Citat:
Ursprungligen postat av
NobelPrizeWinner
Brian Berletic är intressant att lyssna på.
Men om Ukraina bara är ett litet steg på vägen mot det stora kriget mot Kina så har "neocons" definitivt kört fast redan. Samma gäller kriget mot Iran. Korkad strategi av Rand.
USA skulle istället ha satsat allt på att blockera Malackasundet och Taiwan IMO.
Men jag tänker att det kanske egentligen var frågan om att försvaga Europa inklusive MÖ och då är strategin faktiskt mer rationell?
USA inser att de inte kan ta ett direkt krig med Kina (eller Ryssland) så istället kan man försvaga deras främsta handelspartners och/eller göra dem beroende av USA.
Sett ur det perspektivet är inte Trumpadm galna som vissa hävdar utan snarare rationella.
Det är väl de allra flesta geopolitiska bedömare överens om tror jag, att USA inte kan klara av Kina eller Ryssland själva utan att det mynnar ut i ett nukleärt krig. Usa vet även att de inte kan besegra Kina i ett konventionellt krig i sydkinesiska sjön heller (utan att de måste ta till eller att de mynnar ut i användningen av kärnvapen).
Däremot så försöker USA, med alla buds medel, att försöka hålla sig kvar i toppen av näringskedjan. Detta genom att nu försöka få andra att kriga deras krig och på så sätt både försvaga sina motståndare och hålla nere sina samarbetspartners (inte låta dem stärkas i relation med USAs upplevda motståndare).
Jag tror snart att Ryssen flippar iväg flipperkulan och "bränner till" ett av de mest uppsnofsigaste EU-länderna (Någon Baltland eller Rumänien kanske) och på så sätt varnar EU och USA för att gå i storkrig mot ryssen.
Kineserna kommer definitivt att mer påtagligt försöka kontrollera/styra Taiwan inom kort. Om det innebär militärt, vilket de helst vill undvika tror jag, eller på annat sätt vet jag ej.