Påståendet att “de allra flesta geopolitiska bedömare” är överens om att USA inte kan besegra Kina eller Ryssland utan kärnvapenkrig. Det finns ingen sådan tydlig konsensus. Jag är ledsen. Du har nog förstått fel.
Påståendet att USA “får andra att kriga deras krig” är en tolkning. Kritiker av USA:s utrikespolitik använder ofta den formuleringen, medan andra menar att länder som Ukraina agerar utifrån egna säkerhetsintressen. Så vill man kasta skit, så ok…
Prognosen att Ryssland snart skulle angripa ett baltiskt land eller Rumänien är spekulativ. Många säkerhetsexperter ser ett sådant steg som mycket riskfyllt för Ryssland eftersom det skulle kunna utlösa en konflikt med NATO. Japp, och man klarar inte av Ukraina utan kärnvapen (?), så go ahead!
Ditt argument svagaste punkt är egentligen inte analysen av USA:s strategiska intressen utan förutsägelsen om ett nära förestående ryskt angrepp mot ett NATO-land. Där krävs betydligt starkare underlag än vad vad man/du spekulerar och presenterar.
man kan säga att ditt inlägg bygger på ett realistiskt geopolitiskt perspektiv där stormakter konkurrerar om makt, men flera av slutsatserna presenteras som mer självklara än vad forskningen och expertdebatten egentligen stödjer.
Så papperskorgen.
Ledsen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Charlatanery-end
Det är väl de allra flesta geopolitiska bedömare överens om tror jag, att USA inte kan klara av Kina eller Ryssland själva utan att det mynnar ut i ett nukleärt krig. Usa vet även att de inte kan besegra Kina i ett konventionellt krig i sydkinesiska sjön heller (utan att de måste ta till eller att de mynnar ut i användningen av kärnvapen).
Däremot så försöker USA, med alla buds medel, att försöka hålla sig kvar i toppen av näringskedjan. Detta genom att nu försöka få andra att kriga deras krig och på så sätt både försvaga sina motståndare och hålla nere sina samarbetspartners (inte låta dem stärkas i relation med USAs upplevda motståndare).
Jag tror snart att Ryssen flippar iväg flipperkulan och "bränner till" ett av de mest uppsnofsigaste EU-länderna (Någon Baltland eller Rumänien kanske) och på så sätt varnar EU och USA för att gå i storkrig mot ryssen.
Kineserna kommer definitivt att mer påtagligt försöka kontrollera/styra Taiwan inom kort. Om det innebär militärt, vilket de helst vill undvika tror jag, eller på annat sätt vet jag ej.