2026-05-31, 22:02
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
En forskare, en domare eller någon som ska bygga ett hus måste vara kritisk, men en medmänniska behöver inte vara kritisk till en annan människas vittnesmål. Förtroende är viktigare än alla metoder och är grunden för verklig makt.
Ja, men det är ju underbart. Då kan du lita på det jag skriver istället för att vara kritisk.

För du betraktar väl mig som en medmänniska?
Citera
2026-06-01, 02:21
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Ja, men det är ju underbart. Då kan du lita på det jag skriver istället för att vara kritisk.

För du betraktar väl mig som en medmänniska?
Du är en medmänniska som vittnar om din livsåskådning och jag förstår att du inte trollar. Trots att det finns dem som gör det.
Citera
2026-06-01, 12:21
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Du är en medmänniska som vittnar om din livsåskådning och jag förstår att du inte trollar. Trots att det finns dem som gör det.
Nej, inte direkt. Det jag i så fall vittnar om är ett sätt att tänka och förhålla sig till livsåskådningar som syftar till att minimera risken för att dessa formas av ignoransrelaterade faktorer, såsom misstag, missuppfattningar, illusionära föreställningar, hyckleri eller, i värsta fall, lögner.

En ytterligare viktig förutsättning för detta, utöver den metodik jag tidigare har beskrivit, vars kärna utgörs av kritiskt tänkande, är viljan att identifiera och konfrontera sådana uttryck för ignorans när de väl har påverkat ens tänkande. Detta kan i vissa fall innebära att man tvingas ompröva sin livsåskådning i grunden, då centrala antaganden som över tid har internaliserats och integrerats i dess struktur kan visa sig vila på felaktiga premisser eller vara otillräckliga i förhållande till verklighetens faktiska beskaffenhet.

Dock är jag väl medveten om att psyket ofta föredrar bekvämlighet framför sanning. Till exempel föreställningen att någon annan kan befria eller frigöra en genom att okritiskt tro på dennes ord.
Senast redigerad av particulum1 2026-06-01 kl. 12:23.
Citera
2026-06-01, 13:40
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Nej, inte direkt. Det jag i så fall vittnar om är ett sätt att tänka och förhålla sig till livsåskådningar som syftar till att minimera risken för att dessa formas av ignoransrelaterade faktorer, såsom misstag, missuppfattningar, illusionära föreställningar, hyckleri eller, i värsta fall, lögner.

En ytterligare viktig förutsättning för detta, utöver den metodik jag tidigare har beskrivit, vars kärna utgörs av kritiskt tänkande, är viljan att identifiera och konfrontera sådana uttryck för ignorans när de väl har påverkat ens tänkande. Detta kan i vissa fall innebära att man tvingas ompröva sin livsåskådning i grunden, då centrala antaganden som över tid har internaliserats och integrerats i dess struktur kan visa sig vila på felaktiga premisser eller vara otillräckliga i förhållande till verklighetens faktiska beskaffenhet.

Dock är jag väl medveten om att psyket ofta föredrar bekvämlighet framför sanning. Till exempel föreställningen att någon annan kan befria eller frigöra en genom att okritiskt tro på dennes ord.
Innebär även detta att du är öppen för möjligheten att ompröva din egen livsåskådning ifall den konfronteras med ny information?

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC6172100/
"The combination of the preceding nine lines of evidence converges on the conclusion that near-death experiences are medically inexplicable."
"NDEs are, in a word, real."

https://www.nderf.org/NDERF/Research/beingsstudy.htm
Jesus 12.7%
God 5.4%
Angels 4.8%
Det jag undrar är om denna kritiska analys appliceras endast på religion, eller även på sekularism? Finns det symmetri?
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-06-01 kl. 13:43.
Citera
2026-06-01, 13:43
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Innebär även detta att du är öppen för möjligheten att ompröva din egen livsåskådning ifall den konfronteras med ny information?

