2026-04-02, 17:44
  #6277
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Skulle bli mycket mindre köolyckor om alla, inkl. 08: or, hade vett att hålla avstånd även inom tätbebyggt område. Men en del verkar ha dille på att sniffa på andras avgasrör.
Sniffa på andras avgasrör kan man göra vid trafikljus när trafiken står stilla. Det jag menade är extrema avstånd vid sådana tillfällen.

Det är inte så effektiv om det är flera kilometer kö och bara en eller två bilar hinner passera trafikljuset innan den slår om till rött.
Citera
2026-04-02, 18:34
  #6278
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Sniffa på andras avgasrör kan man göra vid trafikljus när trafiken står stilla. Det jag menade är extrema avstånd vid sådana tillfällen.

Det är inte så effektiv om det är flera kilometer kö och bara en eller två bilar hinner passera trafikljuset innan den slår om till rött.

Fast det där scenariot sker ju aldrig i verkligheten, det är ingen som håller 50 meter eller mer avstånd i kön till ett rödljus eller rondell. Du drar bara till med nått, egentligen så stör du dig förmodligen på folk som håller normalt säkerhetsavstånd, typ en halv till en billängd. Du vill att man ska sniffa på avgaserna
Citera
2026-05-30, 13:56
  #6279
Medlem
VivaLaMusicas avatar
Just nu i Stockholm är det småkillar från villaområdena som precis tagit körkort som är ute med pappas XC90.

Allt de säger i teoriutbildningen om den kategorin är sant och att de kör en bil som är för stor för deras små outvecklade hjärnor samt aggressionsproblem stämmer.

Det är mycket synd att man inte får köra på dem. Mycket synd. Min roadrage ligger på typ 300% just nu.
Citera
2026-05-30, 15:53
  #6280
Medlem
Vad tycker ni om idioter som segar sig vid filbyten och blockerar två körfält? Jag låg bakom en Bög-Tesla i högerfilen som skulle svänga av motorleden. Avfarten är ca. 500 meter och idioten måste gå ner från 70 km/h till krypfart samt använda hela avfarten för att svänga av.

En annan sådan där Bög-Tesla låg mitt mellan högerfilen och avfarten, för att sedan göra en Crazy Ivan precis innan vägräcket började.
__________________
Senast redigerad av obyn 2026-05-30 kl. 16:01.
Citera
2026-05-30, 17:59
  #6281
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Vad tycker ni om idioter som segar sig vid filbyten och blockerar två körfält? Jag låg bakom en Bög-Tesla i högerfilen som skulle svänga av motorleden. Avfarten är ca. 500 meter och idioten måste gå ner från 70 km/h till krypfart samt använda hela avfarten för att svänga av.

En annan sådan där Bög-Tesla låg mitt mellan högerfilen och avfarten, för att sedan göra en Crazy Ivan precis innan vägräcket började.

Vad jag tycker om idioter som tror de gör nån extra poäng genom att dela in olika fordon eller bilmärken i sexuella inriktningar….? Tja, extremt barnsligt…

En Tesla är en Tesla oavsett vem eller vad som framför den…. Detsamma gäller alla bilar, typ.


Sen har jag nog skrivit detta tidigare i tråden, att det är rent pinsamt att se att så många har den uppenbara bristen som bilförare, att irritera sig på andra i trafiken för fullständiga skitsaker som man som förare skall räkna med sker och tåla utan att pulsen går upp.

Själv är det få saker i trafiken jag skulle tillåta mig att irriteras så mycket på att jag skulle känna behov av att gråta ut över det i en tråd likt denna…

Alla som innehar körkort har rätt att framföra fordon i trafiken, folk är olika och alla kan in vara räserförare typ. Gubben Oskar ska få ta sig till stugan, och färskingen Jenny ska få ta sig till jobbet etc, även om de inte kör helt perfekt när de rannsakas av andra trafikanter.

Alla gör missar etc i trafiken, både du och jag, så nån har säkerligen irriterats på dig och mig då och då.
Citera
2026-05-30, 22:00
  #6282
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Vad jag tycker om idioter som tror de gör nån extra poäng genom att dela in olika fordon eller bilmärken i sexuella inriktningar….? Tja, extremt barnsligt…

En Tesla är en Tesla oavsett vem eller vad som framför den…. Detsamma gäller alla bilar, typ.


Sen har jag nog skrivit detta tidigare i tråden, att det är rent pinsamt att se att så många har den uppenbara bristen som bilförare, att irritera sig på andra i trafiken för fullständiga skitsaker som man som förare skall räkna med sker och tåla utan att pulsen går upp.

Själv är det få saker i trafiken jag skulle tillåta mig att irriteras så mycket på att jag skulle känna behov av att gråta ut över det i en tråd likt denna…

Alla som innehar körkort har rätt att framföra fordon i trafiken, folk är olika och alla kan in vara räserförare typ. Gubben Oskar ska få ta sig till stugan, och färskingen Jenny ska få ta sig till jobbet etc, även om de inte kör helt perfekt när de rannsakas av andra trafikanter.

Alla gör missar etc i trafiken, både du och jag, så nån har säkerligen irriterats på dig och mig då och då.
Även fast det bara finns drygt 30 000 Tesla bilar i Stockholms Län, så är det just dessa förare som utmärker sig med sin usla körstil.

De använder nästan aldrig blinkers. Istället för att glida in bakom en bil, så gör de en idiotomkörning och viker in 50 cm framför bilen.

Jag förstår inte riktigt varför du protesterar så kraftigt när du inte ens äger en Tesla. Jag antar att du bara vill käfta emot oliktänkande.
Citera
2026-05-31, 04:15
  #6283
Medlem
VivaLaMusicas avatar
Tesla är för homofila bögar som har slut på blinkersolja. Obyn har rätt.

