Citat:
Ursprungligen postat av
Devalvera
Denna studie visar att intelligenta i högre grad tycker om instrumental musik (exempelvis techno) medans mindre intelligenta föredrar vokal musik (exempelvis dansband)
https://www.researchgate.net/publication/325069504_Intelligence_Music_Preferences_and_Uses_ of_Music_From_the_Perspective_of_Evolutionary_Psyc hology
Orkade inte läsa genom hela studien, men känner mig skeptiskt till metoden sett till vilket märkligt urval av ''instrumental'' respektive ''vokal-instrumentala'' genrer de har utgått från:
''we defined three of the styles as mostly instrumental (ambient/New Age/chill out, big band, classic instrumental music), and the rest as mostly vocal-instrumental (blues, jazz, reggae/ska/dub, pop, r-n-b, Latin, folk, patriotic, commercial, turbofolk, spiritual/religious, metal, punk, rock, electronic/ dance, opera, rap/hip hop).''
Enligt den kategoriseringen hamnar lyssnare av punk, religiös körmusik, vokaljazz, RNB, ''komersiell musik'', opera och ''patriotisk musik'' alla i samma kategori. Tycker du själv att det känns som en rimlig uppdelning?
Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Jag ser inget om techno i den studien, möjlightvis missar jag det. Instrumental musik, ja, men just techno är ditt eget tillägg eller?
Techno, house, och alla former av EDM är väldigt simpla och saknar såväl polyrytmik som komplicerade melodier. Det går ju inte att jämföra med tex progressiv rock eller modern jazz eller varför inte traditionell västafrikansk musik. Viss elektronisk musik som tex Apex Twins, ja, men techno i allmänhet, knappast. Techno är monoton 4/4 och minimalistiska slingor, funkar på dansgolv men kräver ingen uppmärksamhet som mycket av den klassiska musiken, Frank Zappa eller Mars Volta för att ta ett par exempel.
Håller med. Studiens indelning av instrumental resp. vokalmusik verkar jättemärklig. Just elektronisk dansmusik/techno är också, som du påpekar, inte särskilt komplex och ett dåligt exempel om man vill göra poängen att musik utan sång och text möjliggör för ett annorlunda och mer aktivt lyssnande hos den som lyssnar.