2026-05-30, 17:39
Medlem
RobbanUCs avatar
Konstantinovka - ännu ett nederlag för Ukraina
Ett nytt Debaltseve?
12:47 i videon: Zelenskis "kompis" Mindich lämnade Ukraina med flyg och närmare ett ton med GULD
Detta enligt den Israeliska tidningen Haaretz.
En uppgift som har både förnekats och förklarats vara sann.

Citat:
Ukrainians are raising white flags — it’s already impossible to get out of Kostiantynivka!
https://www.youtube.com/watch?v=cG9806ZEcj0
Senast redigerad av RobbanUC 2026-05-30 kl. 17:58.
Citera
2026-05-30, 17:40
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Påståendet att “de allra flesta geopolitiska bedömare” är överens om att USA inte kan besegra Kina eller Ryssland utan kärnvapenkrig. Det finns ingen sådan tydlig konsensus. Jag är ledsen. Du har nog förstått fel.

Påståendet att USA “får andra att kriga deras krig” är en tolkning. Kritiker av USA:s utrikespolitik använder ofta den formuleringen, medan andra menar att länder som Ukraina agerar utifrån egna säkerhetsintressen. Så vill man kasta skit, så ok…

Prognosen att Ryssland snart skulle angripa ett baltiskt land eller Rumänien är spekulativ. Många säkerhetsexperter ser ett sådant steg som mycket riskfyllt för Ryssland eftersom det skulle kunna utlösa en konflikt med NATO. Japp, och man klarar inte av Ukraina utan kärnvapen (?), så go ahead!

Ditt argument svagaste punkt är egentligen inte analysen av USA:s strategiska intressen utan förutsägelsen om ett nära förestående ryskt angrepp mot ett NATO-land. Där krävs betydligt starkare underlag än vad vad man/du spekulerar och presenterar.

man kan säga att ditt inlägg bygger på ett realistiskt geopolitiskt perspektiv där stormakter konkurrerar om makt, men flera av slutsatserna presenteras som mer självklara än vad forskningen och expertdebatten egentligen stödjer.

Så papperskorgen.
Ledsen.

Citat:
Ursprungligen postat av Charlatanery-end
Det är väl de allra flesta geopolitiska bedömare överens om tror jag, att USA inte kan klara av Kina eller Ryssland själva utan att det mynnar ut i ett nukleärt krig. Usa vet även att de inte kan besegra Kina i ett konventionellt krig i sydkinesiska sjön heller (utan att de måste ta till eller att de mynnar ut i användningen av kärnvapen).

Däremot så försöker USA, med alla buds medel, att försöka hålla sig kvar i toppen av näringskedjan. Detta genom att nu försöka få andra att kriga deras krig och på så sätt både försvaga sina motståndare och hålla nere sina samarbetspartners (inte låta dem stärkas i relation med USAs upplevda motståndare).

Jag tror snart att Ryssen flippar iväg flipperkulan och "bränner till" ett av de mest uppsnofsigaste EU-länderna (Någon Baltland eller Rumänien kanske) och på så sätt varnar EU och USA för att gå i storkrig mot ryssen.

Kineserna kommer definitivt att mer påtagligt försöka kontrollera/styra Taiwan inom kort. Om det innebär militärt, vilket de helst vill undvika tror jag, eller på annat sätt vet jag ej.
Citera
2026-05-30, 18:05
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Påståendet att USA “får andra att kriga deras krig” är en tolkning. Kritiker av USA:s utrikespolitik använder ofta den formuleringen, medan andra menar att länder som Ukraina agerar utifrån egna säkerhetsintressen.
Enligt den Amerikanska principen om "Division of labour" som Brian Berletic på kanalen "The new atlas" förklarat flertalet gånger.
Ukraina/Ukrainska män har tilldelats uppgiften att dö medan USA skickar vapnen.
Så var det med den "arbetsfördelningen"...

Dima presenterar mera av sina drömmar gällande Kiev och dess militära makt:
Citat:
Record 297 Drones⚠️ FUEL COLLAPSE IN CRIMEA⛽ Why no Protection Nets❓ Military Summary 2026.05.30
https://www.youtube.com/watch?v=JJDwKWhTK7s
Citera
2026-05-30, 18:15
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Att Ukraina står för striderna medan USA levererar vapen är odiskutabelt. Även om du och de dina vill hävda att man slåss mot hela Nato. Massor av Nato-generaler har strukit med.

