Så jag inte behöver skriva det längre i flera trådar då någon behöver lära sig (långsiktigt) placerande..
TA = Teknisk analys = Tittar BARA på vad andra gör. Det är vad "superverktygen"
gör. Det är så det blir bubblor och ibland även överreaktioner nedåt. Om man har tillräckliga resurser kan man blåsa folk genom att SKAPA köp eller säljsignaler. Eftersom många är korkade är TA inget bra beslutsunderlag utom för att bestämma NÄR man gör affärer i de aktier FA bestämt...
FA = Fundamental analys = Vad aktien VERKLIGEN är värda, INTE vad en ofta korkad marknad tror.
Storfräsarna i t ex Shark Tank och jag
gör så här:
1. 3 x årsresultat justerat för tillfälliga skillnader och investeringar, INTE för underhåll.
Om en stor förändring är på väg som t ex uppfinning klar, gör man en uppskattning om framtiden. Uppfinnare brukar ha annan uppskattning än investerare
2. "Skrotvärdet" d v s vad innehållet i företaget är värt om verksamheten läggs ner. Kassa, fastigheter, maskiner...
1+ 2 dividerat med antal aktier.
Slutsats:
Om det begärda priset är inget intressant jämfört med FAvärdet - Leta efter annat.
Om det begärda priset är lågt jämfört med FAvärdet - Köp.
Om det begärda priset är mycket lågt jämfört med FAvärdet - Om man vågar (och klarar att betala räntorna), köp för alla pengar du får tag i
((T ex det största fyndet jag hittat var för länge sedan då Vostok Oil hade chans att hinna klart sin pipelineanslutning till riksnätet innan tjälen inte skulle klara att bära byggmaskinerna längre. Fast om de inte skulle hinna klart var det ingen katastrof eftersom de kunde hanka sig med pråmtransporter fram till nästa tjäle så risken var minimal eftersom priset var så lågt jämfört med FA, som jag fått fram var 18.
Så jag köpte "all in" plus för maxlån för 6 - 6:50.
Efter att jag hade publicerat min analys gick den upp ett par kronor,
men då rapport kom om att pipelinen blivit klar och företagets bedömning om framtiden, rusade aktien upp till 16:50 innan den lugnade ned sig. Då sålde jag och köpte något annat fynd jag hittat
((En kompis jobbar heltid med aktiehandel, är mycket bra på FA med helkass på psykologi. En gång ringde han igen och berättade mycket entusiastiskt och länge (onödigt länge onödigt detaljerat som vanligt för han är även skitdålig på att jobba effektivt. En gång jobbade han heltid en hel vecka med samma FAanalys som som jag gjorde klart på två timmar, vilket är en annan lustig historia.)
Någon vecka efter han hade köpt, ringde han igen:
-Priset har inte gått upp! Marknaden är korkad, sa han mycket surt.
-Men det är ju BRA, för annars skulle vi inte kunna göra fynd haha...
- - -
((Den enda gången jag inte gått efter FA var då en aktie dök efter en negativ nyhet på TV, som jag bara tänkte ut snabbt att det INTE skulle påverka företagets resultat, så jag köpte nästan "all in" utan att göra FA-analys. Efter ca en månad hade marknaden glömt och priset hade gått upp till ungefär vad det var innan raset.))
TA = Teknisk analys = Tittar BARA på vad andra gör. Det är vad "superverktygen"
gör. Det är så det blir bubblor och ibland även överreaktioner nedåt. Om man har tillräckliga resurser kan man blåsa folk genom att SKAPA köp eller säljsignaler. Eftersom många är korkade är TA inget bra beslutsunderlag utom för att bestämma NÄR man gör affärer i de aktier FA bestämt... FA = Fundamental analys = Vad aktien VERKLIGEN är värda, INTE vad en ofta korkad marknad tror.
Storfräsarna i t ex Shark Tank och jag
gör så här:1. 3 x årsresultat justerat för tillfälliga skillnader och investeringar, INTE för underhåll.
Om en stor förändring är på väg som t ex uppfinning klar, gör man en uppskattning om framtiden. Uppfinnare brukar ha annan uppskattning än investerare

2. "Skrotvärdet" d v s vad innehållet i företaget är värt om verksamheten läggs ner. Kassa, fastigheter, maskiner...
1+ 2 dividerat med antal aktier.
Slutsats:
Om det begärda priset är inget intressant jämfört med FAvärdet - Leta efter annat.
Om det begärda priset är lågt jämfört med FAvärdet - Köp.
Om det begärda priset är mycket lågt jämfört med FAvärdet - Om man vågar (och klarar att betala räntorna), köp för alla pengar du får tag i

((T ex det största fyndet jag hittat var för länge sedan då Vostok Oil hade chans att hinna klart sin pipelineanslutning till riksnätet innan tjälen inte skulle klara att bära byggmaskinerna längre. Fast om de inte skulle hinna klart var det ingen katastrof eftersom de kunde hanka sig med pråmtransporter fram till nästa tjäle så risken var minimal eftersom priset var så lågt jämfört med FA, som jag fått fram var 18.
Så jag köpte "all in" plus för maxlån för 6 - 6:50.
Efter att jag hade publicerat min analys gick den upp ett par kronor,
men då rapport kom om att pipelinen blivit klar och företagets bedömning om framtiden, rusade aktien upp till 16:50 innan den lugnade ned sig. Då sålde jag och köpte något annat fynd jag hittat
((En kompis jobbar heltid med aktiehandel, är mycket bra på FA med helkass på psykologi. En gång ringde han igen och berättade mycket entusiastiskt och länge (onödigt länge onödigt detaljerat som vanligt för han är även skitdålig på att jobba effektivt. En gång jobbade han heltid en hel vecka med samma FAanalys som som jag gjorde klart på två timmar, vilket är en annan lustig historia.)
Någon vecka efter han hade köpt, ringde han igen:
-Priset har inte gått upp! Marknaden är korkad, sa han mycket surt.
-Men det är ju BRA, för annars skulle vi inte kunna göra fynd haha...
- - -
((Den enda gången jag inte gått efter FA var då en aktie dök efter en negativ nyhet på TV, som jag bara tänkte ut snabbt att det INTE skulle påverka företagets resultat, så jag köpte nästan "all in" utan att göra FA-analys. Efter ca en månad hade marknaden glömt och priset hade gått upp till ungefär vad det var innan raset.))
- och dessutom ljuger ni om mig ideligen...