter och ta hand om det man skjutit?
Jag vet inte hur lätt vildsvinskött är att sälja då jag endast provat steken som jag tycker är god. Kotletterna har jag inte testat men ska vara fina sägs det. Köttfärs? Filé? Jag har aldrig testat så nyfiken.
Krävs då också att intresset från befolkningen och butikerna ökar att köpa in köttet så vi inte bara skjuter och sen bränner eller gör hundmat av allt.

Om man räknar snabbt på att vi har 300 00 djur i landet och man får 2000kr per skjutet djur så skulle bara skjutpengen bli ca 600 miljoner. Lägg där till alla tester som ska göras, styckning, förpackning och att skjuta av 300 000 grisar gör man säkerligen inte på några månader utan här handlar det om flera år.
I det långa loppet en vinst för samhälle och försäkringsbolag.

Nja, vi har över en halv miljon vildsvin i landet och vi skjuter av >100'000 varje år, vilket inte gör något för att minska stammen. Om vi skulle skjuta ner stammen till några få tusen individer, så skulle det rimligen innebära (eftersom det skulle ta åtskilliga år att genomföra) att vi skulle behöva skjuta av miljontals vildsvin. Och sedan tusentals eller tiotusentals grisar varje år för att hålla populationen i schack.

Och ska man locka tiotusentals jägare, att lägga enorma mängder tid och att investera många tiotusentals eller t.o.m. hundratusentals SEK (vapen, värmesikten, drönare med värmekamera, fällor o.s.v.) för att jaga gris kommersiellt, så tarvas det en mycket väl tilltagen skottpeng.
Citera
2026-05-31, 21:43
Medlem
Valfläsk riktat mot (c)bondepartiets väljare så att dom vill bli såssar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här