Enligt hyresavtalet ingår 64 kubikmeter kallvatten per år i hyran.
Är du sifferblind?
Alltså ingår det kallvatten i hyran.
Tyckte det nämndes att hon bott i lägenheten i över 18 år. Alltså är det inte nybyggt heller. Jag har då inte varit med om att det funnits individuella vattenmätare i de lägenheter jag bott i.
Tyckte det nämndes att hon bott i lägenheten i över 18 år. Alltså är det inte nybyggt heller. Jag har då inte varit med om att det funnits individuella vattenmätare i de lägenheter jag bott i.
Verkar som de inför det mer och mer. De kan gott ha det här med, så kanske man får lite lägre hyra.
Sjukt mycket vatten att förbruka. Det måste ju låtit som Niagara i hennes lägenhet. Men om toaletten är trasig och förbrukar vatten, faller inte detta på hyresvärdens ansvar? toaletter ska ju inte rinna.
Dags att införa utedass på gården igen. Vissa människor förstår inte det här med flottörer.
Hur sket och spolade kärringen? Fyllde hink och sköljde ut korvarna med det vattnet?
Det kan förekomma flera skilda fel på skit-stolarna...
1: Packning till spolningen slits ut då läcker det ut en del hela tiden, men går spola
2.Flottören går sönder eller packning till påfyllningen trasig i bägge fallen , går det spola, eftersom vattentanken fylls på kontinuerligt och överskottvatten rinner ut i brädavloppet.
3:spolningen hänger sig helt och vatten rinner då rakt igenom och tanken fylls aldrig , går ej spola ner något då.
personer med viss psykisk problem eller svåra förstånds handikapp klarar sällan felanmäla nr 1 eller 2 så då kan vatten förbrukningen skyraka
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Dessa verkar ha det. Vilket är rätt ovanligt. Mer vanligt är att man bara mäter varmvatten.
Det är lag numera att all vatten skall mätas även kallvatten som ju är det som förbrukas mest pga wc , vid alla nybbyggen och stamrenonoveringar måste detta installeras
Sjukt mycket vatten att förbruka. Det måste ju låtit som Niagara i hennes lägenhet. Men om toaletten är trasig och förbrukar vatten, faller inte detta på hyresvärdens ansvar? toaletter ska ju inte rinna.
Jo men det måste då ju felanmälas av hyresgästen/boende vilket dom också enligt hyreslagen har skyldighet göra.
Jo men det måste då ju felanmälas av hyresgästen/boende vilket dom också enligt hyreslagen har skyldighet göra.
Men om man inte VET att det är nåt fel så kan man knappast ställa detta kravet. Och här var det ju uppenbart att hon inte visste att det var nåt fel. Det är ju i slutändan hyresvärdens ansvar att dess skit fungerar, inte hyresgästens tekniska kunskap om VVS.
Sen har jag faktiskt bott i lägenheter med rinnande toaletter många gånger, ibland där de har mätt vattenmängden. Aldrig har det varit ens i närheten av nån sån här förbrukning, oftast är det inte ens märkbart. Här ligger en hund begraven. eller dränkt.
Men om man inte VET att det är nåt fel så kan man knappast ställa detta kravet. Och här var det ju uppenbart att hon inte visste att det var nåt fel. Det är ju i slutändan hyresvärdens ansvar att dess skit fungerar, inte hyresgästens tekniska kunskap om VVS.
Sen har jag faktiskt bott i lägenheter med rinnande toaletter många gånger, ibland där de har mätt vattenmängden. Aldrig har det varit ens i närheten av nån sån här förbrukning, oftast är det inte ens märkbart. Här ligger en hund begraven. eller dränkt.
Har man bott i samma lgh i 18 som hon borde man märka sådant här onormalt "vågig vattenyta" som hon själv sa när teknikern påpekade detta.
Att man är gammal och glömsk eller sjuk, eller förståndshandikappad, eller psykisk sjuk är inget som automatisk befria personen från allt ansvar, även om man rent mänskligt kan tycka det borde vara så.
Så det är bra att detta går till domstol så det blir bedömt.
Jag tippar på hon blir dömd betala trots allt.
Förr var vatten om inte gratis så nästan , men sedan ca 10 år har kommunernas vatten debitering ökat något ofantligt vilket drabbar alla kommuninvånare, så någon måste betala i slutändan.
Det kan förekomma flera skilda fel på skit-stolarna...