Alla som är sämst kör Tesla. Det är något fel på blinkersarna på den bilen tydligen.

Sämst sämst är gulskyltad Tesla med kameljockey bakom ratten. Då är dagen oftast helt förstörd.

Man bara vrålar rakt ut i vanmakt.
__________________
Senast redigerad av VivaLaMusica 2026-05-31 kl. 04:21.
Citera
2026-05-31, 09:03
  #6284
Medlem
Jag tycker det är en bra och upplysande tråd detta, för majoriteten av inläggen visar ju tydligt en påtagligt bristande mognadsnivån hos de som skriver inläggen, vilket vi ser otaliga exempel på som t ex här ovan.

Att tillåta sig irriteras i trafiken är klart negativt, och gör den som irriteras till en sämre förare.

Många olyckor beror just på att folk inte kan hålla sina känslorna styr, utan just, tillåter sig bli irriterade och inte sällan för rena skitsaker som man som förare skall tåla.

Själv blir jag i princip aldrig irriterad i trafiken, jag kan absolut tycka att andra kan göra fel, eller göra nåt dumt, vara osmidiga etc. Men det hjälper ingen om jag låter mig bli irriterad.

Saker som jag tycker många skulle kunna vara bättre på är att utnyttja cirkulationsplatserna så att man behåller det flyt i trafiken de var tänkta för att hjälpa till med. Kolla upp situationen redan påväg fram mot CP, och anpassa den egna färden och positionen så att man om möjligt kan undvika att stanna alls vid infart i CP. Inte i princip stanna fast det är gott om plats att köra in i CP utan att vara ett hinder för någon i CP, eller bromsa ner och i det närmaste stanna fast det är helt tomt i CP.

Förövrigt ser jag hela dagarna massvis med Teslor som blinkar hur bra som helst, så denar utan tvivel den funktionen, liksom BMW om alla andra bilar.

Dock slarvar för många med blinkersen i alt för många situationer.
Men när folk börjar yra som många i denna tråd, om att vissa bilmärken skulle vara så himla mycket annorlunda i uppförandet, så handlar det mest om egen konfirmeringsbias, vilket är en sak alla borde läsa på om och lära sig hur det lurar folks sinnen och skapar falska åsikter och påståenden.


Citat:
Konfirmationsbias (även kallat bekräftelsebias) är en kognitiv miss som innebär att vi omedvetet söker efter, tolkar och minns information som bekräftar våra redan etablerade åsikter.

Samtidigt tenderar vi att ignorera, förkasta eller glömma fakta som motsäger det vi redan tror. Fenomenet är högst mänskligt och påverkar hur vi agerar i vardagen, politiken och forskningen.

Det kan brytas ner i följande mekanismer:

Selektivt sökande: Vi väljer aktivt källor, nyheter och studier som håller med oss.

Selektiv tolkning: När vi ställs inför tvetydig information tolkar vi den oftast så att den stödjer vår tes.

Selektivt minne: Vi minns detaljer som stärker vår ståndpunkt bättre än motargument.
Citera
2026-06-06, 06:18
  #6285
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Vad tycker ni om idioter som segar sig vid filbyten och blockerar två körfält? Jag låg bakom en Bög-Tesla i högerfilen som skulle svänga av motorleden. Avfarten är ca. 500 meter och idioten måste gå ner från 70 km/h till krypfart samt använda hela avfarten för att svänga av.

En annan sådan där Bög-Tesla låg mitt mellan högerfilen och avfarten, för att sedan göra en Crazy Ivan precis innan vägräcket började.

Vad tycker du om folk, i torrt fint sommarväglag, börjar sakta in inför en jättelång avfart typ redan över hundra meter innan, när avfarten i sig är mer än tillräcklig sträcka för att sakta in på? Eller folk som krypkör när de ska svänga i en vid korsning med jättebra sikt...
Citera
2026-06-11, 07:40
  #6286
Avslutad
Tre av fyra tappar humöret i trafiken – Folksam lanserar radiokanal mot ratt-ilska.

https://news.cision.com/se/folksam/r/tre-av-fyra-tappar-humoret-i-trafiken---folksam-lanserar-radiokanal-mot-ratt-ilska,c4360228


Ratt-ilska

Folk som inte använder blinkers kan vara eller är störande.
Citera
2026-06-11, 14:08
  #6287
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Även fast det bara finns drygt 30 000 Tesla bilar i Stockholms Län, så är det just dessa förare som utmärker sig med sin usla körstil.

De använder nästan aldrig blinkers. Istället för att glida in bakom en bil, så gör de en idiotomkörning och viker in 50 cm framför bilen.

Jag förstår inte riktigt varför du protesterar så kraftigt när du inte ens äger en Tesla. Jag antar att du bara vill käfta emot oliktänkande.
Hur mkt diskussion i ett diskussionsforum blir det om alla håller med?
Vad gäller blinkers så lyser dit hat mot ett bilmärke igenom rejält. Ytterst få med bilar som kostade minst 500 000kr som ny använder blinkers.
Citera
2026-06-11, 18:04
  #6288
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Hur mkt diskussion i ett diskussionsforum blir det om alla håller med?
Vad gäller blinkers så lyser dit hat mot ett bilmärke igenom rejält. Ytterst få med bilar som kostade minst 500 000kr som ny använder blinkers.
Tesla ägare sticker ut rejält när det gäller idiotiska manövrar. Det kanske beror på att det är så många sådana i Stockholm.

Det skulle vara kul att krocka med en sådan när jag kör lastbil och se om batteriet flammar upp som ett tomtebloss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in