2026-05-30, 19:25
  #1
Medlem
Det är ju en stor tabu (än Idag) att supa under högstadietiden men tror det var vanligare då alla blev 15 år och gymnasietid var det mer regel än undantag att alla som var 16-17 söp.

Man har hört och läst om de som har börjat dricka som 12-14 åring sådär 1999-2003. Det jag alltid har funderat på är.

1. Hur kunde en förälder en tillåta sin dotter som är 13-år dricka en massa sprit och spy som fan?

2. Var det förekommande att de som langade alkohol att vilja ha sex med tjejer som var 13-15 år som kille?.

3. Hur FAN hade alla råd att dricka sig full varje helg?
2026-05-30, 19:35
  #2
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Det är ju en stor tabu (än Idag) att supa under högstadietiden men tror det var vanligare då alla blev 15 år och gymnasietid var det mer regel än undantag att alla som var 16-17 söp.

Man har hört och läst om de som har börjat dricka som 12-14 åring sådär 1999-2003. Det jag alltid har funderat på är.

1. Hur kunde en förälder en tillåta sin dotter som är 13-år dricka en massa sprit och spy som fan?

2. Var det förekommande att de som langade alkohol att vilja ha sex med tjejer som var 13-15 år som kille?.

3. Hur FAN hade alla råd att dricka sig full varje helg?
1. Det var inte deras val eller vilja.
2. Inte särskilt. De var goa alkisar som tjusades av tjejerna. Skillnad.
3. Man prioriterar
2026-05-30, 20:09
  #3
Medlem
kyrkstockens avatar
Jag skall försöka svara seriöst. Varje helg var det inte tal om. Det var större helger 78-83 som nyår, påsk, valborg, midsommar och någon enstaka hemmafest.

Man hade inte så mycket pengar och man ville ha cigg och skivor också. Man kunde kanske köpa nån flaska vin av nån som stulet en av en förälder.
När jag började gymnasiet och fick tillgång till studiemedlet blev det lättare. Man började även känna folk som kunde köpa ut fast jag hade det bra sedan 14 och storasyrran blev ihop med en kille som var 20.

Jag kom hem redlös en gång som 14-efter en danmarksresa .
En gång i gymnasiet en måndag .

Men som sagt det var inte varje helg och förövrigt rända jag inte runt. Jag var alltid hemma kl 10. Det handlar om allmänt förtroende.

Men visst var det lite friare för mig som grabb än för mina syrror. Men riskerna är också mindre. Det är bara så det är.

Vi spekulerade redan som 14,15 och 16-åringar vilka som skulle bli alkoholister. Och vi hade rätt om alla. Det fanns redan något där från början.
Men vi missade också en grupp. De som var helt tysta i skolan. Där fanns några som jag såg som mesar som skulle komma att bli knarkare. Det hade jag aldrig gissat. De hade inte ens fått vara med de hårda killarna under skoltiden.
2026-05-30, 20:13
  #4
Medlem
Det var få gånger jag drack alkohol. Under julen fick jag typ 2 glas vin till maten. Fick även en irish coffee. Vi hade gäster så därav vinet till julmaten. Festade aldrig ute med kompisar.
2026-05-30, 20:23
  #5
Medlem
Man-At-Armss avatar
Jag festade ofta under högstadiet, speciellt under åttan och nian och vuxna blundade ofta eller/och ansåg inte att tonårsfyllor var så farliga.
En lärare sa till mig att "ta det lugnt" när jag var packad på ett högstadiedisco. I dag hade väl soc blivit inkopplade, då fick mina föräldrar inte ens reda på det. Fast de hade inte brytt sig så mycket.
2026-05-30, 20:29
  #6
Medlem
Nordfeldts avatar
Hade ingen aning om att det skulle vara tabu och det var ett par decennier sen som det begav sig för undertecknad. Ren spritfest inte lika ofta som folksöls-fest
2026-05-30, 20:31
  #7
Medlem
BombaySaphires avatar
Vi var ett gäng från åk 8 och 9 som åkte på 24-timmarskryssning till Åland. Flera i gänget fick utan problem handla sprit i taxfreen. Viking Line var rederiet. Så gick det till förr i tiden!
2026-05-30, 21:03
  #8
Medlem
cutepsychos avatar
0. Det kom sommaren till gymnasiet när jag skaffade en äldre pojkvän genom tinder fast jag var under 18.
2026-05-30, 21:14
  #9
Medlem
Det blev väl en del festande i 8:an och 9:an. Fast det hände ju mer då än det gör nu för tiden. Metal eller punkspelningar titt som tätt, rockfestivaler och folkparker.

