Citat:
Ursprungligen postat av
AskMeAboutJesus
Du är en medmänniska som vittnar om din livsåskådning och jag förstår att du inte trollar. Trots att det finns dem som gör det.
Nej, inte direkt. Det jag i så fall vittnar om är ett sätt att tänka och förhålla sig
till livsåskådningar som syftar till att minimera risken för att dessa formas av ignoransrelaterade faktorer, såsom misstag, missuppfattningar, illusionära föreställningar, hyckleri eller, i värsta fall, lögner.
En ytterligare viktig förutsättning för detta, utöver den metodik jag tidigare har beskrivit, vars kärna utgörs av kritiskt tänkande, är viljan att identifiera och konfrontera sådana uttryck för ignorans när de väl har påverkat ens tänkande. Detta kan i vissa fall innebära att man tvingas ompröva sin livsåskådning i grunden, då centrala antaganden som över tid har internaliserats och integrerats i dess struktur kan visa sig vila på felaktiga premisser eller vara otillräckliga i förhållande till verklighetens faktiska beskaffenhet.
Dock är jag väl medveten om att psyket ofta föredrar bekvämlighet framför sanning. Till exempel föreställningen att någon annan kan befria eller frigöra en genom att okritiskt tro på dennes ord.