2026-05-29, 20:21
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Replipunkt
Bilen har redan väckt stort intresse, speciellt hos sjukt rika asiater, så den begränsade upplagan kommer garanterat att sälja slut snabbt.

Dessutom spelar det ingen roll vad ni livegna har för åsikt i frågan då ni kanske på sin höjd har råd att köpa ett komplett Ferrari bakhjul.

Er avundsjuka är skrattretande.

Jag lovar dig, jag kommer inte vara avundsjuk på folk som har en Ferrari Luce. Jag skulle gärna vilja ha 550000€ och kunde ha mycket kul med dem, men absolut inte köpa en Ferrari Luce. Det är ingen bil där man säger till sig själv "jag skulle gärna vilja ha en sån". Det är inte heller en bil som stenrik kan köpa för att köra skiten ur eftersom den är så stor (vilket designbyron lyckats dölja), så den är inte lätt att ha som dyr shoppingvagn.

Vem vet, i framtiden kanske det blir en kultbil som Fiat Multipla vilket Ferrari Luce har vissa likheter med.

En annan sak att kolla upp i framtiden är andrahansvärdet på bilen. Ferraribilar har i regel mycket bra andrahandsvärde, men kommer Luce ha samma bestående värde? Vi vet vad som hände med Porsche Taycan.
Citera
2026-05-30, 13:49
Medlem
DVikings avatar
Gamla Tesla Roadster är väl mer Ferrari än den där intetsägande tvålkoppen i XL format

Är inte 6m rätt mycket även för en Ferrari?
Citera
2026-05-30, 15:13
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Gamla Tesla Roadster är väl mer Ferrari än den där intetsägande tvålkoppen i XL format

Ferrari Luce är 5,026 mm, men ändå det är mycket stor bil för en Ferrari och är i Mercedes S-klass territorium. Värre är bredded som är 1999 mm (utan backspeglar). Som jämförelse är Mercedes GLS som är deras mega SUV 2030 mm bred. Ingen bra bil i trånga italienska gränder.

Ferrari Luce är alltså som en fullstor SUV som är mera avsedd för den amerikanska marknaden. De har lyckats gömma storleken på bilen ordentligt med designen.

På tal om tvålkoppar, designen är intetsägande ungefär som Mercedes EQE och EQS.
Citera
2026-05-30, 15:49
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Ferrari Luce är 5,026 mm, men ändå det är mycket stor bil för en Ferrari och är i Mercedes S-klass territorium. Värre är bredded som är 1999 mm (utan backspeglar). Som jämförelse är Mercedes GLS som är deras mega SUV 2030 mm bred. Ingen bra bil i trånga italienska gränder.

Ferrari Luce är alltså som en fullstor SUV som är mera avsedd för den amerikanska marknaden. De har lyckats gömma storleken på bilen ordentligt med designen.

På tal om tvålkoppar, designen är intetsägande ungefär som Mercedes EQE och EQS.

Menade 6 miljoner med 6m, priset alltså.

Men ja den är även hög och allmänt bulkig, utöver ful. Kanske är kul att köra ändå men finns ju många alternativ till detta spektakel.
Citera
Igår, 00:27
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking

Jo, den kostar i nivå med SF90 (hybrid V8) och den ser väldigt mycket mer Ferrari ut även om den modellen också fått kritik. Jag hade köpt SF90 alla dagar i veckan - trots att jag avgudar elbilar annars….!

Ferrari-aktien dock stabiliserat sig något efter den här nattsvarta veckan på börsen.
Citera
Igår, 00:31
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:

MB GLS är en modell enbart utvecklad för amerikanska marknaden (byggs även i USA) och den köparkretsen är inte intresserad av elektrisk drivlina. Förstår inte alls varför du vill jämföra den med en Ferrari. Du får dessutom exakt 3 st MB GLS Maybach för en Luce…
Citera
Igår, 01:42
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Det är tydligen dålig idé att designa en bil när man kommit hem från krogen på fyllan.
Ja Ferrari kommer att få problem. Jag misstänker Ferraris ledning tror de är odödliga. Det är något de kan få ångra.
Det kan vara tvärtom också; Ferraris nya ledning (efter Montezemolo) har fått stora darren inför elbilarnas raska frammarsch. Om tio år kanske bensinbilar inte ens får säljas i en del länder. Nu måste man på allvar in i elbilsracet, och det snabbt!