1: Packning till spolningen slits ut då läcker det ut en del hela tiden, men går spola
2.Flottören går sönder eller packning till påfyllningen trasig i bägge fallen , går det spola, eftersom vattentanken fylls på kontinuerligt och överskottvatten rinner ut i brädavloppet.
3:spolningen hänger sig helt och vatten rinner då rakt igenom och tanken fylls aldrig , går ej spola ner något då.
personer med viss psykisk problem eller svåra förstånds handikapp klarar sällan felanmäla nr 1 eller 2 så då kan vatten förbrukningen skyraka
Det är lag numera att all vatten skall mätas även kallvatten som ju är det som förbrukas mest pga wc , vid alla nybbyggen och stamrenonoveringar måste detta installeras
Vi hade renovering för vatten för 10 år sedan och då var det ingen som brydde sig.
I det fall vattnet inte rinner rakt igenom borde hon eller hennes besökare ändå förstått, särskilt som det inte bara var en person. Lite otroligt att även besökarna inte märkte något och att det var svårt förståndshandikappade. I många fall hör man det ju, även vid små läckage.
Sedan krävs det nästan att det ska rinna rakt igenom för att den mängden vatten ska bli.
5 liter per minut. Alltså, det går ju. Om man har bra rör. Om det rinner helt igenom inte bara partiellt. När vi hade som värst innan vi fick nya vattenledningar så tog det 10 minuter att fylla en toatank. Så hon kan iallafall vara glad för sitt vattentryck...
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Hon har haft kranen på hela tiden såklart. Finns ingen annan förklaring.
Hur lång tid tar det att fylla ett normalt badkar? Ca 10-15 min? Om det tog 30 min skulle det ta 24 h att fylla upp 48 badkar. Så hon har haft vattnet på minst 12 h om dygnet för att kunna förbruka så mkt vatten. Har väl satt på en slang för att fylla upp en stor plastpool på uteplatsen eller liknande.
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det är väl helt vanlig diameter på vattenledningarna in till toan (15mm?) så läckande toa är som att spruta fullt i handfatet. Vatten alltså.
Jag har för mig att det finns regler/standard som begränsar flödet i vanliga moderna kranar till ca 9 liter per minut. Dasstanken bör dock inte ha annan begränsning än att någon eventuellt köpte billigare/tunnare ledning. Bostadsdass och dass på fotbollsarenor har lite olika besökstäthet och därmed behov av påfyllninghastighet.
224 kubikmeter i juli motsvarar 5 liter i minuten.
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Det vet jag inte. Det är mycket möjligt att det är så. Testade precis att spola. Vet inte exakt volym i tanken, men uppskattningsvis med ögonmått typ 7-8 liter. Det tog ca 40s innan tanken slutade fylla från att den hade slutat spola.
Testade även här. Ca 80 sekunder för påfyllning, från spolstart, men då har jag ett klenare rör, 8-10 mm, vilket innebär att en 15 mm-ledning (citat högre upp i inlägget) har mellan ca 2,25 och 3,5 gånger så stor tvärsnittsarea.
Testade även här. Ca 80 sekunder för påfyllning, från spolstart, men då har jag ett klenare rör, 8-10 mm, vilket innebär att en 15 mm-ledning (citat högre upp i inlägget) har mellan ca 2,25 och 3,5 gånger så stor tvärsnittsarea.
Jag är ingen VVS-kille men jag gjorde ett nytt badrum och då sa VVS-killen att man alltid satte in 15mm i nyare byggen medans äldre byggen hade 10mm. Med 15mm kan man fylla ett badkar samtidigt som någon annan duschar från samma ledning, det kan man inte med 10mm. Äldre rör har säkert beläggningar också och jag minns min 70-talstoa som tog 2 minuter att fylla om. Det var jobbig väntan när man behövde dubbelspola.
Hyresgästen fick sedan påslag på hyresavierna, bara för juli månad var posten “kallvatten förbrukning” på 9 870 kronor. Sammanlagt krävde bolaget över 15 000 extra för vattnet och när kvinnan som bor i lägenheten vägrade betala stämde de henne och nu väntar förhandling i domstol.
Märkligt, mitt vatten kostar bara 17 kr/m3 från Stockholm Vatten. Det skulle innebära 3800 kr för 224 m3. Stockholms Vatten vill väl inte att deras inkomster ska sjunka p.g.a. att folk börjar spara på vattnet så på min faktura är kostnaden för vattnet bara 4 %. Resten är fasta kostnader och moms.