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC6172100/
"The combination of the preceding nine lines of evidence converges on the conclusion that near-death experiences are medically inexplicable."
"NDEs are, in a word, real."

https://www.nderf.org/NDERF/Research/beingsstudy.htm
Jesus 12.7%
God 5.4%
Angels 4.8%
Behöver vi ta ytterligare en runda där jag förklarar vad frihet från livsåskådning innebär?

Jag kan inte ompröva en livsåskådning som jag inte har.
Citera
2026-06-01, 13:45
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
9 timmar påstås han ha hängt på korset innan han dog. Vilket ju är mycket kortare än 24 timmar.
Bibeln rekommenderar alltså tortyr i högst nio timmar? Vilken trevlig bok och trevlig gud ni har.
Citera
2026-06-01, 13:47
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Behöver vi ta ytterligare en runda där jag förklarar vad frihet från livsåskådning innebär?

Jag kan inte ompröva en livsåskådning som jag inte har.
Alla har en livsåskådning, det är en del av att vara människa. Det känns som att du använder förutsättningen att sekularism är att "ha ingen livsåskådning", och därmed gör du den immun mot analys och kritik. Om bara "livsåskådningar" behöver analyseras, och du gör din åsikt till "ingen livsåskådning", så har du gjort dig ofalsifierbar, och stängt dig för vidare analys och omprövning.
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-06-01 kl. 13:51.
Citera
2026-06-01, 13:47
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Det jag undrar är om denna kritiska analys appliceras endast på religion, eller även på sekularism? Finns det symmetri?
Den bör appliceras på varenda livsåskådning av den enkla anledningen att ett psyke som är befäst vid en livsåskådning är ett psyke som inte är frigjort.
Citera
2026-06-01, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Bibeln rekommenderar alltså tortyr i högst nio timmar? Vilken trevlig bok och trevlig gud ni har.

Det var ju inte Gud som torterade Jesus
Citera
2026-06-01, 13:56
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Alla har en livsåskådning, det är en del av att vara människa. Det känns som att du använder förutsättningen att sekularism är att "ha ingen livsåskådning", och därmed gör du den immun mot analys och kritik. Om bara "livsåskådningar" behöver analyseras, och du gör din åsikt till "ingen livsåskådning", så har du gjort dig ofalsifierbar, och stängt dig för vidare analys och omprövning.
Ofalsifierbarhet kan jag inte undkomma, detta märker du av den enkla anledningen att du kan ifrågasätta och kritisera det jag skriver.
Citera
2026-06-01, 13:59
Medlem
Cyborg2030s avatar
Det ultimata beviset för att gud inte finns är de tio budorden. De är uppenbart orimliga. De två första punkterna som människan fick som levnadsregler av gud handlar om att människorna måste dyrka och respektera gud. Viss brottslighet nämns. Som att inte mörda eller stjäla. Men t.ex. våldtäkt nämns inte. Inte heller bedrägeri. Det är ju inte direkt trovärdigt att när en allvetande och allsmäktig gud, en gång i världshistorien ska berätta för människorna hur de ska leva, då är det absolut viktigaste för gud att vi ska dyrka honom. Men våldtäkt och bedrägeri får inte plats på listan. Det är ju skrattretande att ni tror att detta på riktigt är tio budord från gud. Givetvis är detta, ett av få spår från en gud i Bibeln, helt uppdiktat av människor från en tid då våldtäkt knappt betraktades som ett brott.
Citera
2026-06-01, 13:59
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ofalsifierbarhet kan jag inte undkomma, detta märker du av den enkla anledningen att du kan ifrågasätta och kritisera det jag skriver.
Inte till den grad jag skulle vilja. Du verkar gilla att avfärda påståenden, men att komma med påståenden är du sparsam med, antagligen för att det skulle göra dig just falsifierbar.

Du gillar att vara kritikern, den rimliga rösten, men att göra dig själv sårbar för att bli kritiserad vågar du inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in