Sedan tog man väl hand om varandra mer under 90 talet. Söp nån omkull tog man hand om han eller hon.
2026-05-30, 21:23
  #10
Medlem
Festade inte i högstadiet mer än enstaka gånger.

Det var extremt vanligt med riktiga äckel förr som var mycket äldre och ville ha tjejer på 13-14 år. När man gick på stan utsattes man alltid för olika närmanden och kommentarer av män man såg som gubbar när man var 14-18 år. Men gällande festandet så fanns det en stark kultur av äldre killar (pundarna) som ville bjuda småflickor för att kunna utnyttja dem sexuellt, oftast var de också invandrare. Därefter kom ännu äldre män som kunde vara omkring plus minus några år omkring 30. Byfånarna eller töntarna. De där som var såpass avvikande attt de inte kunde få kvinnor och därför ville ha fjortisfester.

Det var typ de, invandrande drogare och Dumpentyper som siktade in sig på småflickor.
2026-05-30, 21:32
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Det är ju en stor tabu (än Idag) att supa under högstadietiden men tror det var vanligare då alla blev 15 år och gymnasietid var det mer regel än undantag att alla som var 16-17 söp.

Man har hört och läst om de som har börjat dricka som 12-14 åring sådär 1999-2003. Det jag alltid har funderat på är.

1. Hur kunde en förälder en tillåta sin dotter som är 13-år dricka en massa sprit och spy som fan?

2. Var det förekommande att de som langade alkohol att vilja ha sex med tjejer som var 13-15 år som kille?.

3. Hur FAN hade alla råd att dricka sig full varje helg?
1. Tror du själv att föräldrar sade till sina barn att de fick supa?
2. I min krets fixade vi genom syskon och unga släktingar som även köpte åt kompisarna
3. Man behövde inte spec mycket och pissvin är inte dyrt.
2026-05-30, 21:38
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Det är ju en stor tabu (än Idag) att supa under högstadietiden men tror det var vanligare då alla blev 15 år och gymnasietid var det mer regel än undantag att alla som var 16-17 söp.

Man har hört och läst om de som har börjat dricka som 12-14 åring sådär 1999-2003. Det jag alltid har funderat på är.

1. Hur kunde en förälder en tillåta sin dotter som är 13-år dricka en massa sprit och spy som fan?

2. Var det förekommande att de som langade alkohol att vilja ha sex med tjejer som var 13-15 år som kille?.

3. Hur FAN hade alla råd att dricka sig full varje helg?
Går du själv i högstadiet? I så fall vill jag råda dig att fokusera lite extra på svenskalektionerna och lägg spriten på hyllan ett tag.

1. Är frågan ställd till oss som krökade under högstadiet eller föräldrar till barn som gjorde/gör det?
Det var inget som föräldrar i regel tillät när jag var i den åldern utan det skedde i lönndom under förevändningar att man skulle ''sova över hos en kompis'' och dylikt.

2. Säkert. Var dock mest öltaxis och svartspritsmugglare jag och mina kamrater brukade köpa av och affären gick i regel ganska fort med minimal kontakt.

3. Man var ung och hade inte särskilt hög tolerans. En flaska zaranoff kostade 150 kr. och ett flak pilsner 200. Inte särskilt kostsamt med andra ord.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in