Hur den totala kostnaden sedan kunde bli 15 000 framgår inte av artikeln. 64 m3 bör ju dras ifrån förbrukningen och åtminstone jag förbrukar inte i närheten av 64 m3 per år.
Misstänker att hyresvärdens representant hotade med stämning i tron att hyresgästen då skulle bli rädd och betala de 15 000. När hon fortfarande vägrade kände dom sig tvungna att gå vidare.
Har en känsla av att de som har pengar och makt blir allt mer folk utan moral som bara är giriga. Så jag ser det som skandal om hyresvärden skulle få rätt i domstol.
Märkligt, mitt vatten kostar bara 17 kr/m3 från Stockholm Vatten. Det skulle innebära 3800 kr för 224 m3. Stockholms Vatten vill väl inte att deras inkomster ska sjunka p.g.a. att folk börjar spara på vattnet så på min faktura är kostnaden för vattnet bara 4 %. Resten är fasta kostnader och moms.
Hur den totala kostnaden sedan kunde bli 15 000 framgår inte av artikeln. 64 m3 bör ju dras ifrån förbrukningen och åtminstone jag förbrukar inte i närheten av 64 m3 per år.
Misstänker att hyresvärdens representant hotade med stämning i tron att hyresgästen då skulle bli rädd och betala de 15 000. När hon fortfarande vägrade kände dom sig tvungna att gå vidare.
Har en känsla av att de som har pengar och makt blir allt mer folk utan moral som bara är giriga. Så jag ser det som skandal om hyresvärden skulle få rätt i domstol.
Kan det vara så att ditt hat mot värdar gjorde att du tänkte
"Never check a godd story?"
Jag kan hjälpa dig och andra att checka din story. Ex på skillnader:
* Stockholm: ca 21,75 kr/$m^3$
* Nacka: ca 55,93 kr/$m^3$
Priset för kommunalt vatten i Sverige varierar normalt mellan 20 och 60 kronor per kr det inte?ubikmeter ($m^3$). Den rörliga förbrukningsavgiften inkluderar då oftast både leveransen av rent dricksvatten och hanteringen av avloppsvatten (spillvatten). [1, 2, 3]
* Umeå: ca 20,25 kr/$m^3$
* Stockholm: ca 21,75 kr/$m^3$
* Eskilstuna: ca 22,60 kr/$m^3$
* Västerås: ca 25,14 kr/$m^3$
* Lomma: ca 27,28 kr/$m^3$
* Göteborg: ca 30,00 kr/$m^3$
* Ekerö: ca 37,78 kr/$m^3$
* Norrtälje: ca 54,23 kr/$m^3$
* Nacka: ca 55,93 kr/$m^3$
* Emmaboda: ca 57,15 kr/$m^3$ [1, 3, 6, 7, 8, 9, 10, 11]
Hennes räkning säger
Kallvatten 224 m3 a 44 kr
Varmvatten 11 m3 a 97 kr
El 337 kW a 1,49 kr
Jämför med med normalt ensamhushåll
Kallvatten:
Cirka 2 500 liter (2,5 \(m^{3}\)) per månad. Det går främst till toalettspolning, dryck, matlagning samt tvätt- och diskmaskiner.
Varmvatten:
Cirka 1 700 liter (1,7 \(m^{3}\)) per månad. Den absolut största delen av varmvattnet går till personlig hygien, som att duscha.
Elförbrukning (hushållsel)
För en person som bor ensam i en mindre lägenhet (etta eller tvåa) ligger den normala årsförbrukningen på 1 500 till 2 000 kWh. Det innebär en månatlig förbrukning på:
Månadsförbrukning: Cirka 125–165 kWh per månad.
Ami förbrukar
11 mot normala 1,7 i varmvatten
337 mot normala 150 i el
Ami är en miljöbov i allt!
BTW:
Täby kommun hade en rörlig avgift på precis 44,04 kronor per kubikmeter (\(m^{3}\)) för Juli 2025.
EDIT:
Visar sig att Ami inte är ensamstående utan bor med Johan i villa och Ami är högt betald jurist.
Varför i helevet har de en bil från 2006 köpt för 2 år sedan?
EDIT2
Vänta nu. De hyr väl inte villan?
Mysterium!
Finns bara en Ami i Täby som bott 18 år i samma bostad. Men det är en VILLA!
Den andra Ami i Täby har bott sedan 2024
Senast redigerad av gofigur 2026-05-31 kl. 00:41.