2026-05-30, 14:06
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Ifall ingen märkt att toan läckte kan den inte läckt ut så mycket som påstås. Det är någon som ljuger här.

Läs gärna lite recensioner:

https://se.trustpilot.com/review/victoriahem.se
Varför skulle värden ljuga om förbrukningen?
Och manipulera data från mätaren?
Bara för Ami?
Citera
2026-05-30, 14:22
Medlem
isgetens avatar
Förstår inte riktigt detta. Har alla hyresgäster individuella vattenmätare fast vatten ingår i hyran?
Citera
2026-05-30, 14:31
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isgeten
Förstår inte riktigt detta. Har alla hyresgäster individuella vattenmätare fast vatten ingår i hyran?

Att mäta är att veta. Fastighetsägaren kan mycket väl ha någon form av läckagevarning som då mäter vattenflödet och skickar larm om något är onormalt.
Citera
2026-05-30, 14:33
Medlem
Citat:
Hos många ingår inte vatten i hyran längre.
Citera
2026-05-30, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kastenhof
Ja, om man faktiskt tror att en toalett kan göra slut på 7000liter om dagen. Frågar du mig är det helt orimliga siffror
Jag testade att fylla en femlitersdunk med kranen. Det tog ungefär en halv minut. Om jag skulle låta den stå för fullt hade det alltså förbrukat över 14000 liter om dagen.
Citera
2026-05-30, 14:36
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Den som hör att toan rinner hela dagen och inte gör något är en idiot. Typisk hyresgäst skulle jag säga och egentligen borde alla lägenheter ha individuell vatten-kostnad.
Citera
2026-05-30, 14:37
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Jag testade att fylla en femlitersdunk med kranen. Det tog ungefär en halv minut. Om jag skulle låta den stå för fullt hade det alltså förbrukat över 14000 liter om dagen.
Det är väl helt vanlig diameter på vattenledningarna in till toan (15mm?) så läckande toa är som att spruta fullt i handfatet. Vatten alltså.
Citera
2026-05-30, 14:41
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Varför skulle värden ljuga om förbrukningen?
Och manipulera data från mätaren?
Bara för Ami?

Kanske hon som ljuger. Kanske värden.
Citera
2026-05-30, 14:42
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:

Dessa verkar ha det. Vilket är rätt ovanligt. Mer vanligt är att man bara mäter varmvatten.
Citera
2026-05-30, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det är väl helt vanlig diameter på vattenledningarna in till toan (15mm?) så läckande toa är som att spruta fullt i handfatet. Vatten alltså.
Det vet jag inte. Det är mycket möjligt att det är så. Testade precis att spola. Vet inte exakt volym i tanken, men uppskattningsvis med ögonmått typ 7-8 liter. Det tog ca 40s innan tanken slutade fylla från att den hade slutat spola.
Citera
2026-05-30, 15:26
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Enligt hyresavtalet ingår 64 kubikmeter kallvatten per år i hyran.
Är du sifferblind?
Citera
2026-05-30, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Tror du att vårdslöshet står i kontraktet för vattnets betalning?
Om du är vårdslös så slipper du betala ditt vatten hos dig?

Dåligt dokumenterat av bolaget. De kunde mätt mer noga.
De kan dock inte bevisa att Ami haft flera kranar rinnande när de inte varit på plats.
För att förtydliga mitt förra svar. Huruvida det står något om vårdslöshet i kontraktet är oväsentligt. För att en hyresgäst ska kunna hållas ansvarig för en skada så krävs det att man kan visa att hyresgästen agerat vårdslöst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in