2026-05-30, 21:51
Medlem
DoktorNos avatar
Gick högstadiet 1978-81. Och det dracks alkohol minst en gång i månaden. Oftare på sommaren.

Det arrangerades discon och danser varje fredag och lördag året runt på den tiden i antingen Folkets Hus, Folkets Park och ungdomsgården eller andra mer tillfälliga ställen som danslogar och festplatser.

Sen var det ju valborg, skolavslutning, marknadsafton med tivoli och andra festligheter då folk samlades och söp.

Lägg därtill raggarrundan, som fanns i varje småstad, där det räckte med att åka runt i bil, spela stereo och supa.

Så ungdomsfylleriet var ganska utbrett för 30-50 år sen. Det var naturligtvis inte alla högstadieungdomar som drack, inte ens på den tiden, men många var vi.
2026-05-30, 21:57
Medlem
pn222jws avatar
Lite burköl (stark) och några enstaka gånger vitt vin i åttan och nian. Konstigt nog inte cider som vi alla tyckte var godare. Vi hade egentligen ingenstans att vara så vi grillade korv ibland (och drack) ute på sommaren. I gymnasiet andra och tredje året blev det regelbundnare - ungefär var tredje helg - ofta med videotittande eller riktiga fester med både tjejer och killar. Om man åt mat på kinesrestauranger kunde man få beställa vin - ibland - men det var lite för dyrt.
2026-05-30, 22:00
Medlem
zombie-nations avatar
När jag var ung var festande helt normaliserat. Man talade om helgens fest hela veckan, sedan på måndagen skröt man med hur full man blev.

Jag gick i en ganska sunkig klass, det fanns en annan klass på skolan som pluggade mycket mer och de festade inte alls på samma sätt.

Detta är en bra bit före millennieskiftet.

Föräldrarna visste inte så mycket, det var själva grejen. Många föräldrar hade nog med sitt. De ville nog inte veta hur mycket som festades. Vad jag minns förekom ingen prostitution för att köpa ut. Det fanns alltid någons storebror eller liknande. Hur de hade råd... de sparade väl sina pengar till helgen. Lärarna överhörde ju allt detta men på den tiden tyckte inte lärare att det var deras ansvar att lägga sig i sådant.
2026-05-30, 23:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Det är ju en stor tabu (än Idag) att supa under högstadietiden men tror det var vanligare då alla blev 15 år och gymnasietid var det mer regel än undantag att alla som var 16-17 söp.

Man har hört och läst om de som har börjat dricka som 12-14 åring sådär 1999-2003. Det jag alltid har funderat på är.

1. Hur kunde en förälder en tillåta sin dotter som är 13-år dricka en massa sprit och spy som fan?

2. Var det förekommande att de som langade alkohol att vilja ha sex med tjejer som var 13-15 år som kille?.

3. Hur FAN hade alla råd att dricka sig full varje helg?

Jag började inte m fylla och 6 förrän i gymnasiet. Minns inte att det var så dyrt. Man köpte en flaska av nåt billigare vin. Dom som langade ville nog gärna ha 6, men nöjde sig oxå utan. Ofta lite ensamma o nördiga killar som tyckte att det räckte att dom fick visa upp sig m tjejerna.
2026-05-30, 23:03
Medlem
andan0s avatar
festade aldrig, däremot drack jag sprit i skogen med polarna ofta. började väl när jag var i 13-årsåldern.
2026-05-30, 23:08
Medlem
Citat:
Det är ju en stor tabu (än Idag) att supa under högstadietiden men tror det var vanligare då alla blev 15 år och gymnasietid var det mer regel än undantag att alla som var 16-17 söp.

Man har hört och läst om de som har börjat dricka som 12-14 åring sådär 1999-2003. Det jag alltid har funderat på är.

1. Hur kunde en förälder en tillåta sin dotter som är 13-år dricka en massa sprit och spy som fan?

2. Var det förekommande att de som langade alkohol att vilja ha sex med tjejer som var 13-15 år som kille?.

Om jag gjorde.

1. Naiva skithögar som röstat rött och förstört det här landet. "Närå mamma, jag festar minsann aldrig"

2. Vet inte, jag var inte ett flickebarn.

3. Hembränt & powerking, en dunk av god kvalité gick väl på 500kr och det portionerade man upp i 50cl petflaskor, räckte några helger.
2026-05-30, 23:13
Medlem
buhbyes avatar
Citat:

Därför att ofta är alla i den åldern alltid omgivna av kompisar...

Sen får vi också det som kallas för en "uppfostran".. Det betyder att föräldrarna slänger oss några öl, varnar för alla riskerna, och sen en uppmuntran om att ringa sen när allt är över..
Senast redigerad av buhbye 2026-05-30 kl. 23:40.
2026-05-30, 23:18
Avslutad
Tror jag drack totalt 3-4 burkcider under högstadiet. Fick drickat av föräldrarna.
2026-05-31, 02:32
Medlem
cacas avatar
Runt 1980, nja vart på större helger som valborg, midsommar eller hemma fester annars rätt så sparsamt då man tränade rätt hårt på den tiden.

Annars var man med och bidrog till andras festande då det fanns tillgång till hembränningsapparat på den tiden och man tillverkade lite ibland i smyg som man sålde till kamrater. Var fina pengar få in på den tiden.

Det man drack, ja HB så klart, fanns en del genier som gjorde vin i smyg. Häxblandningar av olika sorter där man stulit skvättar av olika sprit från föräldrar. Folkölsfylla har man inte glömt. Sen fanns det alkisar som mot par öl gärna köpte ut på systemet.
Med ökad ålder så lärde man känna folk som var över 20 så det var aldrig några bekymmer egentligen för någon få tag i alkohol om man ville.

Minns senare att det mesta ersattes av smuggelsprit. Den dödade nog 99% av HB tillverkningen i Sverige. Skulle gissa på att de som är riktigt duktiga på bränna hemma nu mer tillhör en utrotningshotad art i det här landet. Lite synd då man kan tycka det ett kulturarv värt bevara.
2026-05-31, 03:00
Medlem
Valborg var inkörsporten i 7an. Sedan i 8an och 9an började hemmafesterna ta fart. Det var inte fest varje helg men kanske nån gång var/varannan månad. Ibland träffades man bara ute någonstans och drack.

Hände att man kom hem dyngrak och hade polarna med sig hem som slaggade över.

Föräldrarna sa inget om det, dom tyckte det var bra att vi tog hand om varandra och så länge man inte ställde till med problem så var det lugnt.
2026-05-31, 07:09
Medlem
Citat:

Började dricka i 12-13 års åldern. Var fest iaf ett par gånger i veckan, ibland mer.

Föräldrarna *kunde inte* göra något åt saken, vet inte riktigt hur jag ska formulera mig.

De var inte vanligt att langarna försökte ligga, hade de gjort de hade de åkt på stryk.

En flaska importvodka gick på ca 100 lappen, en platta bearbeer eller slotts guld 150. HB runt 100kr för en liter så det var inte direkt dyrt. Och som någon annan sa, de handlar om prioriteringar.
2026-05-31, 07:16
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:

1. Det var väll ingen som tillät det?
2. Fanns invandrare som försökte ja, men oftast nej.
3. Gick att köpa smuggelsprit för 100kr och den klarade mig sig på till två fyllor.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in