Frågan är hur det ska tolkas. Att kalla det en amerikansk arbetsfördelning där ukrainare tilldelats rollen att dö för USA:s intressen är en politisk slutsats.
Lite märkligt, då trumpeten vill att Ukraina ger upp…?

En annan tolkning är att Ukraina försvarar sitt eget land och använder västligt stöd för att kunna fortsätta göra det. Japp, raffbingon talar sitt tydliga språk. Nu med slut på bränsle på Krim, och Donetsk.

Själva fakta är i stort sett desamma, men slutsatserna skiljer sig åt.
Tror du får kolla kartan igen.
Lycka till!

Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Enligt den Amerikanska principen om "Division of labour" som Brian Berletic på kanalen "The new atlas" förklarat flertalet gånger.
Ukraina/Ukrainska män har tilldelats uppgiften att dö medan USA skickar vapnen.
Så var det med den "arbetsfördelningen"...

Dima presenterar mera av sina drömmar gällande Kiev och dess militära makt:
Citera
2026-05-30, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Påståendet att “de allra flesta geopolitiska bedömare” är överens om att USA inte kan besegra Kina eller Ryssland utan kärnvapenkrig. Det finns ingen sådan tydlig konsensus. Jag är ledsen. Du har nog förstått fel.

Påståendet att USA “får andra att kriga deras krig” är en tolkning. Kritiker av USA:s utrikespolitik använder ofta den formuleringen, medan andra menar att länder som Ukraina agerar utifrån egna säkerhetsintressen. Så vill man kasta skit, så ok…

Prognosen att Ryssland snart skulle angripa ett baltiskt land eller Rumänien är spekulativ. Många säkerhetsexperter ser ett sådant steg som mycket riskfyllt för Ryssland eftersom det skulle kunna utlösa en konflikt med NATO. Japp, och man klarar inte av Ukraina utan kärnvapen (?), så go ahead!

Ditt argument svagaste punkt är egentligen inte analysen av USA:s strategiska intressen utan förutsägelsen om ett nära förestående ryskt angrepp mot ett NATO-land. Där krävs betydligt starkare underlag än vad vad man/du spekulerar och presenterar.

man kan säga att ditt inlägg bygger på ett realistiskt geopolitiskt perspektiv där stormakter konkurrerar om makt, men flera av slutsatserna presenteras som mer självklara än vad forskningen och expertdebatten egentligen stödjer.

Så papperskorgen.
Ledsen.
Du har flera poäng, absolut. Jag drar flertalet slutsatser som endast är spekulativa. Jag hoppas vid högre makter att länderna i Europa skall komma till sans och försöka fokusera mer på dialog och diplomati med ryssen. Och att det inte skall tvingas fram ett krig mellan EU och Ryssland.

Det hölls en ytterst intressant debatt för några veckor sedan. Tyvärr går den bara att köpa och har endast sett klipp från den på X. Där smulade Mearsheimer sönder Nyland med flera och deras argument.
Jag har tyvärr bara länken till Substack och köpesidan.
https://open.substack.com/pub/mearsheimer/p/mearsheimer-and-walt-versus-nuland?utm_source=share&utm_medium=android&r=6g2uy f
Citera
2026-05-30, 19:48
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Jag tror att frågan om konflikt med Ryssland, måste sökas i att Ryssland inte är förmer än övriga Europa,
Så, bollen ligger hos Ryssland.
Vad jag vet är det ett av två alternativ som gått till angrepp.
A. Ryssland.
B. EU.

Jag förstår att du är fanboy av Mearsheimer.
Ok, lycka till.

Citat:
Ursprungligen postat av Charlatanery-end
Du har flera poäng, absolut. Jag drar flertalet slutsatser som endast är spekulativa. Jag hoppas vid högre makter att länderna i Europa skall komma till sans och försöka fokusera mer på dialog och diplomati med ryssen. Och att det inte skall tvingas fram ett krig mellan EU och Ryssland.

