2026-05-31, 12:28
Medlem
Soundcloudrappare som Lil´pump.
Citera
2026-05-31, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Jag är ganska intelligent skulle jag säga. Åtminstone på den högra sidan av normalfördelningen.

Jag upplever ganska ofta att jag inte har samma musiksmak som folk i min närhet som är dummare än jag.

Jag tycker om exempelvis psykedelisk rock eller elektronisk musik. Jag anser att om man tycker om denna slags musik så besitter man ett visst mått av intellekt, det krävs hjärnkapacitet att konsumera sådan slags musik. Medans exempelvis dansband och schlager är lättsmält och kräver inget djup i intellektet.

Jag undrar vad folk med hög intelligens lyssnar på för musik? Vad säger musiksmaken om en persons intellekt?
Egentligen har inte musiksmak mycket med intelligens att göra överhuvudtaget. Men kanske lite. Texter och melodier går inte såpass djupt i de flesta genrer så man kan utvärdera en persons intelligens för de.
Vad menar du med elektronisk musik? För jag skulle inte påstå att trancemusik, techno, och dubstep tex är något djupt eller intelligent. Tror verkligen inte den smartare delen av befolkningen lyssnar på sådant. Snarare den stora pöbeln. Alldeles för ofta är det ju monoton smörja som påminner om hur en duvas tankeprocess går till.
Citera
2026-05-31, 13:00
Medlem
Dbloodss avatar
Man lyssnar på utmanande musik med annorlunda tempoändringar, taktarter som 7/8, 11/8 osv. Allt som inte är hjärndöd mainstream som spelas på radio/tv. T ex 95% av alla superhits innehållande standardackorden G - Em - C - D.

Kan finnas i alla musikgenrer, men särskilt i progg, jazz, klassisk, metal.
Citera
2026-05-31, 13:07
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Jag är matematiker. Alltså är jag intelligent.

En intelligent person förstår att just musik-smak inte kan delas.

Jag har försök med hur många som helst t.ex fru och barn, och det går bara inte att överföra känslan av din favorit-skiva eller grupp till någon annan.

Jag gör precis som alla andra, lyssnar på musiken som jag hörde som 10-14-åring. I mitt fall hårdrock som Deep Purple och pop som Sparks.

Däremot tror jag intelligenta tycker musik är viktigt? Fast min mamma brydde sig inte alls om musik och hon var smart.
Citera
2026-05-31, 13:11
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pitschka
Philip Glass

Robert Fripp

För många år sedan fanns en stammis på Fasching (jazzklubb i Stockholm) som kallades för "Frippe".
Ett fyllo, men tydligen en (f.d) duktig musiker.

Tack för Glass; bekräftade min IQ.
Honom har jag gillat sedan slutet av 80-talet.
Citera
2026-05-31, 13:12
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Man lyssnar på utmanande musik med annorlunda tempoändringar, taktarter som 7/8, 11/8 osv. Allt som inte är hjärndöd mainstream som spelas på radio/tv. T ex 95% av alla superhits innehållande standardackorden G - Em - C - D.

Kan Du ge exempel på låtar?
Citera
2026-05-31, 13:18
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Kan Du ge exempel på låtar?

T ex några kända rock/metal/prog

Tool - Pneuma
Rush - Yyz
Yes - Sound Chaser
Citera
2026-05-31, 13:19
Medlem
SegerHelg88s avatar
Könsrock. Ju grövre desto bättre.
Citera
2026-05-31, 13:35
Medlem
andan0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartInombords
Fördomar kommer man ju inte ifrån.
tycker att det finns vissa bra artister inom hiphop, tex yung lean, men lyssnar man på svensk hiphop är man iq-befriad.
Citera
2026-05-31, 13:53
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods

Känns mer som Dunning-Krüger folkets smak det där. Svårhet för svårhetens skull är inte ett tecken på intelligens, utan önskan att framstå som intelligent. Samma typer som påstår sig gilla abstrakt konst.
Senast redigerad av baggebo1 2026-05-31 kl. 13:55.
Citera
2026-05-31, 14:02
Medlem
Donaldstrumpets avatar
Kraftwerk
Citera
2026-05-31, 14:02
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
För många år sedan fanns en stammis på Fasching (jazzklubb i Stockholm) som kallades för "Frippe".
Ett fyllo, men tydligen en (f.d) duktig musiker.

Tack för Glass; bekräftade min IQ.
Honom har jag gillat sedan slutet av 80-talet.

Jag höftade lite, och drog till med ett namn som man alltid hittade i skivback...i skivbokhyllan hos de bekanta och släktingar som gärna ville diskutera existentialism...

Själv hade jag skivback, med Mötley Crüe.
Men det ger ju inga poäng här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in