2026-05-31, 14:08
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.R
Zappa, Holdsworth, Corea, Bach, Meshuggah och Thelonious Monk.

Eller så inser man att folk är intresserade av musik i varierande grad och väljer att lägga mer energi på att lyssna och lira än andra som inte är det. Vilken typ av färg gillar intelligenta? Typ av möbler?
Eller enklare uttryckt, det som inte går på repeat på skvalkanalerna.
Citera
2026-05-31, 14:10
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Det finns ju olika typer av intelligens. Bara för att man har en musikalisk/rytmisk intelligens behöver man inte får höga siffror på mensa.

Det där sorterades in som "positiva fördomar" i min samhällskunskapsbok på tidigt 80-tal.
Citera
2026-05-31, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troligtvisfel
Hur är de dummare dummare än du? Vad är intelligent? Är det förvånande att de som är mindre briljanta än du lyssnar på samma musik? Ni kanske har bra musiksmak. Om man tittar på de som tillverkar musik så finns det väl de som blivit framgångsrika och väl beställda på alla möjliga musikstilar. Så bara där får man väl se de som en viss intelligens. MEN är rap exempelvis ett tecken på intelligens? Är det IQ skalan du refererar till så finns det nog ingen IQ musik. Är det social intelligens du refererar till så är nog svaret detsamma. Kanske musik ändras under generationer och därmed lyssnar folk mest på det som finns tillhanda. Däremot kan det ju vara så att de med ekonomi har råd att få på operan, eller sätta sig på stadion och lyssna på Bruce Springsteen.
Det var lite dåligt formulerat av mig. Det jag menar är personer med lägre iq än mig. Dom är inte dummare än mig, bara mindre intelligent på IQ-skala. Ber om ursäkt
Citera
2026-05-31, 14:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Eddie Medusa
Haha!

Jag tror inte det finns något riktigt samband faktiskt mellan intelligens och musiksmak.
Citera
2026-05-31, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffebryggaren94
Egentligen har inte musiksmak mycket med intelligens att göra överhuvudtaget. Men kanske lite. Texter och melodier går inte såpass djupt i de flesta genrer så man kan utvärdera en persons intelligens för de.
Vad menar du med elektronisk musik? För jag skulle inte påstå att trancemusik, techno, och dubstep tex är något djupt eller intelligent. Tror verkligen inte den smartare delen av befolkningen lyssnar på sådant. Snarare den stora pöbeln. Alldeles för ofta är det ju monoton smörja som påminner om hur en duvas tankeprocess går till.
Jag tycker om all slags elektronisk musik, inklusive techno. Min uppfattning är att techno kräver en viss nivå av intellekt för att uppskatta.

Här är exempel på musik jag gillar som är modern elektronisk/klassisk musik:

Olafur Arnalds
https://youtu.be/bMCiAKNUpTY?t=3241
Citera
2026-05-31, 14:36
Medlem
olasvenssons avatar
Intelligenta över medel lyssnar på flöjtmusik.
Citera
2026-05-31, 14:41
Medlem
Vad diggade Einstein? Bohr? Hawking? Witten?
Jag har IQ 135 och föredrar Meshuggah.
(Tror dock inte det har med IQ att göra).
Citera
2026-05-31, 14:41
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Jag tycker om all slags elektronisk musik, inklusive techno. Min uppfattning är att techno kräver en viss nivå av intellekt för att uppskatta.

Här är exempel på musik jag gillar som är modern elektronisk/klassisk musik:

Olafur Arnalds
https://youtu.be/bMCiAKNUpTY?t=3241
Jag skulle också säga att techno kräver en viss nivå av intellekt. Max 80. 😆
Citera
2026-05-31, 14:42
Medlem
Bukharins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lloyd.Christmas
Jag tror inte det finns något riktigt samband faktiskt mellan intelligens och musiksmak.

Håller med. Tror snarare det mest handlar om vilken kultur man växer upp i, i första hand. Och i andra hand vad man själv gillar. Finns mängder med folk som lyssnar på "smart" musik hemma och sen går på Maiden med polarna, eller som spelar Lady Gaga hemma men väljer jazzbarer när de går ut.

Men jag skulle nog säga att stendumma människor oftast bara lyssnar på korkad musik. Gyllene Tider, Sabaton och Zara Larsson har mest troligt konsertpublik som ligger strax under genomsnittet.
Citera
2026-05-31, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andan0
tycker att det finns vissa bra artister inom hiphop, tex yung lean, men lyssnar man på svensk hiphop är man iq-befriad.

Hehe.
Jag har inte tid att bryta fördomar.
Men jag tror att många artister har något att ge.

Men självklart.
Dem bästa frukten är inte dem kommersiella låtarna.
Citera
2026-05-31, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Jag skulle också säga att techno kräver en viss nivå av intellekt. Max 80. 😆
Denna studie visar att intelligenta i högre grad tycker om instrumental musik (exempelvis techno) medans mindre intelligenta föredrar vokal musik (exempelvis dansband)

https://www.researchgate.net/publication/325069504_Intelligence_Music_Preferences_and_Uses_ of_Music_From_the_Perspective_of_Evolutionary_Psyc hology
Citera
2026-05-31, 15:07
Medlem
Nu är du ute och cyklar.
Rap är extremt enkelt ur ett musikaliskt perspektiv.

Ofta bara ett simpelt beat genom hela låten
Knappt någon variation överhuvudtaget.

Rent tekniskt musikaliskt så är nog Progressive math rock eller progressive metal topp tre
Samt Klassisk musik och jazz fusion.

Det är få som faktiskt kan spela denna typen av musik
Och inte alla förstår hur komplext och avanverat det är.

Med det sagt så är jag osäker på om personen som lyssnar på musiken behöver vara intelligent.
Kanske folk som lyssnar på musik gillar det av andra anledningar
Inte alla som är intelligenta är musikaliska

Mvh utbildad musiker/ljudtekniker

Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Rap skulle jag säga.

Det ställer höga krav att hänga med, både i tempot och texterna.

Man märker också att det kräver intelligens då man ser många ointelligenta kommentarer från folk som inte hänger med utan bara avfärdar det utan att ens försökt förstå.

Antar att många svenskar inte har tillräckligt bra engelskakunskaper, men det kräver ju också en större förståelse för slanguttryck och kontext, rappare rappar ju ofta om andra rappare, hänvisar till andra låtar, olika samhällsfenomen osv.

Många korkade föredrar ju typ Sabaton och Iron Maiden då det är enkelt att förstå, det är krig och kungar och det kräver liksom ingen hjärna. (både Sabaton och Iron Maiden har t ex gjort låtar om Röda Baronen). Det är på den nivån det ligger.
Senast redigerad av GetSomHeterRalf 2026-05-31 kl. 15:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in