Vilsna som dom är så anlitar dom olika konsulter som bara gör dom ännu osäkrare. Till slut är de helt borta och nappar på den konsult som låtit mest övertygande. Kanske har du rätt i att det är en del hybris inblandat också. En livsfarlig kombo i så fall.

Jag tror det var något liknande som drabbade Jaguar. Företagsledningarna blir så stressade och rädda att de glömmer bort att deras viktigaste tillgångar är varumärket och en lätt igenkännlig, och konstnärlig designprofil.
Citera
Igår, 09:54
Medlem
PeterNosters avatar
Fred Lambert från Elektrek var på premiären:

https://www.youtube.com/watch?v=ERYIL9MyFK0

Alla motorjournalister blev överraskade.

Ferrari Luce first look: let's take it in together
https://www.youtube.com/watch?v=96-9lX2B-Y8
Citera
Igår, 12:43
Medlem
TorkelSnorkels avatar
BYD gör tvärtom och lanserar en elektrisk bil som ser ut som en ”riktig” Ferrari. Yangwang U9: https://en.wikipedia.org/wiki/Yangwang_U9#/media/File:Yangwang_U9_003_(resized).jpg

Kostar klart mindre än hälften av en Ferrari Luce.

Vilken av de två kommer att sälja bäst?
Citera
Igår, 13:09
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Fred Lambert från Elektrek var på premiären:

https://www.youtube.com/watch?v=ERYIL9MyFK0

Det var en ganska intressant och en av de mest intressanta sakerna som nästan kom mellan raderna var Ferraris relativa nya VD Benedetto Vigna. Enligt Fred Lambert så känner Benedetto Vigna Mark Newson (Mark Newson + Jony Ive med designföretaget LoveFrom som även designade Apple produkter). Pga detta så jobbade Ferrari med LoveFrom istället för inarbetade Pininfarina. Svenskar kan lätt känna igen detta i namnet svågerpolitik och sedvanlig svensk korruption där folk som känner varandra ger varandra pengar och jobb. För mig börjar det bli tydligare nu varför Ferrari valde LoveFrom och inte är inte meritbaserat utan vänskapskorruption. Tittar man på LoveFroms tidigare skapelser, ska man som Ferrari bara springa ifrån dem. LoveFrom är ett bra företag om man vill designa 50-tals retromöbler i plast men inte Ferraribilar.

Det finns tidigare exempel på just detta, t.ex. Stephen Elop före detta VD på Nokia som fortfarande hade kontakter inom Microsoft. Ett annat solklart exempel på svågerpolitik inom företag. Nokia är idag borta från som producent i mobiltelefonsmarknaden
Senast redigerad av HipToBeSquare Igår kl. 13:33.
Citera
Igår, 13:33
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
BYD gör tvärtom och lanserar en elektrisk bil som ser ut som en ”riktig” Ferrari. Yangwang U9: https://en.wikipedia.org/wiki/Yangwang_U9#/media/File:Yangwang_U9_003_(resized).jpg

Kostar klart mindre än hälften av en Ferrari Luce.

Vilken av de två kommer att sälja bäst?

Jag tror inte de inriktar sig på samma kundgrupp. De som vill ha en Ferrari, även om den är ful och eldriven, är inte samma människor som vill visa sig i en kinesisk Temu-racer av märket YangWang även om den onekligen är mycket mer bildskön än Ferrarin. Ferrarin kan förmodligen hitta sina köpare bland de som har gott om pengar och vill ha ännu en pryl, precis som en cool klocka eller en handväska snarare än en sportbil att faktiskt bruka.

Jag tror inte att Ferrari får svårt att hitta köpare till sin elsläde, men däremot förstör de sin image och det kommer skada företaget som helhet.

YangWang lär du inte få se många av i Europa.
Citera
Igår, 18:39
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Det kan vara tvärtom också; Ferraris nya ledning (efter Montezemolo) har fått stora darren inför elbilarnas raska frammarsch. Om tio år kanske bensinbilar inte ens får säljas i en del länder. Nu måste man på allvar in i elbilsracet, och det snabbt!