Det hölls en ytterst intressant debatt för några veckor sedan. Tyvärr går den bara att köpa och har endast sett klipp från den på X. Där smulade Mearsheimer sönder Nyland med flera och deras argument.
Jag har tyvärr bara länken till Substack och köpesidan.
https://open.substack.com/pub/mearsheimer/p/mearsheimer-and-walt-versus-nuland?utm_source=share&utm_medium=android&r=6g2uy f
Citera
2026-05-30, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NobelPrizeWinner
Brian Berletic är intressant att lyssna på.
Men om Ukraina bara är ett litet steg på vägen mot det stora kriget mot Kina så har "neocons" definitivt kört fast redan. Samma gäller kriget mot Iran. Korkad strategi av Rand.
USA skulle istället ha satsat allt på att blockera Malackasundet och Taiwan IMO.
Men jag tänker att det kanske egentligen var frågan om att försvaga Europa inklusive MÖ och då är strategin faktiskt mer rationell?
USA inser att de inte kan ta ett direkt krig med Kina (eller Ryssland) så istället kan man försvaga deras främsta handelspartners och/eller göra dem beroende av USA.
Sett ur det perspektivet är inte Trumpadm galna som vissa hävdar utan snarare rationella.

Hur menar du att RAND har en strategi?
Citera
2026-05-30, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.af.Danmark
Den icke-europeiska delen av Nato utgörs helt av dess nordamerikanska medlemmar: USA och Kanada.

Och?

Jag frågade vad den hette eftersom det är en allians där varje medlems röst är lika mycket värda. När detta föreligger är det rent av propaganda att använda detta språkbruk.
Antingen pratar man om Nato.
Eller så diskuterar man nationer... I sammanhanget dvs.
Citera
2026-05-30, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neuroadapt
Hur menar du att RAND har en strategi?
Här kan du fördjupa dig i rapporten som faktiskt är mycket insiktsfull och varnade för att det krävdes fingertoppskänsla av USA om de använde Ukraina militärt gentemot Ryssland
Det kunde då lätt spåra ur och leda till ett storkrig som Ukraina aldrig skulle kunna klara av på egen hand
USA/Nato ville från början inte provocera fram en konfrontation med Ryssland
(vilket vi nu mer eller mindre hamnat i pga brist på diplomati)
https://www.rand.org/pubs/research_reports/RR3063.html
Denna rapport beställdes av USA:s armé och publicerades i april 2019. Syftet var att analysera icke-våldsamma, kostnadsdrivande metoder som USA och dess allierade kunde använda för att överrösta, destabilisera och sätta press på Ryssland genom att utnyttja landets ekonomiska, politiska och militära sårbarheter.
Citera
2026-05-30, 21:22
Medlem
Citat:
Här kan du fördjupa dig i rapporten som faktiskt är mycket insiktsfull och varnade för att det krävdes fingertoppskänsla av USA om de använde Ukraina militärt gentemot Ryssland
Det kunde då lätt spåra ur och leda till ett storkrig som Ukraina aldrig skulle kunna klara av på egen hand
USA/Nato ville från början inte provocera fram en konfrontation med Ryssland
(vilket vi nu mer eller mindre hamnat i pga brist på diplomati)
https://www.rand.org/pubs/research_reports/RR3063.html
Denna rapport beställdes av USA:s armé och publicerades i april 2019. Syftet var att analysera icke-våldsamma, kostnadsdrivande metoder som USA och dess allierade kunde använda för att överrösta, destabilisera och sätta press på Ryssland genom att utnyttja landets ekonomiska, politiska och militära sårbarheter.

Nu bevisade du att rand som think-tank inte fattar beslut. Det gör amerikanska kongressen.

Jag frågade specifikt om RANDs STRATEGI
🤣
Senast redigerad av Neuroadapt 2026-05-30 kl. 21:28.
Citera
2026-05-30, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neuroadapt
Nu bevisade du att rand som think-tank inte fattar beslut. Det gör amerikanska kongressen.

Jag frågade specifikt om deras STRATEGI
🤣
Exakt
Den amerikanska armén beställde detta strategi dokument för att få ett underlag till hur de skulle tackla Ryssland utifrån amerikansk utrikespolitik.
Du borde läsa igenom den så kanske du äntligen fattar bakgrunden till att vi har ett krig därborta nu
Citera
2026-05-30, 21:29
Medlem
Citat:
Exakt
Den amerikanska armén beställde detta strategi dokument för att få ett underlag till hur de skulle tackla Ryssland utifrån amerikansk utrikespolitik.
Du borde läsa igenom den så kanske du äntligen fattar bakgrunden till att vi har ett krig därborta nu

Nej!
Dom beställde inte ett dokument.

Dom bad om en analys.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in