Vilsna som dom är så anlitar dom olika konsulter som bara gör dom ännu osäkrare. Till slut är de helt borta och nappar på den konsult som låtit mest övertygande. Kanske har du rätt i att det är en del hybris inblandat också. En livsfarlig kombo i så fall.

Jag tror det var något liknande som drabbade Jaguar. Företagsledningarna blir så stressade och rädda att de glömmer bort att deras viktigaste tillgångar är varumärket och en lätt igenkännlig, och konstnärlig designprofil.

Jag förstår att man kanske behöver en 5 sitsig 4 dörrars elbil. Fine! Men det borde gå att göra en sådan snygg.
Jag vet att Ferrari 364 GT4 2+2 var rejält utskälld, men det var ändå en Ferrari. Man skulle kunna bygga vidare på dessa linjer och skapa en modern variant. Kolla hur Mercedes CLS har lyckats.

https://www.roadandtrack.com/car-culture/g6602/ferrari-four-seat-history-list/

Citat:
Det var en ganska intressant och en av de mest intressanta sakerna som nästan kom mellan raderna var Ferraris relativa nya VD Benedetto Vigna. Enligt Fred Lambert så känner Benedetto Vigna Mark Newson (Mark Newson + Jony Ive med designföretaget LoveFrom som även designade Apple produkter). Pga detta så jobbade Ferrari med LoveFrom istället för inarbetade Pininfarina. Svenskar kan lätt känna igen detta i namnet svågerpolitik och sedvanlig svensk korruption där folk som känner varandra ger varandra pengar och jobb. För mig börjar det bli tydligare nu varför Ferrari valde LoveFrom och inte är inte meritbaserat utan vänskapskorruption. Tittar man på LoveFroms tidigare skapelser, ska man som Ferrari bara springa ifrån dem. LoveFrom är ett bra företag om man vill designa 50-tals retromöbler i plast men inte Ferraribilar.

Det finns tidigare exempel på just detta, t.ex. Stephen Elop före detta VD på Nokia som fortfarande hade kontakter inom Microsoft. Ett annat solklart exempel på svågerpolitik inom företag. Nokia är idag borta från som producent i mobiltelefonsmarknaden

Det kan blir rejäl pannkaka av det hela om man börjar anlita sina bästa polare. Tyvärr kommer de inte att finnas där den dagen hela Ferrarikoncernen är i gungning.

Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Jag tror inte de inriktar sig på samma kundgrupp. De som vill ha en Ferrari, även om den är ful och eldriven, är inte samma människor som vill visa sig i en kinesisk Temu-racer av märket YangWang även om den onekligen är mycket mer bildskön än Ferrarin. Ferrarin kan förmodligen hitta sina köpare bland de som har gott om pengar och vill ha ännu en pryl, precis som en cool klocka eller en handväska snarare än en sportbil att faktiskt bruka.

Jag tror inte att Ferrari får svårt att hitta köpare till sin elsläde, men däremot förstör de sin image och det kommer skada företaget som helhet.

YangWang lär du inte få se många av i Europa.

Man måste nog grovt dela in Ferraris kunder i två olika läger.

De som vill ha lyxen, statusen och uppmärksamheten och har pengarna till det. Dessa kan mycket väl köpa nya Ferrari Luce som ju alla pratar om bara för att synas.

Men sedan har du sportbilsentusiasterna som skiter i vem som ser dem. De vill ha en äkta sportbil. Dessa kan nog tänka sig att flyga över till ett annat märke.

Det viktiga är att bestämma sig för vilken av dessa två olika grupper skall vara ambasadör för Ferrari.
Ta BMW som exempel. BMW ha varit rätt rejält uppblåst som status-märke. Men av vem?
Jo, det är BMW ägarna som kör M-bilarna, hyllar bakhjulsdriften, väghållningen och balansen.
BMW gjorde "genidraget" att spara pengar och ta Minis bottenplatta till nya 1-serien som är framhjulsdriven efter att ha "intervjuat" trötta amerikanska hemmafruar.
Tyvärr är nya 1-serien död som bil hos BMW-entusiasterna, de som faktiskt har varit BMWs ambasadörer och höjt märket till skyarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in